Het is nu 18 feb 2018, 10:05

Pagina 8 van 10 [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2017/2018
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 09:17 
Volwassene

Dank je, Emma30 voor je uitleg! Nu kan ik het een beetje plaatsen.
Ik had enkel de scores gezien online, maar verder nog geen tekst en uitleg gehad.
Eigenlijk las ik nooit met hem thuis dit jaar (groep 3), wel voorlezen iedere dag. Maar ben meteen gaan lezen met hem en ik vind het voor een beginnende lezer wel prima gaan. Maar ik weet niet wat de standaard is. Vond het alleen zelf raar om zowel uitmuntend als slecht te zien qua score op in mijn ogen 1 onderdeel. Maar jouw uitleg verduidelijkt veel.

Als kind middelmatig of slecht scoort, moet hij denk ik -terecht- uit de plusklas en dat is nou juist zijn leukste onderdeel op school. Maar even aankijken dus.

In ieder geval bedankt voor je uitleg!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 11:46 
Volwassene

Ik weet niet of dat "terecht" is. Dat ligt denk ik aan de oorzaak van het niet-presteren. Alleen als hij echt de stof niet aan kan, zou het een overweging zijn om te stoppen met de plusklas. Maar als hij hb is, dan heeft hij die plusklas gewoon nodig. Misschien is hij in zijn eigen klas wel flink aan het onderpresteren of verveelt hij zich daar te pletter (en presteert dus niets). Ik denk dat het belangrijker is erachter te komen waarom hij zo'n wisselende scores haalt.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 22:10 
Volwassene

Hoi,

Even een vraagje:
Grote kans dat jullie HB kids ook hap zijn. Onze dochter huilt snel als iets niet eerlijk gaat, iets niet lukt enz.

Nu krijgt ze van de meester van gym een beloning als ze niet huilt bij gym.
Weet niet wat ik daarvan denken moet, belonen als je niet huilt....?
Volgens mij heeft ze meer aan acceptatie of dat de meester alleen even vraagt waarom ze huilt ofzo....

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 16:32 
Volwassene

Een beloning voor je emotie niet tonen. Dat vind ik inderdaad erg bijzonder klinken.
Mijn ervaring is ook dat met acceptatie het kind meer geholpen is en de situatie snel over is. Maar dat zal wel per kind verschillen. Ik ben inderdaad benieuwd wat je dochter ervaart maar ook wat er bij de leerkracht voor gedachten en emoties achter zitten.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 18:00 
Volwassene

Wij hebben een periode gehad in groep 2 waarin oudste snel huilde en steeds liep te klagen en dat dat een soort gewoonte begon te worden. Huilen is op een gegeven moment geen adequate manier meer om je emoties te uiten. Voor de sociale acceptatie is het ook niet gewenst dat een kind vaak huilt. Het inzetten van een beloning om een gewoonte te doorbreken kan nuttig zijn, vooral als je het combineert met het belonen van het gewenste gedrag (vertellen wat er aan de hand is en een oplossing zoeken en soms je schouders ophalen en dingen van je af laten glijden).

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 13:39 
Volwassene

Heb je er wat mee gedaan, annemeis? Was even benieuwd. Ik zou zelf benieuwd zijn naar de redenen waarom er beloond hoort te worden. Afhankelijk daarvan zou ik dat bespreken met mijn kind.

Ik heb al een tijdje geen update meer gegeven, maar wij zijn dus druk bezig om te kijken of jongste dit schooljaar nog in kan stromen op hb-onderwijs. We dachten het allemaal goed geregeld te hebben, maar het gedrag van jongste wordt steeds onacceptabeler. Zie ook mijn topic hierover elders (hier om precies te zijn) .

Nu gaat het dit weekend echt heel erg goed, dus nu begin ik weer te twijfelen, maar dat is steeds zo. Steeds als ik denk dat het niet erger kan, knapt het weer op en dan is de noodzaak om actie te ondernemen minder geworden en dan doe ik dus niets, totdat het weer erg is en ik weer spijt heb dat ik eerder niets gedaan heb. Dus nu zetten we het gewoon maar even door.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 22:14 
Volwassene

Esk schreef:
Ik weet niet of dat "terecht" is. Dat ligt denk ik aan de oorzaak van het niet-presteren. Alleen als hij echt de stof niet aan kan, zou het een overweging zijn om te stoppen met de plusklas. Maar als hij hb is, dan heeft hij die plusklas gewoon nodig. Misschien is hij in zijn eigen klas wel flink aan het onderpresteren of verveelt hij zich daar te pletter (en presteert dus niets). Ik denk dat het belangrijker is erachter te komen waarom hij zo'n wisselende scores haalt.

Ik quote hem even voor het leesgemak.
Ik heb navraag gedaan en de wisselende scores blijken erbij te horen? Schijnt normaal te zijn in deze fase van het leerproces. Prima. Alleen kwam ik er tijdens datzelfde gesprek achter dat school een ander onderwijsconcept heeft ingevoerd en dat is mij vooraf nooit verteld. En dat concept wordt ook niet in al de groepen hetzelfde uitgevoerd. Ik was best flabbergasted toen ik het hoorde. En weet niet zo goed wat ik ermee moet. Als ik dit vooraf had geweten had ik nooit voor deze school gekozen.

BerichtGeplaatst: 05 dec 2017, 11:21 
Volwassene

Wat suf Trees. Bedoel je met ander onderwijsconcept zoiets als Dalton? Volgens mij mag dat helemaal niet zonder ouders te informeren. Ze moeten minimaal de MR betrekken en volgens mij ook vooraf aan ouders communiceren.

Hier al twee weken een ziek kind die daarom de herfstsignalering heeft gemist, dus ik kan je ook niet vertellen hoe het hier gemaakt is. Als wisselende scores in deze fase volgens school zo normaal zijn, heeft het hopelijk ook geen consequenties voor de plusklas.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2017, 20:34 
Volwassene

Esk schreef:
Heb je er wat mee gedaan, annemeis? Was even benieuwd. Ik zou zelf benieuwd zijn naar de redenen waarom er beloond hoort te worden. Afhankelijk daarvan zou ik dat bespreken met mijn kind.

Heb meester per mail uitgelegd dat ze nu juist meet stress over gym ervaart omdat ze koste wat het kost niet wil huilen. Heb uitgelegd dat ze naast HB ook HSP is en dat gym heftig is voor haar qua geluiden. Ze wilde daar ook niet naar de wc en was erg bang alleen in de kleedkamer achter te blijven als de rest al klaar is met omkleden.
Hij begreep het helemaal en beloofde even een luisterend oor te bieden als ze huilt en dan moet ze gewoon weer mee doen met de les.

Verder was hij erg blij met de uitleg over hsp want hij herkent dit bij meer kinderen maar wist niet wat het concreet in de beleving van een kind betekent. Hij gaat zich erin verdiepen om erachter te komen hoe hij deze kinderen kan helpen.

Dus was een fijne mailwisseling...

BerichtGeplaatst: 20 dec 2017, 09:57 
Volwassene

Hoi,

Hoe is het met jullie kids net voor de vakantie?

Hoor veel moeders van groep 3 over moeheid. Onze dochter is niet echt moe maar wel slecht naar school te krijgen. De naderende kerstviering vindt ze leuk en verder vooral saai en veel van hetzelfde. Ben zo blij dat het bijna vakantie is!
Half januari weer het halfjaarlijkse gesprek met orthopedagoog en nu zit de juf van de plusklas er ook bij. De plusklas start na de Cito’s van januari.
Hopelijk geeft dat weer wat opleving en meer zin om naar school te gaan. Al is het maar 1 ochtend per 2 weken...

Ben benieuwd naar de Cito’s. Qua lezen zal ze allemaal wel goed scoren omdat ze avi E3/M4 met gemak leest. Met rekenen is het maar net of ze de vragen zo oppakt als ze zijn bedoeld... en woordenschat heb ik werkelijk geen idee...

Ergens hoop ik dat ze geen A scores maar B of C haalt omdat anders het effect van versnellen maar heel kort is geweest...

Nog 2x de strijd om haar naar school te krijgen en dan lekker 2 weken geen school, heerlijk!

BerichtGeplaatst: 20 dec 2017, 21:51 
Volwassene

Ik heb vorige week aangegeven dat ik na de vakantie kom praten want dat het echt te makkelijk is geworden voor mijn dochter.
Dat was het al maar ze begint er nu voorzichtig over te klagen, waar ze al weken accepteert dat ze letters moet leren schrijven terwijl ze al behoorlijk goed leest, en rekenen is ze ook al flink verder dan wat ze overdag op school doet. Maar het belangrijkste... wat een humeur! :evil:

BerichtGeplaatst: 20 dec 2017, 23:14 
Volwassene

Vreselijk he, dat chagrijnige gedoe, Pff...

Heeft ze geen rekentijgers, kien oid? Hier pluswerkboek voor rekenen en zonlijn voor lezen en taal. Letters doet ze alleen mee met schrijfles, verder mag ze bij lezen, rekenen en taal de instructie overslaan en eigen werk verder maken.

Hier zelf bezig met de tafels en verdubbelen en halveren. Wel jammer want dan loopt ze weer vooruit op groep 4 lesstof... Maarja hoe houd je het tegen?

Merken jullie het ook aan andere dingen als de rek er uit raakt op school?
Hier praat ze weer veel in zichzelf, op de wc, in bed, in de auto, constant in fantasiewereld. Ze heeft een pop die niet alleen wil zijn en mee naar school moet of mee naar de oppas, pop kan echt praten maar alleen zij kan het horen, ze gelooft er zelf zon beetje in dat soort dingen daar vervalt ze weer in. De jongens van groep 3 vinden het raar dat ze een pop mee naar school neemt maar ze trekt zich er niets van aan. Ze speelt er ook niet op een kinderachtige manier mee maar heeft juist hele volwassen gesprekken met pop. Het is een soort praatmaatje ofzo.

Op school heel vaak naar de wc gaan, gewoon om even een loopje te hebben en weg te zijn uit de klas, verveling dus...

BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 06:52 
Volwassene

Hier vergelijkbaar, al is ze ook wel moe, maar dat komt ook door niet in slaap kunnen komen. We kijken het na de vakantie (dan is december ook weer voorbij, zeg maar) nog even aan en anders plannen we een gesprek met de juf(fen) en de leerkracht van de plusgroep (die haar sowieso al kent en volgt). Voor nu dus een onrustig kind, wat op mouwen mauwt en alles in haar mond stopt en pas laat in slaap komt... Hopelijk helpt de kerstvakantie.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 09:48 
Volwassene

Erg herkenbaar, hier ook 2,5 week thuis geweest. Deels omdat ze echt ziek was en er toen nog vrolijk zo een kinderziekte overheen kreeg, maar ik merk dat de hersteltijd zo lang is, omdat de rek eruit is. Drie dagen naar school en gister toch weer ziek thuis. Als het aan mij ligt schaffen we kerst en de sint af. Ik verlang naar kerstvakantie en een hopelijk veel rustigere januarimaand.

Ze vond het overigens iets te leuk thuis: waarom kan ik niet voor altijd bij jullie thuis blijven?

Wat betreft die cito’s:
Qua avi heb ik er vertrouwen in. Technisch lezen en begrijpend lezen heb ik al meer twijfels. Ook dat kan ze uitstekend, maar ze is te letterlijk. Ze wordt echt boos als de plaatjes niet overeenkomen met wat er in de tekst staat. En soms gaan die plaatjes gewoon helemaal nergens over, dus dat zal haar tijd en punten gaan kosten. Laatst ook ‘de zak van piet staat op het dak’ waar of niet waar. Zij vond niet waar want piet stond op het dak met de zak in zijn hand. Hij had ‘m niet neergezet op het dak. Tja, ze heeft een punt...

Qua rekenen zou ze gelet op haar voorsprong en cijfers op de methodetoetsen heel erg goed moeten scoren, maar ik denk dat ze onderuit gaat op de verhaaltjesommen.

We gaat het eind januari wel zien, maar gelet op hoe ze op de methodetoetsen scoort ga ik me hier niet druk om maken en dat heb ik ook zo tegen school gezegd. Wat ons betreft geen paniek als het E’s worden. Ze heeft dan tot groep 6 om te oefenen met de vraagstelling, vanaf dat moment gaat het pas meetellen voor schooladvies.

Fijne dagen allemaal!

BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 11:26 
Volwassene

Annemeis, nee, ze heeft nog geen enkele aanpassing. Ze kwam niet-lezend groep 3 in en qua rekenen is de echte voorsprong ook pas later gekomen al had ik al wel door dat ze het snel oppakte. De leerkrachten wilden het eerst aankijken. Meestal gebeurt er pas wat als er problemen zijn en ik ben al heel blij dat ze naar aanleiding van mijn oudste het ons gevraagd hebben om tijdig aan te geven als wij het idee hebben dat er meer moet. Bij deze gedaan dus maar nog zou ik het fijner vinden als het niet pas gebeurt als we wat aan haar "zien". We moeten het dus nog steeds onderbouwen terwijl er volgens mij al reden genoeg was toen. Ik blijf het ingewikkeld vinden om het over te brengen naar mensen die zo'n andere visie op HB hebben. Nog los van dat ik dat van mijn jongste dus nog niet zeker weet of zij HB is. Wel vermoedens maar school moet het dus nog zien of we zouden moeten laten testen.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 09:17 
Volwassene

Hi Dina, ook bij ons geen enkele aanpassing (ondanks bij school bekende 145+ uitslag). Ook A kwam niet-lezend naar groep 3. Heel af en toe mag ze iets uit het zon-werkboekje doen, maar vaak doet ze met de klas mee met maan-niveau. Toch lijkt het haar niet te deren, ze gaat vrolijk naar school en ligt goed in de groep. Toch verraderlijk....

Gisteren kerstdiner op school en A lijkt - ondanks dat ze de jongste is in haar klas - echt veel ‘volwassener’ dan de rest. Ik zie hoe ze haar best moet doen om erbij te horen.... eigenlijk heel knap maar op de lange termijn natuurlijk niet wenselijk....

We gaan er niet al te hard aan trekken op deze school; volgend jaar gaat ze naar voltijds hb-onderwijs. Erg jammer want het is een ontzettend leuke school, maar het gaat hier niet snel veranderen; dat zie ik echt niet gebeuren! Dit is nummer 3 die naar een andere school gaat...

BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 16:23 
Volwassene

Klinkt als een goede en belangrijke keuze voor haar. Dat zullen jullie met 2x eerder die keuze wel uitgebreid ervaren hebben. Ik hoop dat ondanks dat ze best lekker gaat daar (nog meer) gaat opbloeien.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 14:58 
Volwassene

Eigenlijk hebben we wat wisselende ervaringen met het overstappen naar voltijds hb-onderwijs. Met oudste gaat het op de hb-school niet wezenlijk beter dan op de oude school. We hebben zelfs lang getwijfeld of we onze middelste zoon daar wel naar toe moesten laten gaan. Toch gedaan (want op de oude school verandert zeker niks...), en de middelste bloeit er volledig op, heeft weer energie, weer leerhonger, en lijkt ook sociaal veel beter op zijn plek te zitten. Voor hem was het dus een fantastische overstap. Oudste en de basisschool zijn gewoon geen match... Nog een half jaartje, dan kan hij naar de middelbare school.

Hoe het met A gaat lopen zien we wel. Ze doet liefst niks waarvan ze niet vantevoren zeker weet dat ze het kan. Ze geeft aan groep 3 moeilijk te vinden maar leest inmiddels wel ongeveer op M4-niveau (mijn eigen inschatting), en kan het rekenniveau prima volgen, volgens mij. Ze heeft vriendinnen maar niet echt een beste vriendin. Ze komt bij middelste in de klas volgend jaar, en die is heel lief en zorgzaam dus ik denk dat zijn aanwezigheid in de klas haar heel erg gaat helpen. Komt vast goed...

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 20:18 
Volwassene

Hoi,

Hoe vergaat het jullie kids tijdens de Cito toetsen?
Tot mijn verbazing geniet onze dochter ervan! Ze heeft alleen rekenen nog maar gehad, het was erg makkelijk maar de ‘verhaaltjessommen’ vindt ze erg leuk. Ze heeft nu al zin in de andere toetsen. Ik weet de score nog niet, misschien overschat ze zichzelf maar dat maakt niet uit, dat ze het leuk vindt is al een pak van mijn hart.

We hebben wel van te voren de Cito oefenvragen van Squla gemaakt om aan de manier van vraagstellen te wennen. Dit gaf haar veel vertrouwen in de toetsen.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 21:12 
Volwassene

Hoi Annemeis, wat fijn dat je dochter het leuk vond met de cito.
Doen ze bij jullie in totaal 2 dagen of 4 dagen?

Onze zoon zit in groep 3, maar loopt daarin wel voor, dus schrijf ook in groep 4 op dit forum.
Rekenen doet hij op groep 4 niveau en dus ook met de cito.
Bij ons gaat het in 4 dagen en heeft er nu 2 dagen op zitten.
De volgende serie gaat dus op groep 3 niveau - weet eigenlijk niet wat hij dan moet doen.
Er zou wel verschil zijn tussen de maantjes en de zonnetjes had ik begrepen.

Hij had er enorm veel zin in, maar het viel hem tegen. Hij vond het te makkelijk.
Ook ik ben bang voor het "overschatten" daarin. Dat hij niet goed na denkt omdat hij het gelijk al denkt te weten.

Wij doen ook squla thuis.

Pagina 8 van 10 [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende