Het is nu 17 aug 2018, 22:14

Pagina 1 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 09:01 
Volwassene

Het schooljaar is weer begonnen, dus open ik hier het nieuwe groep 1 topic.

Mijn jongste is voor de vakantie in groep 1 begonnen en zit nu in een 1/2 combinatiegroep. Het is weer even erg wennen voor haar want ze moest 2 vriendinnen achterlaten in de groep 1 instroomgroep en is samen met een ander vriendinnetje naar de combi klas gegaan. Ze heeft een hele fijne juf die ik ken van de oudste, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen dit jaar. Ze heeft 2 broers die allebei veel extra uitdaging krijgen dus op school dus er wordt op school al rekening mee gehouden dat ze ook hb is.

Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 13:09 
Volwassene

Wat fijn voor haar :)

Onze stuiterbal gaat na de vakantie naar groep 1 voor jullie, maar zeurt al de hele vakantie dat ze naar groep 3 gaat. Dat zal toch even aanpassen zijn voor haar :wink:

BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 14:53 
Volwassene

Hier is de jongste in maart (een maand voor haar verjaardag) begonnen in een 1/2 HB kleuterklas. Zelf is ze van mening dat ze nu in groep 2 zit :wink: Omdat haar voorsprong echt behoorlijk groot is (niveau begin groep 3) zijn we daar maar even niet op in gegaan. We gaan dit jaar aankijken hoe het gaat, maar ik heb het gevoel dat het ondanks HB onderwijs en een eigen leerlijn niet echt houdbaar gaat zijn om haar na dit jaar nog een jaar te laten kleuteren. Dan hebben we straks een probleem aan het eind van de basisschool en dan versnel ik liever nu dan pas in groep 7...

Ze had erg veel zin om weer naar school te gaan en kwam gisteren ook enthousiast en gezellig uit school. Ben benieuwd of ze dit jaar de aansluiting ook een beetje gaat vinden, want dat is er nog niet heel erg. Vooralsnog speelt ze het liefst met de meisjes die met haar zus mee zijn gegaan naar groep 3...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 aug 2017, 22:45 
Volwassene

Mag ik hier ook meeschrijven? Onze zoon gaat maandag beginnen in groep 1. Voor ons is hij de eerste van onze twee kinderen die start op de basisschool, helemaal onbekend terrein dus nog. Hij komt in een combinatieklas groep 1/2.

Hij vertrekt met een hele flinke ontwikkelingsvoorsprong van het kinderdagverblijf en dit hebben we al aangegeven op school en ook dat HB in de familie voorkomt. Eigenlijk maakte ik mij al die tijd nog niet zoveel zorgen, maar nu het echt dichtbij komt ineens wel. Tot nu toe doet hij er weinig moeite voor om zijn voorsprong en extreme interesses voor een (toen) peuter en nu dus kleuter te verbergen, zullen we maar zeggen. :oops: Maar wat gaat hij doen in een groep op school? Zal hij wel vriendjes krijgen of valt hij buiten de boot als hij bijvoorbeeld gaat vertellen over de zon en hoe dag en nacht precies werkt, de gasreuzen en de rotsachtigen, hoe een hovercraft precies werkt enz. En hoe zullen de juffen hem gaan zien, gaan ze hem wel echt zien...

Nu heb ik ook spijt dat ik bij het gesprek vooraf niet heb doorgevraagd en genoegen heb genomen met het standaard verhaal van de drie niveau's van de methode of bijvoorbeeld niet heb gevraagd naar concrete ervaring met HB. Ik heb daarna zelf op internet gelezen dat er per schooljaar 2017/2018 fulltime een HB klas in het gebouw van zijn school komt, nav een vacature die daarvoor open stond. Maar de informatie is heel summier wat er te vinden is, alleen wat er in die vacature staat en verder niks nog online.

Ik merk zelf daarnaast dat ik het nog steeds heel erg ongemakkelijk vind om er over te praten dat hij een hele flinke voorsprong heeft of mogelijk HB zou kunnen zijn. Wat een zorgen ineens nu het zo dichtbij komt!

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 14:45 
Volwassene

Ik kom me ook alvast even melden hoewel mijn bijna kleuter pas na de herfstvakantie begint. We hebben nog geprobeerd om haar nu gelijk na de grote vakantie te laten starten. De school zelf stond er wel voor open maar ze zijn helaas terug gefloten door de stichting.

Dit is ons jongste kind. Onze oudste dochter deed het best goed bij de kleuters. Ze liep eigenlijk pas vast in de loop van groep 3. Ik was toen nog helemaal bleu en dacht dat school wel wist hoe ze met haar om moesten gaan. Helaas bleek niks minder waar. Uiteindelijk hebben we haar laten testen en is er een heel traject opgestart. Ze zit nu in 7 en het gaat goed met haar! Daarna kwam onze middelste. Hij heeft achteraf geen top-kleutertijd gehad. Hij verveelde zich en werd daardoor vervelende in de klas. Halverwege groep 2 heb ik heel hard aan de bel getrokken (dit was in de tijd dat we ook met zijn zus aan de slag waren). Daarna is wel het één en ander veranderd en hij is bij de start van groep 3 gelijk in het meerbegaafdheidsprotocol gezet. Hij heeft groep 3 en 4 in één jaar gedaan afgelopen jaar en is nu gestart in groep 5. Met hem zijn we er nog niet vrees ik.

En dan dus de jongste. Weer een heel ander type kind. Een kind waarvan vanaf de geboorte door buitenstaander gezegd wordt 'Zo, die kijkt wijs uit haar ogen!'. Ze heeft zeker wel een voorsprong op de gemiddelde peuter, maar niet de grote cognitieve voorsprong zoals haar broer en zus die hadden. Ze is wel ontzettend gevoelig en observeert veel en goed. Ook in (samen)spel is ze al heel ver. Gelukkig heeft ze twee goede vriendinnen (waarvan één haar buurmeisje is) waar ze heel goed mee kan spelen en komt ze bij één van hen ook in de klas. Ik ben bang dat ze het prototype aanpasser is. Roept ook snel 'kan ik niet' en weigert te oefenen of te proberen als ze denkt iets niet te kunnen. Soms heb ik het idee dat ze al veel meer kan dan ze laat zien (dan zegt ze ineens tussendoor 'drie plus drie is zes' terwijl ze 'weet ik niet' antwoordt als je het haar vraagt). We hebben binnenkort de intake, gelukkig kent de directrice mijn twee oudsten al. Ik vind het spannend, die school, voor de derde. Complicerende factor is ook nog dat mijn oudste in de vakantie tegen haar heeft gezegd dat ze al naar groep 3 kan, nadat ze samen wat rekenspelletjes hadden gedaan. Dus nu denkt de jongste dat ze al best naar groep 3 kan :lol: .

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 19:54 
Volwassene

Wat leuk dat jullie meeschrijven hier!

Elishug, ik herken mijn jongste heel erg in de beschrijving van jouw jongste, wat grappig. Jammer dat de stichting het eerder starten heeft tegengehouden.

Mistig, hoe was de eerste schooldag? Ik vind het ook ongemakkelijk om over een flinke voorsprong of HB zijn te praten hoor. Gelukkig is dit forum er. Kunnen we hier ons verhaal kwijt.

Momoftwo, wat fijn, een HB kleuterklas. Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Fijn dat ze zoveel zin had om naar school te gaan. Ik hoop dat ze snel aansluiting vind!

Shura, Haha, ik hoop dat het niet gaat tegenvallen in groep 1.

Hier gaat mijn dochter nu al met grote tegenzin naar school. Ze vind het niet leuk, doet niks en leert niks zegt ze. Best lastig want als ik zie wat ze thuis doet geloof ik meteen dat ze niks leert, maar om de juf nu al aan te spreken... Vorige week was het nog opstarten, hopelijk heeft ze deze week meer het gevoel dat ze wat leert/doet. Ze heeft 1 vriendinnetje in de klas, de rest is onbekend en nog wel een beetje wennen. Ze is in deze klas geplaatst vanwege de mogelijkheid om haar meer uit te dagen en omdat haar oude juf dacht dat ze hier meer aansluiting zou vinden. Ik hoop het. Haar vriendinnen uit de buurt waar ze veel mee speelt zijn 6 en zitten bij elkaar in groep 3.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 20:32 
Volwassene

Dochter begint in de loop van dit schooljaar. Voorlopig ben ik op dus vooral nieuwsgierig en nog geen eigen ervaring.

Ik heb al wel een vraagje, wat vertellen jullie tegen jullie kind over wat ze kunnen verwachten op de kleuterschool?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 10:31 
Volwassene

Ik heb niet de perfecte manier om ze voor te bereiden maar kan je wel vertellen hoe ik het gedaan heb. Omdat mijn middelste zo ontzettend teleurgesteld was in school in het begin (want hij leerde niks), heb ik mijn dochter vooral uitgelegd dat ze in groep 1 gaat spelen en knutselen. Ik wilde niet dat ze met te hoge verwachtingen naar school zou gaan. Maar ondanks deze uitleg komt ze ook telkens thuis met: ik doe niks en ik leer niks. Ik denk eerlijk gezegd dat groep 1 een beetje als stilstaan voelt voor mijn dochter.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 11:42 
Volwassene

Mijn zoon gaf ook steeds aan dat hij niets leerde....ondertussen blijft samenspelen en dergelijken wel erg leerzaam.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 13:15 
Volwassene

clnl: ze heeft groep 0 doorstaan met op het einde verveling die begon toe te slaan. Ik bereid al de hele vakanti voor dat ze naar groep 1 gaat nu, maarja wat het kopje niet wil horen ...

Nannet: ik heb haar vooral verteld dat ze er ging spelen met andere kinderen, knutselen en verhalen ging beluisteren. Dat lukte in het begin ;)

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 14:08 
Volwassene

Bij de jongste heb ik eigenlijk niet specifiek iets verteld anders dan dat ze een maandje eerder al naar school mocht. De oudste gaf destijds aan dat ze als ze 4 was eindelijk naar school mocht en dan eindelijk geen leren lezen en schrijven. Ik heb toen wel aangegeven dat ze dat nog niet doen in groep 1, maar pas in groep 3. Ze wilde weten waarom. Tja, waarom eigenlijk niet?

Nu was voor de jongste het begin wel makkelijker omdat die vanaf dag 1 is gestart met een eigen leerlijn. Die heeft dus nooit groep 1 werk gedaan. Maar als ik er op terug kijk dan vraag ik me af: waarom zouden we onze kinderen moeten voorbereiden om wat ze staat te wachten op school? Slaan we daarmee niet onbewust het enthousiasme voor school zelf al een beetje plat? Moet het kind zijn verwachtingen bijstellen? Of moeten wij als ouders zorgen dat de verwachtingen van ons kind duidelijk zijn bij de leerkracht zodat die daar vanaf dag 1 op in kan spelen? Als ik het nu over zou moeten doen zou ik zeker voor dat laatste kiezen en dan vooral niet te voorzichtig zijn. Want als een kind graag wil lezen, wat is er dan mis mee om naast een bouwhoek en een poppenhoek ook een leeshoekje in te richten? Of als je weet dat een kind interesse heeft in schrijven, waarom moet het dan perse een tekening maken? Wat is er mis met lekker een papier vol 'tekenen' met letters? Het zit hem niet altijd in gelijk full swing aanbieden van een methode om te leren lezen, soms kan je met kleine dingetjes en juist op een speelse manier al een heel eind komen. En ja, als dat niet voldoende meer is, dan moeten er gewoon werkjes komen. Al is het maar 1 of twee keer per week. Als het maar genoeg is om een kind tevreden te houden en tegemoet te komen aan de wens om te leren.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 14:15 
Volwassene

Er valt trouwens ook nog heel wat te winnen in het aanbieden van hogere orde opdrachten. Ik blijf me er over verbazen hoe dichtgetimmerd de opdrachtjes in de kleuterklassen eigenlijk zijn. Vaak is het al duidelijk wat het eindresultaat ongeveer zou moeten zijn. Voor veel kinderen wordt daarmee alle creativiteit platgeslagen.

Zo kan ik me nog goed herinneren dat de oudste met het thema 'eten en drinken' een hamburger moest kleien. Er lag een plaatje op tafel en dat mochten ze namaken. Gevolg: oudste deed vooral erg haar best om het precies zo te maken als op het plaatje, want dat moet blijkbaar. Waarom zou juf het er anders neerleggen?

Juist voor slimme kleuters die extra uitdaging kunnen gebruiken kan je dit zo gemakkelijk ombuigen.
Geef ze een open opdracht:
- maak iets wat je kunt eten
- zorg dat er minimaal 2 verschillende vormen in voorkomen
- zorg dat het minimaal 3 verschillende kleuren heeft
- zorg dat het uit tenminste 3 delen bestaat

En daar heb je je hogere orde opdracht. Als je het handig aanpakt hoeft dat helemaal niet veel werk te zijn en kan het gewoon ingepast worden in het kleuterwerk wat toch ook echt wel nodig is voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van de fijne motoriek.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 14:59 
Volwassene

Ik ben blij om te horen dat ik niet de enige ben die zegt dat de grote school( zo noemen ze dat op de psz) is om te spelen. Op de psz zeggen ze wel tegen de kindjes dat ze op school gaan leren maar dat gaat ze daar de eerste tijd nog niet echt doen dus ik vind het niet fijn dat dat gezegd wordt.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 06:48 
Volwassene

Nannet, voor een deel van de kinderen geldt wel dat ze wat gaan leren op cognitief vlak (tellen, kleuren, vormen, rijmen, ordenen etc.). Verder kunnen kinderen een heleboel andere dingen leren, met name op het gebied van fijne motoriek, omgaan met emoties, taakaanpak en sociale vaardigheden. Dus ik begrijp wel dat de peuterspeelzaal het zegt. Omdat kinderen met een grote voorsprong vaak verwachten dat ze vooral gaan leren lezen en schrijven kan het nodig zijn de verwachtingen bij te stellen.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 10:34 
Volwassene

De eerste twee schooldagen zijn achter de rug. Gelukkig gaat hij met plezier naar school en hij kijkt er naar uit de volgende dag weer te mogen gaan. Gisteren kwam na dag 2 de opmerking al dat hij nog helemaal niks nieuws had geleerd... Ik heb hem toen maar uitgelegd dat ze nu nog kennis met elkaar maken en dat hij in groep 1 vooral gaat leren om samen te spelen met andere kinderen, samen te werken en te overleggen (zijn leerpuntje: niet meteen in paniek gillen als het tegen zit maar praten en overleggen om iets op te lossen :))

En hij was al ontsnapt uit de klas, hij was even gaan plassen en toen maar ipv terug de klas in gaan bij een andere klas aangesloten die buiten gingen spelen, oeps...

Edit: Hebben jullie ook al gekeken naar de cognitieve einddoelstellingen van groep 1 én groep 2? Hij zal zeker moeten wennen aan de structuur van de school, ontwikkelen van zijn werkhouding en nog flink groeien op het sociale gebied, maar hij voldoet eigenlijk op de meeste punten al wel aan de cognitieve einddoelen van groep 2 en sommige nog wel verder :?. Houdt dit jullie ook bezig?

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 13:19 
Volwassene

Houdt me eigenlijk niet zo bezig momenteel (jongste zoon in groep 1, had tegen derde jaar al ruim voorbij begin groep 3 niveau vastgesteld door deskundige).

Meeste hb kinderen zijn vanzelf kleuterstof (einddoelen groep 2) ruimschoots voorbij voor ze eraan beginnen volgens mij. Dat betekent alleen niet dat ze de hele kleuterschool ook naar moeten overslaan.
Tenminste wij vinden van niet. Anderen doen het wel. Maar moet bij je kind passen, zo jong van school. Eerder wel getwijfeld of hij met 3,4 jaar in groep 1 zou starten maar bewust toch niet gedaan.

Er is heel veel meer te leren op gebied van knutselen, samenspelen, met 30 kinderen in de klas zitten, verplichte werkjes maken etc. Ook in de kleuterklas. Daar ligt hier dus ook de focus op. Daarnaast gaan we toch wel proberen jongste zoon ook iets te leren bij ded kleuters (ondanks veel uitdaging bij de oudste absoluut niet gelukt helaas). Persoonlijk plan, interne en externe plusklas worden na eerste wenweken opgestart. Ze weten door oudste nu wel dat dat nog een stuk dieper en verder zal moeten gaan dan wat het standaard school hb protocol voorschrijft maar zullen ze soepel en "out of the box" mee om gaan is het plan.
Nu de werkelijkheid nog. De uitvoering is bij oudste ook niet bepaald ideaal gegaan maar school en wij hebben daar wel van geleerd.

Hij weet wel dat hij niet gaat leren lezen want "dat kan hij al lang". Het is wel de bedoeling dat taal en lezen in persoonlijk plan komt maar wat precies en wanneer weten we nog niet. Leren schrijven heeft hij geen zin in want dat kost teveel moeite (ik kan toch praten of typen op de telefoon). Hij heeft wel zin in gym en buiten te spelen. En tja... volgens mij werd er vroeger ook niet veel meer van kleuters verwacht dus ik vind het niet zo'n probleem. Natuurlijk is stilstaan in ontwikkeling wel zonde maar hij vindt thuis heel behoorlijk zijn uitdaging (altijd materiaal op niveau en een "peer" aanwezig door oudere broer). Op school zal gymmen, buitenspelen en de plusklassen + persoonlijk plan net voldoende evenwicht geven hoop ik.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 13:55 
Volwassene

Misstig: Dit houdt me inderdaad wel bezig, al een hele tijd. Enerzijds gun ik mijn dochter 2 jaar lekker spelen en knutselen maar anderzijds merk ik dat ze nu frustratie ervaart omdat het haar te langzaam gaat en ze echt meer wil. Ik vraag me inderdaad af hoe ze tegemoet kunnen komen in haar behoefte.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 13:57 
Volwassene

loekie schreef:
Nannet, voor een deel van de kinderen geldt wel dat ze wat gaan leren op cognitief vlak (tellen, kleuren, vormen, rijmen, ordenen etc.). Verder kunnen kinderen een heleboel andere dingen leren, met name op het gebied van fijne motoriek, omgaan met emoties, taakaanpak en sociale vaardigheden. Dus ik begrijp wel dat de peuterspeelzaal het zegt. Omdat kinderen met een grote voorsprong vaak verwachten dat ze vooral gaan leren lezen en schrijven kan het nodig zijn de verwachtingen bij te stellen.

Ik snap het ook wel waarom ze het zeggen, ze zit ook in een groep waarin merendeel 4 dagdelen gaan ivm een achterstand maar het wekt ook bij haar wel een verwachting.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 14:44 
Volwassene

En waar ik ook wel benieuwd naar ben, in hoeverre zijn jullie al "in contact met de juf of meester" over (vermoeden van) HB op dit moment met start schooljaar? (sommige hebben er natuurlijk al wat over getypt)

Ik heb het zelf vrij low-profile aangegeven bij de juf tijdens het huisbezoek, maar ik kan helemaal niet inschatten hoe dit opgevat is.
De juf moet natuurlijk ook wel de kans krijgen om hem zelf te leren kennen. Mag ik er bijvoorbeeld vanuit gaan dat de juf zelf wel op de lijn komt als het haar ook opvalt, of wachten op de eerste oudergesprekken en er dan zelf over beginnen (mits er daarvoor geen problemen ontstaan), of pas actie ondernemen als je ziet dat je kind niet lekker in zijn of haar vel zit, of toch juist pro-actief zijn in het contact met de juf vanaf het begin? Op een of andere manier voel ik wel een drempel nu naar een volgende stap, want het blijft toch nog maar een vermoeden en wie weet zie ik het helemaal niet goed. :oops:

Er lijkt hier op het forum al een duidelijk verschil te zijn als er al een ouder kind op dezelfde school zit (of al HB geconstateerd is bij een ouder kind). De lijntjes naar school zijn dan toch al korter. Als er al een test gedaan is dan kan er ook direct concreet gepraat worden.

En kleuterjaren overslaan is voor ons nu niet aan de orde, buiten het cognitieve is het echt nog een kleuter met bijbehorend kleutergedrag hoor :)

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 15:02 
Volwassene

Ik heb een rondleiding gehad op haar toekomstige school en toen is er gevraagd wat voor type kind mijn dochter is, ik ben er niet te diep op in gegaan maar haar wel omschreven als o.a. een ondernemend en leergierig kind. Ook heb ik vragen gesteld voor als een kind voorliep ipv achter. Bij het inschrijfformulier zaten vragen als kunt u de motorische en spraakontwikkeling omschrijven. Ze hebben dus al wel een idee. Een gesprek volgt als ze bijna 4 is en geplaatst kan worden, toch neem ik eerder contact op met de school om te vragen of ze niet in een combi klas terecht kan ipv een horizontale kleuterklas.

Ik moet zeggen dat ik er geen moeite meer mee heb om over te komen als "zo'n " moeder die haar kind overschat. Ik heb met de ontwikkeling en welzijn van mijn dochter te maken en niets met de mening van een vreemde.

Maar als jij je kind tussen andere kinderen ziet, merk je dan geen verschil Misstig?

Pagina 1 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende