Het is nu 18 nov 2018, 02:46

Pagina 9 van 9 [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kleuterkletstopic
BerichtGeplaatst: 13 mei 2018, 17:08 
Volwassene

de overstap van créche naar kleuterschool was bij ons ook al een hele stap vooruit weer :) Wij hadden plots terug een vrolijk kind ;)

BerichtGeplaatst: 13 mei 2018, 19:08 
Volwassene

Dan bof je, hier juist andersom :( . Heb je al een uitslag binnen?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 16:34 
Volwassene

neen, maar kreeg net wel een mail om een datum te prikken om de uitslag te bespreken ;)
Dochterlief zei wel dat die mevrouw allemaal rare dingen moest weten :? Dus ben wel benieuwd.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 14:41 
Volwassene

Van de juf heb ik terugkoppeling gehad. Ze raad aan als mijn dochter na een wenperiode nog steeds last heeft van overprikkeling dat ik dan met haar naar de huisarts moet voor een verwijzing naar speltherapie vanwege de sociaal emotionele ontwikkeling. Dat schoot me in de verkeerde keelgat, want waarom moet ze op haar leeftijd in therapie omdat de school de klassen te vol stampen? En qua ontwikkeling kijken ze pas na een half jaar hoe haar niveau ligt en hoe ze haar tegemoet gaan komen.

Wat vinden jullie, stel ik me aan als ik denk dat de school een flinke mismatch is?

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 14:51 
Volwassene

Nannet, dat klinkt niet geruststellend. Het lijkt me de bedoeling dat je een kind pas verwijst voor externe hulp (speltherapie) als je als school 'alles' hebt geprobeerd om het probleem op te lossen. Eerste stap in dat proces is de onderwijsbehoeften van een kind in kaart brengen (samen met ouders) en je onderwijs er op afstemmen (en niet pas na een half jaar).

Laatst bijgewerkt door loekie op 04 jun 2018, 15:36, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 15:16 
Volwassene

Dat lijkt me inderdaad ook, ik had van een hb school wel meer verwacht eigenlijk.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 15:27 
Volwassene

Ik lees even terug en ik kan het niet vinden, maar waar komt dat vandaan, Nannet? Gaat het zo slecht dan in de klas met je kleuter?

Qua niveau kan ik me voorstellen ergens dat ze een tijdje willen kijken hoe het gaat. Dus eerst eens lekker wennen en daarna kijken waar het niveau zit en wat daarmee moet. Dat is op zich niet vreemd als een kindje nieuw is. Kinderen moeten wennen en daarnaast moet ook een juf het kindje leren kennen. Ik kan echter de opmerking over de sociaal emotionele ontwikkeling in relatie met speltherapie even niet duiden. Hoe lang zit ze al op school? Wat vind ze er van?

Of er een mismatch is kan ik niet zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat als een kindje pas laat in het schooljaar instroomt, het vaak lastig is om goed te wennen. Zeker als het een groep 0/1/2 is, dan zitten er tegen het einde van het schooljaar zoveel verschillende leeftijden / niveau's in de klas dat het vaak lastig is voor de hele jonge kindjes om goed te wennen. Je zit dan met de 4+ kindjes die net komen kijken maar tegelijk heb je ook 6-jarigen in de groep die na de vakantie naar groep 3 gaan. Altijd lastig die periode. Ik herken dat wel van onze kleutertijd. In september is er veel meer rust in de klassen.

Edit: o ja, in juni (nu dus) wordt er ook vaak niet echt meer begonnen aan andere werkzaamheden. Het schooljaar loopt af en het reguliere programma is dan "af" of "bijna af". De laatste weken van een schooljaar zijn in mijn ogen absoluut onrepresentatief voor een school.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 15:44 
Volwassene

Kleuter is een paar weken terug verjaart en mocht 2 maanden voor haar verjaardag komen wennen, dit hebben we gedaan door 2 dagdelen te verdelen over de weken. Ze vindt school helemaal niet leuk en sinds school begonnen is is ze uren gefrustreerd en zelfs agressief. Dat laatste heeft ze nooit eerder laten zien, ze is juist rustig,lief en vrolijk en dus iets om zeer serieus te nemen.

Van jongs af aan heeft ze last met het verwerken van prikkels en dat hangt heel erg samen met werkjes op niveau, heeft ze werkjes gedaan onder haar niveau is ze extra vermoeid en heeft ze er extra last van. Ik heb de school hiervan op de hoogte gesteld en ook dat zij zich erg aanpast aan het niveau in haar omgeving.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 16:17 
inactief

O Jammer wat verdrietig, want dit is al een hb school toch? Het is helaas heel herkenbaar voor (zeer) hb zo'n overprikkeling. Toch kan speltherapie niet zo'n slecht idee zijn hoor, mits therapeut bekend is met de gevoeligheden en overprikkelingen van hb. Het kan je dochter misschien iets helpen met die drukte om te gaan. Maar ik moet toegeven: het blijft een zwaktebod. De oplossing zit m waarschijnlijk inderdaad veel meer in kleine klassen en werk op (heel hoog) niveau. Waarom heel hoog niveau? Nou dan wordt het moeilijk, geeft focus en komt de kleuterdrukte niet zo binnen. En kleinere klassen...ja dat spreekt voor zich.
Maar hb scholen hebben sowieso toch veel kleinere klassen? Jullie niet dan?

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 16:21 
Volwassene

Nee bij ons zijn er veel grote klassen, ongeveer 40 kindjes.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 16:27 
Volwassene

Dit moet ik ook even goed uitleggen. Het gaat om een voormalig leonardo school met reguliere klassen maar die zijn wel toegesplitst op hb, ik heb er mijn twijfels bij omdat verrijkingswerk vooral hetzelfde werk is maar de vragen anders gesteld( vooral tegenovergesteld, bijv welke bal is niet groen ipv welke bal is rood) En ze hebben een plusklas natuurlijk. Ze hebben een hbafdeling van de regio en daar komen alleen hb kindjes die op scholen vast zijn gelopen voor een duur hb traject.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 16:36 
inactief

40 leerlingen in één klas?????
En het voorbeeld wat je noemt, herkenbaar. Simpele plusuitbreiding. Het is eenmalig een keer leuk, daarna hebben ze het door en voelen ze zich er mogelijk alleen maar door beledigd (als het daar bij blijft). Hebben ze geen creatieve opdrachten die ze zelf mogen bedenken en uitwerken? Er is zoveel te bedenken...
Dat hb traject wordt dat bekostigd? Want zo te lezen zit jouw dochter ook aardig tegen vastlopen aan of niet.

en er is nog zoveel meer dat bij me opborrelt. Ik pb je later nog even.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 17:54 
Volwassene

Dat hb traject is iets waar dochter sowieso niet voor in aanmerking komt, de leeftijd dat je daaraan mee mag doen is 8 jaar en er moet een iq test hebben plaats gevonden van boven de 130 die niet ouder is dan 2 jaar. Ik verwacht totdat ze 8 is niet dat ze ooit met plezier naar school zal gaan. Ik heb het idee dat dat nu al verpest is, haar karakter werkt daarin niet mee. Ze laat een aangenomen houding niet meer los pas in een andere omgeving en in dit geval zou dit een andere school betekenen.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 20:29 
Volwassene

Wow, 40 kindjes is wel érg veel!

Mijn dochter wordt deze maand 4 en start in een klas van 32. Ze is al twee keer wezen wennen en tot nu toe gaat dat prima. Al vond ik het zelf best heftig om te starten in zo eem grote klas, ze is er wel aan toe.
Volgend scbooljaar moet ze gelijk mee in een continurooster van half negen tot kwart voor drie en dan woensdag tot kwart over twaalf. Dat lijkt me misschien iets te pittig.

Pagina 9 van 9 [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9