Het is nu 24 mei 2018, 22:17

Pagina 7 van 9 [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kleuterkletstopic
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 08:39 
Volwassene

@Esk: ik keek er ook niet echt naar uit: 8 weken met een 'ik weet alles beter en anders krijg ik een goede driftbui' mevrouwtje in huis. Maar het doet haar deugd. Hopelijk heeft de vakantie hetzelfde effect op de buien van je jongste zoon? De druk van school valt even volledig weg ;)

BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 15:03 
Volwassene

Vorig jaar niet in ieder geval. Dat staat me nog wel bij :roll: . Het lijkt zelfs erger te worden :shock: . Ik hoop gewoon dat het meevalt.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 18:44 
Volwassene

oei, dan stuur ik je alvast een virtueel schouderklopje :( ik vermoed dat je zelf al wel vanalles uitgeprobeerd hebt ;)

BerichtGeplaatst: 11 jul 2017, 09:33 
Volwassene

Toch wel ernstig he, dat we allemaal op zien/zagen tegen de zomervakantie....

Wij moeten nog twee weken en aan de ene kant kan ik niet wachten, omdat het momenteel helemaal niet goed gaat (viewtopic.php?f=29&t=13446) en aan de andere kant zie ik er tegenop. Ik verwacht dat ze door de vakantie zal opfleuren, maar vrees dan ook dat ze helemaal losgaat in het cognitieve/didactische en dat ik 's ochtends om 08.00 uur al experimentjes, om de zoveel dagen 20 biebboeken halen en weet ik veel wat al niet meer kan doen. Dat is leuk voor een paar dagen, maar 6 weken is heftig. Mijn man en ik zijn nu al bezig met een overzicht van alles wat we zouden kunnen doen met haar :roll: Vorig jaar hebben we echt een supermooie augustus gehad en zat ik drie keer per week met haar op het strand, dat was toen echt heel fijn, maar de regenachtige juli-weken waren toen best pittig, dus ik hoop vooral op mooi weer. :D

We gaan het beleven..

@ Esk: hopelijk valt het mee deze zomer

BerichtGeplaatst: 11 jul 2017, 11:08 
Volwassene

Hier nog 1 weekje en ik zie ook best wel weer op tegen de zomervakantie. Het is gewoon lang en ik merk dat mijn kinderen de eerste 1-2 weken altijd veel problemen hebben met de overgang.
Jongste van 4 de hele dag thuis vind ik ook pittig, omdat hij nooit goed alleen heeft kunnen zijn en spelen (al vanaf baby niet). Eigenlijk wil hij altijd iets samen met mij doen. Maar ik moet zeggen dat wij in de vakantie vaak bewust niet te veel ondernemen met de kinderen. Ik vind verveling ook wel heel belangrijk voor kinderen. Met jongste wissel ik het vooral een beetje, al laat hij altijd luid en duidelijk merken dat hij het daar niet mee eens is.
Het moment dat ze goed konden lezen, vond ik altijd wel zalig. Stapel boeken en ze waren zo een dag zoet.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2017, 13:13 
Volwassene

@Emma30: hier hetzelfde geval :) elke week een tripje naar de bib en ze weet heel goed welke boeken. Vorige vakantie was het twee keer per week, mijn voorleestechnieken werden danig bijgeschaafd. Nu heb ik duidelijke afspraken gemaakt met haar hierover ;)
Deze vakantie laat ze zich volop gaan in de puzzels en plots zijn haar little people weer hip. Als ze zich verveelt zet ik haar mee aan het werk met mij. Wel intensief, maar er gebeurd dan tenminste iets en ze doet het graag :D
Gelukkig kan zij ook ontzettend goed alleen spelen, er zijn dagen dat ze de hele voormiddag zoet is en dat ik haar gewoonweg niet hoor. De namiddag vraagt ze dan wel de nodige aandacht, maar dat neem ik erbij ;)

BerichtGeplaatst: 11 jul 2017, 22:34 
Volwassene

Oef ja, die zomervakantie. Hier duurt hij zelfs twee keer zo lang als in Nederland: ze zijn 12 weken vrij! Maar door deze lengte worden er wel massaal activiteiten voor kinderen georganiseerd en veel kinderen gaan een of meerdere weken op zomerkamp. Voor kleuters is er vaak daycamp met overdag activiteiten, maar wel 's avonds naar huis. Wij hadden zoiets ook wel in Nederland, maar dat was alleen de laatste week van de vakantie, en je kind moet er maar net het type voor zijn.
Het scheelt voor ons ook dat we er 6 hebben en ze elkaar makkelijker vermaken; er is bijna altijd wel een broer of zus die mee wil doen. Verder inderdaad duidelijke afspraken over wanneer papa en mama tijd hebben, en toch proberen enig ritme vast te houden - wat lang niet altijd lukt, maar we doen ons best. :roll:

zoon L. (Apr 2011, groep 2 / Kindergarten)
zoon D. (Jun 2012, groep 1 / Preschool)
zoon T. (Aug 2013, psz / Preschool)

BerichtGeplaatst: 12 jul 2017, 03:28 
Volwassene

@Wolf, welkom! Amerika is mijn thuisland hoewel ik daar nooit met kinderen heb gewoond. We zijn ook in buitenland, en hier is het schoolsysteem ook veel schoolser. De kinderen doen leren lezen en schrijven in groep 1 als ze 4 zijn, wat goed uitkomt voor mijn twee maar minder goed voor veel andere kindjes.

Succes allemaal met de zomervakantie! Nooit ga ik zo graag naar werk als tijdens lange schoolvakanties eerlijk gesproken.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2017, 15:09 
Volwassene

Ja ik hoorde ze daar ook dat ze leren lezen en schrijven bij de kleuters. Ach ja het is maar wat je gewend bent, mijn mannetje zou het wel aankunnen denk ik maar het is ook wel lekker dat ze (zoals de meesten wel nodig hebben) hier nog lekker kunnen spelen.

De tweede week van de vakantie is al bijna om, dat gaat hier snel zeg! Gisteren en vandaag naar een zwemles gegaan en morgen weer. Volgende week geen zwemles maar ik denk wel lekker vrijzwemmen en misschien de week erna nog 1 lesje. Even wat sprongen maken in dat water met ons waterratje. Kleine man baalt er wel van dat hij niet vaker naar de vakantieopvang mag gaan. :lol:

Gisteren heb ikzelf en de kleine man heel veel last gehad van de warmte. Extreem veel last, hij hing de hele dag een beetje en klaarde steeds op na een duik in het zwembad van de buren (wat we mogen gebruiken). Ikzelf dook aan het einde van de dag er ook in, hoofdpijn was echt niet meer te harden, had er heel de dag last van gehad en steeds na het drinken van iets kouds of eten van een waterijsje ging het weg. Dus toen ik rond 16:30 in het water lag knapte ik direct op, dat warmte zo'n invloed kan hebben op je gesteldheid. Ik hoop dat morgen echt koeler is dan ga ik met de kleine man lekker op pad.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2017, 17:23 
Volwassene

wij zijn net terug van een weekje weg naar de bergen en ze vond het echt geweldig: iedereen gelukkig nu :)

Zij gaat binnenkort ook voor een weekje op kamp en momenteel kijkt ze er erg naar uit (mama ook ;) )

BerichtGeplaatst: 31 jul 2017, 14:31 
Volwassene

Heerlijk genoten dus! En een hele week op kamp jeetje spannend hoor!

Hier wel steeds meer twijfels over het voorlopen....ja hij weet heel veel en denkt diep door....maar zijn concentratieniveau is als dat van een goudvis. Een simpel strijkkralenwerkje waar hij zelf de kleurtjes moet sorteren krijgt hij niet achter elkaar gedaan, geen probleem het blijft wel liggen maar toch, sorteer ik de kleuren dan gaat het al beter. Andere momenten kan hij rustig een uur met hetzelfde bezig zijn, duplo tunnels of treinstations bouwen, of met lego zelf met de kleinste stukjes prutsen, voorheen maakte hij graag van voorbeelden tegenwoordig is het bijna allemaal eigen creatie.

2 weken terug 2 extra zwemlesjes gevolgd, een uurtje per les in een groepje met 7 kindjes. Hij had doordat hij naar het andere groepje was overgegaan de hele les over het drijven op de rug gemist, dit heeft hij dubbel en dwars in gehaald want in 2 uurtjes les leerde hij dit en vrijdag met vrijzwemmen deed hij het zonder enige vorm van drijfmiddelen zonder problemen. EN dat valt me dus wel op, met zwemles kan hij prima de hele les geconcentreerd aan de slag zijn en dat is vaak ook rustig een minuut of 50 tot 60.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2017, 16:03 
Volwassene

Dat hij moeite heeft met strijkkralen sorteren op kleur kan met meer dingen te maken hebben dan met 'toch niet voorlopen'.
Als je iets niet leuk vindt dan ben je al minder snel bereid om voor zoiets moeite te doen. En dat geldt nog eens extra voor kinderen die gewend zijn om dingen juist heel snel aan te leren. Dan kan het ook nog zo zijn dat hij niet goed kleurverschillen ziet, moeite heeft met oog-hand-coördinatie, het focussen op zowel het voorbeeld als zijn strijkkralenwerkstukje zelf. En zelfs niet alle kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben een goed concentratievermogen.

BerichtGeplaatst: 31 jul 2017, 20:13 
Volwassene

Idd spannend, maar ze blijft er niet overnachten, dat zouden we beiden nog niet zien zitten ;)

Ivm met de strijkparels sluit ik mij aan bij Marthe, het kan aan veel verschillende factoren liggen. Het kan ook gewoon zijn dat het niet is wat hij ervan verwachtte :)

BerichtGeplaatst: 01 aug 2017, 21:15 
Volwassene

Hoi! Wij hebben hier tot nu toe (zo ver ik me herinner) nog niet mee geschreven, maar verwacht dat we komend schooljaar weer actiever zullen zijn hier op het forum.

Niet te veel twijfelen hoor Brenda1978, blijf je gevoel volgen. Ik sluit me aan bij wat de anderen schreven. Mijn dochter maakt nooit strijkralenwerkjes oid. Ze vindt het maar saai priegelwerk en duurt allemaal veel te lang. Voor heel veel dingen heeft ze het concentratieniveau van een pinda, tenzij ze het echt heel leuk of interessant vindt. Tot nu toe hebben wij ook veel getwijfeld of onze dochter wel een voorsprong heeft, want ze blinkt niet ergens bijzonder opvallend in uit (ja de ultieme kletskous, maar dat telt geloof ik niet :wink: ). Nu we de testresultaten hebben, heb ik er spijt van dat ik niet meer naar mijn gevoel heb geluisterd, want het twijfelen en daardoor piekeren kost gewoon veel tijd en energie.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2017, 06:17 
Volwassene

Welkom, Jeam!

Hoe loopt vakantie voor iedereen?

We genieten heerlijk van Europa met mijn ouders en de kinderen leren een paar Duitse woordjes ook. Ze vinden het wel allebei jammer dat ze niet makkelijk de menukaarten kunnen lezen, wat ze normaal in het Engels doen. Maar dat probleem heeft mijn Amerikaanse ouders ook! Wel is het eten ontzettend lekker na een jaar Azië.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2017, 15:57 
Volwassene

Brenda sommige mensen en kinderen dus ook, houden niet van knutselen. Ik heb er ook niks mee, terwijl ik het wel kan. Wat betreft dat concentratieniveau: dat is hier ook, het ene ding krijgt de volle aandacht en dan kan je een kanon afsteken, en soms denk ik wel eens: jeetje concentreer je nou eens joh! Heel wisselend dus, en het is maar net waar de interesse ligt. Zoontje kleurt bijvoorbeeld niet, en tekenen ook niet, want het lukt nooit zoals hij het wil. Als het potlood buiten de lijntjes gaat bij een kleurplaat dan is het al helemaal verpest, met bijbehorende emoties (huilen, boos). Dat heeft dan meer te maken met "het perfect willen doen".

Hier een behoorlijke uitdaging voor ons de komende tijd, want we moeten verhuizen. Ik ben al heel lang mijn baan kwijt en ik kom maar niet aan het werk, en mijn uitkering stopt binnenkort. De bank gaat ons niet helpen, ze laten ons liever schulden maken, dus dat is erg verdrietig. We hebben besloten ons huis in de verkoop te doen en te gaan verhuizen. Leuk ook wel, we gaan er het beste van maken.
De uitdaging wordt dat we ons zoontje op zijn school willen laten, omdat hij er pas sinds april zit en het ons erg goed bevalt tot nu toe. De school heeft een hb klas, mocht hij daar aan toe zijn dan kan hij daar zo bij.
Rijden jullie ver voor de school?

BerichtGeplaatst: 09 aug 2017, 06:22 
Volwassene

Wat vervelend Unicorn, wij rijden vanaf dit schooljaar iedere dag met onze oudste zoon naar hb-onderwijs in een dorp verderop. Onze jongste gaat naar de reguliere basisschool. Even wat gedoe iedere ochtend omdat beide scholen op dezelfde tijd beginnen, maar we zullen zien hoe het gaat.

Hier gaat de vakantie wonder-boven-wonder best goed. Er wordt weinig vervelend gedaan en de jongens zijn veel samen aan het spelen. Een heel verschil met vorig jaar, dus dat is erg prettig.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 06:59 
Volwassene

Hier verloopt de vakantie uitstekend. E is nauwelijks nog bezig met schoolse zaken, maar vermaakt zich uitstekend. We zijn bijna 4 weken op valantie geweest dus heel veel nieuwe input. Ze lijkt er echt van te genieten om nu alles op haar eigen niveau en tempo te kunnen beleven. Ik word soms wel gek van haar vragen en opmerkingen ;)

Ik ben erg benieuwd wat september gaat geven.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2017, 08:45 
Volwassene

wat fijn lau.

hier hebben we enkele heftige dagen achter de rug na een weekje kamp. ze vond het gewoonweg geweldig en vraagt nog steeds om opnieuw te mogen gaan, nadeel is dat ze nu terug moet wennen aan de 'thuisregels ' en dat valt niet zo goed mee :)
Nu is de kalmte weer en blijkt dat ze weer een boel nieuwe vaardigheden onder de knie heeft.
Haar mondje staat hier nu ook geen seconde meer stil en ze flapt er vanalles uit: gisteren aten we buiten en kijkt ze doodserieus naar de hemel ' Mama, alle mensen gaan naar de hemel hé' :D

BerichtGeplaatst: 18 aug 2017, 10:54 
Volwassene

Herkenbaar lau, van die mond die nooit stil is :wink: K mag voordat hij gaat slapen nog 1 vraag stellen, en de slimmerd vraagt dan zoiets ingewikkelds dat je er nog een kwartier over kan vertellen. Goed gevonden maar daar trappen we niet meer in natuurlijk.

Shura die overgang is ook lastig, wel fijn dat het weer gelukt is.

Wij zijn druk bezig met alles klaarmaken voor de verkoop van ons huis, K snapt er natuurlijk niet veel van. Hij denkt maar steeds dat we hem achterlaten, of dat hij weg moet en wij hier in het huis blijven. Ik betrek hem er een beetje bij, maar leg ook elke keer uit dat we samen gaan, met al onze spullen. Hij denkt zo ver door dat het veel te ingewikkeld wordt, dus ik hou het klein. Dat helpt, hij heeft er geen stress meer van.
Nog een weekje vakantie en dan begint school weer. Ik zie op tegen die verandering, K ook. Hij wil niet naar school want hij wil niet groter worden. Hij mist baby-zijn, schattig zijn.

Pagina 7 van 9 [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende