Het is nu 18 jul 2018, 03:43

Pagina 10 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 07 jun 2018, 08:12 
Volwassene

Vlinder, zelfde regio zo te lezen.
Ik heb inderdaad besloten om de informatie nog even bij me te houden.
Voor jongste is het trouwens niet zo'n probleem om nu in te stromen - zij vindt relatief gemakkelijk haar plek in de nieuwe groep. Ze mocht ook langer op de peuterspeelzaal blijven maar zowel ik als de peuterjuf zien dat ze heel erg toe is aan groep 1. Ze is overigens ook de laatste die erbij komt. Mocht het nou een gecompliceerd karaktertje zijn geweest, dan was ik wel na de vakantie begonnen. Maar ze draait gelukkig heel gemakkelijk mee en ze geniet er ook van. Ik geloof niet dat ze de juf heel veel extra werk bezorgt ofzo.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 20:06 
Volwassene

Ik ben weer even bij komen lezen na een tijdje . :)
Heel herkenbaar dat de verwachting in groep 1 erg laag ligt.
In het begin kreeg ik ook van de juf de indruk dat ik "weer zo een moeder was die kwam vertellen hoe geweldig haar kind was".
Dat heeft eigenlijk bijna het hele schooljaar wel geduurd.

Tot alles in een stroomversnelling kwam door slecht gedrag. Daar heb ik toen ook nog een eigen onderwerp over geopend.
Tijdens een gesprek daarover kwam vanuit de IB-er een uitdraai van het scoresysteem op tafel, wat schijnbaar niet eerder uitgedraaid was , de uitdraai was op dat moment ook een verrassing voor de juffen.
De cognitieve scores waren sky-high, einddoelen groep 2 ruim gehaald. Sociaal en emotioneel scoorde dan weer niet in die lijn mee. 8)
Ook de IB-er was blijkbaar nooit specifiek daarvoor ingeschakeld geweest, alles was in de klas zelf gehouden tot dan.
Nu ligt er met inmenging van de IB-er een individueel plan, gaat leesonderwijs per direct in groep 1 (zelfs nu nog voor de vakantie) opgestart worden en kon er om dit plan te maken ineens wel methodisch doorgetoetst worden.

Op een of andere manier werd er niet eerder op de juiste knoppen geduwd :D Dus wij zijn op dit moment weer erg positief!

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 16:13 
Volwassene

Fijn Misstig!

Hier het afscheid van de peuterspeelzaal achter de rug, wat best wel een beetje moeilijk was voor zowel jongste als mij. Jongste voelde het allemaal goed aan, vraagt nu ook nog steeds wel wanneer ze weer naar juf X gaat. Het wennen brengt veel nieuwe indrukken met zich mee en daardoor is ze behoorlijk moe en nu ook snipverkouden. Ze vindt het nog steeds wel erg leuk en draait goed mee. Ze kwam alleen thuis met een wazig verhaal over prikken dat ze niet kon, maar thuis doet ze dat prima. :roll: Misschien stond er een overenthousiaste oudste kleuter naast die meende dat een kleintje dat niet kan, ofzo.
Toch dit jaar nog een kennismakingsgesprekje op initiatief van de juf. Ik neem de informatie van de peuterspeelzaal gewoon mee en kijk wel of ze het nu wil hebben.
Gister hadden ze bij ons op school een sportdag voor de kleuters. Dat vond jongste leuk, maar het waren ook veel prikkels voor haar. Dan kan ze een beetje recalcitrant gaan doen. Telkens het verkeerde handje aan de juf geven bij het ophalen. :wink: Ergens ook wel goed dat ik daar nog dit jaar een beetje tekst en uitleg over kan geven.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 10:57 
Volwassene

Het klinkt positief dat het op initiatief van de juf is, Dee. Dat lijkt me heel fijn!

Misstig, dat is heel fijn! Wij hebben die knoppen helaas nog niet gevonden..

BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 08:55 
Volwassene

Gaat een van jullie kinderen naar een jenaplan school? Ik overweeg een overstap en deze school is theoretisch een optie.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 12:15 
Volwassene

Nee, mijn kinderen zitten nu op een traditionele school. De oudste gaat volgend jaar naar een montessorischool. Voor de jongste twijfel ik nog tussen de montessorischool en een gewone school met hb-ervaring. Voorkeur heeft de laatste, maar we moeten nog even kijken of we dat praktisch voor elkaar kunnen krijgen. Ik zou gewoon eens gaan kijken en praten bij die jenaplanschool.

BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 12:42 
Volwassene

Nannet schreef:
Gaat een van jullie kinderen naar een jenaplan school? Ik overweeg een overstap en deze school is theoretisch een optie.

Die van ons zit op een jenaplanschool.
Heb wel begrepen dat ze onderling erg verschillen.
Wij zijn echt erg blij met onze school.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 09:40 
Volwassene

lantaarn schreef:
Nannet schreef:

Die van ons zit op een jenaplanschool.
Heb wel begrepen dat ze onderling erg verschillen.
Wij zijn echt erg blij met onze school.

Hoe gaan ze daar met de voorsprong om? En weet je misschien hoe dat gaat aan het einde van zo'n paar jaar blok als ze uit de stof zijn?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 11:15 
Volwassene

Die van ons zit in groep 3 en met rekenen groep 4.
Ook met de rest kon hij (makkelijk) naar groep , maar zijn vriendjes zitten in 3.
Hij krijgt rekenen compact, daarnaast nog extra ; kien, sterk rekenwerk en rekentijgers.
Met taal krijgt hij " denken over taal" en "leeskrakers" erbij. Daarnaast nog schaken, smartgames.
Vorige week heeft hij nog een code gekregen voor Squla voor Engels wat hij graag wou leren.
Ook krijgt hij Nieuwsbegrip op niveau en misschien volgend jaar met hogere klassen om te discussiëren.

Voor rekenen gaven ze aan, dat ze dat nooit te kort hebben, waardoor hij groep 3 kon overslaan.
Verder weet ik niet hoe ze "uit de stof kunnen raken". Ze krijgen gewoon andere dingen om te doen naast "wat moet".

Er is geen plusklas, er wordt wel veel geïmproviseerd. Dat laatste vind ik prettig, omdat er uit gegaan wordt van het kind IPV de schoolregels en gemiddelde leerlijnen.

Maar goed, het hangt volgens mij ook erg af van de juffen.
Zo was de kleuterjuf van onze zoon tegen versnellen naar groep 3 (wat overigens ook de juiste keuze was voor onze zoon) maar in de andere kleutergroep gaan er meer kinderen sneller door naar 3.

Bij ons bewust 2 groepen bij elkaar IPV de orginele jena- die 3 groepen heeft.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 12:13 
Volwassene

Vrijdag komt mijn dochter thuis, ze krijgt normaal altijd levelwerk op zolder, maar die dag niet. Ze had een beetje water op haar jurk gemorst. Volgens mijn dochter had de juf gezegd 'Kindjes die met hun waterbeker morsen mogen dat niet.' Zo zout had ik ze nog niet gegeten..

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 13:02 
Volwassene

Nou ja?! :bonk:
Daarvoor zou ik wel even contact opnemen met de juf. Hopelijk bedoelde ze het anders, maar heeft je dochter het zo ontvangen. Dan beter even uitpraten.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2018, 19:09 
Volwassene

@ Lantaarn: Bedankt voor de info.
@ Vlinder: Ik vind dat ook erg raar hoor. Wat ga je ermee doen?

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 08:41 
Volwassene

Deze school wordt het ook niet. Ik ga me verdiepen in scholen bij het aangrenzende grotere dorp wat daar voor mogelijkheden zijn al is dat in de praktijk niet handig met halen en brengen. De school waar ze nu op zit biedt ook veel voordelen die ik liever niet zie verdwijnen; veel lichamelijke beweging en vrij spel,veel leuke thema´s en uitjes, prettige sfeer met oudere ouders ( dochter heeft daar natuurlijk niet veel aan) maar waar ze wel veel van merkt en voor mij een zwaarwegende factor is is dat er veel lieve kindjes zijn. En dat kan haar schoolbeleving natuurlijk maken of breken en daar trek ik haar liever niet uit. Maar zoals het nu gaat kan het niet door blijven gaan dus ik wacht na de zomervakantie af als de klassen wat rustiger is.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 08:48 
Volwassene

Lastig, Nannet. De dingen die je noemt zijn inderdaad ook heel wat waard. Hopelijk na de zomervakantie meer wijsheid.

Hier gaat alles nog steeds goed. Jongste had een brutale mond gehad tegen de juf. Had te maken met het zomaar in en uit de klas lopen om te plassen, daar zijn regels voor en dat probeerde de juf uit te leggen, maar jongste zette nogal een keel op. Juf merkte op dat er best een koppie op jongste zit. Goh....

BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 19:53 
Volwassene

Dat gaat nog wat worden Dee. :lol:

Wat is jullie idee hierover?:Kan een school iets met een iq uitslag of geeft het alleen een bevestiging? Dochter wordt in de zomervakantie getest maar ik wil dit liever niet met de school delen.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 20:12 
Volwassene

Citaat:
Dochter wordt in de zomervakantie getest maar ik wil dit liever niet met de school delen.
Als ouders en school goed willen samenwerken is het belangrijk dat ieder over belangrijke informatie over het kind beschikt. Een intelligentieonderzoek levert meestal niet alleen een getal op, maar ook een beschrijving van de manier waarop een kind taken aanpakt. Het kan voor een school heel nuttig zijn om te lezen hoe een kind uitdagende taken aanpakt en wat het dan laat zien. Wat is je reden om dit niet met school te willen delen?
Scholen vinden het meestal niet prettig als ouders bewust belangrijke informatie achterhouden en zien dat regelmatig als een signaal dat ouders hen niet vertrouwen of niet echt willen samenwerken.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 20:21 
Volwassene

Het is meer dat ik wat sceptisch ben tegenover een iq test, van wat ik zo lees is een iq test best een natte vinger werk en houdt het nog best een slag om de arm en ik wil niet dat ze erop vast gepind wordt maar vooral dat ze geholpen wordt in wat ze laat zien op school.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 20:40 
Volwassene

Nannet schreef:
Het is meer dat ik wat sceptisch ben tegenover een iq test, van wat ik zo lees is een iq test best een natte vinger werk en houdt het nog best een slag om de arm en ik wil niet dat ze erop vast gepind wordt maar vooral dat ze geholpen wordt in wat ze laat zien op school.

Je kunt achteraf besluiten of je de uitkomst wilt delen. Mijn kinderen zijn getest door school (betaald door school) en zelfs toen konden we zelf beslissen of we de info met school wilden delen. Als je het zelf betaalt hoeft de school er niets vanaf te weten. Ik ben het wel eens met Loekie, dat het wel beter is om te delen. Maar ik heb zelf ook wel wat twijfels bij de betrouwbaarheid, dus ik zou alleen delen als je je kind erin herkent.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 22:36 
Volwassene

Omdat ze in de zomervakantie wordt getest is het makkelijker om eerst het resultaat af te wachten en het met school te delen als het verslag voor school bruikbaar is. School hoeft dan ook niet het gevoel te krijgen dat informatie is achtergehouden, omdat het immers vakantie was.
Dat een IQ-test op jonge leeftijd minder betrouwbaar is klopt, maar dat betekent niet dat het natte-vinger-werk is. De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt minder voorspelbaar en prestaties van jonge kinderen zijn minder stabiel; ze werken nog niet altijd goed mee. Maar heel vaak vinden juist jonge slimme kinderen het heel leuk om zo'n test te doen en werken ze goed mee en worden sterke kanten (en minder sterke kanten) goed zichtbaar.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 07:42 
Volwassene

Je kan altijd achteraf nog besluiten wat je zou willen delen met school inderdaad. Bij ons stond bijvoorbeeld in verslag dat zoon niet (nooit) in de normale 3 differentiatie niveau's van methode past, ook niet van een of twee jaar hoger. Dat er dus een stevig persoonlijk programma moest komen gebaseerd op alleen maar het pluswerk en minimaal of geen regulier schoolwerk. Dat hij moeite heeft in grote klassen, eigenlijk het beste/alleen maar kan leren in zéér kleine groepjes met gelijkdenkenen. Helaas geen concrete tips in wat er precies in eigen werk buiten normale schoolprogramma moest komen. Dat moest school dus zelf opzetten. Gebeurde niet. Die lieten het bij plusklas en externe plusklas. Dus nuttig om met school te delen: Ja en nee.

Het was duidelijk dat gewoon versnellen niet de oplossing was en er heel veel anders aangeboden moest worden (op een andere manier). Maar gecombineerd met het hoge cijfertje wat mee kwam werd de school er eerder moedeloos van heb ik het idee. Ze gaven het bij voorbaat op...(of ze konden het gewoon niet).

Maar ook uiteindelijk was dat nuttig en werden we gedwongen tot andere stappen. Anders zou het aanmodderen zijn gebleven misschien. Maar eerlijk gezegd de inhoud van het verslag was geen verrassing op die lijn zaten we daarvoor ook al lang. In die zin voegde het ook niks toe. Maar ik had het niet achter willen houden. Het was goed dat er dingen door in versnelling kwamen (positief en negatief).

Pagina 10 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende