Het is nu 20 nov 2018, 08:45

Pagina 3 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 11:48 
Volwassene

Vraagteken, wat heftig zoveel bekenden die te maken hebben met de overstroming. Lijkt me moeilijk om dan zelf zo ver weg te zijn.
De kleine klassen klinkt wel fijn.

Dee, spannend allemaal, voor je het weet is het december en kan het verhuizen beginnen. Wat fijn dat jullie al een kennismakingsgesprek gehad hebben. Lijkt me fijn zo aan het begin (Hier pas half oktober).

B had vanmorgen wat moeite met naar school gaan want gisteren was er een akkefietje geweest in de klas.B is een lieve, rustige, creatieve jongen en is als buffertje naast een jongen met gedragsproblemen geplaatst. Een lieve jongen die soms heel wild kan doen. Gisteren had die jongen in de pauze een meningsverschil met een meisje en terug in de klas heeft hij uit boosheid B geschopt en geknepen. B had een een grote schaaf en blauwe plek op zijn been en in zijn arm staan de afdrukken van zijn vingers. Vanmorgen dus met moeite naar school uit angst dat dit nog een keer gaat gebeuren. Gelukkig vind hij het rekenen in groep 5 erg leuk, dat wilde hij niet missen dus ging hij toch maar. En ik heb het maar even aan de juf gemeld vanmorgen in de hoop dat ze het ziet de volgende keer

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 05:56 
Volwassene

Het is alweer de derde dag. Gisteren kwam oudste al iets enthousiaster uit school, maar ik vind 'm erg stil. Hij verteld weinig over school en dat ben ik niet gewend. Ik hoop echt dat het maar wennen is, ik bedoel; hij zit pas 2 dagen op deze school en alles is nieuw. Ik vind het gewoon moeilijk om te bepalen of we nu het beste hebben gedaan door hem naar de hb-school te sturen. Verstandelijk weet ik dat hij hier het beste op z'n plek zit, maar wat nou als het tegenvalt? Het zit dus meer bij mij dan bij hem :roll: .

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 08:43 
Volwassene

Clnl, wat vervelend dat je zoon geschopt en geknepen is. Daar mag de juf zeker wat mee doen.
Het mechanisme om rustige, lieve kinderen als buffer te gebruiken voor kinderen met gedragsproblemen snap ik wel maar ik vraag me af of het zo goed is voor dat rustige kind zelf. We hebben daar met onze middelste ervaringen mee waardoor ik geneigd ben om te zeggen dat het eigenlijk beter zou zijn om alle tafels los van elkaar te zetten zoals dat vroeger gebeurde. Dan hebben alle kinderen de rust om te werken en hoeven kinderen niet zo op hun hoede te zijn voor leerlingen die weleens uit de band kunnen springen.

Esk, misschien heeft je oudste wat tijd nodig om te wennen. En het is natuurlijk niet alleen maar leuk als je echt uitgedaagd gaat worden. Dan moet je ineens echt gaan werken. Dat vraagt best wat aanpassing en levert soms ook wel frustratie op. Maar dat mag, dat is onderdeel van een groeiproces.

Gisteravond hadden we kennismakingsavond met de nieuwe juf. Ook de nieuwste juf was aanwezig.
J. vond haar erg lief, 'ze is streng als het nodig is en verder is ze gewoon lief' zei hij.
De juf die hij het meeste heeft maakte een paar opmerkingen waardoor ik het idee heb dat ze J wel behoorlijk door heeft. Ze had hem ook spontaan oorkappen gegeven. (dat weigerden de juffen in groep 3). Tot nu toe is het in ieder geval een prettige start voor het nieuwe schooljaar.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 09:03 
Volwassene

Cini logisch dat hij er tegenop ziet om na zo'n voorval weer naar school te gaan!

Ik kan nog niet echt hoogte krijgen van Q over school. De eerste dag zei ze dat ze alleen maar spelletjes hadden gedaan en ze dat wel leuk had gevonden, terwijl ik van andere ouders hoorde dat die spelletjes juist al opdrachten waren. Gister zei ze dat ze het eerste stukje van taal met iedereen mee moest dan maar dat het héél erg makkelijk was, ook rekenen was makkelijk en saai geweest. 's Avonds zei ze dat ze buikpijn had en moest spugen. Papa was naar haar toe gegaan en zei dat hij het idee kreeg dat ze helemaal niet ziek was en het als een smoesje klonk. En idd vanmorgen was het al 'ondanks dat ik gisteravond buikpijn heb ga ik toch maar wel naar school, het gaat wel weer.' Heb ik haar maar meteen duidelijk gemaakt dat ze sowieso naar school zou zijn gegaan, als het dan echt niet ging dat ik haar wel op zou halen. Ik hoop héél erg dat dit geen slecht voorteken is voor dit schooljaar. Straks ga ik met de psycholoog bespreken wat het behandelplan is, vind het behoorlijk spannend. Afhankelijk daarvan toch maar een gesprek met de juf of juffen aanvragen, kennismaking is pas over 2 weken.
Wat Q echt super leuk vond is dat ze gister van een klasgenootje een boek had gekregen, ze had dat boek gezien en aan haar ouders gevraagd of ze het voor Q mocht kopen omdat zij zo van Paul van Loon houdt. Super lief en Q was er ook erg blij mee, vooral omdat ze in de vakantie aan haar had gedacht en wist wat ze zo leuk vindt.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2017, 01:38 
Volwassene

Clnl, wat vreselijk voor je zoon. Goed dat het aan de juf wordt verteld. Ze mag zeker wat aan doen. Onze oudste wordt ook als brave, rustige jongen gebruikt tussen drukkere kinderen in, maar dan zonder schoppen en knijpen.

Esk, moeilijk altijd als er weinig van de dag verteld is. Het is nog vroeg, en jullie hebben die school niet zonder reden gekozen. Hopelijk hoor je morgen meer.

In Texas is de regen eindelijk weg en voor mijn familie in ieder geval is het ergste voorbij. Mijn zus woont tijdelijk bij mijn ouders, maar de water is al weg van haar apartment (waar ze gelukkig niet op de beneden verdieping woont). Er is nog geen stroom en zo, vandaar nog bij mijn ouders. Wel een opluchting!

Onze oudste had zijn eerste dag en ging graag naar school. Hij heeft in de pauzes lekker gespeeld en heeft "dingen moeten maken" er tussen in. Morgen gaan ze lezen zei hij; waarschijnlijk al een voorlopig leesniveau bepalen van de kinderen. Er was een nieuwe kind in zijn klas (zoon van een nieuwe juf uit Engeland) en hij vind hem al een leuke jongen. Allemaal een positief begin van het jaar.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 31 aug 2017, 09:50 
Volwassene

Deb, hoe was het gesprek met de psych?

Marthe, fijn zeg, dat de juf hem wel lijkt door te hebben. Gelijk een koptelefoon krijgen. Dat moet ook goed zijn voor zijn vertrouwen in de juf. Mooie start!

Vraagteken, best angstig met al dat water bij jullie. Sterkte!

Middelste wordt zachtjes aan wat positiever over school. Ze komt weleens vertellen dat het leuk was. Ze leest een E4 boekje. Ben blij dat ze de kinderen daarin een beetje vrij laten. Het spellinghuiswerk maakt ze niet graag, maar ze had maar 2 slordigheidsfoutjes op 28 woordjes. Prima score! Dit was een aandachtspunt omdat ze te snel wilde en daardoor onnodig foutjes maakte.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2017, 10:48 
Volwassene

Afbeelding of deze Afbeelding bedoel ik. Mijn kinderen vinden dat lastig (want het dwingt hun handen in de juiste stand en dat vinden ze niks).

BerichtGeplaatst: 31 aug 2017, 15:48 
Volwassene

De psycholoog heeft best een duidelijk beeld denk ik en ik kan me wel vinden in haar beoogde aanpak. Ze wil zich in eerste instantie op de situatie op school gaan richten. Als Q zich daar prettiger voelt veranderd haar gedrag namelijk behoorlijk. Q is blijkbaar erg prikkelgevoelig. Voor nu al concrete tips meegekregen om met de juf te bespreken hoe ze daar op school mee om kunnen gaan. Zo adviseerd ze echt een koptelefoon en een rustiger plek in de klas. Ze moet uitgedaagd worden / blijven, maar Q vindt het moeilijk om zelf echt aan de slag te gaan met dingen. Uit haar eerdere IQ test kwam ook dat ze performaal een stuk lager scoort dan verbaal. Als advies heeft ze aangegeven dat ze opdrachten in kleinere stukken aan kunnen bieden, bijvoorbeeld dat ze een blaadje over de opdrachten moet leggen waar ze niet mee bezig is. En zo nog een aantal tips voor op school. Morgenmiddag heb ik hier een gespreksniveau met de juf.
De psycholoog gaf ook aan dat als het dit schooljaar niet verbeterd we wel echt heel serieus moeten na gaan denken over leonardo onderwijs omdat ze denkt dat dit dan de enige oplossing is op schools gebied. Ik hoop heel erg dat dit niet nodig is, ik wil liever niet dat Q nog een keer van school veranderd en het is hier niet in de buurt dus zal ik, of wij, ook minder moeten gaan werken om haar te kunnen brengen en halen.

Met Q zelf gaat ze aan de slag om te proberen dat ze dingen makkelijker los kan laten. Ik laat haar bijvoorbeeld lang niet altijd naar het journaal kijken, maar ze krijgt toch het eea mee over IS. Hier heeft ze dan ook regelmatig nachtmerries over, ze is dan bang dat er hier ook oorlog komt bijvoorbeeld. En zo zijn er nog een aantal voorbeelden te geven, ook met hoe anderen zich voelen waar ze zich erg druk over maakt en hier ook vaak niet door kan slapen of over droomt. Ik hoop dus echt heel erg dat ze Q hier mee kan helpen en dat wij ook meee tips krijgen over hoe hier mee om te gaan.

Ze zei trouwens dat je vaak bij hb kinderen ziet dat ze zich oprecht druk maken over 'wereldproblemen', herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hier dan mee om?

BerichtGeplaatst: 01 sep 2017, 08:20 
Volwassene

Ik herken het niet zo. Wat overigens niet wil zeggen dat oudste zich er niet druk om maakt - ze is vrij gesloten. Middelste kan soms wel roepen 'wat zijn er veel rotdingen in het leven'. Ik erken haar gevoel op dat moment. En na verloop van tijd noemen we samen ook een boel leuke dingen op. Ik vermijd jeugdjournaal e.d. maar op een gegeven moment kom je daar ook niet meer onderuit omdat ze er op school mee aan de slag gaan. Bij ons vanaf groep 5 pas.

Klinkt als een mooi rapport met goed bruikbare tips. Het klinkt ook wel als mijn oudste, dat niet aan de slag gaan. Ze werken bij haar nu aan de studievaardigheden en mindset met een bepaalde methode. Als je wilt, kan ik dat wel pben. En zij heeft een heel erg gestructureerde weekplanning. Ze raakt snel het overzicht kwijt. Dat wordt nog weleens geweten aan de Vp kloof maar ik weet het niet. Die testuitslag is van toen ze een kleuter was.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2017, 10:35 
Volwassene

Dee stuur idd maar een pb, fijn!

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 12:40 
Volwassene

Mijn oudste kwam van de week thuis dat ze x-sommen hadden moeten maken (vermenigvuldigen). Ze mochten niks aan de juf vragen maar moesten samenwerken met het kindje naast hun. Maar het kindje naast haar wilde dat niet, die dacht dat dat alleen moest als je het niet snapte en zij snapte het wel. Mijn dochter zei dat ze het zelf niet snapte en deed niks. Uiteindelijk was het wel heel lief van dat meisje naast haar dat ze alles aan het eind van de les over had mogen schrijven, vond ze.

De juf aangesproken. Ze mochten inderdaad niet naar de juf, maar er was wel een andere juf aan wie ze vragen hadden mogen stellen en tegen het einde van de les hadden ze ook naar de juf mogen gaan. Dit is blijkbaar mijn dochter ontgaan. Ik denk ook dat ze de sommen best snapt (thuis in elk geval wel), dus waarom ze dan niks doet? En dan ook nog de antwoorden gaat overschrijven van een kindje dat zeker niet slimmer is dan zijzelf.. Ik maak me echt zorgen..

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 14:31 
Volwassene

Aanpassen, faalangst? Wel goed dat je het gelijk hebt opgepakt met de juf.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 15:15 
Volwassene

Hoi Dee, ik weet het niet of het dat is. Ik hoop van niet.. Ze komt wel sinds het nieuwe schooljaar meteen heel rot uit school. Sjagrijnig, moe, boos, gemeen doen tegen haar kleine zus.. Van de week had ze een feestje gehad, iedereen vond het leuk, maar zij kwam huilend, moe en met buikpijn thuis.. Op de foto's die ik later kreeg stonden de andere kinderen bij elkaar met mijn dochter alleen apart ernaast. Het is me al eerder opgevallen dat ze zich een beetje afzijdig houdt op feestjes van school. Maar dat ze dan gewoon helemaal niets doet met rekenen.. Positief is dat ze het me in elk geval verteld heeft uit zichzelf.

Maar wat is dan de remedie? De juf heeft het met de meisjes besproken en tegen haar gezegd dat ze ook dingen aan de andere juf mag vragen en dat als je dingen overschrijft je dan niets leert. Vragen om moeilijker werk gaat moeilijk als dit is wat ze met het reguliere werk laat zien.. Ik twijfel ook erg of ik thuis meer uitdagends met haar moet doen of dat ze juist meer ruimte moet hebben om te ontspannen en te spelen.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 16:15 
Volwassene

Voor jezelf op een rijtje zetten wat precies je zorgen zijn en een gesprek op school aanvragen. Het bespreekbaar maken kan er voor zorgen dat je samen gaat kijken naar wat er nodig is om je dochter dat te geven wat ze nodig heeft om zich te ontwikkelen. Het gedrag van thuis is ook al een signaal dat er iets niet goed gaat. Dat zou tr maken kunnen hebben met gebrek aan uitdaging op school. Dat ze op school geen bijzondere of goede prestaties laat zien, wil niet zeggen dat ze er niet toe in staat is. Dat zou onderpresteren kunnen zijn bijvoorbeeld. Heb je je dochter ooit laten testen of een didactish niveau laten bepalen?
Het lijkt er ook op als ik je stukje zo lees dat ze de sociale aansluiting (een beetje) mist. Heeft ze weleens contact met peers gehad en hoe verliep dat?

Mijn persoonlijke ervaring met oudste dochter is dat ze heel passief werd bij werk op niveau, maar ook onder haar niveau. Zij liet de ander dit dan voor haar oplossen tijdens samenwerkmomenten. Om hulp vragen durft zij niet, want dat is voor haar een teken van falen (perfectionisme). Ze past zich ook heel gemakkelijk aan omdat ze niet wil opvallen.

Ik geloof zelf dat spelen en ontspannen bij de meeste kinderen wel komt als ze op school voldoende worden uitgedaagd. :) Maar een dagje museum o.i.d. is nooit weg. Hier althans. ;)

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 05:24 
Volwassene

Vlinder dat klinkt niet heel fijn, ik zou toch eens in gesprek gaan met de juf. En ook proberen om er bij je dochter achter te komen of ze uit kan leggen waar dit passieve gedrag op school vandaan komt.

Ik had afgelopen vrijdag een gesprek met een van de juffen van Q. Ondanks ik van te voren had gezegd waar het over ging had de juf alleen het laatste rapport doorgelezen. Ik kon dus eerst alle problemen die we de afgelopen jaren waren tegengekomen uit gaan leggen. Het was een erg onprettig gesprek. Het leek wel of ik alles moest bewijzen. Op het feit dat de psycholoog had gezegd dat ze haar als hb zien en er op school echt meer moest veranderen vroeg juf of er wel bewijs is dat ze hb is. En dat ik aan gaf dat zij het onderzoeksrapport hebben zegt mevrouw doodleuk dat ze denkt dat het misschien wel mee valt allemaal en die test al zo lang geleden is dat je dat waarschijnlijk niet meer serieus moet nemen. Als Q dan hb is zou ze dat wel snel merker omdat groep 4 écht een moeilijk jaar is en Q dan wel alles meteen zal begrijpen. Ook maakte ze opmerkingen dat ze het wel zou merken aan de vragen die Q zou gaan stellen, etc etc. Ik had echt het idee dat ik moest praten als brugman om haar te overtuigen dat er echt iets gedaan moet worden, na een heel aantal voorbeelden had ik het idee dat ze het iets beter begreep en ze volgens mij ook wel iets wil doen. Zegt die juf ook nog dat ze wel weet waar zo over praat omdat ze zelf ook twee 'van dat soort kinderen' heeft. Sowieso een rare uitspraak en uit het gesprek kon ik niks opmaken over het feit dat ze hier ook maar enige ervaring mee heeft. Hopelijk pakt de andere juf dit beter op, maar ik heb hier geen goed gevoel over.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 07:12 
Volwassene

@vlinder: kan het niet zijn dat ze blokkeerde omdat het meisje niet met haar samen wou werken, dat ze dat als een afwijzing ziet (zeker als het sociaal sowieso wat moeilijker gaat met haar leeftijdgenootjes)?

@deb: mijn zoontje kijkt elke dag naar het jeugdjounaal ( Karrewiet in Belgie). Ook op schooltv zoekt hij filmpjes op van oorlog etc. Hij stelt dan veel vragen, bvb wat een orkaan precies is, wat de oorzaak is van de overstromingen, of het in België kan gebeuren, maar zegt er niets meer over eens hij alle info heeft.

Vind het niet kunnen dat de juf je zo in vraag stelt, alsof de andere professionals hun oordeel niks waard is...

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 08:16 
Volwassene

Dat klinkt niet fijn Vlinder en deb. Hopelijk komen jullie tot een goede oplossing met school.

Jongste is begonnen aan haar 2e week op de nieuwe school. Het blijft erg spannend, gisteravond is ze uiteindelijk op de bank in slaap gevallen en vanochtend wilde ze maar erg weinig eten. Eenmaal op school leek ze weer op haar gemak. Het zal voorlopig nog wel even aan het wennen liggen dat ze zo moeizaam slaapt. Bovendien komt er binnenkort kamp aan, 1 nachtje zijn ze weg, dat geeft ook veel spanning bij jongste. Hopelijk gaat het na het kamp beter, dit waren op de vorige school wel signalen dat het niet lekker liep, dus we houden het in de gaten.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 09:35 
Volwassene

Dat wennen herken ik hier ook. Oudste had vanochtend weinig zin om te gaan. Terwijl hij wel redelijk enthousiast thuiskomt. En natuurlijk ligt hij bij ons nu onder het vergrootglas omdat we natuurlijk willen dat hij het naar zijn zin heeft op zijn nieuwe school :roll: . Maar goed, wennen duurt een tijdje.

Wat een vervelend gesprek, deb. Ik zou me er ook niet prettig bij voelen.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 10:06 
Volwassene

Esk schreef:
En natuurlijk ligt hij bij ons nu onder het vergrootglas omdat we natuurlijk willen dat hij het naar zijn zin heeft op zijn nieuwe school :roll: . Maar goed, wennen duurt een tijdje.

Dit inderdaad. We kijken het een tijdje aan, iig tot na het kamp.
Fijn dat jouw zoon iig redelijk enthousiast uit school komt.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 10:14 
Volwassene

Enthousiast wil ik het nog niet noemen, maar hij komt redelijk opgewekt uit school en is dat na school ook. En hij gaat niet met tegenzin. Maar ik vind hem bij tijden wel stiller dan ik gewend ben en hij was dit weekend vaker kwaad. Tja, wat moet ik daar van maken? Is het wennen, vind hij het toch niet leuk. Is het moeilijk dat hij nu ineens moet nadenken? Wie zal het zeggen...

Pagina 3 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 35  Volgende