Het is nu 16 nov 2018, 07:12

Pagina 10 van 12 [ 228 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2017/2018
BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 16:49 
Volwassene

Hee Esk, waarschijnlijk gewoon onkunde van de huidige school. Ik herken het wel.

Bijzonder frustrerend, maar ook een beetje trekken aan een dood paard... Ik zou er de energie niet meer in steken, zolang je zoon's gedrag nog acceptable is....

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 16:52 
Volwassene

Oh wat vervelend zeg, dat school niks doet!
Kan me je frustratie zeker voorstellen. Je moet als school niet gaan wachten op problemen :-x

Misschien kan het helpen als je zelf op zoek gaat naar pluswerk en dat aan bied?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 07:49 
Volwassene

Ik denk dat ik het inderdaad maar ga opgeven. Ik heb de indruk dat ze van goede wil zijn, maar gewoon totaal niet weten wat ze ermee aanmoeten en aangezien we volgend jaar toch switchen denk ik dat ik dit dode paard laat voor wat het is. Met dien verstande dat als zoonlief's gedrag achteruit gaat of als hij gaat klagen ik helaas toch weer aan dat dode paard moet gaan trekken :roll: :? .

Over de uitslag van de CITO maak ik me niet te druk, het zal wel goed zitten.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 09:15 
Volwassene

Esk schreef:
MEGA frust: onze jongste is in december getoetst met de M4 om te kijken of hij kon overstappen naar fulltime hb onderwijs met een klas overslaan. Dat ging uiteindelijk niet door, maar de resultaten zijn er natuurlijk wel. Uit die testen toen kwam dat zijn niveau tussen E3 en M4 inzat, dus behoorlijk flink goed voor een M3'er. Nu hoorde ik deze week dat ze hem nu gewoon de M3 aan het afnemen zijn :shock: . Ik vraag me dan af: waarom??? :?:

En er wordt niets, maar dan ook NIETS gedaan met alle dingen die ze zouden gaan aanbieden. Spelling had hij op M4 een A1 gescoord en nu moet hij gewoon meespellen met de rijtjes in groep 3. Waar ben je dan mee bezig? Gelukkig hoor ik nooit van zoonlief dat hij zich verveeld en zijn gedrag is ook best goed te noemen momenteel dus het zit hém in ieder geval niet dwars, maar ik merk dat het míj dwars zit. Moet hij dit schooljaar dan echt in de hangmat uitzitten tot hij in september naar de hb-school kan?

Om jouw vraag te beantwoorden, ja, ik denk het wel. Zo te lezen snappen ze er niet veel van op school. Wel erg jammer dat je kind niet de uitdaging en stimulans krijgt die hij nodig heeft.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 08:18 
Volwassene

Dank Trees.

Inmiddels is hier het rapport thuis. Het was erg goed. Ook de CITO was erg hoog, maar dat was conform verwachting eigenlijk wel. Wat ik jammer vind is dat hij een lagere score kreeg voor concentratie. Die scheen niet zo aanwezig. Ik werd daar wel even kriegel van, want als je overal hoger dan E3/M4/E4 en zelfs M5 scoort, dan is het toch logisch dat het in groep 3 "te simpel" is en dat je vermoedelijk af en dan wel eens eventjes "afdwaalt" met je gedachten als je een groep-3 werkje doet. Er wordt nu steeds gezegd dat hij niet voldoende zelfstandig kan werken en dat hij dan aandacht vraagt, maar ik vraag me af of het niet gewoon ligt aan het werk. Omdat hij geen werk krijgt boven groep 3-niveau lijkt dat me heel saai voor hem. Geen wonder dat je dan afdwaalt. Dat ga ik ook wel melden bij de juf bij het gesprek over 2 weken.
De school geeft nu (in een gesprekje tussen de bedrijven door) aan dat hij extra werkjes krijgt. Heel fijn, maar het is nog steeds op groep 3-niveau. School geeft aan voor iets anders "geen tijd" te hebben omdat ze niet kunnen investeren in tijd voor uitleg en begeleiding. Is dat míjn (of mijn zoons) probleem of is dat hún probleem? Juist... ze maken het mijn probleem maar het is hún probleem en dat ga ik zo ook wel wegleggen.
En dat is dan meteen de laatste keer dat ik er wat van ga zeggen. Dan ga ik al mijn energie maar eens stoppen in het aangenomen worden op de hb-school. Over die concentratie trouwens; ik herken het ook niet. Krijgt hij hier de Okki binnen (groep 4) dan werkt hij die non-stop in 1 keer helemaal van kaft tot kaft door. Dus hij kan het wel degelijk. Als hij maar motivatie heeft.

Edit: okee, ik lees mijn eigen frustratie terug :lol: . Het zit me dus echt wel hoger dan ik dacht. Even diep ademhalen en... laat het gaan. (poging 673). Niet dat jullie denken dat ik teleurgesteld ben over de matige concentratie, want als dat zo is, dan is dat zo, maar meer dat ik vind dat de oorzaak nu bij zoonlief gelegd wordt (hij kan zich niet concentreren) terwijl ik vind dat je daar pas een uitspraak over kan doen als hij op niveau werkt. Of zie ik dat verkeerd? En als hij op niveau werkt en hij is nog steeds continu afgeleid, dán vind ik die matige concentratie op z'n plaats.
Het is niet zo dat ik vind dat álles op z'n rapport goed gescoord moet zijn, het is meer dat ik vind dat het een goede afspiegeling moet zijn van zijn gedrag en kunnen, in relatie tot het niveau waarin hij leert. Nu vind ik de verwachting (goed concentreren) niet reëel binnen de stof die hem aangeboden wordt (M3-stof). Leg ik het zo goed uit?

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 16:44 
Volwassene

Esk, fijn dat het rapport goed was. Ik zou zeggen dat het op zich wel goed is dat hij een lagere score kreeg voor concentratie, omdat het een goed aanknopingspunt biedt om eens goed met school in gesprek te gaan. Ik ben het met jouw uitgangspunten eens, maar jullie school is duidelijk nog niet zo ver, en nu heb je in ieder geval een legitieme reden om je zoon en het werk dat hij aangeboden krijgt, te bespreken. Ik herken - helaas - jouw school in die van dochter A. Ook zij, hb getest, krijgt geen aangepast werk. Tot nu toe ging het aardig maar ze klaagt over de kinderen (die kunnen zich volgens haar niet gedragen en luisteren niet naar de juf) en heeft momenteel een heeeeeeeeel kort lontje. Ze kan zelf niet goed aangeven waardoor dit komt, dus dat maakt het lastig....

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 22:12 
Volwassene

Esk: ik vind het ook niet kloppen van school en niet goed. Mij lijkt ook dat je pas iets kunt zeggen over concentratie als er aanbod op niveau is, dus ik snap je frustratie erg goed. Als ik continu pulp moet lezen, zou minn concentratie ook achteruit gaan...

Ik vind dat scholen ook nogal makkelijk van alles bij kinderen neerleggen zonder zelf eerst eens te kijken waar iets door kan komen.

Zelf inmiddels ook gesprek gehad en beide docenten hadden over 1 onderwerp een compkeet tegenovergestelde mening. Ik heb het een beetje gehad met school, merk ik. Kwam een moeder van een ander kind tegen (haar kind is getest, iq meer dan 130) en die had dezelfde frustratie. Ze doen gewoon maar wat, lijkt het. En ik vang meer verhalen op van ouders die in groep 1 en 2 nog heel tevreden waten, maar dat in groep 3 en 4 niet meer zijn en over een wissel denken. Niet leuk.

Hier zijn de verschillen tussen plusklas en eigen klas groot. Heb inmiddels ook verslag plusklas en dat gaat gewoon goed. Kind doet het daar prima, ontwikkelt zich prima. Iedereen tevreden. Eigen klas is een ander verhaal. Merk dat ik zelf dan ook begin te denken dat hij misschien niet zo slim is. Dat kan natuurlijk ook. Kind zit sinds kort op muziekles en de docente daar vindt kind dan weer wel slim (en muzikaal ;-) ) en soms is een frisse blik van een buitenstaander dan weer even fijn. Maar door de wisselende verhalen weet ik het ook niet meer en weet ik ook niet wat ik van mijn kind kan en mag verwachten. Wordt hij onderschat of wordt hij overschat? Merk wel dat mijn kind zijn enthousiasme en gretigheid kwijt is sinds groep 3. En dat vind ik erg jammer om te zien.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 22:53 
Volwassene

Ik heb een vraagje mbt de Cito. Bij de start van groep 3 had mijn dochter een DLE 4 op rekenen en een DLE 7 voor automatiseren. Voor haar M3 Cito rekenen had ze een C, dat verbaasde me enigszins.

Met het oog op het rapport gesprek morgen vraag ik me af of ze het afgelopen half jaar überhaupt iets heeft geleerd op het gebied van rekenen. Volgens mij staat een C score ongeveer gelijk aan een DLE van 5 toch? Dat zou betekenen dat ze in een half jaar onderwijs in het meest positieve geval 1 DLE is gestegen. Dat lijkt me erg karig.

Ik weet niet hoe ze de methodetoetsen heeft gemaakt, mevrouw is vergeten haar rapport mee te nemen. Morgenochtend neem ik hem mee zodat ik alsnog het gesprek kan voorbereiden. Nu zou het kunnen dat ze de methodetoetsen wel goed heeft gemaakt, maar ik vrees van niet. Ik heb zelf ook het gevoel dat ze is gestagneerd en weinig tot geen vorderingen heeft gemaakt ik de laatste maanden.

In rekentuin zit ze wel eind groep 3 niveau voor optellen, aftrekken en delen, hoewel ze de eerste twee voor het laatst 2 en zelfs 3 maanden geleden gedaan heeft... delen wel nog zeer recent. Ze doet vooral graag dingen die met andere dingen samen hangen zoals redeneren (daar scoort ze tussen eind groep 5 en eind groep 8 niveau). Ze lijkt de laatste maanden in ieder geval in Rekentuin vooral te hebben gedaan waar ze toch al goed in is :x

Na een redelijke start begin dit jaar heeft ze het al geruime tijd niet naar haar zin op school. Dus dat zou zeker samen kunnen hangen. Moet ik me hier druk om maken? Of is dit redelijk normaal?

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 09:14 
Volwassene

Ik heb geen idee, MomOfTwo. Het lijkt me dat als je dochter niet goed in haar vel zit en je het gevoel hebt dat ze niet vooruit is gegaan er in ieder geval gespreksstof genoeg ligt voor het gesprek met de school.

Ik heb een mijlpaal bereikt. Hoop ik. De school heeft ein-de-lijk ingezien dat ze wat met jongste "moeten" want hij is bijna niet meer te motiveren om de groep 3 stof te doen (is veel te simpel voor hem) en nu gaan ze het anders aanpakken. Aan het begin van het blok krijgt hij de toets van de stof en bij goed gevolg krijgt hij verrijking! En anders moet hij de punten waar het hiaat zit gecompact doen. Zo waar! Nu hopen dat het goed geimplementeerd wordt en dan is het dit jaar in ieder geval beter voor hem. Dan hebben we een mooie overgang naar de hb-school.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 11:53 
Volwassene

Wat fijn Esk! Hopelijk gaat het werken voor hem.

Ik heb inmiddels een rijtje met punten om te bespreken. Ik vermoed dat een kwartier veel te weinig gaat zijn, dus dat wordt wederom een extra afspraak. Ik baal er wel van. We zijn vorig jaar rond deze tijd overgestapt naar HB onderwijs. We betalen een klein kapitaal per jaar voor onze twee kinderen, om van de extra reistijd en reiskosten nog niet eens te spreken. En ik begin steeds meer te twijfelen of we er nu goed aan gedaan hebben :(

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 17:50 
Volwassene

Citaat:
Bij de start van groep 3 had mijn dochter een DLE 4 op rekenen en een DLE 7 voor automatiseren. Voor haar M3 Cito rekenen had ze een C, dat verbaasde me enigszins.
Met het oog op het rapport gesprek morgen vraag ik me af of ze het afgelopen half jaar überhaupt iets heeft geleerd op het gebied van rekenen. Volgens mij staat een C score ongeveer gelijk aan een DLE van 5 toch? Dat zou betekenen dat ze in een half jaar onderwijs in het meest positieve geval 1 DLE is gestegen.
Op basis waarvan was DLE 4 vastgesteld? Ook met CITO-groep 3 toets? Als het met een andere toets was kun je de resultaten niet zonder meer vergelijken. Een C-score geeft aan dat een kind een score heeft behaald die ligt tussen percentiel 25 en 50. Een hoge C-score (grens B/C) is dan inderdaad DLE 5, een lage C-score lager.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 14:13 
Volwassene

Esk: wat fijn! Gebeurt er eindelijk iets. Hopelijk pakken ze het nu echt goed aan.

@momoftwo: wat balen zeg! Ben je zo ontevreden?

Vraagje: zijn jullie kinderen getest? Mijn kind niet. Plusklas stelt voorwaarden en daar voldoet hij aan. Maar, omdat hij zo'n wisselend beeld laat zien, vraag ik me af of ik hem toch niet moet laten testen. Ook gewoon om te weten wat ik van hem kan verwachten of niet. Plusklas vond het nu nog niet nodig. Met school ga ik daar niet over in gesprek. Heb het een beetje gehad met zijn juffen. Kind scoort op sommige vlakken na 5 maanden groep 3 behoorlijk slechter dan in groep 2 en dat doen ze heel gemakkelijk af met "tja, een terugval".

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 14:22 
Volwassene

Mijn kind is niet getest. Zat ook te twijfelen. Ook overleg op school gehad, voor hen heeft het geen meerwaarde. Ze behandelen hem als een hb-er met meer uitdaging en compacten. Hij geeft ook zelf aan dat nodig te hebben. Ze vinden hem een spons.
Ik ga pas testen als hij een ander beeld gaat laten zien.

In jouw geval zou ik denk ik wel gaan testen, juist omdat hij net constant is. Puur voor de zekerheid als ouder en misschien helpt het ook op school - zou voor mij de reden zijn in dat geval.

Van die toetsen heb ik echt geen kaas gegeten.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 14:36 
Volwassene

Mijn kind is niet getest, wel geobserveerd door de ib-er en een (door de school ingeschakelde) externe deskundige. Verder heeft ze net als alle oudste kleuters een leerrijpheidsonderzoek gehad. Op basis daarvan (en gesprekken met ons) is ze versneld. Voor school is meer niet nodig en een plusklas is er alleen extern, dat lijkt me voorlopig niet zinnig voor haar. Ze verveelt zich tot nu toe niet, is ook ongeveer even ver qua lesstof als haar klasgenootjes nu.

Hebben jullie kinderen ook zo'n moeite met fouten maken? Mijn dochter leert nu lezen en schrijven, oefent heel goed en gaat in mijn ogen snel vooruit, maar het gaat natuurlijk nog niet snel en zeker niet foutloos. En dat vindt ze Echt Heel Erg, roept veel spanning over school op. Terwijl niemand er enorme druk op zet, wij niet en school niet, en ze doet het prima.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2018, 14:44 
Volwassene

Ja, van die fouten herken je zeker. Net zoals hij iets niet weet, dan raakt hij gefrustreerd.
Hij kan het zichzelf zo moeilijk maken. Hij wil ook niet opgeven al is het soms te hoog gegrepen wat hij wil.
Maar het gaat ondertussen wel beter.
Juffen hebben het ook ontdekt en proberen hem er soms ook tegenaan te laten lopen. Zo was hij deze week aan het huilen in de klas, gewoon omdat hij er niet uit kwam om de opdracht te doen.
Daarna wel gelukt en super trots met de opdracht thuis gekomen. (Zonder het verhaal van het huilen, dat kreeg ik van de juf :wink: )
Eerst was het vooral bij rekentijgers, maar daarbij gaat het echt al een stuk beter.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 15:38 
Volwassene

Mijn dochter wil ook geen fouten maken.
Gisteren nog met iemand over gesproken die het herkende en zij waren er op gewezen dat, ook al benadrukten ze net als ons dat fouten maken erbij hoort, dat van 'proberen kan je leren' enzo ... je kind toch veel van je eigen perfectionisme opvangt door gesprekken te horen over je werk, de eisen die je aan jezelf stelt op dat vlak ...

BerichtGeplaatst: 25 feb 2018, 17:38 
Volwassene

Nou....zo perfectionistisch ben ik niet hoor.
Ik heb wel bij mijn fouten, dat tegen hem gezegd en daar samen om gelachen.
Want hij vond mijn fouten niet erg, maar wel die van hem.
Dus ook gezegd dat ik zijn fouten ook niet erg vind, alleen dan kun je leren.

Ik denk dat het wel met karakter te maken heeft, hoeveel uit het kind zelf komt en hoeveel er door de (soms onbewuste ) opvoeding komt.
Zo zie je bij bij broertjes of zusjes echt hele andere kinderen (gedrag) die toch echt een soortgelijke opvoeding krijgen.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 06:56 
Volwassene

Gisteren maar weer terug naar school geweest. Jongste geeft aan dat het allemaal "makkelijk" is en dat hij graag wat "moeilijker" zou willen. Tegelijkertijd krijg ik van school terug dat hij "niet te motiveren" is. Tja, als je spelling groep 3 moet (blijven) doen terwijl je eigenlijk al een hoger niveau aan kan (cito gaf E5 aan), dan kan ik me voorstellen dat je niet echt te motiveren bent. Er is een datum voor gesprek gepland. Er werd gevraagd of we jongste nu nog willen laten instromen in groep 4. Euh, nee, natuurlijk niet! Hij moet aan het eind van dit schooljaar al switchen van school, dan ga ik 'm nu toch niet uit z'n vertrouwde omgeving weghalen om dat over een paar maanden nog een keer te doen? Kom op, er is vast wel iets anders te verzinnen... ik krijg er een punthoofd van. Ik loop al sinds september te roepen dat er iets moet gebeuren, er wordt vanalles toegezegd, maar er komt helemaal niets van terecht. Dit is echt een verloren jaar. Heel jammer. Ik hoop dat ze nu met een goed en uitvoerbaar plan komen.

Gelukkig is de aanmeldprocedure voor jongste op de hb-school nu begonnen. Gisteren de intake-lijst van tig items doorgelopen. Nu hopen dat we snel uitsluitsel hebben. Ik moet er niet aan denken dat hij toch niet aangenomen gaat worden. Ik hoefde me, aldus de hb-school, daar geen zorgen over te maken, maar dat doe ik toch totdat ik gehoord heb dat hij echt mag komen...

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 09:07 
Volwassene

Dat is idd vervelend zeg.
Doorstromen na groep 4 vind ik ook een vreemd plan als hij volgend jaar naar een andere school gaat...
Krijgt hij al extra uitdaging met bijv rekentijgers en voor taal zijn er ook zulke boekjes?

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 09:22 
Volwassene

Vervelend, Esk. :( En sowieso is werk geven uit groep 4 ook niet handig, als hij op de hb-school waarschijnlijk ook 'gewoon' in groep 4 start (of doet hij dat niet?). Hopelijk komt school toch nog met een acceptabel plan tot de zomervakantie!

Pagina 10 van 12 [ 228 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende