Het is nu 22 aug 2018, 09:06

Pagina 22 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 11:13 
Volwassene

PB beantwoord. :)
Misschien dat zicht toch heeft meegespeeld, ondanks dat de orthoptist ontkende dat het schoolresultaten negatief kon beïnvloeden.
Vooralsnog houd ik ook de optie open dat middelste gewoon op gang moest komen met lezen en spellen. Ik was in groep 3 en 4 ook een zwakke tot gemiddelde lezer en aan het einde van groep 5 had ik avi 9+. En mijn spelling was ook prima. Ieder kind zijn of haar eigen weg. :)

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 08:14 
Volwassene

We moeten hier nog een weekje wachten op de resultaten van de cito's. Toch wel nieuwsgierig naar hoe dochter ze heeft gemaakt. Gisteren heeft ze de harry potter film (engels gesproken met ondertiteling) gekeken, en het verbaasde me hoe goed ze begreep waar het verhaal over ging. Ik dacht dat ze nog niet zo snel kon lezen om de ondertiteling te volgen.

Helaas gisteren de waterpokken ontdekt... Maar het lijkt tot nu toe mee te vallen

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 09:46 
Volwassene

Das relatief laat voor de waterpokken, ik hoop dat ze er niet al teveel last van zal hebben.
En wat kun je je soms verbazen over je eigen kinderen. Dat lezen gaat supersnel dan. Middelste redt het echt nog niet om ondertiteling mee te lezen.

Wij krijgen morgen de rapporten. Ik ben zeer benieuwd, omdat, zoals ik al eerder zei, ik hoop dat ze laat zien wat ze volgens mij in haar mars heeft.
Ze is thuis erg bezig met verhaaltjes schrijven. Het hele weekend schrijft ze al korte verhaaltjes en dan een soort begrijpend lezen vragenblokje ernaast. Kan niet zo goed ontdekken of dit een gevolg is van te weinig uitdaging op school of juist een teken dat ze goed in haar vel zit en geniet van het verhaaltjes schrijven.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 12:39 
Volwassene

Wat vervelend die waterpokken. Hier ook een zieke, maar gaat gelukkig beter.

Wij hebben zijn rapport gehad.
Was zoals verwacht erg goed. Verhaaltjes erbij waaruit ik kon opmaken dat ze hem echt kennen, dat geeft rust. Ook dat ze momenteel meer van hem verlangen en dat hij daar nog een beetje moeite mee heeft. Binnenkort het 10 min gesprek. Volgens mij niet veel nieuws dan, want we hebben al goed overleg over zijn werk en uitdagingen.

Dee, ik verwacht dat ze juist goed in haar vel zit met die verhaaltjes die ze thuis doet.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 23:28 
Volwassene

Hier rapport gekregen en geloof dat ik nu wel klaar ben met deze school.....

Cito-scores allemaal gedaald en variërend van IV tot V- (voor rekenen).
Klopt niet echt met de potentie meerbegaafd zeg maar.

10-minuten gesprek gehad - positief puntje is dat leerkracht verder kijkt dan alleen de Cito. Maar ik baal dat er weer zo weinig communicatie is geweest, dat we geen signalen hebben gekregen om thuis iets te doen. Dit terwijl we toch aangegeven hadden dat als er gesignaleerd werd dat stof niet bij dochterlief lijkt te landen, we daar thuis 1 op 1 graag aandacht willen en kunnen besteden. Juist omdat de standaard aanpak niet zo lijkt te passen bij dochterlief.

Toch maar op zoek naar een andere school en zelf aan de slag met de basis erin krijgen.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 01:30 
Volwassene

Mamav2, wat vervelend voor je dochter. Inderdaad is het nooit lekker on verrast te zijn door test resultaten. Goed dat ze wel beter doet in de klas, maar ja, die resultaten zijn teleurstellend.

Ook hier Cito resultaten binnen. Ze doen alleen taal, en oudste had een V voor spelling. Wat blijkt dat hij de eerste woorden moeilijk vind en daarmee helemaal van slag was. Nou ja, als we daar actief aan werken, gaat het ten koste van zijn Engels spelling, wat eigenlijk veel moeilijker is, dus ja, zodra we verhuizen, moet hij even oefenen met spelling. Hij leest alles, ook in het Nederlands, dus dat zou ooit moeten uitkomen in goede spelling? Toch?

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 07:20 
Volwassene

Oh wat vervelend zeg, als afspraken niet worden nagekomen.

Ik denk wel dat je bij elke school er dicht op moet zitten als ouder. Bij ons hoor ik ook wat onvrede over het communiceren en dat het dus tegen valt op het rapport.

Volgens mij zijn ze er op school ook mee bezig om het hele 10 min gesprek op de schop te gooien, want het werkt eigenlijk niet goed. 2x per jaar een gesprekje wat de juffen nog heel veel tijd en energie kost, zou wsl beter gebruikt kunnen worden voor gesprekken tussendoor.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:01 
Volwassene

We zagen de bui wel aankomen gelukkig, maar toch voelt het als een teleurstelling en als een gemiste kans om - als je er eerder van weet - gerichter mee aan de slag te kunnen.

Je wilt toch aansluiten bij waar ze op school mee bezig zijn of wat wel of niet lekker loopt. En efficiënt oefenen ipv in het wilde weg maar wat pakken.

Hier hebben we 2 rapport momenten en qua contacten een kennismakingsgesprek voor de herfstvakantie. Dat is soort omgekeerd 10 minuten gesprek, waarbij je zelf bijzonderheden mbt leren en school kan meegeven aan de leerkracht.
Dan kun je ook eventuele hogere frequentie afspreken qua voortgangsgesprekjes.
In groep 3 en 4 hebben we ook nog een gesprekje in november om de eerste toetsen te bespreken. En daarna in februari bij het rapport en meestal in mei nog een keer mbt de voortgang op basis van de gewone toetsen.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:11 
Volwassene

Vervelend zeg die cito uitslagen die totaal niet passen bij het potentieel. Behalve dat je nu wel weet dat er echt iets moet veranderen. Danwel school danwel aanpak.

Vraagteken, ik denk dat de meertaligheid ook wel een flinke invloed hebben op spelling. Tenminste, als ik hier kijk. Onze hebben dan 4 talen, dat maakt het natuurlijk nog verwarrender, maar het is best lastig om op deze leeftijd uit elkaar te houden welke klank nou in welke taal geschreven wordt, ook al lukt het lezen gewoon prima. Dat komt met veel lezen en tijd vast vanzelf goed.

Het spelletje "teach your monster how to read" was trouwens echt een goede aanrader. Ik had het met name voor de jongste gedaan maar Mup vindt het ook erg leuk (beginnende bij het laatste niveau dan, daarvoor was het saai).

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 17:37 
Volwassene

Ik heb inmiddels het rapport van middelste en de uitslag is een beetje apart.
Zo heeft zij op het rapport voor de ouders een 'zeer goed' voor hoofdrekenen en overige rekenopdrachten. Maar een IV op de Cito rekenen.
Verder voor spelling een voldoende en een III op de Cito. Terwijl ze de woordpakketten thuis goed doet. Twee fout op ongeveer 30-40 woorden de eerste keer dat we oefenen. Ook schrijft ze thuis veel verhaaltjes met prima gespelde woorden behalve dingen die ze over het algemeen nog niet geleerd heeft. Al kan dit komen omdat Cito natuurlijk alles door elkaar vraagt nu.
Verder DMT een III en avi instructie E5. Voor begrijpend lezen een I.
Het opvallendst vind ik dus de tegenstelling bij rekenen.
Verder is ze qua gedrag in de groep, tegenover kinderen en leerkrachten, qua motivatie, werkhouding en werkverzorging een modelleerling. Echt allemaal hele goede beoordelingen.
Maar met deze scores komt ze niet in aanmerking voor het verrijkingsprogramma. Ze lijkt verder happy en ze gaat met plezier naar school zegt ze ook zelf. Heeft iemand een idee wat er op de Cito rekenen gebeurd kan zijn?
Ik had het idee om een intelligentieonderzoek te laten afnemen bij zeer lage scores maar ik denk dat het nu niet nodig is/geen antwoorden biedt.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 19:27 
Volwassene

Cito rekenen is "uit een verhaaltje de som te halen."
Dat ze de som uit haar hoofd zeer goed kan doen, is slechts het 2e deel wat op de cito wordt gevraagd.
Als zij niet weet wat de som is, kan ze die niet uitrekenen.

Wel apart dat ze niet in aanmerking komt voor extra verrijking, of krijgt ze wel met taal verrijking?

Onze zoon kreeg eerst met rekenen verrijking en daarna met taal. Dit nog zonder scores.
Na het toetsen van hem, is hij met rekenen een groep vooruit gezet en verrijking erbij.
Vandaar dat ik niet helemaal snap wat je dochter nu wel of niet krijgt.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 19:37 
Volwassene

Nee voor taal krijgt ze geen verrijking, dat had de juf al gezegd. Ze heeft alleen de 3 sterrensommen en het pluskatern van de reguliere rekenmethode. Verder niets en doet alle standaard instructie mee.
Maar verhaaltjessommen zijn feitelijk toch begrijpend lezen? Dat gaat haar wel goed af. En ze doet het goed op alle rekenonderdelen volgens de juf.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 19:54 
Volwassene

Nee, begrijpend lezen is dat je snapt wat je hebt gelezen.

Een cito som moet je uit het verhaaltje halen. Dan moet je dus begrijpen dat je moet optellen of aftrekken of delen etc en met welke getallen.

Jammer dat ze geen uitdaging met taal krijgt.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 20:07 
Volwassene

Bij ons op school hangt helaas heel veel van I scores af. Tenzij je kind aantoonbaar intelligent is en heel erg vastloopt, dan wil er nog weleens een uitzondering gemaakt worden.

Ik dacht juist altijd dat begrijpen wat je leest wel handig was met verhaaltjessommen. ;) Maar goed het ligt genuanceerder. Overigens waren al haar rekencito's tot nu toe laag. Ik denk dat het de moeite waard is om te vragen op welk vlak zij de fout in is gegaan. Allicht is het te trainen zoals bijvoorbeeld de som uit het verhaal halen. Want het zit er zeker wel in bij haar, ze is een pienter meisje.
Bij de technisch lezen methode is vooral snelheid belangrijk voor het maken van 3 sterren opdrachten. Aan de DMT score is te zien dat snelheid niet haar sterkste punt is.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 20:34 
Volwassene

Je kan wat verhaaltjes maken met een verborgen som en kijken of je dochter het antwoord weet.

Misschien id er ook nog wat via google te vinden of zou je de cito mogen inkijken?

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 20:36 
Volwassene

Dat laatste ga ik zeker vragen. Misschien hebben de leerkrachten zelf ook nog een idee van een goede oefensite.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 21:36 
Volwassene

Bij CITO M4 moet je naar de voorgelezen opdracht luisteren en naar het plaatje kijken. Vervolgens moet je de opdracht onthouden, bedenken welke rekenhandeling je moet uitvoeren, de rekenhandeling uitvoeren en het antwoord opschrijven. Dat vraagt veel meer dan kale sommen maken die je net een heel blok hebt geoefend (zoals bij de methodegebonden toetsen het geval is). Als de leerkracht bij een paar opdrachten nagaat hoe je dochter heeft gedacht kun je achterhalen wat voor haar lastig is (vraag onthouden, vraag interpreteren, rekenhandeling kiezen?).

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 22:00 
Volwassene

Bedankt voor het meedenken Loekie. Ook dat kan ik vragen.
Ik weet van mijn dochter dat ze wel de neiging heeft om soms alvast een antwoord op te schrijven zonder het hele verhaal afgeluisterd te hebben. Dus niet goed luisteren zou ook nog een optie kunnen zijn.

Edit: vanmorgen met dochter erover gehad en ze gaf ook aan dat ze weinig tijd heeft; dan leest de juf het voor en moet ze snel bedenken wat ze moet doen en dan gaat de juf al verder naar de volgende som. Dus dat kan ook een rol spelen. En het gekke daarbij vind ik dus dat sommige kinderen de toets in 3 momenten hebben gemaakt maar van middelste was het zo knap volgens de juf dat ze het in 2 momenten heeft gemaakt.
Ik heb ook ontdekt dat de grafiek met vaardigheidsscore van Cito rekenen niet overeenkomt met de score IV. De grafiek geeft een II score aan. Verder klopt alles, dus ik ga dat maar even vragen.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 12:59 
Volwassene

En soms is het antwoord heel simpel. Bij meerdere kinderen was er iets fout gegaan met de invoer van de scores. Middelste heeft dus voor rekenen ook een I.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 15:29 
Volwassene

Oh fijn , nou iig wel de positieve kant op.
Krijgt ze nu wel verrijking?

Hier een zeer positief gesprek gehad.
Hij wordt nog wel even "getest" die over de hb kinderen gaat en kijkt of hij zo voldoende uitdaging krijgt etc.
Wel zou hij zonder problemen naar de volgende groep kunnen, maar ook zij zien hem meer op zijn plek bij zijn huidige vriendjes.

Pagina 22 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 35  Volgende