Het is nu 19 jun 2018, 04:07

Pagina 11 van 12 [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 10:10 
Volwassene

lantaarn schreef:
Dat is idd vervelend zeg.
Doorstromen na groep 4 vind ik ook een vreemd plan als hij volgend jaar naar een andere school gaat...
Krijgt hij al extra uitdaging met bijv rekentijgers en voor taal zijn er ook zulke boekjes?

lantaarn, hij krijgt wel iet of wat anders, maar dan zijn het vooral andere methodes met dezelfde stof. Dus iets anders maar wel op groep 3 niveau. Dat doet 't 'm gewoon niet. Voor levelwerk hebben ze niet genoeg mankracht (zeggen ze) en "ander werk op een ander niveau is not done tot groep 5" is letterlijk gezegd. Tja... We wachten het gesprek nog eventjes af, misschien gaan ze in de tussentijd alsnog implementeren wat ze eerder aangegeven hebben (toetsen aan het begin, eigen werk indien stof bekend), maar ik heb er inmiddels een hard hoofd in.

Nieke schreef:
Vervelend, Esk. :( En sowieso is werk geven uit groep 4 ook niet handig, als hij op de hb-school waarschijnlijk ook 'gewoon' in groep 4 start (of doet hij dat niet?). Hopelijk komt school toch nog met een acceptabel plan tot de zomervakantie!

Hij zal instromen in groep 4, neem ik aan. Dus inderdaad is teveel stof uit groep 4 nu niet handig, maar ja, ze zullen iets moeten.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 10:41 
Volwassene

Maar voor groep 4 werk in groep 3 geldt natuurlijk hetzelfde (dat er mankracht nodig is), alleen heeft dat dan als nadeel dat hij het dan volgend jaar mogelijk nogmaals moet doen... Kunnen ze hem desnoods niet met projecttaken laten werken, werkstukken laten maken, een boekbespreking laten voorbereiden en laten houden, ...? Maar ja, wij kunnen natuurlijk van alles bedenken (dat kun je zelf volgens mij ook al ;)), als school niets doet, schiet je er weinig mee op. :(

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 10:47 
Volwassene

Ik heb al diverse dingen aangedragen, men is van goede wil, maar het komt niet van de grond. En dan zitten we momenteel ook nog 'ns met een probleem dat beide leerkrachten (!) langdurig ziek zijn, dus staan er steeds vervangers voor de klas. Heel vervelend (voor zowel de leerkrachten zelf uiteraard, maar ook voor de kinderen).

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 13:14 
Volwassene

Wat lastig zeg.
Hebben ze de boekjes wel op school?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 14:08 
Volwassene

Esk, je weet al wat ik vindt van jullie school dus daar ga ik geen woorden meer aan vuil maken. Ik heb wel een vraag: deel je je ervaringen omdat je ff wil spuien of omdat je echt wat wilt veranderen aan de situatie?

In het eerste geval: spui lekker door en dan zucht/verwonder ik met je mee.
In het tweede geval, herhaal ik mn eerdere advies:
1) OPP eisen (evt via directeur, doet wonderen) en een weektaak waar verrijking een vast onderdeel is, niet pas als je klaar bent met je werk. Dan maakt het nl ook geen zak uit of hij een invaller heeft. Hij heeft een immers een aparte weektaak waarop heel duidelijk is wat hij moet doen. Hier wordt nu sinds enkele weken dagelijks eerst gestart met verrijking en dan pas de (gecompacte) weektaak.
2) verrijking evt mee naar huis om instructie te geven zodat zoonlief op school zelfstandig aan de slag kan (het hoort misschien niet, maar zo doen wij het nu, helpt enorm in werktempo en welzijn)
3) vast inplannen van evaluatiemomenten

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 14:48 
Volwassene

Hoi Emma, tja, een beetje van allebei. Veel van de zaken die je noemt zijn al besproken maar worden niet of half geDaan. Met de directeur spreken zal niet zoveel meer gaan toevoegen denk ik. We gaan volgende week weer praten en als het dan niet beter wordt dan zullen we dat nog kunnen doen.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 17:03 
Volwassene

Ik ken jullie directeur natuurlijk niet, maar hier helpt contact met de directeur over het algemeen héél goed. Ik heb het pas een keer gedaan, maar toen werd er opeens wel actie ondernomen.

BerichtGeplaatst: 14 apr 2018, 21:35 
Volwassene

Hoe is het met iedereen? Ook zo toe aan vakantie? Wij wel. We gaan heerlijk een week weg, maar dat is dus nog even wachten.

Inmiddels is hier de frustratie tov school enorm toegenomen. Ons kind zit al geruime tijd in een plusklas. Deze is op een andere licatie en is voor kinderen van de hele stichting. Tussen school en de plusklas is eigenlijk nooit contact. Maar je zou toch verwachten dat school dan toch extra een kind in de gaten houdt ofzo? Kind scoorde niet echt bijzonder bij de cito. Juf zei dat het geen hoogvlieger was. Dat zou al enigszins vreemd zijn. Maar wat blijkt nu? In de klas zit kind bij de gemiddelde lezers. Thuis merkte ik dat het leesniveau toch wat hoger leek te liggen. Maar eigenlijk las kind thuis nooit dus echt weten deed ik het niet. Toen kind op school maar met avi start aan bleef modderen, heb ik de juf gevraagd of dat niet te simpel was. We zouden op zoek faan naar geschiktere boeken om nu eens te kijken wat het niveau echt is. Dat lugt dus gewoon echt stukken hoger. Ik ben zo boos gewoon. Ze laten kind gewoon maar lanterfanten/onderpresteren. Noemen het geen hoogvlieger, terwijl ze zelf aan alle kanten steken laten vallen en niet eens wisten op welk avi niveau kind zit. Dus ondanks dat kind al in een plusklas zit.
En weer hoor ik dan hetzelfde, wat ik al jaren hoor: kind laat het niet zien. Nee, maar jullie vragen het ook niet. Ik ben zo boos. Al vanaf dat kind 6 weken op school zit hoor ik dat er het risico op onderpresteren bestaat, dat kind zich enorm aanpast etc etc.
Moet ik dat dan ieder jaar opnieuw aanhoren? Gaat er dan werkelijk nergens een belletje rinkelen? Geen overdracht van de ene naar de andere groep?

Gelukkig gaat het in de plusklas wel goed. Maar school. Grrrr.
Wij begonnen zelf echt te twijfelen of kind wel zo intelligent is. Wilden misschien al toetsen om te kijken of er geen sprake was van over- of onderschatting etc. We weten ook echt even niet meer wat we hiermee aanmoeten. Dat school er zo ontzettend naast zat. Terwijl er al genoeg redenen waren om extra op te letten. Niet gebeurd dus.

BerichtGeplaatst: 14 apr 2018, 22:09 
Volwassene

Trees: dat klinkt helemaal niet fijn.

Wij hebben net 2 weken vakantie achter de rug, school lijkt nog heel ver weg voor E. dus dat zal weer aanpassen worden maandag.

Voor de vakantie hadden we 10min. gesprek en ze doet het op alle vlakken erg goed in de klas. Ze kletst nu ook volop met de juf, teken dat ze zich goed voelt. Op mijn vraag krijgt ze haar plus-werk nu ook mee naar huis op vrijdag zodat ik het kan nakijken met haar of iets kan uitleggen want de juf heeft daar nauwelijks tijd voor.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 10:00 
Volwassene

Nou. Het wordt nog erger. Inmiddels heb ik te horen gekregen dat kind zichzelf blijkbaar op de verkeerde wijze heeft leren lezen en dat school hier niks aan kan doen, 'want dat kost teveel tijd'.

Ik begin me af te vragen wat school denkt wat haar primaire taken zijn....

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 15:15 
Volwassene

op de verkeerde manier leren lezen?? Wat is dat nu weer voor kolder. Als je kan lezen kun je toch lezen, maakt het uit hoe je daar gekomen bent? Of leest kind (nu nog steeds) 'niet goed' ? En wat is dat dan? (ben heel benieuwd wij hebben ook een kind dat op zijn eigen manier is gaan lezen. Gewoon zo maar ineens vanzelf zonder oefening. Niet eerst de letters apart en dat plakken ofzo. Hij leest nu prima (AVI uit). Is dat dan fout..?

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 16:49 
Volwassene

Ik ben ook wel heel nieuwsgierig hoe je verkeerd leest. Ik ken 3 varianten:
- hakkend en plakkend lezen (dat mag tot ca de kerst)
- zoemend lezen (bij ons moesten de kinderen die na de kerst nog hakkend en plakkend lazen, hierop overstappen, maar dat verschilt per school. Sommigen starten er meteen mee)
- geautomatiseerd lezen

Heeft je zoon nog een andere variant uitgevonden?
Deels vind ik dat school hier echt mee aan de slag moet, maar denk dat je als ouder ook wat moet. Je vertelde dat je zoon thuis eigenlijk niet leest. Hier op school hameren ze erop dat je als ouders dagelijks 10 min moet oefenen met je kind.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 17:36 
Volwassene

Een voorbeeld van verkeerd lezen zou radend lezen kunnen zijn. Dan probeert een kind het woord in 1 keer te lezen, zonder zoemen of hakken/plakken , maar maakt veel fouten.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 18:51 
Volwassene

thuis elke dag lezen? oh dat gebeurt hier absoluut niet hoor!! Tja als zoon zelf zin heeft (meestal niet..En soms ineens wel en dan kan hij lang en goed op niveau lezen). Pff dat zou me ook enorm tegen staan als ik dat elke dag mn kind zou moeten opdringen. Hier kregen ze elke week één verhaaltje lezen mee als huiswerk maar dat was van zo'n belabberd niveau dat hebben we vanaf begin af aan genegeerd.
Radend lezen... dat is toch niet zo moeilijk af te leren of bij te spijkeren? En sowieso het is hoe dan ook de taak van school dat te doen lijkt me ja.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 10:16 
Volwassene

Mbt radend lezen...

Jezelf leren lezen is voor een groot deel de juiste klanken bij de juiste letters "raden". Het is op zich niet zo raar dat een kind dat zichzelf heeft leren lezen, dat het al 'boekjes' kan lezen voordat het de niet zo vaak voorkomende lettercombinaties (ou, eu) goed heeft "afgeleid". En ook niet zo raar dat als een kind eenmaal boekjes kan lezen, dat het wil weten hoe het verhaal afloopt, niet steeds stoppen om te reflecteren op de lettercombinaties die hij nog niet helemaal zeker wist. Dan heb je dus een radende lezer voor bepaalde klanken. Dat is iets heel anders dan een zwakke lezer die raadt omdat hij de woordcomplexiteit niet aan kan (niet goed genoeg kan plakken). En ook minder problematisch. Maar als het halverwege groep 3 niet is bijgetrokken moet je er wel iets mee.

Volgens mij moet je een lezer die klanken raadt geen boekjes (context) laten lezen maar juist losse woordenlijstjes: bak, beuk, buik. Hardop met iemand ernaast die meteen corrigeert (de corrector hakt de juiste klanken en het kind zegt alsnog het goede woord). Geen werkbladen met plaatjes (in het beste geval is het dan multiple choice) of andere "zelfwerkzaamheids"materialen.

Maar goed, ik veronderstel dat er echt een probleem is met klankzuivere woorden van één lettergreep, een 'absolute' achterstand dus. Het kan natuurlijk ook zijn dat het kind prima aan de groepsnorm voldoet, maar dat het gewoon graag boekjes leest op een hoger niveau dan "mag" van de AVI-toets. Dat is een onzinprobleem. Als het kind nog instructie moet krijgen op de woorden die hij raadt (bijvoorbeeld woorden van meerdere lettergrepen) dan mag je er vanuit gaan dat het vanzelf wel goedkomt. En als het kind niet meedoet met de leesinstructie, dan komt diezelfde instructie straks wel bij spelling.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 20 apr 2018, 20:31 
Volwassene

marmotje schreef:
op de verkeerde manier leren lezen?? Wat is dat nu weer voor kolder. Als je kan lezen kun je toch lezen, maakt het uit hoe je daar gekomen bent? Of leest kind (nu nog steeds) 'niet goed' ? En wat is dat dan? (ben heel benieuwd wij hebben ook een kind dat op zijn eigen manier is gaan lezen. Gewoon zo maar ineens vanzelf zonder oefening. Niet eerst de letters apart en dat plakken ofzo. Hij leest nu prima (AVI uit). Is dat dan fout..?

Blijkbaar scant hij de tekst ipv lezen, waarbij hij soms letters vergeet. Lijkt mij niet heel dramatisch, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of het wel of niet erg is. Het komt er dus eigenlijk op neer dat hij slordig leest. Dat is tenminste mijn veryaling. Dat hij woorden echt niet kent/leest komt amper voor. . Klanken enzo is goed, het gaat echt om letters weglaten. Maar ik weet bijvoorbeeld niet of dit bijvoorbeeld continu gebeurt of sporadisch of wat dan ook.
Juf had het met een avi E5 boek getest. Tenminste, mijn kind vertelde uit welk boek hij gad gelezen met juf ernaast. En dat was Avi E5. Heb kind straks iets laten lezen en hij las bijvoorbeeld 'zwart rookwolk' ipv zwarte rookwolk. Op 1 pagina was het 1 slordigheid. Maar ik weet dus niet hoe vaak dit op school is voorgekomen.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 07:36 
Volwassene

o slordig lezen...goh is dat nu het hele punt... dan komt het wel goed toch. En bovendien dat is toch juist goed te oefenen op school? Waarom zou school daar nu weer geen tijd voor hebben?
Maar waarschijnlijk gaat zijn woordbegrip dan wel sneller dan zijn leesvaardigheid, ach ja is hier ook lang geweest, snel bijgetrokken (vanzelf na een tijdje door gewoon wat vaker de hogere avi's te lezen). En ach ja slordig lezen...Ik betrap mezelf er ook nog wel eens op :lol:

BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 11:02 
Volwassene

@Trees: klinkt alsof er geen probleem is, maar een filosofie van "ieder kind moet te horen krijgen dat 'ie nog wat te leren heeft" / "we kunnen niet alleen maar positieve dingen zeggen". Zolang ze deze door de juf zelfbedachte toets niet gebruiken om hem te beperken bij het kiezen van leesboeken zou ik het negeren.

Het zou goed kunnen dat als je het kind een echte AVI toets voorlegt en uitlegt wat de bedoeling is is, dat hij het dan wel zorgvuldig voorleest. Als je een boek voor jezelf leest ga je niet elk woord in gedachten helemaal uitspreken, er zijn zelfs cursussen voor om dat af te leren.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 21 apr 2018, 13:57 
Volwassene

geekmum schreef:
@Trees: klinkt alsof er geen probleem is, maar een filosofie van "ieder kind moet te horen krijgen dat 'ie nog wat te leren heeft" / "we kunnen niet alleen maar positieve dingen zeggen". Zolang ze deze door de juf zelfbedachte toets niet gebruiken om hem te beperken bij het kiezen van leesboeken zou ik het negeren.

Het zou goed kunnen dat als je het kind een echte AVI toets voorlegt en uitlegt wat de bedoeling is is, dat hij het dan wel zorgvuldig voorleest. Als je een boek voor jezelf leest ga je niet elk woord in gedachten helemaal uitspreken, er zijn zelfs cursussen voor om dat af te leren.

Thanks!!! Ik dacht ook, kind kan toch gewoon lezen? Ergens vroeg ik me ook al af of juf niet probeert te verbergen dat ze gefaald heeft (ze vond hem namelijk geen hoogvlieger).
Maar het lastige is of er wel of geen probleem is. Kind zit in de gewone gemiddelde M3 leesgroep. . Hij is niet getoetst nu, maar heeft gelezen in boek (avi E5) met juf ernaast, vertelde zoon zelf. Van hem begreep ik dat ze hem ook nog woordjes zou laten lezen met een stopwatch ernaast, maar dat is niet meer gebeurd.
Thuis leest hij de waanzinnige boomhut nu en ik laat hem dat hardop lezen en ga er dan maar naast zitten om te corrigeren als dat nodig is.
Maar school heeft dus eigenlijk nog steeds geen flauw idee van zijn echte niveau denk ik nu. En toont ook niet echt initiatief om erachter te komen. Dus of mijn kind echt iets leert? Ik heb daar inmiddels mijn twijfels over. En mijn kind zit dus al 2 jaar in een plusklas he. T is niet dat er nooit iets gesignaleerd is mbt een voorsprong ofzo. Dus ik ben nog steeds boos/zeer teleurgesteld in school.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 22:28 
Volwassene

Het is hier erg rustig momenteel... A geeft aan zich op school vaak misselijk te voelen en hoofdpijn te hebben. Ook huilt ze dan op school. Dan komt ze thuis en lijkt het alsof er niets aan de hand is. Ze geeft zelf aan dat de misselijkheid soms ineens opkomt. Herkent iemand dit?

Pagina 11 van 12 [ 223 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende