Het is nu 26 aug 2019, 01:05

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Score, Schaal, Groei, Norm (ParnasSys), wat zegt dat?
BerichtGeplaatst: 26 jun 2017, 21:26 
Volwassene

Ik heb vandaag een 'rapport Niet-Methodetoetsen' uit ParnasSys ontvangen van de leerkracht van mijn zoon. Hierop staan vermeld:
Score
Schaal
Groei
Norm
Met name 'schaal' en 'norm' zijn me niet bekend. Wat zegt dat? En hoe groot moet de groei zijn E4 t.o.v. M4? Hij had nu voor de verschillende Cito onderdelen een groei van 14, 3, 35, 1 en 65. Hoe moet ik dat in context plaatsen?

Dit rapport krijg ik, op verzoek van mij (bij herhaling) van de invaljuf na het rapprotgesprek. Vorig rapportgesprek had de vaste juf nl een dergelijk rapport met Score, Schaal, DL, DLE, LR%, LR, Nw. Ik kreeg dankzij dat rapport en toelichting van de lk (en toegegeven, wat google-speurwerk) inzicht in de ontwikkeling van mijn zoon. Ik wil graag weten hoe zijn ontwikkeling in het laatste halfjaar was. Nu mis ik de DL, DLE, LR% en Nw.

Weet iemand wat de schaal en norm nu eigenlijk zeggen?
Bedankt!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Score, Schaal, Groei, Norm (ParnasSys), wat zegt dat?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 13:37 
Volwassene

Weet iemand dit? Een van de leerkrachten/ouders die hier meelezen?

BerichtGeplaatst: 27 jun 2017, 21:19 
Volwassene

Deze link uit het draadje 'Cito 3.0 vraag' van elishug heeft ook mijn vraag beantwoord: viewtopic.php?f=29&t=13413

Ik zie dat ik de 'schaal' in het LOVS leerlingrapport moet zoeken in de tabellen in het Leerrendementoverzicht.
'groei' is de stijging van 'schaal' t.o.v. de vorige Cito.
'norm' is de verwachtte groei in 'schaal'.

Dat is verhelderend.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 20:12 
Volwassene

Dl is de didactische leeftijd. Men telt 10 maanden per schooljaar. Vanaf groep 3.
Eind groep 3 is de didactische leeftijd 10. Als een kind een dle heeft van 15 eind groep 3, verrekenen ze dit in een leerrendement. Dat is de verhouding tussen ontvangen onderwijsmaanden (dl) en de prestatie (presteren als gemiddeld kind met x onderwijsmaanden)
Bij die 10-15 verhouding zou je op een leerrendement komen van 150%. Volgens mij wordt dit rendement echter nog niet vanaf groep 3 berekend Door parnassys.
Een leerkracht geeft in een groepsoverzicht aan waar een kind zit. Dle bv. 15. Eind groep 3.
Als Op M4 moment het kind dle 16 heeft, vergeleken met gemiddeld dle in M4 van 15 maanden (1.5 × 10 maanden per schooljaar), dan is dat ten opzichte van het gemiddelde niet slecht. Alleen is dit kind dan sinds eind groep 3 maar 1 maand vooruit gegaan, terwijl het 5 maanden onderwijs gehad heeft. Dat is dan niet goed. Zeker niet als het een hoogbegaafd kind betreft. Om dit inzichtelijk te maken, voorspellen leerkrachten van tevoren waar ze een kind dat verwachten qua stijging dle, rekening houdend met het leerrendement.
Hm... is het nog te volgen?

BerichtGeplaatst: 30 jun 2017, 20:41 
Volwassene

Let ook even op dat ze de goede dl geven. Als een kind een klas overslaat wil dat namelijk niet zeggen dat de dl ook automatisch 10 maanden omhoog gaat. In parnassys kunnen ze dit blijkbaar handmatig veranderen zoals bij onze dochter. Ze ging in een half jaar tijd opeens 15 maanden ipv 5 maanden in haar didactische leeftijd vooruit.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2017, 18:10 
Volwassene

mutsefluts schreef:
Hm... is het nog te volgen?

Ja, het is duidelijk. Dankje.
Ik ga het voor mezelf nog even op een rijtje zetten. Maar ik weet wel dat zoon met rekenen en begrijpend lezen een hoog functioneringsniveau heeft (+2 a 3jaar) en met andere gebieden (leestempo bijvoorbeeld) geen groei laat zien. Dus even goed in kaart brengen.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]