Het is nu 19 nov 2018, 12:30

Pagina 34 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 02 jul 2018, 21:08 
Volwassene

Nog twee weken te gaan maar het rapport is binnen.
Zoals altijd een goed rapport maar wel met een paar dingen die me vraagtekens opleveren.
Een D voor zijn cito woordenschat terwijl hij in dagelijks gebruik juist een enorme woordenschat heeft.
Hij had de laatste tijd niet veel zin meer om zich in te zetten. Vroeg regelmatig wanneer hij weer eens echt wat nieuws ging leren.
Deze juf vond langzaam schrijven een teken om vooral geen moeilijkere stof aan te bieden. Terwijl zijn denkertje echt veel sneller gaat dan zijn schrijf- en spreektempo.
In deze vakantie toch maar eens bedenken of we hem gaan laten testen komend jaar en zo ja, waar.
Maar in ieder geval naar groep 5 met 2 nieuwe leerkrachten. In de ene heb ik volledig vertrouwen, de ander ken ik helemaal niet dus dat kan alle kanten op.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 06:13 
Volwassene

Kun je niet in de vakantie testen?
Dat is bij mijn nichtje gebeurd en het voordeel is dat kinderen dan lekker ontspannen zijn.
Nu was het wel dat zij het altijd erg druk had na school, dus ook daar lag een groot voordeel.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 06:17 
Volwassene

Lantaarn, thanks for asking :-) Ik heb idd de cito's gezien gisteren.
Wat opviel bij rekenen, was dat ze beide onderdelen even goed had gemaakt. Het deel wat voorgelezen wordt en het deel waar ze moeten lezen. De fouten die ze maakt zijn vooral kale sommen (100-35=75), geldsommen en slordigheidsfouten. Het lijkt niet te komen door de verhaaltjessommen. Binnen de categorie was ze qua VS veel gestegen van 159 naar 180.
Bij begrijpend lezen had ze het ene deel niet zo goed gedaan en het andere wel heel goed, terwijl er volgens de juf geen verschil zit in de delen qua opdrachten. Misschien had ze haar dag niet of was er iets anders, maar daar lijkt het niet in de soort opgaven te zitten en ook niet in het lezen.
Bij spelling viel op dat ze vooral moeite heeft met woorden zoals bakker (zij schrijft dan baker). Volgens de juf is dit de moeilijkste spellingscategorie en was deze er net bij gekomen.
De DMT daar zei de juf over dat het feit dat ze woorden raadt op dyslexie kan wijzen, maar het kan ook spanning voor de tijdsdruk zijn, dat ze dan maar raadt omdat ze denkt dat ze dan sneller gaat.
De avi, daarvoor had ze in januari E4 en nu weer, maar ze was voor M5 van frustratie- naar instructieniveau gestegen. (Daarvoor was ze 3 leesniveaus gestegen in een half jaar).

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 10:35 
Volwassene

lantaarn schreef:
Kun je niet in de vakantie testen?
Dat is bij mijn nichtje gebeurd en het voordeel is dat kinderen dan lekker ontspannen zijn.
Nu was het wel dat zij het altijd erg druk had na school, dus ook daar lag een groot voordeel.

Dat is een goeie!
Daar ga ik eens even achteraan.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 12:26 
Volwassene

Vlinder, en wat nu? De cito geeft iig niet een duidelijk probleem aan toch?
Bestaat er nog een test voor dyslexie om dat te kunnen uitsluiten?

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 15:08 
Volwassene

Hier zijn de rapporten ook binnen.
Middelste heeft voor alles een Cito I, avi instructie E6 en voor alle vakken een zeer goed. De grootste winst zit bij spelling en de DMT; beiden van een III naar een I gegaan.
Supertrots op mijn meissie en heel erg blij dat ze zich laat zien.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 15:14 
Volwassene

Is dat bij jullie zo duidelijk, welke AVI ze doen?
Ik heb geen idee.

Wel fijn Dee85 dat ze zo veel beter heeft gescoord!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 15:22 
Volwassene

Fijn Dee!

@lantaarn, staan bij jullie de AVI's niet op de rapporten?

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 15:24 
Volwassene

Ja, er staat op het rapport welke ze hebben gehaald. M6 dus in ons geval. Dan is het instructieniveau E6. Van wat ik heb begrepen van middelste scheelde het heel weinig of ze had E6 ook gehaald.
Ik vind het echt een ongelofelijk mooi rapport. Fijn ook dat de schoolprestaties matchen bij wat er uit het intelligentieonderzoek naar voren is gekomen.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 17:54 
Volwassene

Marthe schreef:
Fijn Dee!

@lantaarn, staan bij jullie de AVI's niet op de rapporten?

Nee.
Nu snap ik het.

Maar goed, hij leest super, dus dat zit op zich wel goed.

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 21:08 
Volwassene

Bij ons staat het avi-niveau ook op het rapport. Maar op het rapport in november staat dan het niveau wat ze bij de cito in juni hebben gehaald..

Geweldig Dee, wat fijn dat het zo goed gaat!

We zijn zelf aan het afscheid nemen hier op school. De oudste gaat vrijdag kennismaken met haar nieuwe klas op de nieuwe school. Ze heeft er veel zin in en lijkt echt opgelucht dat het straks afgelopen is op deze school. Ik hoop dat ze op haar nieuwe school ook wat meer uit de verf gaat komen.

lantaarn schreef:
Vlinder, en wat nu? De cito geeft iig niet een duidelijk probleem aan toch?
Bestaat er nog een test voor dyslexie om dat te kunnen uitsluiten?
Er zijn testen voor dyslexie, o.a. de DMT. De spellingcito is ook een goede graadmeter. Er is ook de klepel-test, dan moeten ze onzinwoorden lezen. Dat heeft ze al eens gedaan en dat ging niet goed. Verder heb je PI-dictee. Maar we hebben vandaag de juf van haar nieuwe school gesproken, en dat klonk allemaal wel goed. Ik heb er wel vertrouwen in dat ze haar goed in de gaten gaan houden. Ik heb besloten het voorlopig los te laten en eerst maar eens fijn vakantie te houden. We gaan wel gewoon door met lezen, maar dat deden we altijd al :-)

BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 15:44 
Volwassene

Ik heb de laatste tijd bijna niet geschreven, wel veel meegelezen. Vanaf de Pasen hebben we het erg druk en pittig gehad met de meiden, ze zaten niet lekker in hun vel, mn door druk en stress vanuit school. Gelukkig is het schooljaar is hier bijna voorbij, nog 2 dagen.

Voor jongste is het een erg pittig jaar geweest. Wij hadden nooit gedacht dat de 3 jaren op de oude school er zo ontzettend ingehakt hebben. Dat ze in groep 3 niet gezien is en niet goed in haal vel zat, dat wisten we, maar terugkijkend is ze bij de kleuters al ondergedoken. Het heeft heel veel tijd gekost om haar daar weer uit te krijgen. Pas vanaf april/mei liet ze echt grote vooruitgang zien. Met name in werkhouding, plannen, omgaan met tijdsdruk etc en voor zichzelf opkomen. Voor dat laatste hebben we ook hulp ingeschakeld en daar zien we duidelijke verbetering in.
Jongste gaat, met wat aandachtspunten, naar groep 5. Ze houdt dezelfde juf, erg fijn want die ziet haat heel goed.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 10:31 
Volwassene

Wat denken jullie? De jongste gaat na de zomer naar een andere school. Op de huidige school krijgt ze smartgames. De nieuwe school heeft veel meer ervaring met hb. We hebben wel een gesprek gehad met de directeur over ons kind en er zijn veel mogelijkheden voor kinderen met een voorsprong. Maar er is niets concreets afgesproken wat ze volgend jaar met ons kind gaan doen in groep 2. Daar zit ik wel een beetje mee. Ik heb een afspraak voor een iq-test voor haar waar de school verder niet bij betrokken is, maar in tweede instantie denk ik dat het me eigenlijk alleen erom gaat dat er meer duidelijkheid komt wat ze met haar gaan doen op school. Dat ze niet eerst gaan observeren tot aan de kerstvakantie. Hebben jullie tips hoe ik dit aan kan kaarten bij de school? Wat is reeel om te vragen? Is die test wel nodig?

Naar, muppet, ik herken het. Mijn dochter ging in groep 3 onderuit en het heeft driekwart jaar gekost om haar weer een beetje zelfvertrouwen te geven..

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 12:10 
Volwassene

Vlinder ik zou je zorgen met de nieuwe school bespreken. Wie weet kunnen ze je direct gerust stellen.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 12:12 
Volwassene

Ik denk dat het nu ook nog lastig is om wat concreets af te spreken. De verandering van school zal voor kind en juf even wennen zijn. Wat je wel kan doen, is vinger-aan-de-pols houden en na twee weken school een gesprek met de juf vragen over hoe het gaat, hoe ze je kind ziet, wat ze van het "dossier" weet/vindt (overdracht is een dingetje) en hoe ze denkt uitdaging te gaan geven. Dit zou je dan met de herfstvakantie kunnen evalueren en de uitkomsten van de testen bespreken als je dat nodig acht.

Hier is de vakantie begonnen. DochterDuck was verdrietig dat ze nu 6 weken niets gaat leren, terwijl ze het hele schooljaar geroepen heeft dat ze niets leerde :-s Kinderen... Maar goed, op naar groep 5!

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 12:19 
Volwassene

Eens met MrsDuck, ik zou na de zomervakantie een afspraak plannen na een week of twee. En van daaruit verder kijken naar wat gewenst is. In ieder geval zorgen dat de lijntjes met de juf kort zijn. De adviezen uit het onderzoeksrapport van de IQ test zullen sowieso besproken moeten worden met de nieuwe school, mits die adviezen ook echt goed zijn en je je kind herkent in het onderzoeksrapport. In dat eerste gesprek kun je dan aangeven dat het testrapport er ligt en dat je dit graag wilt bespreken.

Wat betreft het dossier en de overdracht, een persoonlijke ervaring: onze oude school had een niet bepaald positief beeld van mij als ouder neergezet. Ik heb dit pas achteraf gelezen. Toen was ik er niet van op de hoogte dat ik het mocht zien voor het verstuurd werd naar de nieuwe school en dat vind ik erg jammer. Dus misschien kun je nu alvast met de oude school bespreken wat er in de overdracht komt en wat er van het dossier meegaat naar de nieuwe school.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 16:47 
Volwassene

De overdracht, jeetje. Ik dacht dat alleen de citoresultaten mee gingen.. ik vraag het na.
Ze gaat maandag een uurtje in de klas meedoen en aansluitend hebben we een gesprek met de nieuwe juf. Prima. Afhankelijk hoe dat gaat, kijken we of de test nog nodig is.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 20:38 
Volwassene

Sorry als ik je een beetje bang heb gemaakt. ;) Dat was niet mijn bedoeling.
Het waren in ons geval 2 A4'tjes. Alleen de kleuterjuf had nog een hele pagina extra gewijd aan het feit dat we weer gingen wisselen (schadelijk voor kind) en dat ik teveel eis, dat er helemaal niets te zien was van een voorsprong (nu een cito I leerling met een IQ in begaafd gebied). De juf van oudste had het netjes op die 2 A4'tjes gezet. En zo ging dat met handtekening van de directeur naar de nieuwe school zonder dat ik het ooit gezien had. :roll: Wij gingen dus ook niet heel positief uit elkaar, ik weet natuurlijk niet hoe de verstandshouding tussen jullie en school is.

De onderzoeksrapporten waren niet eens meegestuurd. Schijnt vaak voor te komen dat scholen dat niet doen.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 15:19 
Volwassene

Idd lijntjes kort houden, maar wel de juffen hun "ruimte" gunnen.
Gewoon steeds vragen hoe het gaat en hopelijk bevestigen dat ze je dochter zien zoals ze is.
Dat je vooraf aan geeft dat je slechts bezorgd bent en dus niet de juffen wil sturen in hun werk.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 08:00 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties. De school laat zich wel kennen de laatste dagen. Gister een gesprek gehad met de juf van de jongste. Zodra ze er lucht van kreeg dat we weggingen, heeft ons kind geen smartgame meer gezien. Het ontwikkeloverzicht, daar zouden 2 periodes op staan, maar zij had er 'speciaal voor ons' nog een derde aan toegevoegd, 'maar ja, ze had daarvoor geen kleurtje meer in het programma', dus ineens zat alles op niveau begin groep 2. De overduidelijke voorsprong in het voorgaande overzicht is vakkundig weggewerkt. Gelukkig bewaar ik alles :-)

De juf van de oudste heeft niets aan het begeleidingsprogramma gedaan. Dat wisten we wel, maar we wilden graag de materialen terug om aan de volgende docent te geven. Maar die zijn 'kwijt'. Ze heeft wel voor ons kind een leuk afscheid in de klas geregeld en een leuk aandenken met foto's en tekeningen van de klasgenootjes. Verontrustend vond ik wel dat alle kinderen een vrolijke tekening hadden gemaakt met poppetjes, ballonnen, bootjes, hartjes of bloemen. Maar het meisje dat haar de hele tijd zeer deed, heeft een snijplank getekend met groente, een dode vis en een groot mes :shock:

Pagina 34 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Volgende