Het is nu 19 dec 2018, 05:03

Pagina 3 van 9 [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kleuterkletstopic
BerichtGeplaatst: 26 apr 2017, 05:55 
Volwassene

Welkom Ellf!

Vraagteken, ruzie over de klassenknuffel? Dat komt hier gelukkig niet voor. De knuffel ligt hier dan gewoon te liggen :roll: :lol: , niemand kijkt er dan naar om.

Hier is het meivakantie en ik merk het aan de kinderen. Met name de jongste is dan toch een handvol en snel aangebrand. De oudste vermaakt zich prima met zijn boeken, maar de jongste is minder lezer (wil dat helemaal nog niet en dat hoeft ook niet natuurlijk).

BerichtGeplaatst: 28 apr 2017, 11:41 
Volwassene

Dank je wel!!!

Grapoig, dat is hier altijd andersom geweest. Jongste kan zichzelf helemaal verliezen in zijn spel. Hele bouwwerken maken met duplo, blokken en lego.

De oudste lijkt echter constante entertaiment nodig te hebben. Ze vraagt en heeft altijd meer ondersteuning gevraagd om tot spelen te komen. Ze lijkt daarin geen doorzettingsvermogen te hebben, maar vaak is het de behoefte om.dingen perfect te doen. Wat een onmogelijke opgave is en resulteert in boosheid. We oefenen ontspanning en kalmeren, maar met momenten..........

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 13:11 
Volwassene

2 week meivakantie en we zijn op pad. Vorige week in een dierentuin geweest en daar stonden beelden van dinosauriërs. Ik snap nu de leerhonger waar mensen over praten en de diepgang van de vragen. We hebben uiteindelijk oerknal uitgelegd, dat mensen vanuit vissen en apen zijn ontstaan enzovoorts. Elke dag komen er nieuwe vragen over de dinos en het onstaan van de mens. Vermoeiend en moeilijk want wij weten het ook niet helemaal.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 01:00 
Volwassene

Brenda, dat is ook bekend in ons huis. Van Google heb ik ook heel veel geleerd naar het vragen van de kinderen! Nu is mijn oudste een goed genoeg lezer om zijn informatie zelf op te zoeken; dat maakt het zo veel makkelijker, en hij komt nu naar ons toe met veel weetjes over zijn lievelingsonderwerpen -- ook leuk. Youtube heeft ook leuke videos voor kinderen over allelei onderwerpen.

Hier kennen ze geen mei vakantie, maar we hebben wel Koningsdag gevierd (op het weekend dan, want geen vrije dag) met poffertjes. De jongens vond het verjaardagsfeest voor de koning geslaagd, maar ze miste wel taart! :lol:

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 09:31 
Volwassene

ook hier is het bekend, de paasvakantie hebben doorgesparteld met allerlei uitjes en veel buitenspelen. Zo zijn we naar de dierentuin, technopolis en de plantentuin geweest. Ze is dan ook drie halve dagen op workshop geweest (eerlijk toegeven dat ik dan even rust in huis had en ze genoot ervan) enkele malen met vriendinnetjes gespeeld en op 2 weken tijd ook drie bibliotheek bezoeken gedaan.
Ze kan zelf nog niet lezen, dus mama heeft uren voorlezend doorgebracht en heeft dus zelf heel veel bijgeleerd over rioleringsbuizen en electriciteit :)
We zijn hier al volop plannen aan het maken om de zomervakantie te overleven ;)

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 23:46 
Volwassene

O jaaaa dat riool! Pffff

BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 06:16 
Volwassene

Een tijdje terug gaf ik op elke vraag antwoord, maar tegenwoordig stel ik bijna altijd een tegenvraag ("wat denk jij?") en aan de hand van het antwoord schaaf ik dan nog bij. Vaak is de redenatie die volgt helemaal niet zo slecht en het nodigt uit tot zelf nadenken. De oudste zoekt inmiddels dingen zelf op het internet op.

Afgelopen weken veel moeite gehad met de jongste. Het poepprobleem is weer onder controle. Hij is m.b.v. een klysma weer even in de reset-stand gegaan en nu houden we het goed in de gaten. Is meteen ook duidelijk dat het goed gaat, want hij gaat weer zelf. Nu moeten wij effe niet vergeten hem ook op tijd te sturen zodat we verstoppingen voorkomen (met alle ellende van dien). Ik ga ervan uit dat hij hier wel overheen groeit, het is alleen zo vervelend voor alle partijen als hij niet gaat, want dan heeft hij steeds van die vieze remsporen in de broek. Blegh.

Tot nog toe vermaken de zoons zich nog wel, hoewel af en toe met een beetje hulp. We hebben ook minimale inspanning gepleegd deze vakantie: geen dagjes aan pretpark of dierentuin of zoiets. En de vakantie is al bijna weer voorbij.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 06:57 
Volwassene

Esk, hopelijk inderdaad groeit hij eruit. Wel positief dat het nu lijkt goed te gaan. En fijn dat de kinderen zich goed vermaken tijdens de vakantie.

Onze jongste zoon heeft last nu van eczeem op zijn nek, door 's nachts zwetend zijn knuffel vasthouden. Van het weekend zijn we ook naar het grote Koningsdagfeest hier, en flink ingesmeerd met zonnebrand, en de eczeem is meteen slechter geworden. Het wordt dus geen insmeren en hopen dat een hoed voldoende is voor tegen de zon. :(

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 07:54 
Volwassene

Zit er niet een schimmeltje bij? Dan kan het ook ineens veel erger worden. Onze jongste had er ook veel last van toen hij jonger was, maar inmiddels is het helemaal weg.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 08:31 
Volwassene

Hmmm, zou ook kunnen. Warm en vochtig hier. Hij had een besmettelijke uitslag vorige jaar (Molluscum contagiosum) die hier vaak voorkomt en door een virus veroorzaakt is. Dat was veel op zijn benen en armen, en een beetje ook op zijn nek. Die verdween langzaam, en daarna kwam deze nieuwe uitslag, die ook een heel andere form is. Onze gedachten waren dat de huid kwetsbaar was gemaakt door de virusuitslag, en daarom begon de eczeem, maar een schimmelinfectie zou ook in die patroon kunnen passen. Ik ga het even uitzoeken.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 09:47 
Volwassene

Het is iets wat blijkbaar vaker voorkomt. Meestal krijg je een hormoonzalfje bij de huisarts voor de eczeem, maar soms zit er dus een schimmeltje bij en dan krijg je een gecombineerd middeltje (tegen eczeem & schimmel). Ben de naam even kwijt, maar het helpt vaak erg goed.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 06:40 
Volwassene

Dank je, Esk. We gaan achteraan.

Vandaag heb ik teruggehoord van de lerares van oudste. Zij raadt af hem al de CITO voor groep 3 te doen dit jaar, en ik was eens. Blijkbaar nemen de groep 3 kindjes ook CITO in januari, en ze is bereid om dan door te toesten met de CITO voor groep 4 als het nodig is. En ze doen ook technisch lezen voor AVI niveau, wat ook handig is. Hij leest in ieder geval verder dan E4 nu, maar hij is nog niet getest. Die cijfers zijn dan ruim op tijd voor discussies met Nederlandse scholen voor de schooljaar 2018/19 (onze verwachte terugkeer naar Nederland).

Dus een opluchting dat niet alles nu hoeft.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 09:09 
Volwassene

Dat is fijn, Vraagteken. Mag ik vragen welk land jullie nu wonen? (of heb ik er misschien overheen gelezen).

Onze oudste leest nu voorbij AVI M5 (was in januari en hij heeft héél veel gelezen de afgelopen maanden dus ik verwacht dat hij daar toch wel ruim voorbij is). De jongste weet ik nog niet, maar ik verwacht ook wel minimaal E3 als ik hem zo hoor lezen af en toe. Ik ben heel benieuwd hoe hij het zal gaan doen in groep 3 komend jaar. Daar is hij (didactisch dan toch) echt wel aan toe. Ik hoop ook dat dezelfde formatie leraren blijft bestaan komend schooljaar, want dat is een goede leraren-combinatie in groep 3. Jongste heeft nu al pech met de kleuterjuffen dus mag dan wel geluk hebben met de groep 3 juffen. Oudste zit nu bij deze groep 3-juffen en die bevallen mij (en hem) prima. Het maakt veel uit wie je voor de klas hebt.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 09:40 
Volwassene

Esk, duimen dan dat de leraressen voor groep 3 hetzelfde blijven. Dat maakt inderdaad een grote verschil. Weet je iets over de juffen voor groep 4?

Bij ons zijn er meerdere klassen, bij de vier-jarigen zijn er drie en bij de zes-jarigen zijn er vier. Onze jongste is helemaal verliefd op een van de juffen die les geeft waar hij naartoe gaat, dus ik hoop voor hem dat het haar wordt. Hij heeft wel dit jaar de loterij gewonnen met zijn juf, die ook onze oudste in de klas heeft gehad, dus ik kan niet klagen als hij bij een andere zit.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 10:45 
Volwassene

Wij hebben een kleinere school met 1 klas per leerjaar. Overigens, de oudste gaat volgend jaar naar een nieuwe (hb-)school dus ik weet nog niets van de leerkrachten daar in groep 4. Geen idee :lol: . Volgende week vrijdag krijgt oudste de eerste kennismaking met deze school in de vorm van een rondleiding.

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 12:30 
Volwassene

Hallo, ik ben moeder van 2 meisjes van 6,5 en 3,5 jaar.
Ik lees en schrijf graag met jullie mee mbt onze jongste.
Groeten, Vlinder42

BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 13:17 
Volwassene

Nou weer terug in den Landen.....het valt me echt op dat hij diep nadenkt over dingen en soms meerdere malen dezelfde vraag stelt. Vraag me wel af of het normale vragen zijn voor zijn leeftijd, vertelde op het mijn werk dat hij zoveel vragen stelt en ze zeggen dan "ja dat is de leeftijd".

Maar hoe normaal is het als hij vragen stelt over
- Hoe zijn de dinosauriers uitgestorven? (overigens in het vliegtuig hebben we een filmpje van de minions aan gehad waar een minion de laatste dino in een brandend gat in de aarde duwde.....hij heeft het dus zelf gezien, want fictie en echt lijkt hij nog niet goed uit elkaar te halen).
- Waarom zijn er mensen op de aarde?
- Hoe leven astronauten in de ruimte
- Waarom gaan mensen dood.
- etc etc....

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 03:39 
Volwassene

Welkom, Vlinder! Mijn oudste is nu ook bijna 6,5. Moet je jongste wachten tot september om te beginnen met school?

Esk, leuk en spannend volgend jaar naar een hb school. Ben heel benieuwd hoe dat bevalt.

Brenda, er zijn veel interessante boeken over dinosaurussen en ook over hoe ze hebben gestorven. Heel interessant, ook voor mij toen mijn oudste daar over ging verdiepen. Geen idee hoe normaal het is. Mijn vier-jarige vraagt graag waarom, en daar moet ik altijd een beetje om lachen, want zijn uitspraak is een beetje Engels: "why-om." Zijn "why-om" gaat vaak over vulkanen en aardbevingen, want daar praat oudste heel graag over, dus we hebben aardig veel discussies aan tafel over natuurrampen (en dan is oudste erg bang voor donder en bliksem, ook al vindt hij het zo interessant).

Het gaat beter met de uitslag die jongste had. Twee keer was ik op het punt om mee te nemen naar de arts, en ieder keer leek het in eens veel beter. Nu is het bijna niet meer te zien. Wel zijn we een keertje naar de arts voor malarie pillen. We gaan eind van de maand naar een vrij afgelegen deel van Azie met een kleine malarie risico. Een beetje gedoe maar ik kijk er erg naar uit.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 20:53 
Volwassene

Ik zou me graag aansluiten bij dit topic!

Ik heb een zoon van 4 en een dochter van 1 (bijna 2)
Bij mijn zoon is er door het consultatiebureau met 3 jaar vermoeden van ontwikkelingsvoorsprong uitgesproken... dit naar aanleiding van pittig gedrag waar wij tegen aan liepen en de plotselinge tegenzin waarmee hij opeens naar het kinderdagverblijf ging (voor die tijd ging hij echt huppelend en was er niet vandaan te slepen...)
Mijn zoon is na de kerstvakantie gestart op school.
Hij is van januari, en zou daarom na de zomer standaard naar groep 1 gaan. De juf is op dit moment met de iber aan het kijken wat verstandig is, en een mogelijke doorstroom naar groep 2 wordt hierin mee genomen.
Mijn zon heeft nog weinig met de "echte" schoolse vaardigheden, is ook absoluut niet bezig met lezen, herkent veel getallen nog niet, maar kan bijvoorbeeld wel beginnend klok kijken door de cijfers te tellen (halve en hele uren).
Op school doet hij wat minimaal nodig is... als hij een gezicht moet verven met ogen, neus en mond, voert hij deze opdracht exact uit in 1 kleur en levert zijn werk in...
Hij heeft zijn werkjes ook vaak niet eens af omdat hij drukker bezig is met wat de rest doet... loopt door het lokaal om iets te pakken en luistert overal mee...
Zijn opdrachtjes maakt hij dan ook heel minimaal en valt hierin niet op...
De juf ziet wel dat hij alles wat in de kring verteld wordt, goed onthoud en ook toepast...
Wij zijn zelf nog erg zoekende wat "normaal" is, en waarin hij dan "voorloopt". Ook school zoekt hier nog in.

Wat Brenda omschrijft herken ik erg: hier ook vragen over dino's, en de dood, en hoe een raket naar de maan gaat, maar bijvoorbeeld ook tot in detail willen weten hóe die baby nou uit de buik komt... en wáar dan...
Tja, wat zijn gewone vragen? en wat gaat verder dan gemiddeld?

Het lijkt me in ieder geval prettig om hier mee te lezen en schrijven!

BerichtGeplaatst: 11 mei 2017, 01:49 
Volwassene

Welkom, MV2! Heel herkenbaar dat minimaal doen wat gevraagd is op school. Had mijn oudste flink last van, want hij genoot zo van het spelen en veel minder van tekenen en knutselen. Mijn vier-jarige begon ook de jaar precies hetzelfde; in middels doet hij alweer iets beter mee. Sommige kinderen vinden tekenen en kleuren geweldig, en andere gaan liever rondrennen en (voor mijn kindjes) met auto's spelen. Versnelling hoeft niet nu plaats te vinden als hij liever speelt dat aan tafel zit; bij een versnelling kom je alleen maar eerder op de tijd dat een kind lang op tafel moet zitten en minder moet spelen. Mijn kinderen zijn niet versneld, en toch heeft oudste flink geklaagd begin van het jaar over weinig speltijd en veel opdrachten.

En wat normaal is zijn we nog zoekend voor!

Pagina 3 van 9 [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende