Het is nu 18 aug 2018, 12:05

Pagina 8 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 25 maart 2018, 11:28 
Volwassene

Als het van KIJK is is het handig om te weten dat KIJK er van uit gaat dat een voorsprong (of een achterstand) van 6 maanden of meer echt iets zegt. Als een kind dat nu 4,5 jaar is bij de talige onderdelen ongeveer een jaar voorloopt is het op die gebieden net zo ver als een kind van 5,5. Kinderen die nu 5,5 jaar zijn gaan doorgaans na de zomervakantie naar groep 3.
Verder kun je natuurlijk alleen iets laten zien als je de kans krijgt. Om een voorbeeld te noemen: als de leerkracht kinderen van groep 1 laat tellen tot 20 en dan constateert dat er een voorsprong is omdat een kind aantallen tot 20 correct kan tellen, maar de kinderen niet vraagt om verder te tellen, kun je als leerkracht niet observeren dat een kind al tot 100 kan tellen. Op de lijst vink je dan wel aan dat een kind tot 20 kan tellen, maar niet dat een kind tot 100 kan tellen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 maart 2018, 15:22 
Volwassene

loekie schreef:
Verder kun je natuurlijk alleen iets laten zien als je de kans krijgt. Om een voorbeeld te noemen: als de leerkracht kinderen van groep 1 laat tellen tot 20 en dan constateert dat er een voorsprong is omdat een kind aantallen tot 20 correct kan tellen, maar de kinderen niet vraagt om verder te tellen, kun je als leerkracht niet observeren dat een kind al tot 100 kan tellen. Op de lijst vink je dan wel aan dat een kind tot 20 kan tellen, maar niet dat een kind tot 100 kan tellen.
Ja, dat is precies onze zorg. Bij de smartgames wordt het gevraagd en uitgedaagd en zie je het dus ook duidelijk. Bij de andere punten gebeurt dat niet. Ze kon de dingen die eind groep 2 gevraagd worden al voor ze aan school begon, maar dat zie je in dat overzicht niet terug. De juf ziet wel dat ze slim is, maar ik heb ook de indruk dat ze probeert af te remmen en ik twijfel er zelf over of dat wel zo goed is.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 09:15 
Volwassene

Ik ben het helemaal met Loekie eens.
Hier wordt ook de kijk observatie gebruikt maar de juffen kijken niet verder, waardoor ze nooit een grote voorsprong hebben geobserveerd bij mijn kinderen. Bij mijn dochter is de voorsprong overal een half jaar met deze observatie, ik hecht er weinig waarde aan en weet dat ze verder is.

Vlinder, ik denk dat je voor je eigen gevoel moet volgen hierin.
Jij ziet je dochter zoals ze echt is, de juf ziet waarschijnlijk aangepast gedrag van je dochter waarbij ze niet laat zien wat ze kan. Op basis van wat je vertelt lijkt volgend schooljaar groep 3 beter te passen bij je dochter.

Nannet hoe gaat het met jouw dochter op school?

Wij hebben volgende week een gesprek met de IBer, juf en de psycholoog. Het verslag is al naar school. Ongeacht wat er uit het gesprek komt, ik ben zo blij dat we hulp gezocht hebben en met een mooi en duidelijk verhaal het gesprek in gaan straks. Dit had ik zelf niet gekund. Met dochter gaat het nog steeds moeizaam op school en ook voor en na school. Ze lijkt thuis wel iets beter in haar vel te zitten. In het weekend zoekt ze haar vriendinnen uit de buurt weer op, dus minder gehang en dat is heel fijn.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 10:34 
Volwassene

clnl: Niet zo goed eigenlijk. Ze komt elke keer met hoofdpijn uit school en is in de avond van slag maar uit dit door wilde spelletjes te spelen niet zozeer in heel vervelend gedrag, alleen snel huilen. Ze geeft ook aan dat ze het op school niet leuk vindt omdat ze zich verveeld en net als andere kinderen iets wil leren.

Laatst bijgewerkt door Nannet op 27 maart 2018, 19:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 19:05 
Volwassene

Lastig, Nannet. Kan het zijn dat ze een brilletje moet? Voor zo'n klein kind is het wel vreemd om vaak hoofdpijn te hebben. Mijn oudste klaagde ook toen ze kleiner was vaak over hoofdpijn en bleek een bril te moeten. Voor de rest is de situatie op school hetzelfde gebleven (saai!), maar de hoofdpijn is wel weg.

Wat fijn, cInI, ik ben benieuwd hoe het zal gaan volgende week!

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 19:21 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Lastig, Nannet. Kan het zijn dat ze een brilletje moet? Voor zo'n klein kind is het wel vreemd om vaak hoofdpijn te hebben. Mijn oudste klaagde ook toen ze kleiner was vaak over hoofdpijn en bleek een bril te moeten. Voor de rest is de situatie op school hetzelfde gebleven (saai!), maar de hoofdpijn is wel weg.

Wat fijn, cInI, ik ben benieuwd hoe het zal gaan volgende week!

Nee, ze ziet volgens mij haarscherp. Ze heeft wel snel last van overprikkeling en de groep is momenteel heel groot zo richting het einde van het jaar. Ik denk dat we het in die hoek moeten zoeken.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 19:35 
Volwassene

Wat vervelend Nannet. Ga je erover in gesprek met de juf? Misschien kan zij er rekening mee houden en het voor je dochter iets rustiger houden zodat ze minder overprikkeld raakt. En ze weten van haar grote voorsprong toch?

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 19:52 
Volwassene

Tot nu toe is het elke keer hectisch met halen en brengen. Ik hoop dat er binnenkort een moment ( te creeeren) is. Ze weten van haar voorsprong.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2018, 19:30 
Volwassene

Nannet, wij hebben ook niet gemerkt dat onze dochter niet goed zag, het consultatiebureau ook niet. Wijzelf hadden als kind ook geen bril en waren daar dus totaal niet op bedacht. Als ze plus hebben merk je dat niet snel en kleine kinderen kunnen heel goed accomoderen met hun ogen. Dan zien ze het dus wel, maar met heel veel moeite. Daar krijgen ze dan ook hoofdpijn van. Maar het kan natuurlijk heel goed iets anders zijn. Het zou alleen rot zijn als je denkt dat het door de drukke klas of de verveling komt, als het met een brilletje is opgelost, dat is de enige reden dat ik het zei. Niet alles wordt altijd door hb verklaard :-)

Maar ze is toch nog maar net begonnen op school? Ze moet er vast ook een beetje aan wennen, net als de meeste kinderen. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken om de hele dag met zoveel drukke mensen in een lokaal te moeten doorbrengen. Wat dat betreft is het schoolsysteem niet zo kindvriendelijk. Mijn dochter heeft er ook nog steeds moeite mee :-(

BerichtGeplaatst: 29 maart 2018, 02:26 
Volwassene

Ze ziet de kleinste dingen dichtbij en heel ver weg dus een bril moeten lijkt mij uitgesloten, ze vindt brillen leuk en wil die van anderen graag op en elke keer zegt ze ook dat ze er raar mee ziet.

Ze zit inderdaad in haar wenperiode en is vanaf haar geboorte gevoelig voor veel prikkels. Voor aanvang van school heb ik ook aangegeven dat ze eerst halve dagen komt en we gaan proberen op te bouwen om die reden. De school is daarin flexibel dus dat is een fijne start.
Gisteren kwam ze thuis en had ze een leuke dag gehad maar ipv hoofdpijn had ze buikpijn. :|

BerichtGeplaatst: 29 maart 2018, 02:27 
Volwassene

Hoe merk je dat jouw dochter er moeite mee heeft Vlinder?

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 13:52 
Volwassene

Thuis: Boos zijn, stout doen, huilen, zich verstoppen, (vervelende) dingen naspelen van school, soms zogenaamd per ongeluk te laat naar de wc gaan, moe zijn, huilen in haar slaap..
Op school: niet mee durven doen met gym omdat het te druk is in het kleine gymlokaaltje, als laatste haar jas aantrekken omdat ze bang is in de drukte van de smalle gang, niet meespelen als het te druk is, zich terugtrekken dus..

Veel sterkte ermee, het is niet makkelijk!

BerichtGeplaatst: 25 apr 2018, 08:52 
Volwassene

Af en toe kom ik weer even bijlezen hier en nu ook weer een update plaatsen.
Wij hebben een gesprek gehad op school, omdat hij cognitief heel ver voorloopt en dat hij sociaal gedrag laat zien wat bij zijn kalenderleeftijd hoort. Samenwerken vindt hij bijvoorbeeld erg moeilijk, en hij heeft een fixed mindset waar frustratie van komt. Zijn aansluiting met andere kinderen liggen allemaal in groep 1. Cognitief zou hij met gemak over kunnen naar groep 3, maar hem sociaal coachen en werken aan een grow-mindset is meer ruimte voor in groep 2. Samen met school is nu besloten om hem met een eigen leerlijn in groep 2 te gaan houden komend schooljaar, met de optie om het elk moment opnieuw bespreekbaar te maken als het toch anders moet.

Zijn er hier meer mensen over in gesprek met school en wat zijn jullie beweegredenen om wel of niet te versnellen?

Edit: Zijn gedrag waarover ik een eigen onderwerp had aangemaakt, is gelukkig weer heel erg positief veranderd, dus dat probleem lijkt weer uit de wereld geholpen!

BerichtGeplaatst: 25 apr 2018, 18:05 
Volwassene

@Misstig wij zijn steeds nauw in gesprek met school over onze meid. Ze is reeds éénmaal versneld en begon meteen in de eerste kleuterklas. Dit jaar tweede kleuterklas (groep 1), maar net overgestapt naar 3de kleuterklas omdat ze zich steendood verveelde met alle verrijking en eigen leerlijn. Geen match meer met de klasgenoten en steeds diepongelukkig na schooltijd. Moest zij zich in de groep nog thuisgevoeld hebben, zouden we nooit overwogen hebben om haar nogmaals te versnellen. Bij ons was het vooral het verdriet dat onze meid had om nergens echt bij te horen en aansluiting te vinden. Bij haar verloopt het meer synchroon allemaal, momenteel zijn we ook in afwachting van de testresultaten.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2018, 18:11 
Volwassene

Hoe is het gegaan Shura? Nog gefeliciteerd!

BerichtGeplaatst: 25 apr 2018, 19:37 
Volwassene

Shura, dan zijn jullie al heel wat stappen voor ons wat school betreft. Dit was pas het eerste gesprek met IB-er erbij voor ons en ook nog eens op ons eigen initiatief. Ik vind het ook allemaal wel dubbel eigenlijk, waar doen we goed aan. School is welwillend, dat is niet het probleem, maar het lijkt meer op pionieren dan dat ze de kennis en kunde al in huis hebben. Dus wij hikken nu zelf tegen testen met een uitgebreid rapport aan... Zijn voorsprong is nu al meer dan een jaar, hij heeft cognitief een 100% score in het toetsingssysteem voor groep 2, inclusief 100% op de hogere "bonus score" die groep 2 kan halen in dat systeem. Hij is nog niet verder doorgetoetst ondanks ons verzoek daarvoor.

BerichtGeplaatst: 26 apr 2018, 18:29 
Volwassene

wij hebben geluk met onze school. Het is ook nog een beetje pionierswerk en wij geven zelf aan wanneer het tij is om de leerlijn bij te schaven. Op school laat ze sociaal wneselijk gedrag zien, thuis spuit alles eruit. Hier testen ze ook niet vooruit, ondanks we het ook al vroegen hoever ze met alles zou staan. Nu in gesprek met school zijn we overgegaan op een iq-test om haar hiaten te zoeken en har sterktes en zwaktes omdat ze niet zomaar kan blijven versnellen en het moeilijk is om haar werk op haar maat te geven.

@ Nannet, dank je wel. ze zij dat het goed ging en de tester gaf aan dat ze zelf veel tegenvragen begon te stellen. Nu is het afwachten wat eruit komt. ze zit momenteel niet lekker in haar vel en dat kan de resultaten ook beinvloeden. Dus we zien wel ;)

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 08:29 
Volwassene

Hoi, mag ik me aanmelden in dit draadje? Ons jongste kuikentje is vandaag voor het eerst aan het wennen op de basisschool. Ze stapte heel zelfverzekerd naar binnen, afscheid nemen was gewoon een kus en klaar. Ik hoop dat ze het leuk heeft!

Jongste heeft nog twee zussen van 9 en 7. Oudste is HB en van de middelste weten we dat nog niet, maar we vermoeden het wel. Dit is onze tweede basisschool. Jongste is de enige die hier zal kleuteren, dus ik ben heel benieuwd hoe het er hier allemaal aan toegaat.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2018, 20:26 
Volwassene

Wat fijn Dee, ik ben jaloers.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 08:37 
Volwassene

Ik ook, ik was zelf niet zo'n held.
Mijn meiden waren over het algemeen allemaal heel snel gewend, behalve de middelste. Die vond groep 1 niet zo leuk.
Ik weet echter ook dat het geen garantie voor succes is en dat er altijd een dipje kan komen. Maar voor nu houd ik me vast aan deze eerste positieve kennismaking. :)

Pagina 8 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende