Het is nu 18 jul 2018, 03:44

Pagina 11 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 20:03 
Volwassene

Op welke leeftijd hebben jullie laten laten en welke test is er bij jullie kind gebruikt?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 07:19 
Volwassene

Jongste was 6 jaar en 10 maanden met de WISCIII. Oudste is niet getest.

De test zelf, het cijfertje, vonden we minder zeggen dan de hele uitleg eromheen. Onze onderzoeksvraag was ook breder en daar hebben we antwoord op gehad. IQ test was daar onderdeel van. Essentieel, dat wel, want het verklaarde al zijn problemen. In het verslag stonden ook handvatten voor school, waardoor ze nu onderbouwd bepaalde keuzes hebben gemaakt.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 11:59 
Volwassene

Mijn oudste dochter is met 5 jaar en 3 maanden met de WPSSI III getest. Context: juf had vermoeden hoogbegaafdheid uitgesproken, wij wilden weten of dit klopt en we wilden adviezen voor onze school die geen ervaring had met hoogbegaafde kinderen (na 4 jaar zijn we er alsnog weggegaan).

Mijn middelste dochter is met 7 jaar en 7 maanden getest met de WISC V. Context: ze doet het goed op school en zit goed in haar vel, daarom leek dit ons het moment om te kijken of zij al dan niet hoogbegaafd is. We wilden ook weten of er zaken zoals onderpresteren en faalangst speelden en of dochter voldoende werd uitgedaagd op school.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 12:04 
Volwassene

Ik lees ook over vraagstellingen waar moet ik dan aan denken? Kunnen vragen als gebrek aan concentratie ook blijken uit een iq test?

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 16:00 
Volwassene

Vast wel maar kan je het antwoord zo ook wel geven: geen concentratie bij saai en onder niveau lijkt me geen verrassing...

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 18:59 
Volwassene

Dacht de school er ook maar zo over .. toen ik dat bij hun aangaf dat geen concentratie bij haar komt omdat ze geen interessant werkje heeft leek het net alsof ik ze wat nieuws vertelde. :(

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 06:41 
Volwassene

De oudste is getest toen ze 6 jaar en 9 maanden was met de WISC. Daar ben ik nog steeds heel blij mee, alleen heeft het op school niet ertoe geleid dat ze daar beter werd begeleid. Bij haar werd in de test heel duidelijk geobserveerd dat ze bij de makkelijke opgaven veel slordigheidsfouten maakte en het juist bij moeilijkere opgaven beter ging. Het advies was dat ze daarom gecompacte en verrijkte lesstof moest krijgen, maar op school bleven ze volhouden dat zij 'het niet zagen'. Verder was een van de vragen die we hadden was welk schooltype bij ons kind zou passen.

De jongste hebben we geprobeerd te testen toen ze 4 jaar was en 1 maand, met de WIPPSI, maar dat is mislukt, ze was bang voor de tester en werkte niet echt goed mee. We konden niks met het rapport, er was eigenlijk niet echt een rapport van te maken.

Laatst bijgewerkt door Vlinder42 op 03 jul 2018, 07:23, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 07:05 
Volwassene

Onze vraagstelling was of er sprake was van een depressie met apathie en hoe we daar als ouders en school mee om moesten gaan.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 09:50 
Volwassene

Zoon was 6 jaar 5 maanden, we hebben het zelf betaald maar de school er wel nauw bij betrokken. We hebben uitdrukkelijk aan de tester gevraagd naar praktische handvatten: hoe kon school i.s.m. ons als ouders onze zoon zo zinvol mogelijk en met minder frustratie door zijn schooltijd loodsen. School wilde daarnaast nog weten of een klas overslaan verstandig zou zijn. Op beide vragen hebben we een antwoord gekregen. Overigens is zoon laatst op 2 onderdelen van de WISC IV opnieuw getest. De uitslag van die twee onderdelen was precies hetzelfde als 6 jaar eerder.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 09:50 
Volwassene

Wij hebben de oudste 2 laten testen met ruim 7 en ruim 8 jaar met de wisc-3. Voor beiden was het meer de bevestiging dat wij het wel goed zagen, want wij zagen boze jongens thuis en op school ging alles goed. Het heeft voor meer uitdaging op school gezorgd en het heeft mij het zelfvertrouwen gegeven om telkens in gesprek te gaan met school en om meer verrijking enz te vragen. De jongste is getest met 4,7 jaar. Zij vertoonde regressief gedrag en ze deed niks meer op school en later ook thuis. Ze leek wel depressief en het afgelopen jaar is erg heftig geweest. Het verslag bleek zeer waardevol. Niet eens zo zeer de score, maar vooral de observaties gaven duidelijk aan wat ze nodig heeft. School heeft dit opgepakt en het gaat steeds beter met mijn dochter.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 10:33 
Volwassene

Wij hebben oudste laten testen met 8 jaar. We waren vooral op zoek naar erkenning op school en handvaten voor school. Ook naar toegang tot de interne plusklas. Zoon 2 laten testen met 7 jr 2 maanden. Die kreeg steeds meer weerzin tegen school en was thuis apathisch, en met de ervaring van de oudste, besloten we eerst een IQ test te laten doen. De jongste hebben we toen onmiddellijk ook laten testen (met 5,5 jaar), om problemen proberen te voorkomen. Inmiddels loopt ook die vast op het regulier, dus zij zal - net als de andere twee - naar voltijds hb-onderwijs gaan volgend jaar. Alle drie zijn getest met de RAKIT-2.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 08:50 
Volwassene

Oh, ik ben zo blij.
We hadden een kennismakingsgesprekje met de juf van jongste. En ze benoemde uit zichzelf dat ze ziet dat jongste een pienter meisje is. Hoera, ze wordt gezien! Dat vind ik zo fijn. Ze vroeg verder of jongste hooggevoelig is omdat ze meende te herinneren dat ik zoiets had opgeschreven op het inschrijfformulier. Dat heb ik niet geschreven, wel benoemd dat oudste zus HB is (was een aparte vraag op het formulier) en middelste MB is. Juf was druk aan het schrijven en vroeg wat ik verder belangrijk vond. Ik heb gezegd dat ik het fijn vind als ze jongste zoveel mogelijk volgt; d.w.z. als er een groep 2 werkje is dat bij haar ontwikkeling aansluit, dan mag ze die van mij uit aan jongste geven en als een groep 1 werkje beter aansluit, is dat ook goed. Als er maar ruimte is om door te ontwikkelen. En dat jongste soms een clowntje is als ze niet direct antwoord wil geven op een vraag, maar dat het heel goed kan zijn dat ze dan wel het antwoord weet. Daarbij gaf ik een voorbeeld waarin ze cijfers herkende in haar spel, maar als wij dan direct vroegen welke cijfers dat waren, ging ze expres alles fout zeggen met een grote grijns op haar gezicht. ;)
Verder wist ze dat jongste behoorlijk autonoom is en heb ik verteld dat het helpt om dingen uit te leggen of kort toe te lichten, zodat jongste begrijpt waarom iets moet. Dan werkt ze vaak veel beter mee. Juf schreef dat op en ging dat doen zei ze.

Wij hebben hierna nog maar 1 week school. We kijken heel erg uit naar de vakantie!

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 21:22 
Volwassene

Ik heb gelijk twee gesprekken deze week gehad: op psz van jongste van bijna 3 en van oudste van 5 op groep 1/2 ...
heel bijzonder om van jongste te horen (oudste zat daar ook dus ze konden vergelijken). Onze jongste is mogelijk nog slimmer dan hara zus want ze vraagt iets, zegt, ok en onthoud dat geqoon ze kan ook al wordjes gelijk herkennen en lezen zoals vos, taart etc. Heel knap maar op psz laat ze het niet zien wel zeiden ze dat het een sterke wil dame is ze neemt alles op en dan maakt beslissing wat ze ermee doet... haha ja ze is een echte iemand die in middelpunt van aandacht staat..

En dan oudste.. het leek net een deja-vu die 10min gesprek. Ik hoorde weer dezelfde lijstje als in begin van het jaar: ze kan dit goed, dit goed zus zo. Tja dat kon ze ook al 1-2 jaar teruv.. bijzonder... wel vroeg juf hoe het gaat met haar. Gaat niet zo goed thuis namelijk want ze is heel druk, aanwezig, huilt veel, vel, accepteert dingen niet, heeft hele sterke wil en heel zelfstandig. Toen ik dat ze juf keek mij verbazend: want ja op school zit ze op stoeltje en zegt niets zeg maar... zucht.. ja misschien houdt ze zich de hele dag in en thuis barst ze uit, want ze doet het ook nog eens bewust: ze zegt dat ze op school het niet doet omdat ze weet dat het niet wat ze willen zien (haar eigen woorden).

Heb gevraagd, wat ze gaan volgend jaar doen met haar in 1/2 als oudste kleuter. Antwoord was: op haar niveau werken en dat zit goed en ze gaat naar groep 3 later etc. Juf zet alle paarden op dat als ze oudste kleuter wordt opbloeit en heel zelfstandig wordt en dus gaat niet meer onderpresteren en aanpassen. Dat ontkent ze btw niet dat ze onderpresteert maar dat is volgens hun niet de doel is op dit moment want ze zit goed op niveau en verder hoeft het niet.

Wat ik zelf zie is dat dochter wil enkel spelen op school. Ze vind school leuk want dan kan ze spelen. Thuis kan ze dat ook uiteraad maar ze heeft echt heel veel vriendinnetjes en heel social beest zeg maar.. ze vind alles leuk maar werken wil ze enkel wat het moet/wordt gegeven. Meer niet. Aangezien ze geven gewoon een weektaak en verder niets dan doet ze die in 1 dag en klaar.
Hopelijk brengt volgend jaar daar verandering in en als niet in de eerste weken gaan we overleggen met ib...

O ja, ze krijgt eindelijk oor buisjes! Ik heb het gevoel dat ze ook de instructies niet goed begrijpt/hoort. Ze hoort 22db al een jaar lang en heeft vocht in beide oren. Tot 20 db is ok en dus wilde kno arts geen buisjes tot we dat zelf aangegeven hebben.
zelfs daar past ze zichzelf aan: gehoortest was 3x binnen een jaar dezelfde maar wat je toen echt aan haar merkte dat ze niet hoorde nu merk je amper iets tot niets.
Logopedie is ook zeer snel afgerond (denk dag het ook met gehoor had te maken) maar 1 op 1 pakte ze gelijk alles ook “r” binnen een les.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 15:35 
Volwassene

Ik heb behoefte aan de zomervakantie. Dochter is na school niet goed te hanteren en begint nu ook op school in haar broek te plassen. De juf heeft zelf het idee dat ze het te druk heeft met leuke dingen om naar de wc te gaan maar thuis zie ik dat toch anders.

Ze kwam laatst dolblij thuis want ze was door de klassen assistent met een paar kindjes uit de klas gehaald voor een moeilijk werkje. Van school heb ik hier niets over gehoord. De klassen assistent verdwijnt ook aankomend jaar omdat er een extra kleuterklas is gecreëerd en dochter komt in deze klas terecht. Bij een juf die van voorkeur school 2 vandaan komt. Ik weet niet goed hoe ik er tegenover sta omdat ze na school begint on een klas van 24 kinderen en deze nog flink gaat groeien.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 07:05 
Volwassene

Wat naar voor jullie, Nannet. Heel herkenbaar helaas, bij ons gaat het ook zo. Een kind dat voor ze naar school ging prima zindelijk was, heeft nu de hele tijd ongelukjes. Bij ons op school blijken ze wc regels te hebben. Ze hebben 4 wc's voor 4 kleuterklassen. Elke klas heeft zijn eigen wc, 1 wc dus voor 30 kinderen. Als de wc bezet is mag je niet op een andere wc. Als je kind dan een beetje laat naar de wc gaat, kan het gauw misgaan. Zeker als je zoals mijn dochter dan ook nog wel eens aan de kant geschoven wordt door een ander kind..

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 07:16 
Volwassene

Wat bizar. Hier mag van de groep 1 jongen en 1 meisje tegelijk naar de wc. Hoeveel wc ruimtes voor de klassen er zijn weet ik niet.

Hoe gaan ze bij jullie met mondigheid om? Mijn dochter kwam ook binnen dat ze zich makkelijk liet ondersneeuwen maar mondigheid wordt door de school heel vroeg aangepakt, ze is nu zelfverzekerd en durft te zeggen dat iets niet mis of dat ze iets niet wil. Ik vind dat een enorm pluspunt van de school. Maar aangeven wat ze niet leuk vindt op school durft ze daar echter nog niet.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 07:27 
Volwassene

Dat klinkt niet goed Nannet. Onze oudste ging ook in zijn broek plassen na enkele maanden school, terwijl hij overdag al meer dan een jaar zindelijk was. Helaas is dat een uitgegroeid tot een groot probleem dat pas op de middelbare school echt overgegaan is. Volgens de deskundigen was één van de oorzaken dat hij zijn plas en poep op school lang ophield, waardoor hij last kreeg van verstopping en te gespannen bekkenbodemspieren. Was je dochter voorheen wel zindelijk overdag?

Laatst bijgewerkt door loekie op 08 jul 2018, 09:29, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 07:54 
Volwassene

Ja overdag was ze dat al een tijd, ook s' nachts was ze dat. Ze heeft het overdag plassen ook alleen op school. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het alleen komt omdat ze mee wil leren op school maar hierin teleurgesteld wordt. Dus ik denk dat de combinatie met te drukke klas meespeelt.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 09:33 
Volwassene

Durft ze wel naar het toilet? Vindt ze het toilet schoon genoeg? Vindt ze dat het daar stinkt? Overziet ze op welke momenten ze zou kunnen gaan? Bij oudste is uiteindelijk de afspraak gemaakt dat hij altijd mocht, ook tijdens momenten dat het eigenljk niet mocht (kring). Voor hem hielp dat niet voldoende, omdat het probleem toen al te groot was geworden, maar als er een andere oorzaak is zou dat wel kunnen helpen.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 10:55 
Volwassene

Wat je zegt werkt wel mee want als iemand niet doorgetrokken heeft dan doet ze inderdaad niets maar ze doet het ook zonder dat ze naar de wc is gegaan.

Pagina 11 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende