Het is nu 20 sep 2018, 17:32

Pagina 6 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 22:31 
Volwassene

Misschien werken ze met verschillende vragenlijsten, ik vind hem vrij algemeen. Wat maakt het voor jou inzichtelijk aan die lijst?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 17:15 
Volwassene

Hoe dat bij de kleuters is weet ik niet, maar bij mijn dochter was het niet alleen een vragenlijst. Er was ook een observatielijst voor de juf en de leerresultaten werden ook meegenomen. Ik vond dat er uiteindelijk een goed herkenbaar beeld van mijn dochter uit kwam, wat ons goed geholpen heeft. Of het ook goed werkt om te bewijzen dat je kind hoogbegaafd is, zou ik niet weten. Zo zijn wij en de kinderpsycholoog er niet mee omgegaan.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 17:51 
Volwassene

Bij ons op school wordt geen sidi 3 ingevuld. Wel staat in het intakepakket ergens een vraag of hoogbegaafdheid in de familie zit. Bij mijn dochter is het ook wel bij bijzonderheden in haar gegevens gezet maar er is nooit iets mee gedaan. Ik had de hoop dat we met deze info onderpresteren konden voorkomen maar helaas.
Afgelopen vrijdag heb ik weer een gesprek met de juf gehad. Ze was vrij negatief over dochter vond ik en ziet geen voorsprong maar een te sterke moeder-dochterband en verlatingsangst. Ik herken wel de verlatingsangst maar zie dat pas de laatste 2 maanden en eigenlijk ook alleen op school en bij spelen bij schoolvriendinnetjes. Ik denk dat het vooral komt doordat ze zich niet prettig voelt op school en te weinig uitdaging heeft.
Daarna had ik de intake met een kinderpsycholoog. Wat een fijn gesprek was dat zeg! Ze herkende mijn verhaal als ontwikkelingsvoorsprong en ook de verlatingsangst vond ze in het plaatje passen van geen uitdaging en niet passen in groep 1. Vandaag is ze bij ons thuis geweest om kennis te maken met onze dochter. Ook dat was erg fijn, dochter fleurde helemaal op en vond het jammer toen ze wegging. Volgende week komt ze een IQtest afnemen en gaat dan voor ons met school in gesprek. Hopelijk komt er een mooi plan om dochter met plezier naar school te krijgen. Ik heb er wel een goed gevoel over

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 18:30 
Volwassene

Voor de intake van onze zoon (nu groep 3) heb ik de sidi3 ingevuld. Weet niet of dat in het kader van signaleren van voorsprong was, in ieder geval is er vervolgens niet iets mee gebeurd of over teruggekoppeld. Hij viel in de klas vervolgens ook niet op als mogelijk hoogbegaafd. Had zelf het idee dat op basis van de oudervragen zowat alle kinderen een voorsprong zouden hebben :) wie vindt nou niet dat hun kind een grote woordenschat heeft of graag rollenspellen doet, of fantasierijk is, of moeilijke puzzels doet? Is allemaal zo relatief...

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 18:30 
Volwassene

Fijn dat de gesprekken met de psycholoog fijn waren, clnl! Ik denk dat je/jullie op het juiste spoor zitten. Ook mijn dochter had 'verlatingsangst'. Nu ze gezien wordt is dat weg. Ik hoop dat de juf na de iq test en de aanbevelingen van de psycholoog je dochter gaat zien.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 19:12 
Volwassene

De sidi 3 is een heel protocol, niet alleen de vragenlijst die je bij de intake van school krijgt. Dat is alleen maar een eerste signalering om te kijken bij welke kinderen evt verder onderzoek nodig is.

Fijn cInI, dat het gesprek met de psycholoog fijn was. Dat geeft de burger weer een beetje moed. Ik hoop inderdaad dat als er meer duidelijk is, dat de juf dan een beetje bijdraait.

Bij mijn eigen dochter heb ik het gevoel dat het beter gaat. Ze verheugt zich echt op het levelwerk en ik heb ook het idee dat ze er meer zelfvertrouwen door krijgt. Heel leuk om te zien. Ik vond dat gesprek met de juf nogal onbevredigend over die jochies, maar de boodschap is blijkbaar toch wel overgekomen. Ze lijkt wel haar best te doen om de situatie te verbeteren en m'n dochter is sinds het gesprek niet meer panisch of heel boos/verdrietig thuis gekomen.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 20:23 
Volwassene

Bedankt, Sien! Ik heb er ook een goed gevoel over. Voor het eerst in lange tijd want alle gesprekken op school maakten een beetje moedeloos. Hoe gaat het nu met jouw dochter? Als ik het goed heb wilde je in gesprek met school over versnellen toch? Heb je al een gesprek gehad of wacht je eerst even de cito's af?

Jij ook bedankt Vlinder! Fijn om op dit forum mensen te treffen waar je steun aan hebt. Wat goed om te horen dat je dochter meer zelfvertrouwen krijgt door het levelwerk. Ik hoop dat school dit doorzet als de mbcoördinator vertrekt. En fijn dat de juf toch geluisterd heeft en het daardoor in de klas (En thuis) ook beter gaat.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 14:31 
Volwassene

@clnl School wou heel graag een iq-test. Die is afgenomen en gelukkig heeft mijn dochter de magische grens van 130 behaald. Ze is nu officieel door naar gr.2 en krijgt verbredend werk. Dochter is erg opgelucht dat ze na de zomer naar gr. 3 mag.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 17:28 
Volwassene

Vandaag werd ik geattendeerd op een nieuwe toolkid voor kleuteronderwijs www.kleuter-lab.nl .

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 17:41 
Volwassene

Sien, ik kan me voorstellen dat jullie opgelucht zijn. Voor mijn eigen kind twijfel ik er een beetje over of versnellen een goed idee is. Ze wordt in de zomer pas 5.

Ik heb morgen of volgende week nog een gesprek met de mb-coordinator om te horen wat m'n dochter precies aan het doen is en hoe de voortgang is.

Wij hebben geprobeerd dochter te laten testen voor ze aan school begon, maar dat is helaas toen mislukt. Ze wilde totaal niet meewerken en was bang voor de tester en haar hondje. De test duurde ook veel te lang voor haar. CInI, het is wel een goed idee als ze het in 2x doet, wat je schreef, dan is de kans dat het goed gaat denk ik groter.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 18:07 
Volwassene

Wat fijn Sien! Ook dat het haar zo'n goed doet. Ik hoop dat onze school ook zo doorpakt straks want ik zie dochter niet nog 1,5 jaar kleuteren. Maar school is erg tegen versnellen dus de psych moet dan wel met veel bewijs komen denk Ik. En of dochter het laat zien weet ik niet

Ziet er leuk uit Vlinder, vanavond even verder kijken. Fijn dat je een gesprek hebt! Ik hoop ook op 2 keer inderdaad en dat ze weer die klik met de psych laat zien zoals gisteren, want dan heb ik er wel vertrouwen in. We wachten af...

BerichtGeplaatst: 10 feb 2018, 22:45 
Volwassene

Hoe zijn jullie kinderen aan groep 1 begonnen? Met wennen, zonder wennen? Zou je nu een andere keuze maken?

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 10:00 
Volwassene

2 ochtenden wennen voor beide jongens, de oudste al met 3,5 zodat school hem al eens kon zien en wat meer beeld bij hem had voor de voorbereiding. De tweede rond zijn vierde verjaardag, maar daar heeft school al een beter beeld bij door het halen en brengen van zijn broer. Ik zou nu weer hetzelfde doen. Denk dat het goed was dat ze oudste zoon al een keer zagen zodat ze hem ook sociaal wat beter in konden schatten.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 12:24 
Volwassene

Onze beide meiden zijn na twee wendagen gelijk de hele week naar school gegaan. Dat ging prima. De jongste is een maand voor haar vierde begonnen met een continurooster (elke
Dag tot 14:15 uur) en kreeg daarbij ook gelijk passend onderwijs. De eerste week was ze op vrijdag wel moe, maar goed dat mag ook. Na de zomervakantie was ze op eens wel continu moe. De nieuwe juf pakte het een stuk voorzichtiger aan qua uitdaging. Toen begon pas het geklaag over moe zijn. Het bleek dat ze inmiddels flink aan het onderpresteren was. Continu aanpassen aan hoe je denkt dat het hoort is natuurlijk ook heel vermoeiend.

Inmiddels gaat dat weer wat beter, maar we zijn er nog niet helemaal qua aanpassingsgedrag. En dan zitten we al op een HB-school...

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 13:51 
Volwassene

Dochter gaat 2 maanden voor haar 4e verjaardag starten met oefenen. Ze heeft hier al 2 jaar behoefte aan dus er gekozen om de oefendagen te spreiden. Ze komt in een groep 1-2 terecht. Eerder naar de basisschool mag niet.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 20:21 
Volwassene

Mijn kinderen zijn allebei in de zomervakantie jarig en begonnen allebei op de eerste schooldag na de vakantie zonder wennen. Onze school heeft wel vrijdagmiddag altijd vrij voor de kleuters en dat vind ik wel fijn, in groep 3 gaan ze ook vrijdagmiddag.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 21:03 
Volwassene

Hier is zoon ook na de zomervakantie begonnen zonder wennen, hij is meteen hele dagen gegaan. Hij was erg moe in het begin en hij heeft een terugval gehad in de zindelijkheid rond de herfstvakantie.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 21:17 
Volwassene

En ik heb zelf ook nog wel een vraagje...

Zijn er ouders van kinderen in groep 1 die nadenken over een IQ test te laten doen of hebben er hier al ouders dit laten doen?
En zo ja wat zijn/waren dan je beweegredenen om dat te (willen) doen?
Zelf was ik er vooraf niet zo een voorstander van om al heel jong te testen als hij niet vast zou lopen, maar de uitspraak van een vriendin "waarom zou je hem niet laten testen als zoon dan wél passend onderwijs kan krijgen?" brengt me aan het twijfelen.

Juf geeft overigens aan nog niet handelingsverlegen te zijn en het nog zelf helemaal in de hand te hebben, ze maakt het werk ook wel wat moeilijker voor hem sinds hij de juf verteld had dat hij de werkjes te makkelijk vond. Maar zoon heeft de neiging om af te haken of het af te raffelen als het even iets moeilijker wordt, dus in zijn hele grote volle kleuterklas zie ik ook wel hoe het zo kan gebeuren dat hij niet voluit gezien wordt zeg maar...

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 22:22 
Volwassene

Wij hebben dochter A laten testen in groep 2, en niet omdat ze vastliep, maar omdat haar beide broers hb getest hadden en we een overstap naar voltijds hb-onderwijs voor alle 3 overwogen.

De huidige school (nog regulier onderwijs) doet er helemaal niets mee, en dochter (145+) lijkt prima mee te hobbelen. Desalniettemin hebben we wel besloten haar volgend jaar naar voltijds hb-onderwijs te laten gaan...

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 12:02 
Volwassene

Wij hebben onze dochter laten testen voor ze aan school begon, op net 4-jarige leeftijd. De reden dat we dat wilden was dat we voor de oudste een andere school overwogen en we wilden weten of dat voor de jongste ook geschikt zou zijn. Maar onze dochter bleek helaas nog niet zo'n zin te hebben in zo'n test en het is helaas mislukt. Zolang er geen aanleiding is, zou ik het denk ik niet doen.

Pagina 6 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende