Het is nu 16 nov 2018, 11:30

Pagina 23 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 15:41 
Volwassene

Dat weet ik nog niet. Ik heb pas halverwege maart het ontwikkelgesprek.

Fijn dat het met jouw zoon ook goed gaat. Als ze hem genoeg kunnen uitdagen in zijn eigen groep en hij ook aansluiting heeft, lijkt me dat oke toch?

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 19:42 
Volwassene

Dat duurt nog lang! Zit er gelukkig nog wel een vakantie tussen, maar toch...

Ja, ik ben heel tevreden. Een groep overslaan geeft hen minder werk, dus top dat ze het beste voor ons kind in gedachte hebben :love:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 09:44 
Volwassene

Inderdaad duurt het nog even, maar de man kon niet eerder. We moeten zelf intekenen voor die gesprekken namelijk. Het scheelt inderdaad dat de vakantie er nog tussen zit.
Ik geloof dat middelste wel heel erg de bevestiging nodig had van dat ze het goed doet op school. Ze is zo vrolijk en trots op zichzelf.

En ook fijn dat jullie school het sociale aspect meeneemt. Vriendjes in de klas is ook zo belangrijk. Toen mijn oudste het totaal niet naar haar zin had in de klas, hoefde ik daar geen rekening mee te houden als het gaat om wel of niet versnellen. Nu heeft ze een hele leuke klas en ookal zou ze misschien kunnen versnellen, het is nu niet wenselijk. Met verbreding en verdieping is veel op te vangen (niet alles) en ze leert ook samenwerken en plannen etc. Tegelijkertijd heeft ze een paar goede vriendinnen en kan ze met iedereen wel door 1 deur. Op een irritante jongen na dan. ;) Ze is verder een vroege oktober leerling, dus zonder versnelling zou ze ook met nog net 11 jaar naar het VO gaan.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 15:11 
Volwassene

Jullie hebben de Cito uitslagen en rapporten al snel. Wij krijgen ze (beiden) pas over 2 weken. Ben benieuwd hoe ze het gedaan heeft. Ik denk dat ik tijdens het gesprek met de IBer, over een week, wel meer te horen krijg.

Op jullie advies ook bij squla gekeken. Dat is toch een stuk uitgebreider dan ik dacht; verschillende talen en programmeren zit er ook bij. Q heeft gister zo’n gratis begin quiz gedaan en vond het super leuk. Daar gaan we dus maar een abonnement op nemen.
Voor degene met tegenvallende Cito scores, je kan ook Cito’s oefenen. Misschien handig voor de vraagstelling.

Verder hebben we met Q verschillende mogelijkheden besproken over scholen. Hier hebben we heel duidelijk bij aangegeven dat niks zeker is en ze hoe dan ook voorlopig in deze klas blijft. Zelf wil ze echt niet naar een andere school. Wel wil ze heel graag een klas over slaan. Daar gaan we dan maar voor, al hebben we dat natuurlijk niet op die manier tegen haar gezegd.

Hier is het nu vakantie. Veel meer dan normaal heeft Q zo veel aandacht nodig. Ze is ook zo groot aan het worden, wil graag elke dag make up op (wat niet mag), wil héél zelfstandig zijn, maar wil af en toe ook nog heerlijk met Barbies spelen. Afgelopen dinsdag zijn we gaan schaatsen, ze had een vriendje mee en ze vonden het super. Wat erg leuk was was dat M ook al wat vooruit kwam op van die onderbind schaatsjes. Super trots was ik op mijn meiden, wat worden ze dan toch snel groot. Q en haar vriendje die redelijk snel over die baan gaan en dansen op de muziek, M die al wat zelf vooruit komt op de schaatsen...

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 11:35 
Volwassene

Ik heb de cito-scores zelf opgevraagd, want die krijgen we niet automatisch. Ze scoorde III voor rekenen, dat was onverwacht. Op zoek naar wat er aan de hand is, heb ik haar rekenschriften van de laatste tijd bekeken. Ik ben eerlijk gezegd geschokt, ze hebben een werkboek en een oefenschrift. In het werkboek is minder dan de helft gemaakt. Bijna haar hele oefenschrift is leeg en dan overdrijf ik niet, ze heeft maar 9 van de 77 sommen gemaakt.. Hoe kan de juf dat nou niet merken? En ik vraag me ook af: wat doet m'n dochter dan tijdens de rekenles??

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 06:43 
Volwassene

Dat is idd wel schokkend ja.
Hier moeten de kinderen hun gemaakte werk inleveren. Wanneer ze het niet inleveren wordt het niet nagekeken, maar wel dubbel als hij het dan inlevert. (Onze zoon vergeet het ook nog wel eens)
Maar kan je wel zien of er iets is nagekeken door de juf?

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 08:29 
Volwassene

Bij mijn jongste in groep 7 keek ik eens een schriftje in dat hij mee naar huis nam omdat het vol was. Allemaal mooie kringels, dat alles goed was. Maar het was ontleden en ik zag meteen dat er veel fouten in stonden. Bleek dat zoonlief nooit zin had om het na te kijken (ze moesten dat zelf doen) en dus alles maar goed rekende. Niemand die het ooit nakeek.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 13:25 
Volwassene

:shock:
Das erg...

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 16:56 
Volwassene

Nee, de juf kijkt het niet na, het werkboek soms wel, maar ze moeten dat vaak zelf doen volgens mijn dochter. Maar ik heb het even nagevraagd bij de juf en het is zo dat mijn dochter de laatste tijd vaak aangaf het rekenen moeilijk te vinden en dus veel aan de instructietafel heeft gewerkt en daar werken ze veel met andere materialen en dan is er geen tijd meer voor het oefenboek. Maar ik denk dan: 20 lessen aan de instructietafel? Dat lijkt me dan wel structureel. Waarom weet ik dat dan niet? Thuis heb ik niet echt een indicatie dat ze niet goed kan rekenen. De tafels doet ze allemaal prima. Ik krijg bijna het idee dat ze het gewoon gezellig vindt om aan de instructietafel te werken..

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 06:29 
Volwassene

Inderdaad erg dat er niet nagekeken worden.

Vlinder, oudste zou ook veel gezelligheid over uitdaging kiezen. Moeilijk.

Hier hebben we net Chinees Nieuw Jaar gevierd. Ontzettend gezellig. Voor het eerst bij een Chinese leeuwendans geweest (wordt voor de kinderen gedaan op school, maar voor mij was het de eerste keer). Gaaf om te zien, vooral omdat we straks niet meer in de regio gaan wonen, dus dit was misschien de laatste kans!

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 11:21 
Volwassene

Belachelijk dat er niet nagekeken wordt...

Wat gaaf, Vraagteken.

Ik heb morgen met jongste het intakegesprek bij een praktijk voor Psychomotorische Kindertherapie. Eens kijken of we daarmee wat verder komen voor jongste. Ze zit zichzelf zo in de weg. Afgelopen skivakantie ook weer gemerkt. Ze wil dan zo graag skiën en van langere afdalingen af. Maar angst zet zich vast in haar hoofd en dan blokkeert ze. Gelukkig de laatste paar dagen wel over de drempel heen kunnen stappen en dan heeft ze veel plezier. Alleen de ochtend erna is die drempel er weer. Zo moeilijk om haar zo te zien worstelen.
Gister was het ook weer huilen om kleine dingen. Zo kan het echt niet langer, ik wil mijn vrolijke meiske weer terug. :cry:

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 12:07 
Volwassene

Jeetje Vlinder, goed dat je het bent gaan vragen en erachter bent gekomen dat ze veel aan de instructietafel zit. Nu kan je de reden ervan gaan uitzoeken. Hoe ziet de juf het? Het is toch opmerkelijk dat een intelligent kind die goed rekent vrijwillig daar gaat zitten.

Succes met de therapie Muppet. Ik herken dat van mijn oudste, dat geworstel.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 13:49 
Volwassene

Leuk zeg, Vraagteken, Chinees nieuwjaar. Mooi om nog mee te pakken zolang jullie daar nog zijn!

Wat naar voor je dochter, muppet. Hopelijk gaat dit je dochter helpen.

Gisteren kreeg m'n dochter nog een paar schriften mee naar huis. Met rekenen doet ze eigenlijk alles goed.. op een bepaald soort verhaaltjessommen na. Ik denk dat ze gewoon de som niet herkent in het verhaal. Maar er lijkt me geen aanleiding voor haar om zoveel instructie te krijgen. Ik denk dat ze gewoon aandacht wil.

Ze kreeg ook een spellingsschrift mee naar huis. Maar dat kijken ze blijkbaar zelf na, want er stond een dikke krul door 'wij bloozen' en 'fiestas' :-(

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 14:19 
Volwassene

Oei, werk aan de winkel voor de juf....zelf nakijken werkt niet altijd.
Nu dus uitzoeken waarom de behoefte aan extra aandacht zo groot is? Misschien wordt ze onzeker door de verhaaltjessommen en is ze het niet gewend dat het soms niet in 1 keer lukt?

Nog een vraagje over middelste. Begrijpend lezen en rekenen een I. Spelling een III, maar ze is sinds groep 3 wel van een V naar een IV en toen dus een III gegaan. Thuis schrijft ze veel verhaaltjes, de woordpakketten oefenen we thuis en dat is hoogstens 3 fout per 30 woorden. De DMT een III, dat was vorig jaar een II. Avi instructie E5 (3 avi niveaus gestegen sinds de E3). Voor de werkjes in de klas en methodegebonden toetsen alles 'zeer goed' en spelling en technisch lezen voldoende.
Werkhouding is goed; geconcentreerd, kan goed plannen en zelfstandig werken. Kan goed samenwerken, ligt goed in de groep, sociaal, kan goed omgaan met de leerkrachten. Kortom, totaal geen probleemgedrag en misschien zelfs een beetje aanpassingsgedrag.
Middelste heeft zelf al om verrijking voor taal gevraagd, zou ook het plusprogramma van school wel willen doen.
Verder: als peuter een ontwikkelingsvoorsprong van een half jaar tot een jaar, als kleuter overwegend A en A+ scores op Cito's, grote interesse in de wereld om haar heen, creatief, een doorzetter ondanks dat het rekenwerk soms een beetje lastig is. Oudste zus is HB.

Zouden jullie met dit plaatje een kind laten meedraaien in het plusprogramma? Voors/tegens?
Ben toch een beetje onzeker en wil graag goed voorbereid het ontwikkelgesprek in. Ik ben zelf van mening dat middelste deel kan nemen aan het plusprogramma. Dat vraagt veel zelfstandigheid, maar dat is ze. Ze is gemotiveerd. Plusopdrachten variëren van bordspellen maken tot Rekenmeesters, Taalmeesters, smartgames, Pittige Plustorens, Breinbrekers, Webkwesties (vanaf gr. 5?), enz.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 14:34 
Volwassene

Ik denk: Volg je gevoel (en haar gevoel). Jij kent je dochter het beste, als je denkt dat ze het leuk vindt en aan kan en als zij er zin in heeft, dan zou ik het doen.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 16:17 
Volwassene

Dat is eigenlijk een hele logische tip. ;)
Ik twijfel nu weer een beetje. Ik vroeg vandaag aan haar of ze aan het plusprogramma zou willen meedoen, maar toen was ze niet zo enthousiast. Waarom niet, is me nog niet duidelijk.
Vandaag hoorde ik van kinderen uit haar klas die avi uit waren of nagenoeg avi uit. Dan twijfel ik weer of ik dit zomaar kan vragen. Misschien ben ik teveel aan het pushen?

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 17:41 
Volwassene

Bij twijfel, niet doen zeggen ze altijd.
Maar vooral als jouw dochter niet staat te springen denk ik niet dat het verstandig is.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 17:44 
Volwassene

Zojuist nog even met haar gesproken en ze zei duidelijk dat ze het nu erg leuk vindt op school en dat het van haar niet hoeft. Dus het lijkt me duidelijk. Niet doen. Wel nog steeds blij dat ze steeds meer van zichzelf laat zien én dat ze het zo leuk vindt op school. Ik merk dat ze zich er erg op haar gemak voelt en dat is het belangrijkste.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 17:44 
Volwassene

Citaat:
Jij kent je dochter het beste, als je denkt dat ze het leuk vindt en aan kan en als zij er zin in heeft, dan zou ik het doen.
Verder is ook een belangrijke vraag of ze het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Als ik het zo lees ontwikkelt ze zich met de huidige aanpak goed (goede werkhouding; grote groei bij spelling en AVI; hoge scores bij begrijpend lezen en rekenen) en is de voorsprong niet zo groot dat ze de leerstof ver voorbij is. Of klopt mijn beeld niet?

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 18:39 
Volwassene

Durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen Loekie. Ik heb geen recente doortoetsgegevens. Maar er zitten kinderen op school die vele malen sneller gaan dan middelste. Vooralsnog kan ik zeggen dat ze nieuwe stof over het algemeen snel oppakt. Edit: en uiteraard zal de juf ook delen wat ze ziet en weten we gauw genoeg of ons beeld klopt.

Pagina 23 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 35  Volgende