Het is nu 16 okt 2018, 01:08

Pagina 29 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 27 apr 2018, 21:39 
Volwassene

Ha Dee en Vraagteken, bedankt voor het meedenken. Het is nog niet zo eenvoudig om met andere scholen te gaan praten hier, want de scholen hebben allemaal afspraken daarover gemaakt. Ik heb nu op school om doortoetsen gevraagd van de jongste, maar afwachten wat ze gaan zeggen. Maar dan heb ik in elk geval alles aan onze kant gedaan. Versnellen zou op zich niet mijn eerste keus zijn, al gaan wel bijna al haar vriendinnetjes naar groep 3. Spelen is ook belangrijk, maar als ze blijft kleuteren moet ze wel echt meer uitdaging hebben. Sommige dingen kan ze beter dan haar grote zus. Het gaat zo hard met haar, verbijsterend gewoon.. Ik weet het eigenlijk gewoon niet..

Mrsduck, leuk spel, die had ik nog niet gevonden!

Mamv2, klinkt goed! Ik hoop dat wij ook op zoiets uit gaan komen.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 05:12 
Volwassene

Vlinder wat raar dat er afspraken tussen scholen hierover zijn gemaakt. Wat je misschien nog kan doen is óf bij het samenwerkingsverband informeren, óf bij de lokale leerplichtambtenaar.

Hier lijkt het wel of Q echt beter in haar vel zit. Afgelopen donderdag had ze afscheid op school (haar juf waar ik toch al niks mee kwam was niet eens naar buiten gekomen om een hand te geven, maar goed). Nog 2 keer hier naar de BSO, waar ze ook zin in heeft en dan is het hier echt klaar. Opeens is ze weer gaan lezen, ze had thuis al maanden niet meer gelezen, en is ze uit zichzelf de tafels aan het oefenen. Gister zei papa tegen haar dat het wel belangrijk is om toch Dongen uit je hoofd te leren omdat de sommen moeilijker en langer worden. Hij gaf als voorbeeld een x som met daarna + en dan - 4 x 4 + 3 - 2, gaf ze meteen het goede antwoord. Beetje apart als je niet hebt geautomatiseerd (volgens school).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 07:47 
Volwassene

Vlinder, moeilijk allemaal. Ook heel herkenbaar. Ben benieuwd of de school inderdaad gaat je dochter doortoetsen. Er zijn geen makkelijke antwoorden.

Deb, lekker dat het zo goed gaat met Q, lezen en rekenen oefenen. Heerlijk als het van het kind komt en niet met moeite.

Oudste kreeg van school een oefenbladje voor automatiseren. Hij zit volgens hem al op de hoogste rekenniveau in zijn klas en was net geslaagd met de vorige niveau. Op het nieuwe niveau had hij geen fouten, in anderhalve minuut. Leuk om te zien, want eerder heeft hij alleen op school geoefend. Ook heb ik een paar pennenstreken boeken besteld vanuit Nederland, want de Engelse manier van gebonden schrift is net anders dan de Nederlandse manier, en oudste wil graag dat leren voordat hij op school zit in Nederland.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 11:42 
Volwassene

Wat fijn, deb, dat Q nu al opbloeit! En wat onfatsoenlijk van die juf, echt jammer..

Mooi Vraagteken, dat je zoon dat zelf wil leren. Het is idd mooi als zulke dingen uit het kind zelf komen.

En ja, die afspraken, dat zijn de geneugten van de grote stad denk ik :-( Maar goed, ik ga kijken hoe ver ik kan komen.

De oudste vertelde dat ze nu weer een andere plek heeft in de klas. Ik vind het een beetje ridicuul worden, zo onderhand zitten ze elke dag ergens anders, maar goed, zij is er blij mee, ze zit eindelijk naast 2 rustige kinderen (driekwart jaar nadat we om een rustige werkplek hadden gevraagd..)

Mrsduck, als je dochter nog moeite heeft met die smartgames op school kun je er misschien een paar thuis aanschaffen, vooral de reisedities zijn niet zo heel duur.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 20:00 
Volwassene

@vlinder42 Ze heeft geen moeite met het spel. Maar ze vindt het eng om iets te doen wat ze denkt niet te kunnen. En de Smartgames op school pakte ze dus niet. Ze heeft er nu eentje thuis gekregen met haar communie en dook prompt op school, tot verbazing van de juf, ook de kast in voor een andere. Ze had een zetje nodig om er aan te durven beginnen. En dat is met alles...

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 09:11 
Volwassene

Vlinder42, wat voor afspraken hebben de scholen onderling gemaakt en zijn er nog wat opties buiten het SWV? Of heb je te maken met zo'n groot SWV dat dit niet mogelijk is?

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 10:12 
Volwassene

Ha mrsduck, dat begreep ik wel, ik dacht alleen als extra zetje :-)

Dee, ik weet het niet. Ik snap niets van die afspraken. Sommige scholen vallen onder hetzelfde bestuur en dan snap ik het nog wel, maar er zijn dus ook 'wijkafspraken' waar alle scholen blijkbaar onder vallen. Door wie die zijn gemaakt geen idee. Maar overal word je teruggestuurd 'dat je eruit moet zien te komen met je eigen school'. Maarja, dat lukt dus niet erg. Ik vind het ook moeilijk om te zeggen dat we weg willen als er geen alternatief is, dat lijkt me niet zo goed voor de kinderen. En buiten de wijk is gewoon geen optie vanwege halen en brengen.

Maar ik begrijp sowieso niks van die samenwerkingsverbanden. De mb-coordinator gaat weg zonder vervanging en daar zit je dan. Terwijl een andere school van hetzelfde bestuur ook een mb/hb-coordinator heeft. Waarom kan die dan niet geraadpleegd worden? Mijn andere kind is slim en heeft add, waarom moet ik daar zelf een programma voor zoeken en bekostigen, is daar in dat hele verband dan niemand die daar verstand van heeft? 'Iedereen' heeft tegenwoordig toch adhd?? Dus is weet het gewoon niet en ik kom er niet doorheen. Heel naar voor de kinderen.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 12:06 
Volwassene

Vlinder, over samenwerkingsverbanden lees ik geregeld. Het ene verband is het andere niet en hoe het zit met gemaakte afspraken etc., kan volgens mij flink verschillen. Maar: er is wel een wet passend onderwijs waar ze zich aan moeten houden. Ik denk dat het loont om eens uit te zoeken hoe dat precies allemaal zit. Het forum is een bron van genuanceerde informatie van zowel ouders als professionals uit zorg en onderwijs. Zij kunnen je vast verder helpen.

Ik weet wel (correct me if I'm wrong) dat een andere school of hulp krijgen gemakkelijker gaat als een school zich handelingsverlegen verklaart. Het verband stuurt je nu steeds terug naar school, maar daar is de expertise niet (zeker nu de mb coördinator weg is). Ik krijg de indruk dat je aan het lijntje wordt gehouden en dat lijkt me niet de bedoeling. Daarom zou ik, als ik in jouw schoenen stond, gaan uitzoeken hoe het in elkaar zit. Want het is zeker heel naar voor de kinderen, die zijn er de dupe van.

Hier vindt je veel informatie over passend onderwijs en samenwerkingsverbanden: https://www.passendonderwijs.nl/samenwe ... jke-taken/

BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 10:42 
Volwassene

Hoi Dee, bedankt! Ik heb idd ook via een andere weg gegevens gekregen van de contactpersoon passend onderwijs in onze regio. Helaas nu wegens vakantie gesloten, maar ik ga ze daarna meteen bellen. Het voelt nu als kastje naar de muur en terug en dat is heel vervelend. Ze zouden daar ook een 'ouderfunctionaris' hebben, dus wie weet wat die kan doen.

Dat van dat handelingsverlegen heb ik wel vaker hier gelezen, maar ik denk dat in ons geval dat niet gaat gebeuren. De school is niet handelingsverlegen, maar vindt gewoon dat mijn kinderen er niet erg genoeg aan toe zijn om geholpen te worden. Alleen bij de jongste zijn ze dat misschien wel, maar omdat ze nog zo jong is wordt dat makkelijk gebagatelliseerd met van die verhalen van 'op zo'n jonge leeftijd kun je er eigenlijk nog niks van zeggen..' enzo..

Nu in elk geval vakantie. Doet de kinderen zichtbaar goed!

BerichtGeplaatst: 07 mei 2018, 14:13 
Volwassene

Bij ons gaf de IBer eerst aan dat school handelingsverlegen is, maar later weer niet. De reden waarom ze niet handelingsverlegen zijn is dat ze wel een passend programma kunnen bieden. Alleen wordt er niet top down les gegeven en zijn er weinig tot geen ontwikkelingsgelijken. Omdat niet alle hb kinderen dit nodig hebben zijn ze dus niet handelingsverlegen, aldus school.
We gaan Q zelf brengen en halen naar de nieuwe school, ze gaat 3 dagen per week naar een BSO. M gaat ook een dag extra naar het kdv met vervroegde opvang. Zo moeten we uitproberen of we het geregeld krijgen.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 09:50 
Volwassene

't Is een heel geregel zo, Deb. Ik hoop dat het zo voor jullie werkt.

Weet je wat het volgens mij ook vaak is met scholen....alles impliceert dat ze handelingsverlegen zijn. Ze benoemen het ook vaak zo in andere woorden. Maar echt letterlijk zeggen: wij weten het niet meer en wij gaan samen met jullie zoeken naar een school die geschikte zorg kan bieden, is vaak een brug te ver. De ib'er van onze eerste school had ook opmerkingen waaruit bleek dat ze niet wist wat ze moest doen. Ze zei bijvoorbeeld, terwijl ze haar schouders ophaalde: je mag ook versnellen hoor (zonder eerst goed te onderzoeken of dat de beste optie is). Ze zei: je kan wel doortoetsen, maar wij gaan toch niets met die gegevens doen want ze zal altijd blijven voorlopen. Ze zei: jullie kind zal altijd moeite blijven houden met het vinden van aansluiting. Als een last resort mocht ze dan overstappen naar groep 4 van de andere locatie, want daar zou een meisje zitten die ook zover was als oudste en dan konden ze samenwerken. Ze hadden er niet bij gezegd dat dat een meisje met gebruiksaanwijzing was, die zeer kattig uit de hoek kon komen en dat dit niet was wat mijn inmiddels beschadigde kind nodig had, die altijd werd buitengesloten of geplaagd.
Voor de meeste ouders die wel een beetje kennis en know how m.b.t. HB hebben is het niet moeilijk om tussen de lijntjes te lezen en te zien dat een school handelingsverlegen is. Maar dat een school dat toegeeft, is inderdaad een tweede. Wij zitten nu op een school waar ze dat wel toegeven en hulp van buitenaf invliegen als dat nodig is. Het is dan alleen wel weer de vraag of die hulp ook echt nut heeft, maar das weer een ander verhaal. :wink:

BerichtGeplaatst: 08 mei 2018, 11:43 
Volwassene

Hier is de mail naar school de deur uit dat jongste na de zomervakantie naar een andere school gaat.

Kostte nog ff wat denkkracht om een zakelijke insteek te kiezen, maar gelukkig gevonden en inmiddels ook een zakelijke reactie terug.

Had weinig behoefte in discussie te moeten gaan over onze motieven en ons gevoel dat wij als ouders het ook niet nog 4 jaar met deze school uit zouden gaan houden gezien onze ervaringen met de oudste. Dus nu over de boeg van keuze voor ander onderwijsconcept gegooid wat we op de andere school passender vinden dan huidige school.

Komend weekend de boodschap maar eens geven aan dochterlief. Ben benieuwd hoe zij erin zal staan. Maar hoe lastig het ook kan zijn om vriendjes en het vertrouwde achter te laten, het is een keuze die wij voor haar gemaakt hebben. Blijft toch een guppie van 7...

BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 16:30 
Volwassene

Mamv2 fijn dat jullie een keuze hebben gemaakt! De vriendjes en vriendinnetjes kan ze wel blijven houden hoor (al zal het misschien wel minder worden). Q is ook nog gewoon uitgenodigd voor een kinderfeestje als ze al naar de nieuwe school gaat en ze heeft in de vakantie ook al 2 keer met een vriendinnetje afgesproken. Misschien dat je haar dat kan vertellen?

BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 17:01 
Volwassene

Ik weet uit ervaring dat contacten op de oude school heel vaak snel verwateren. Het is even heel heftig en het missen en het verdriet zijn heel echt op dat moment. Maar het wordt minder en ze gaan nieuwe vriendschappen sluiten. Net als de kinderen op de oude school. Kan teleurstellend zijn voor een kind....voor die van mij wel. Maar ik heb er met ze over gepraat en uitgelegd dat dit ook een beetje bij het leven hoort. Dat mensen komen en gaan.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 12:06 
Volwassene

Kinderen al weer zin n de volgende groep?

Die van mij wel in ieder geval.
Vol trots dat hij het rekenen als enige makkelijk vond.
Squla al op groep 5 gezet (hij zit in groep 3 en rekenen met groep 4)
Ben erg benieuwd volgend jaar...of we hem "bezig" kunnen houden.
Nu zit hij in de combi klas 3-4 en kan hij dus ook groep 4 dingen pakken. Maar van groep 5 ligt er niks.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 15:11 
Volwassene

Hier wel... Ze is klaar met groep 4, althans dat vindt ze zelf. In januari riep ze nog dat ze na de zomer naar groep 6 wil, maar haar rekenen is zo ver (nog) niet dat versnellen aan de orde is. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan qua groepsindeling. Ze zit op een klein dorpsschooltje met een krimpende leerlingaantal en dus budgetten. In 2018-2019 is er budget voor 5 groepen terwijl dat er nu 6 zijn. Nu heb ik geruchten gehoord dat ze de kleuters en groep 3 als een categorie gaan zien met waarschijnlijk 2 fte en groep 4 t/m 8 als een categorie met dus 3 fte aan leerkrachten. Wellicht dat er bepaalde dagdelen onderwijsassistenten komen of vakdocenten muziek en gym. Bij onze categorie werken ze al met Snappet en groepsdoorbrekend met Alles in één. Dat groepsdoorbrekend willen ze nog verder opvoeren om gepersonaliseerd te werk te gaan. Ik moet dat nog maar eens zien of dat wat wordt... Een persoonlijke taakbrief voor Dochterduck is sinds carnaval nog niet gerealiseerd en dat willen ze dan voor iedereen gaan doen?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 15:30 
Volwassene

Nou, dat is ook nog spannend mrsduck, hoe ze dat dan volgend jaar willen gaan doen.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 17:07 
Volwassene

Hier ook echt klaar voor volgende groep. "third grade" klinkt natuurlijk alweer heel wat meer en ouder dan second. Ik ben heel beniewd hoe ze het de komende jaren gaat doen. Met al die verschillende talen en overstappen in verschillende school systemen is het soms best lastig om het niveau in te schatten. Vergelijken met leeftijdsgenootjes die opgegroeid zijn met die taal en schoolsysteem geeft toch een scheef beeld. Met rekenen is ze bijv op bepaalde onderdelen veel verder, maar zijn ze hier al een jaar met dingen bezig die ze nog nooit heeft gehad. Dat ze het supergoed doed is duidelijk hoor, maar er zit ook nog duidelijk ruimte voor groei in, en dat is waarschijnlijk maar goed ook, dit is verrijking op een ander niveau. Bijv. ze heeft een paar weken terug een eerste klassikale test gedaan, daar scoorde ze ong 85% op voor zowel rekenen als taal. De 85% voor taal verbaasde me enorm, dit is voor kinderen gemaakt van haar leeftijd met engels als moedertaal en nu heeft ze wel een redelijk niveau maar dit was van de vier talen haar zwakste, al heeft ze echt wel heel veel geleerd in anderhalve maand tijd. Nu is rekenen bij haar veel beter dan taal, sowieso, dus dan verbaast me weer dat rekenen niet relatief hoger was, hoewel verhaaltjessommen in engels dan weer lastiger zijn (hoewel, die 85% voor taal?). Nou goed, wat ik dus wil zeggen, ik ben benieuwd hoe ze het doet als het engels straks gewoon op niveau is van haar klasgenoten. Sommige dingen maken het wel lastig, zo heeft ze iedere dinsdag voor huiswerk dat ze een moeilijk woord uit een zin moeten begrijpen uit de context, opschrijven hoe ze eraan komen en een eigen zin maken met dat woord. In het begin liet ik r dit alleen doen, maar daar bakte ze echt niks van. Nu doen we het samen en snap ik hoe moeilijk het voor r is aangezien er niet dat ene woord in die zin is die ze niet begrijpt maar wel 4. Dan wordt context lastig. Eigenlijk doet ze deze opdracht dus voortdurend als ze leest (of luistert) in engels.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2018, 15:03 
Volwassene

Gigi, soms kan je eigen kind je echt verbazen he? ;) Wel fijn dat de testresultaten goed zijn en dat ze lekker mee hobbelt in de klas. Als ze al zoveel heeft bijgeleerd in 1,5 maand tijd, dan zou je denken dat het met die moeilijke woorden binnenkort ook gaat lukken mits ze oefent. Ik vind het sowieso knap, al vier talen kennen op deze leeftijd. Ik ken er maar twee echt goed. ;)

Hier nog helemaal geen tekenen van verveling. Middelste moest even wennen maandag net na de vakantie, maar vandaag had ze er weer zin in. Het is soms zo bizar, die verschillen tussen haar en haar oudere zus. Daar zijn bijna continu zorgen. Soms wat groter, soms wat kleiner. En bij middelste verloopt alles soepeltjes. Ik ben er heel blij mee hoor. Maar wat een verschil.
Ze heeft zich verder goed vermaakt in de vakantie.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2018, 15:11 
Volwassene

Gigi leuk om te zien hoe snel het kan gaan he, ook super knap!

Q is gister begonnen op de nieuwe school, ze vindt super leuk. En ik heb al een beetje het idee dat ze op school ook meer zichzelf is, merk het aan de manier waarop ze op het schoolplein tegen de andere kinderen praat. En gister had ze de juf ook verteld dat een spin geen insect is, ze hadden een opdracht met iets van insecten en de juf had als voorbeeld ook een spin gegeven. De juf had iets gezegd van sorry dat heb ik idd niet gied gedaan. Voor Q was dat een bevredigend antwoord.
Dat ze dit al durft te zeggen geeft voor ons wel aan dat ze zich op haar gemak voelt.

Pagina 29 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Volgende