Het is nu 19 aug 2018, 14:37

Pagina 2 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 08:43 
Volwassene

Nog gefeliciteerd met alle jarigen!

Fijn dat er bij sommigen nu al een klik is met de juf. Dat maakt de start wat makkelijker.

Dee85, wat fijn dat jullie in de vakantie een huid gevonden hebben en binnenkort gaan verhuizen. Wel heel spannend allemaal zeg. Kunnen de kinderen op hun school blijven?

Hier niet zo'n fijne eerste schooldag. B had slecht geslapen en werd wakker met buikpijn wat de hele dag aanhield. Zijn klas is een combinatie van 2 klassen dus dat is erg wennen. De klas is erg groot met een juf en onderwijsassistent dus het lokaal voelt heel vol en benauwd. Er waren kennismakingsspelletjes gedaan en verder niet zoveel. Vandaag gaat B voor het eerst ook meedoen in groep 5. Weer spannend maar hij heeft er veel zin in.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 10:07 
Volwassene

Die kleine lokaaltjes, die zijn zo naar. Mijn oudste zit nu ook in een heel klein hokje met 30 man.

De kids blijven gewoon op deze school. We zijn hartstikke tevreden en na wisselen van locatie op 1 school en daarna wisselen naar een compleet andere school, is het wat ons betreft wel klaar met dat gewissel. Ik ben max. 5 minuten langer onder weg vanaf ons nieuwe huis. De kinderen vinden het leuk, maar spannend.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 07:57 
Volwassene

Nou, die dwarsheid houdt stevig aan. Eenmaal kwam ze blij uit school omdat ze een hoofdletter had geleerd. Dat wilde ze in groep 3 al zo graag. Ik blijf het houden op een combi verjaardag, verhuizing en weer naar school.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 10:27 
Volwassene

*zucht* er komt gewoon geen einde aan al het geregel dat komt kijken bij een nieuwe school.

Heb ik deze week het vervoer geregeld (oudste wordt nu 3 dagen in de week opgehaald door een mede-schoolgenoot en dan haal ik oudste en mede-schoolgenoot weer op en breng thuis), krijg ik vanochtend een email van de BSO: of we nog met oudste komen kennismaken voor maandag (!) en o ja, ze zijn alleen vandaag maar geopend (!). Oudste is uit logeren, dus dat gaat 'm dan niet worden. Nu gaan we (manlief en ikzelf) vanavond samen maar even kijken. Weten wij in ieder geval hoe het werkt en hoe het eruit ziet :lol: .

Ik zal blij zijn als de eerste week er op zit, dan komt alles weer eens in een fatsoenlijk (nieuw) ritme en dan is het ook niet iets "nieuws" meer.

Over grootte klassen gesproken, mijn oudste komt in de klas 4/5 met 24 kinderen. Ongeveer de helft is volgens mij ook groep 4. Wat ik gezien heb van de lokalen is dat het ruim is.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 18:47 
Volwassene

De eerste week groep 4 zit er weer op, we zijn ook weer 4 speelafspraakjes met klasgenootjes verder :D , wat is hij blij weer naar school te kunnen! En wij zijn blij met weer wat meer ritme in de week :D

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 21:55 
Volwassene

Hier is het nog lastig hoogte krijgen van jongste gup.
Wel heel blij om alle vriendinnetjes weer te zien, eerste speelafspraakje alweer achter de rug, komend weekend 1e kinderfeestje....
Maar proef wel dat ze weer moet wennen aan het stramien.
En over best wat dingen onzeker is. Maar juf is leuk dus dat scheelt.

Dinsdag voorlichtingsavond en meestal snel daarna 1e kennismakingsgesprek, dus dan hopen we snel de juf te spreken.
Oude juffen zagen haar erg goed en hebben goede input in de overdracht gestopt.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2017, 16:03 
Volwassene

Middelste wilde ook weer volop speelafspraakjes maken, maar onze eerste week was best druk met afspraken naast school dus die boot heb ik nog even afgehouden. Gisteren kwamen we wel haar beste vriendje uit de klas tegen in de speeltuin en daar heeft nog een paar uurtjes thuis gespeeld.

Dit weekend vooral lekker bijgetankt. De kinderen moeten als huiswerk o.a. elke dag 10 minuutjes lezen. Dat gebeurt hier nog niet structureel maar het is wel hard nodig. Middelste heeft weinig gelezen in de vakantie.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 07:16 
Volwassene

Kan ik me hier ook bij aansluiten?

Onze oudste (herfstkindje 2010) is in Year 2 op een internationale school, maar we zijn van plan om volgend jaar terug te verhuizen (met een kleine kans dat de verhuizing nog een jaar uitgesteld zou zijn) en het lezen over de Nederlandse onderwijssysteem is heel nuttig, deels omdat ik er zelf nooit ingezeten heb en veel meer over de Amerikaanse schoolsysteem ken. Maar goed, qua leeftijd zit hij op het randje tussen groep 3 en 4, maar de leerstof van school komt veel meer overeen met groep 4 dan groep 3, want de kinderen kunnen allemaal goed lezen en schrijven.

School begint pas woensdag voor onze zoon, en hij is er helemaal klaar voor. Dankzij het bedrijf van mijn man die de schoolgeld betaalt, heeft hij een kleine klasje van 18 kinderen en een mooie klaslokaal. (Dat ga het wel missen als we verhuizen!)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 08:47 
Volwassene

Welkom Vraagteken!
Ik kan me voorstellen dat hij dat kleine klasje gaat missen. Het zal wel even omschakelen zijn. Zijn alle klassen zo klein op een internationale school? Wij wonen in een grote stad in Nederland en hier in de buurt zit ook een internationale school. Dat is best een behoorlijk gebouw, maar dat hoeft niets te zeggen over de grootte van de klassen natuurlijk. Het is een basis- en middelbare school in een, dat verklaart denk ik een hoop.

Ik heb iets meer zicht gekregen op wat middelste dwars zit. Ze gaat de buren erg missen als we verhuisd zijn. Ze wil op school niet uit schriften werken, maar de hele dag buitenspelen. Een jongen had daar met een schep zand in haar gezicht gegooid vorige week (zit ze blijkbaar erg mee, maar ze had het nog niet verteld). Ze vindt dat er maar veel rotdingen in het leven zijn en ze wil ook niet langer wachten op haar verjaardag. Al met al dus voldoende gespreksvoer voor het kennismakingsgesprek op school vanmiddag.
Ze vertelde ook nog dat ze vaak 's nachts wakker wordt na een droom (leuk/niet leuk) en dan moeilijk weer in slaap komt. En het helpt ook niet echt dat haar grote zus haar 's ochtends komt wakker maken. Grote zus om zes uur zeker wel wakker.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 09:45 
Volwassene

Dee in elk geval wel fijn om te weten wat haar dwars zit, dan kun je er misschien iets mee.

Hier is Q vandaag weer begonnen. Op weg naar school vroeg ze al hoe het in groep 5 gaat, of dat anders is en of daar andere regels zijn. Groep 4 moest nog beginnen dus dat beloofd nog wat...
Hier heeft Q wel geluk met een kleine klas, 21 kinderen en een ruim lokaal. Hun leerjaar bestaat uit 63 of 64 kinderen en ze willen maximaal 30 kinderen in een klas. Vandaar de kleine klas voor haar..
Vanmorgen waren allebei de juffen er, dus dat is fijn om te beginnen. Q zit in een groepje van 4 kindjes waarvan 1 vriendinnetje. Ze zit het dichtste bij de deur en het verst van de juf en het bord. Dat zal ze wel fijn vinden denk ik, maar ik ben wel bang dat ze zo nog meer kan treuzelen en de rest van de klas in de gaten kan houden. Ze heeft op die plek in elk geval een goed overzicht, hihi.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 10:26 
Volwassene

Hier zijn zowel oudste als jongste vanochtend ook weer begonnen. Oudste voor het eerst op zijn nieuwe school in zijn nieuwe klas. Hij trok helemaal wit weg naarmate het startmoment dichterbij kwam, maar volgens mij gaat het wel goedkomen vandaag. Ik ben erg benieuwd. Hier zitten 24 kinderen in groep 4/5.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 12:17 
Volwassene

Jongste is vanochtend ook gestart op haar nieuwe school. Gespannen snoetje, maar ze kon gelukkig ook lachen.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 13:53 
Volwassene

Hier vanmorgen weer een mailtje dat de leerkracht van J. wegens ziekte van een andere leerkracht een deel van diens taken overneemt en er dus een derde leerkracht gaat draaien in zijn groep. Maar even aankijken wat het worden gaat. Ik weet niet of ik hier zo gelukkig mee ben.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 14:50 
Volwassene

Oei Marthe, dat klinkt niet erg fijn zo aan het begin van het schooljaar.

Jongste kwam met een grote glimlach uit school. Ze gaat morgen heel graag weer terug, had (naar eigen zeggen) ook al heel veel vriendinnetjes gemaakt. Uit een klas van 10 ll met 2 jongens en 8 meiden :D . In de loop van dit schooljaar wordt de klas nog wel voller. Voor nu is het heerlijk voor mijn dametje.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 19:55 
Volwassene

Hoi Vraagteken, hier ook een herfstkindje uit 2010 (oktober) in groep 4. Als je kind al goed kan lezen en schrijven dan is groep 3 niks meer. Hou er wel rekening mee dat ze in Nederland veel tijd besteden aan handschrift (aan elkaar schrijven) en dat kan behoorlijk frustrerend zijn voor iemand die daar nog mee moet beginnen. Onze kinderen zaten ook op een buitenlandse school, en daar liep het programma ook een jaar voor op het Nederlandse.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 20:30 
Volwassene

Baloo schreef:
Hou er wel rekening mee dat ze in Nederland veel tijd besteden aan handschrift (aan elkaar schrijven) en dat kan behoorlijk frustrerend zijn voor iemand die daar nog mee moet beginnen.

In de nieuwe methode van veilig leren lezen is het aan elkaar schrijven helemaal los gelaten. Het zal ook wel school afhankelijk zijn of er nog wel of geen aandacht aan gegeven wordt. Onze jongste heeft het iig niet meer geleerd.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 23:25 
Volwassene

interessant! Hier leren ze het nog wel. Met speciale Lamy pennen die de kinderen lastig vinden.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 05:54 
Volwassene

@Dee, succes met de verhuizing. Fijn iig dat ze iets verteld heeft over wat haar zo dwars zat. Wanneer gaan jullie verhuizen?

De school had iets groter klassen hiervoor, tot 22/23 kindjes, maar dat is de max. Ieder internationale school is anders, maar vaak hebben ze kleiner klassen, deels omdat er vaker kinderen die instromen tijdens de schooljaar en vaker kinderen zijn die geen of weinig Engels spreken. Allebei uitdagend als er te veel kinderen in de klas zijn.

@Baloo, dank je wel! Dit jaar gaat blijkbaar onze oudste al leren aan elkaar schrijven in het Engels, maar ja, fine motoriek (buiten lego bouwen, natuurlijk) is niet zijn sterke kant. Het zou wel wennen zijn, als we terug komen.

Deze weekend is heel spannend geweest voor ons, want veel familie en vrienden wonen in het overgestroomde deel van Texas. Een aantal van hun moest per boot uit hun huizen gered zijn, en anderen blijven het nog afwachten. In zulke tijden, voel ik me heel ver weg.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 08:20 
Volwassene

Dee, succes met de verhuizing!

Baloo, wat zijn dat voor pennen dan?

Vraagteken, akelig zeg familie zo ver weg en dan de overstromingen. Lijkt me erg moeilijk.

Jongste was nog meer gespannen dan gister, gelukkig ging ze wel vrolijk de klas in.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 08:24 
Volwassene

Vraagteken, dat klinkt wel logisch ja. Fijn dat ze echt de tijd nemen om kinderen Engels te leren.

Wij gaan in december verhuizen. Niet echt de meest rustige maand, maar dan hebben we in januari ook echt alles maar achter de rug. En dat vind ik ook een fijn vooruitzicht.

Bij ons op school leren de kinderen in groep 3 wel aan elkaar schrijven. Middelste heeft er veel plezier in. Dit jaar leren ze de hoofdletters en ze is helemaal in haar nopjes.

Wij hebben gister het kennismakingsgesprek gehad. Juf was erg gecharmeerd van ons kleine zorgzame en sociale meisje. We hebben alle dingen verteld die middelste nu dwars zitten en daar had ze veel begrip voor.

Pagina 2 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende