Het is nu 20 nov 2018, 08:46

Pagina 4 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 11:10 
Volwassene

Wat een vervelend gesprek, deb. Ik heb vorig jaar ook zulke gesprekken gehad met de juf van onze oudste. Rapport lag voor haar neus maar ze bleef gewoon glashard zeggen: 'Hier zien we dat allemaal niet.' Tja. Ik heb er dus helaas geen oplossing voor, maar leef met je mee..

Dank voor jullie reacties. Ik denk niet dat bij mijn dochter het niet werken alleen veroorzaakt werd door de afwijzing van dat meisje. Ze heeft ook thuis de neiging om als ze iets niet meteen snapt of kan, meteen het bijltje erbij neer te gooien. Ik weet ook niet wat er sociaal precies 'mis' gaat op school. Verder is ze namelijk heel sociaal en ondernemend. Maar ze denkt wel origineel, ze ziet en verzint dingen die anderen niet zien en bedenken,dus in hoeverre ze zelf aan die contacten iets heeft weet ik eigenlijk niet. Peers kennen we niet echt. In haar klas zit wel een meisje dat veel voorloopt met lezen, maar mijn dochter vindt haar niet lief. De startgesprekken zijn bij ons op school volgende week, maar zien wat de juf zegt.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 11:53 
Volwassene

Deb, ik heb hier op het forum gelezen dat groep 4 in principe weinig echt nieuwe stof aanbiedt (voor onze kinderen dan) en dat het vooral voort borduurt op wat er in groep 3 geleerd is. Ook het lezen staat nog behoorlijk centraal in groep 4. Ik denk dus niet dat groep 4 heel veel uitdaging zal gaan bieden.

Het is erg vervelend en frustrerend om met een leerkracht te moeten praten die eigenlijk niet gelooft dat je kind andere onderwijsbehoeften heeft dan de meeste andere kinderen in de klas. Hoe blijf je uit die dramadriehoek van slachtoffer, aanklager en redder? En hoe zorg je dat je in het vervolg constructieve gesprekken met zo iemand hebt? Voor je gevoel ben je al helemaal klaar met zo iemand, maar in de praktijk moet je het toch een heel schooljaar met elkaar doen. Been there, done that. Bij ons verliep het niet heel soepel en wij zijn uiteindelijk van school gewisseld omdat we teveel leerkrachten met een dergelijke insteek op rij tegenkwamen. Misschien kun je nog eens het gesprek aangaan, eerlijk vertellen wat voor gevoel het vorige gesprek je heeft gegeven en dat je graag met haar om de tafel wilt om zo passend mogelijk onderwijs voor je dochter te realiseren. Wanneer het gesprek dan weer net zo stug verloopt, kun je de ib'er erbij betrekken. Wanneer dit niet loopt, kun je naar de directie toe stappen. Er zijn legio van mogelijkheden voor hoogbegaafde kinderen, maar daar heb je helemaal niets aan als een school echt niet wil en het allemaal heel anders ziet. Voor jezelf een soort plan bepalen m.b.t. hoe ver je wilt gaan, gaf mij houvast op de oude school.

Ben wat dat betreft wel blij dat we bij middelste duo leerkrachten hebben. Met de ene kan ik niet zo goed een gesprek voeren, maar met de andere wel. Toevallig trekt middelste ook meer naar haar toe dan naar de andere juf.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 14:41 
Volwassene

Gelukkig heeft Q nog een andere juf, hopelijk gaat het daar beter mee. Als het goed is heeft de juf van vrijdag het meteen aan de andere juf doorgegeven, ze heeft de andere vandaag gehad. Ben straks dus heel benieuwd of Q al iets heeft gemerkt van de dingen die uiteindelijk afgesproken zijn.
Met volgende gesprekken wil mijn vriend er sowieso bij zijn, en we willen dat de IBer er ook bij is. Hopelijk maakt dat een verschil.
En vandaag op het werk ook al besproken wat er speelt. Gelukkig heb ik erg flexibel werk waarbij ik veel thuis kan werken en veel mijn eigen tijd ik kan delen. Ook heb ik een paar collega's met hb kinderen dus gelukkig is daar wel begrip.

Als dit jaar echt niet verbeterd voor Q moeten we idd maar heel serieus na gaan denken wat we dan willen en op welke school. We hadden deze school juist gekozen omdat ze hier zeggen goed met kinderen die extra uitdaging nodig hebben om kunnen gaan. Ik hoop dus nog steeds dat ze dit waar maken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 19:11 
Volwassene

Haha ja, dat zeggen wel meer scholen. Onze vorige school had ook een dergelijke slogan waar dat uit moest blijken. De praktijk was anders.

Wel slim ook om je vriend mee te nemen. Dat deed ik ook bij alle belangrijke gesprekken.

Middelste was vandaag weer lekker gezellig (not) maar ze ging supergoed bij zwemles.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 01:56 
Volwassene

Deb, wat jammer dat de school tegenvalt. Ook kan ik me voorstellen dat je weinig zin hebt in weer van school te veranderen. Geen makkelijke oplossingen.

Vlinder, ook een moeilijke situatie. Faalangst is al zo pijnlijk, en het sociale aspect voor meisjes wordt alleen belangrijker in de komende jaren. Alles om in het groepje te passen en vriendinnen te zijn. Hopelijk kan de juf wat aan doen.

Mijn oudste heeft de eerste drie dagen school achter de rug, en tot nu toe gaat het goed. Ze zijn bezig nog met de kinderen evalueren, zodat ze op niveau kan zetten. Vrijdag moest hij een boek voorlezen voor zijn juf, en blijkbaar was het een super leuke boek en hij "mag" deze week weer verder. Rekenen hebben ze ook gedaan, maar volgens hem was het allemaal van vorig jaar dus makkelijk (dat vindt mijn luie mannetje niet erg). Zijn eerste klas bij de Nederlandse school begint woensdag, en op die dag heeft hij 8,5 uur op school.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 08:51 
Volwassene

Vraagteken, 8,5 uur is wel héél erg lang. Is daar een reden voor?

Ik had idd al eerder gehoord dat groep 4 niet erg uitdagend is ja. Tot nu toe is het hier ook alleen maar herhalen geweest, tenminste dat zegt Q.

Gister had Q nog geen koptelefoon gekregen, terwijl ze gewoon in de klas liggen. Dat was wel het aller makkelijkste om mee te beginnen. Ben benieuwd hoe dit verder gaat...

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 09:20 
Volwassene

Deb, dat kan wel kloppen. Ik hoor middelste ook klagen over herhaling.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 09:23 
Volwassene

deb schreef:
Vraagteken, 8,5 uur is wel héél erg lang. Is daar een reden voor?

Inderdaad! Het Nederlandse programme is gegeven door de school zelf, dus de kinderen hebben op die dag eerst een hele dag school in het Engels en dan daarna ongeveer 2 uur Nederlandse les. We hebben niet echt een andere keus, maar gelukkig is het één keer in de week, en hij krijgt ook onder schooltijd nog een extra uur Nederlandse les. Aangezien dat er een grote kans is dat hij volgend schooljaar op een Nederlandse school zit, is het wel belangrijk om mee te doen. Zijn juf doet ook CITO met ze, en we betalen geen cent extra voor de les. Wel is het een hele lange dag (en voor mij hoeft hij die dag ook geen huiswerk te maken).

Deb, ben ook benieuwd hoe het loopt voor je zoon. Zo jammer dat afspraken niet nagekomen zijn.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 11:55 
Volwassene

Hebben net voorlichting over inhoud groep 4 gehad. Hier toch wel de nodige zaken die anders/nieuw zijn.
Het zit hem bij ons op school vooral in het meer zelfstandig verwerken, aantal andere lesmethoden , werken uit een boek in een schrift, en meer afwisseling door begrijpend lezen, spelling, beginnende zaakvakken. En deels nieuwe stof

Voor een "gewoon" kind beste een stap, voor een slim kind niet veel uitdaging.

Maar deze verandering tov het schoolse/klassikale in groep 3 biedt wel meer kansen en ruimte voor compacten, verdiepen, verbreden.
Na een week of 2/3 zou dat toch moeten gaan draaien en duidelijk zijn.

Ik zou met de kennis die ik nu heb (met oudste inmiddels in groep 8) het even de kans geven en daarna wel snel met school om tafel gaan zitten.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 20:41 
Volwassene

Bij ons is het lesprogramma voor groep 4 ook wel echt anders dan in groep 3. Maar helaas vindt mijn oudste dochter het nog steeds 'saai'. Ik vind het zelf echter moeilijk te beoordelen of dat dan ook betekent dat ze het al kan..

Wij hebben vorig jaar ook die weg bewandeld van eerst naar de ib'er gaan (daar werden we alleen nog maar gefrustreerder van) en daarna naar de directie (daar werden we gelukkig wel gehoord), maar het blijkt bij onze school toch ook wel in het beleid van de school te zitten. Ze doen wel passend onderwijs aan de onderkant, maar eigenlijk niet aan de bovenkant..

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 06:23 
Volwassene

Bij ons zitten zorgleerkracht, leerkracht en directie volgende week samen om een aangepast traject voor wiskunde en wereldoriëntatie uit te tekenen. Ze zijn nu voor iedereen het avi niveau aan het evalueren, lezen gebeurt daarna op niveau.

Hij had toch gisteren een aangepast huiswerk mee, tot 20 maar, maar wel met wat meer denken erbij. De anderen moesten splitskaartjes tot 10 oefenen...

Ben eens benieuwd, het is een juf die nog vrij nieuw is, maar de juf van het eerste had wel gezegd dat ze nog een oogje in het zeil zal houden.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 06:52 
Volwassene

Nelemieke, dat klinkt als een goed begin. Een nieuwe juf heeft het vaak moeilijker, maar die kan juist meer open staan voor originele ideetjes.

Vlinder, dat is nou jammer. Maar dat hoor je helaas vaker. :(

Eerste zwemles op school dit jaar was gisteren, en blijkbaar zit hij in de groep met de beste zwemmers van de klas. Hij is geen topsporter, dus ik vond fijn voor hem dat zijn zwemmen goed is ontwikkeld.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 08:13 
Volwassene

Vlinder42 schreef:

Wij hebben vorig jaar ook die weg bewandeld van eerst naar de ib'er gaan (daar werden we alleen nog maar gefrustreerder van) en daarna naar de directie (daar werden we gelukkig wel gehoord), maar het blijkt bij onze school toch ook wel in het beleid van de school te zitten. Ze doen wel passend onderwijs aan de onderkant, maar eigenlijk niet aan de bovenkant..

Dat deed onze vorige school ook. We hebbem daar tevergeefs het gesprek proberen op te zoeken. Maar ze wilden gewoon niet focussen op de bovenkant. Ze vonden het allemaal goed gaan en daarom hebben ze ook nooit met ons gekeken welke school dan wel passend zal zijn. We zijn nog steeds erg blij dat we er weg zijn.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 14:10 
Volwassene

Hier werd ik net op school opeens heel positief verrast door de andere juf van Q. Ze kwam nog even naar buiten lipennom te gen Q te zeggen dat ze ook zelf boeken mee mag nemen. De juf had Q namelijk horen zeggen dat ze Harrie Potter aan het lezen is en ze dacht dat de boeken due se in de klas hebben dan niet zo leuk voor haar zouden zijn. Tegen mij kwam ze zeggen dat ze bezig zijn met een plan voor Q, maar ook voor een paar andere kinderen in de andere groepen 4 die ver voorlopen. Ze willen deze kinderen meer samen gaan laten werken maar zijn aan het bedenken hoe ze dat moeten aanpakken omdat ze in verschillende klassen zitten. Ook zei ze meteen dag de plusklas een andere inrichting gaat krijgen zodat de kinderen van de plusklas ook in de klas op een betere manier dan vorig jaar met dit werk aan de slag kunnen. Verder wilde ze graag contact met de psycholoog om wat voorbeelden van klassituaties uit te leggen en te vragen of zij daar dan tips voor heeft. Ze vroeg of ze een paar data mocht mailen zodat we een gesprek kunnen plannen.

Echt helemaal het tegenovergestelde van afgelopen vrijdag dus. Ik zei haar ook dat ik positief verrast was omdat ik vrijdag nog hele andere dingen had gehoord. Deze juf zei dat ze al behoorlijk wat hadden gehoord van de juf van vorig jaar en dat alles ook in de overdracht beschreven stond. Ik heb nu dus meer vertrouwen, tenminste in deze juf. Heb haar ook gezegd dat ik dit erg prettig vooral ook omdat ze hier uit zichzelf mee kwam.
Wat een verschil dat een juf dan kan maken...

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 14:36 
Volwassene

Wat fijn deb!
Leerkrachten maken echt het verschil in de klas.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 01:36 
Volwassene

Deb, wat heerlijk. Dat klinkt als een hele goede begin. Hoeveel dagen staat de "goede" juf voor de klas?

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 08:20 
Volwassene

Wat leuk om te lezen Deb!

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 09:37 
Volwassene

Vraagteken helaas hebben de juffen het heel goed verdeeld, de ene week hebben ze juf A 3 dagen en juf B 2, de andere week andersom dus juf A 2 dagen en juf B 3 dagen.

Zijn jullie kinderen nu ook zo geïnteresseerd in de orkanen? Vorig jaar met de aardbevingen in Italië wilde Q daar ook veel over weten, nu het orkaan seizoen weer is begonnen is Q hier super in geïnteresseerd. Ze had wat vragen en ik heb gezegd dat ze dat aan de juf mag vragen (hopelijk snapt deze dan ook waar Q mee bezig is). We hebben verschillende encyclopedie boeken van 'insider', daar heb je ook 'extreem weer' dus die ga ik sowieso voor haar halen.

Ik weet even niet meer bij wie het was, maar degene met familie in het getroffen gebied van de vorige orkaan, hoe gaat het daar nu?

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 10:29 
Volwassene

Wat fijn, deb!

Mijn oudste is minder geinteresseerd in het wereldnieuws tot nog toe. Ik vind het eigenlijk nog wel best. Dat komt vanzelf denk ik dan maar. Hij wil wel veel weten, maar dat wisten we al :lol: .

Wij zijn dinsdagavond naar de introductie-avond geweest van oudste's nieuwe school en hebben even gesproken met de juf. Volgende week hebben we nog een kennismakingsgesprek, maar ze vertelde al dat het heel goed gaat met hem. Ze vertelde tevens dat ze hem nu aan het testen zijn met rekenen. Hij had blok 1, 2, 3 en 4 nu met goed gevolg gemaakt en krijgt nu de test van blok 5. Ze wil zien waar de hiaten zitten en waar hij is qua niveau. Dat gaf mij meteen al weer wat vertrouwen!

BerichtGeplaatst: 08 sep 2017, 13:01 
Volwassene

Middelste is ook niet met het wereldnieuws bezig, maar ze heeft wel altijd veel levensvragen gehad. Op het moment speelt dit ook weer heel erg (overgrootvader net overleden).

Verder is alles op het moment stom en saai in haar ogen. Het gedrag verbetert niet echt. Ze is bijna jarig en ik hoop dat er dan veel spanning wegvalt, maar het helpt natuurlijk niet dat we in dezelfde week als haar verjaardag ook nog een begrafenis hebben.
Er komt nu ook gerichter commentaar over school. Dat de werkjes te makkelijk zijn, dat het groep 3 werk is. En natuurlijk is dat, je raadt het al: stom. Ze geeft ook aan dat ze er van baalt dat ze geen vrije opdrachten mag doen bij handvaardigheid ('de juf verzint alle werkjes maar ik wil graag zelf wat bedenken en maken')

Ik ben inmiddels in het bezit van stukken uit de dossiers van de oude school. En als ik dan al die observaties en cito scores lees, plus de daarbij behorende interpretatie van gedrag door de leerkrachten, denk ik: hoe heb je dit kunnen missen? Een kind dat A's op de Cito scoort maar wel emmeren over dat ze het basisniveau soms maar nauwelijks aan kan? Het is me echt overduidelijkheid dat die school er NIETS van snapte.

Wat me ook opviel is dat middelste aan het begin van groep 1 als bijzonder autonoom (op het koppige af) werd omschreven. Gaandeweg werd het gedrag beter, m.a.w. ze luisterde beter. Maar de faalangst bleef (en werd erger) en de interesse in letters verdween.

Pagina 4 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 35  Volgende