Het is nu 18 feb 2018, 10:02

Pagina 9 van 10 [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2017/2018
BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 21:41 
Volwassene

Lantaarn: ze doen er totaal 4 weken over. Het zijn 6 toetsen en elke toets heeft 2 delen.
Gisteren Cito rekenen deel 1 en vandaag deel 2. Zag net een mailtje van de juf, ze heeft 50 van de 52 goed, een 1+ score dus. Schrik er toch wel van omdat rekenen haar zwakste kant is. Ben bang dat er allemaal A scores komen terwijl ze net versneld is....

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 22:33 
Volwassene

Zo, dat is snel van de juf!
Nette score!

Wij zullen het pas met de ouderavond horen.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 10:26 
Volwassene

Vraagje: in hoeverre krijgen jullie kinderen verrijking die beroep doet op top down denken, hogere orde denkvragen, creativiteit etc? Wat voor soort verrijking is dat? School doet na onderzoek zijn best om extra uitdaging te bieden aan zoon, maar die bestaat uit werken op drie sterren niveau en extra plustaak van rekenen (met gesloten vragen). Hij zegt zelf dat hij zijn werkjes te makkelijk vindt, maar zelf heb ik het idee dat hij ze vooral erg saai vindt. Niets van het schoolwerk vindt hij leuk. Voor de vakantie was hij weer vreselijk chagrijnig en boos, dus ik heb weer een gesprek aangevraagd, maar weet ook niet zo goed wat ik kan en mag verwachten op dit punt. Ook al gekeken of een extern iemand ons en school kan adviseren. Iemand daar (goede) ervaring mee?

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 11:01 
Volwassene

Dag allemaal

Mijn dochtertje zit nu in groep 3.
Begon enthousiast maar net voor de kerstvakantie gaf ze aan dat ze de routine erg saai vond.
Mijn dochter moet wel haar best doen om het schrijven en lezen/rekenen onder de knieblessure krijgen maar ze miste erg dat stukje verrijking.
Onze dochter is heel nieuwsgierig en creatief.

Sinds vorige week is ze begonnen aan een extra lesje over aardrijkskunde waar ze filmpjes moet bekijken en opdrachten moet doen.
Het zijn projecten van lesmateriaal voor hoogbegaafden waar ze interessante onderwerpen bespreken.
Ze doet dit samen met een ander meisje in de klas.
De enthousiasme is teruggekeerd waardoor ze weer iets meer zin en interesse heeft om alledaagse werkjes te doen. Zij is dus niet zozeer een uitblinker in rekenen of schrijven waar ze extra uitdaging krijg maar juist wereldoriëntatie en haar creatieve brein te stimuleren.
Die balans is ontzettend belangrijk voor haar.
Herkennen jullie dit ook?

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 11:31 
Volwassene

@Yoyoya: ik herken dat zeker. Zoon is ook erg creatief, verbaal zeer vaardig, leert vanuit begrip en hekel aan herhaling en routine, grote interesse in wereldoriëntatie, vooral geschiedenis. Schrijven gaat niet goed (geen goede motoriek en spiegelt nog veel letters), lezen gaat langzaam maar hij leest wel moeilijke woorden zoals typemachine, rekenen gaat redelijk maar hij heeft geen strategie. Ook hij lijkt vooral behoefte te hebben aan verrijking i.p.v. extra (moeilijk) werk. Ik hoop dat het daarvan komt in het tweede gedeelte van het schooljaar.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 11:55 
Volwassene

Die van mij is niet zo creatief, maar wil gewoon leren.
Uitdagingen zijn dus bijv meer puzzelsommen die best moeilijk zijn (vooral rekentijgers)
Voor taal heeft hij nu ook uitdaging met denkvragen, waarbij het vooral gaat om wat hij denkt en of hij de vraag goed begrepen heeft. Verder veel meer leerzaam leeswerk in dat boekje (over bijv hoe een boek in elkaar zit met een onderwerp en hoofdstukken, dan nog over de communicatie wat dan over bijen gaat en nu bezig met poep... Hij vind het wel moeilijk. Meer "out of the box" denken.

Kikkertje, waar liggen thuis zijn interesses?

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 12:09 
Volwassene

@ lantaarn: heel veel eigenlijk, het is een echt informatiemonster. Vooral geschiedenis, maar hij wordt van bijna alles waarvan hij wat leert wel blij. Heel erg gericht op kennisvergaring.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 13:05 
Volwassene

Hij krijgt dus nu geen pluswerk?
Ik vind de boekjes die daarvoor zijn echt heel leuk.
Rekentijgers is wel pittig en moet naar mijn mening wel met begeleiding.
Ken je die?
Ik kan wel een foto maken van een opdracht
Het boekje van taal ligt op school, dus daar geen foto van.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 14:00 
Volwassene

Hij krijgt voor rekenen plustaak rekenen (met gesloten vragen, het gaat erom het juiste antwoord te geven, de opdrachten zijn wel heel gevarieerd en wat dat betreft wel leuk lijkt me). Verder de differentiatie op 3 niveaus (ook al leest/las hij daar eigenlijk te langzaam voor). Geen verrijking gericht op inhoud, terwijl hij daar (denk ik) juist behoefte aan heeft. Rekentijgers ken ik, heb ik eens gegoogled en leek mij ook pittig!

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 14:32 
Volwassene

Hier gebruiken ze de taxonomie van Bloom en dan de hogere orde denkvragen. Is voor een leerkracht een houvast om ook tijdens de klassikale lessen meer uitdaging te geven.

Plusklas begint hier in februari voor groep 3. Daar werken ze aan executieve functies en dan met projecten, onderwerpen die jouw interesse hebben. Helaas maar 1 ochtend om de week...

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 20:42 
Volwassene

kikkertje77 schreef:
Vraagje: in hoeverre krijgen jullie kinderen verrijking die beroep doet op top down denken, hogere orde denkvragen, creativiteit etc? Wat voor soort verrijking is dat? School doet na onderzoek zijn best om extra uitdaging te bieden aan zoon, maar die bestaat uit werken op drie sterren niveau en extra plustaak van rekenen (met gesloten vragen). Hij zegt zelf dat hij zijn werkjes te makkelijk vindt, maar zelf heb ik het idee dat hij ze vooral erg saai vindt. Niets van het schoolwerk vindt hij leuk. Voor de vakantie was hij weer vreselijk chagrijnig en boos, dus ik heb weer een gesprek aangevraagd, maar weet ook niet zo goed wat ik kan en mag verwachten op dit punt. Ook al gekeken of een extern iemand ons en school kan adviseren. Iemand daar (goede) ervaring mee?

Wat denk je zelf dat zou kunnen helpen?
Heb je het ook al aan je zoon gevraagd wat hij zou willen om het leuker (maar ook leerzaam) te maken?

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 11:01 
Volwassene

Wij krijgen geloof ik pas ergens half februari de uitslagen van de CITO's, in hun rapport. Vind het zelf rijkelijk laat, hoewel ik me geen zorgen maak mbt hoe ze het doet, dus in zoverre maakt het me weinig uit, maar ik ben wel benieuwd en hoop ergens misschien ook wel een beetje dat de CITO's laten zien dat ze 'meer' nodig heeft dan wat ze nu doet. Ze is op school nogal timide, doet exact wat haar vraagt of wat ze denkt dat ze moet doen en haakt af zodra ze ook maar enigszins het idee heeft dat ze het misschien niet zou kunnen begrijpen. Qua lezen lezen ze in de klas nu aardig op niveau, wat voor een aantal kinderen (waaronder mijn dochter) betekent dat ze AVI-boekjes lezen. Bij rekenen werkt ze naast het basisboek uit het plusboek. Verder heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe en wat. Ze gaat met redelijk veel plezier naar school en dat vind ik erg belangrijk (zie bij de oudste ook hoe het anders kan zijn...). Merk wel dat ze nu school weer begonnen is weer later gaat slapen ed, wel een teken dat er ergens iets niet helemaal 'goed' zit, dus dat houden we wel in de gaten.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 13:42 
Volwassene

We hebben het halfjaarlijkse gesprek met de weer achter de rug.
Ze haalt dus ondanks versnellen wel weer meteen A+/1 scores op de Cito dus ze gaan nu voor 75% compacten en de rest pluswerk en vooral verbreding en verdieping doen. Ze krijgt een map met daarin allemaal hogere orde denkvragen en er komt een soort project waar ze samen met een kind uit groep 4 aan gaat werken.

In groep 4 wordt ze waarschijnlijk doorgetoetst en dan kan er een eigen leerlijn voor rekenen en of taal opgezet worden. Wij willen niet dat ze nog een keer een klas over moet slaan want dan is ze nog net 9 als ze klaar is met de basisschool. Dus voor de langere termijn gaan ze erover nadenken hoe ze tot groep 8 met plezier naar school kan gaan zonder zich te vervelen. Eventueel wordt ambulante hulp gevraagd of worden programma’s aangeschaft waar ze mee aan de slag kan. Vanaf groep 5 is er Spaans of Grieks of zelfs Russisch. Maar ook sterrenkunde ofzo, dat zal ze dan wel zelfstandig moeten doen. Daar hebben ze soort teacher Free programma’s voor.

Wat het allerfijnste is; om de week een sova les met andere HB kids. Over leren leren, omgaan met anderen, omgaan met faalangst en onzekerheid enz....

Volgende gesprek is voor de zomervakantie met de leerkrachten van groep 4 erbij. Zo blij met hoe het nu gaat, dit is een fijne klas, al 4 kinderfeesten gehad, druk met speelafspraakjes. Ze ligt goed in de groep. Hopelijk blijft dat zo.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 18:16 
Volwassene

Nou dat is lekker positief annemeis!

BerichtGeplaatst: 22 jan 2018, 15:24 
Volwassene

Vandaag ook cito gehad?

Onze zoon had spelling.
Gesp, buil , muts, lamp, brul, doel.
Deze wist hij nog.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2018, 13:58 
Volwassene

E. heeft nu ook een eigen rekenmap, maar ik heb ze nog niet ingezien. Haar gewone reken- en schrijfschriften komen wekelijks mee naar huis dus ik ga straks vragen of ze deze ook eens kan meenemen.Ze vindt het in ieder geval leuk om er in te werken.
De klas is nu in 4 niveau-groepjes verdeeld voor rekenen maar ondanks haar versnelling zit ze als enige in haar groepje (het hoogste).

BerichtGeplaatst: 26 jan 2018, 22:53 
Volwassene

Hier inmiddels ook cito gehad. En de laagst mogelijke score behaald op 1 toets. (Een V dus). Afgaande op de cito hoort kind bij de 20% slechtst scorende kinderen in Nederland.

In de plusklas gaat het daarentegen wel erg goed. Ik kan er echt geen peil op trekken. School vindt hij nog steeds niet leuk. Maar hij zit ook in een erg rumoerige klas. De plusklas is zijn favoriete dagdeel in de week. We hebben nog geen oudergesprek gehad, maar de cito is niet echt hoopgevend.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 13:23 
Volwassene

Oh, dat is wel balen zeg, van die cito uitslag.
Vooral omdat scholen daar vaak wel veel van af laten hangen.
Dat is nog even spannend dus.
Weet je of de gewone toetsen wrl goed gaan?
Wat vind je zelf van wat hij weet? Is het automatiseren goed gelukt bijv?

Hoe zit dat met die cito score bij jullie, krijgt de hele klas dat gelijk, of moet je er naar vragen?

Hier gelukkig wel een goede uitslag gehad. Maar hopelijk niet "te goed", want wil dat hij in groep 3 blijft.
Rekenen doet hij wel met groep 4 en dus ook de cito. Ook die was hoog.
Hij gaf laast al wel aan dat hij rekenen weer makkelijk vond, maar ik wil wachten op het gesprek voor ik dat ga aangeven.
Met taal heeft hij nu een ander bokje erbij voor verdieping en dat helpt. 8)
Nu is onze zoon juist een streber en ik wil niet dat hij op zijn tenen moet lopen.
Vriendjes zitten echt in groep 3, terwijl hij een combi klas heeft met groep 4.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 22:22 
Volwassene

trees, ik zou eerst willen weten hoe hij het in de klas doet. Cito is ook maar een toets èn bovendien ook een momentopname. Hoe hij het gedurende de afgelopen maanden in de klas heeft gedaan lijkt mij veel interessanter.

lantaarn, hier zit de cito-uitslag in het rapport. Dat krijgen ze hier over een week of twee oid, eerder krijgen we ook echt niets te horen. We weten dus nog niet hoe en wat, maar ik maak me er eerlijk gezegd ook geen zorgen om. In de klas doet ze het, voor zo ver ik weet, goed en dat vind ik dus vele malen interessanter dan de cito. Voor de oudste is dat anders, zij zit in groep 6 en dan wordt de cito belangrijker, omdat het mee gaat 'tellen' voor het schooladvies straks...daarnaast heeft ze de afgelopen jaren steeds behoorlijk uiteenlopende score op de verschillende onderdelen, ben dus heel benieuwd hoe dat nu gaat zijn.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 16:29 
Volwassene

MEGA frust: onze jongste is in december getoetst met de M4 om te kijken of hij kon overstappen naar fulltime hb onderwijs met een klas overslaan. Dat ging uiteindelijk niet door, maar de resultaten zijn er natuurlijk wel. Uit die testen toen kwam dat zijn niveau tussen E3 en M4 inzat, dus behoorlijk flink goed voor een M3'er. Nu hoorde ik deze week dat ze hem nu gewoon de M3 aan het afnemen zijn :shock: . Ik vraag me dan af: waarom??? :?:

En er wordt niets, maar dan ook NIETS gedaan met alle dingen die ze zouden gaan aanbieden. Spelling had hij op M4 een A1 gescoord en nu moet hij gewoon meespellen met de rijtjes in groep 3. Waar ben je dan mee bezig? Gelukkig hoor ik nooit van zoonlief dat hij zich verveeld en zijn gedrag is ook best goed te noemen momenteel dus het zit hém in ieder geval niet dwars, maar ik merk dat het míj dwars zit. Moet hij dit schooljaar dan echt in de hangmat uitzitten tot hij in september naar de hb-school kan?

Pagina 9 van 10 [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende