Het is nu 18 feb 2018, 10:04

Pagina 1 van 8 [ 157 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kleuterkletstopic
BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 07:54 
Volwassene

En dan bij deze het topic dat aansluit bij de (afgeleide) vraag uit het draadje van Liberi (zie hier!)

Zal ik me dan maar even voorstellen :lol: . Esk, moeder van 2 jongens, T van 6 en J van 5. T zit in groep 3, is vastgesteld hb en gaat vanaf groep 4 naar een fulltime hb-school. J is nog niet getest, zit in groep 2 en ik vermoed ook hb.

Berichttitel: Re: Kleuterkletstopic
BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 08:58 
Volwassene

Leuk en dank Esk!

Emma, moeder van 1 dochter (4 jr. groep 1) die net hb getest is. We gaan verhuizen, dus nieuwe school (reguliere school) waarbij we hopen dat de school ons nog wel wil hebben en we samen met de nieuwe school een passend plan kunnen maken. Voorstel onderzoeksrapport is nu veel verrijking en na de zomer naar groep 3 eveneens met een apart programma. We zijn blij dat we hebben laten testen, want we wilden van de twijfel af en duidelijke kaders voor een goede start op de nieuwe school, maar ik vind de impact van de uitslag ook wel spannend en 'lastig'.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 09:37 
Volwassene

Dank je wel Esk!

Ik ben moeder van dochter A van net 5 jr. (groep 2), nog niet getest, en zoons O (7 jr., groep 4) en L (9 jr., groep 7) (beide getest met hb score). Huidige school heeft aangegeven niet heel veel te kunnen bieden qua individuele leerlijnen. Wij overwegen een overstap voor de jongste 2 (oudste zit momenteel al op voltijds hb onderwijs). Wij gaan A binnenkort laten testen om te kijken wat onze opties zijn qua schoolwissel.

Overigens zit A op dit moment prima in haar vel, ze gaat uitdagingen wel aan (weliswaar buiten school, maar toch...), en ze huppelt 's morgens naar school. Ze heeft een hele lieve juf en dat maakt het gebrek aan uitdaging op school voor haar goed. Ik zie wel dat ze sociaal wat minder aansluiting heeft bij veel van de kinderen. Ze observeert hoe ze zich zou moeten gedragen en past zich daaraan aan. Dat is denk ik ook de reden waarom ze na schooltijd liever niet speelt. Ze zegt dan wel dat ze 's middags gewoon haar eigen ding wil doen zonder dat ze zich aan hoeft te passen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 10:22 
Volwassene

Ik vraag me ook af in hoeverre ze op deze leeftijd door hebben dat ze zich aan het aanpassen zijn? Ik krijg daar bij onze jongste niet heel veel van terug, bij mijn oudste ook niet trouwens, hoewel ik wel zie dat hij minder aansluiting heeft. Mijn jongste heeft wel meer speelafspraakjes, maar wordt weinig gevraagd voor bijvoorbeeld kinderfeestjes (oudste trouwens ook niet). Het lijkt of alsof hij vraagt voor afspreken er wel een afspraak komt, maar hij wordt weinig teruggevraagd. Dat vind ik jammer voor hem, maar gelukkig heeft hij het niet zo door.

Mvark, was er een reden dat de oudste wel naar hb onderwijs is en je middelste (nog?) niet? Onze oudste gaat in september starten, maar als het kan zou ik de jongste dan het jaar daarop ook naar de hb-school hebben (al is het maar uit praktisch & logistiek oogpunt). HB school start hier vanaf groep 4.

Emma30, ik vind het ook lastig zo'n "uitslag". Ik wist ergens wel dat oudste hb zou zijn, maar de cijfers in het rapport waren wel dusdanig hoog dat ik er wel even van ben geschrokken. Aan de ene kant fijn te weten, aan de andere kant: jeetje!

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 11:39 
Volwassene

A zegt ook niet dat ze zich aanpast, maar ze geeft wel aan dat ze dan haar spel wil spelen en niet iemand anders' spel. Ze heeft nogal bazige kinderen om zich heen :mrgreen: .

L liep helemaal vast op de oude basisschool (zelfde school als waar A en O nu nog zitten). Sociaal zat hij er perfect, maar hij kon er niet tegen zich de hele dag te vervelen. O was begin van het schooljaar nog niet getest. Eerlijk gezegd zag ik bij hem helemaal niet de frustratie die er bij L vanaf groep 3 al zat. Het zijn echt 2 heel verschillende kinderen, en kennelijk gaan ze ook heel anders om met stress. O is echt ontzettend empathisch en sociaal, houdt met iedereen rekening, maar maakt toch moeilijk vrienden...

Totdat op een dag dit jaar voor O de emmer overliep; de boeken vlogen door de kamer en hij was ontzettend boos. Hij gaf aan dat hij school stom vond en dat hij zich verveelde. Gezien de geschiedenis met L en de houding van school in deze (we doen het maximale...), hebben we er toen onmiddellijk voor gekozen om O te laten testen (we twijfelden zelf nog of hij überhaupt wel hb zou scoren). Hij behaalde de plafondscore van de test... Hoe hebben we het al die tijd kunnen missen? Ik begrijp het nog steeds niet helemaal.

Bij A twijfel ik eigenlijk niet, en zou het me helemaal niet verbazen als ze hb scoort.

We zijn nog aan het dubben waar we met de jongste 2 naar toe moeten. De huidige school geeft aan niet meer te kunnen bieden dan momenteel wordt gedaan. We zijn niet heel erg onder de indruk van de voltijds hb-school waar onze oudste zit, en betwijfelen of dit een goede plek voor O (en A) is. Inderdaad ook bij deze school pas vanaf groep 4 hb-onderwijs...

Er zit echter in de buurt nog een school met voltijds hb-onderwijs, beginnende vanaf groep 3. We overwegen nu om de jongste 2 daarnaartoe te laten gaan, maar dat is praktisch gezien toch wel echt een stuk lastiger... De oudste moet nog 1 jaar basisschool, dus dat zitten we wel uit.... Het valt mij echter altijd zo op dat al die hb-klassen vol met jongens zitten, dat lijkt me toch wel lastig voor A...

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 11:52 
Volwassene

Ik denk denk dat kids het op deze leeftijd wel (soort van) doorhebben, maar dat ze het vaak nog niet als zodanig kunnen benoemen (al heb ik op het forum wel voorbeelden gezien van kleuters/peuters die het wel konden, maar het is voor de meesten nog lastig).

Hier is het andersom, ze wordt vaak gevraagd, maar wil zelf niet (meer). Wij hebben na wenperiode op school 2 maanden lang allerlei klasgenoten over de vloer gehad, maar voornamelijk omdat ze zichzelf hadden uitgenodigd en dochter vond het wel prima, maar - achteraf gezien - volgens mij meer omdat ze wilde weten wat dat nou inhield dat 'mag ik bij je komen spelen?' Nu weigert ze gewoon ieder speelafspraakje omdat ze tot de ontdekking is gekomen dat ze het niet zo leuk vind en omdat ik vermoed dat ze (onbewust) doorheeft dat ze anders is dan andere kinderen, deels ook vanwege karakter en niet zozeer het hb-aspect. Ben benieuwd of daar op nieuwe school verandering inkomt.

En tja, wat betreft die uitslag. We hadden natuurlijk wel rekening mee gehouden met een hb-score, maar had oprechte twijfels of het er wel in een test uit zou gaan komen. Toen de tester na afloop zei: er komt sowieso een hb-score uit, dacht ik eerst nog dat ik het verkeerd gehoord had. Toen ik deur uit liep, zei ik nog: zei je begaafd of hoofbegaafdsheidscore? Vervolgens heb ik op de weg terug bijna twee keer een auto-ongeluk gehad, omdat ik toch wel van mijn apropos was :oops: :shock: Ik weet nog wel dat ik thuiskwam en tegen mijn man zei: als ze nu al zo stellig kan zeggen dat het een hb-score is, dan moeten we er misschien rekening mee houden dat het geen 132, maar wat hoger is. Toen kwam het onderzoeksrapport net op het moment dat ik deur uit moest, dus we hebben het nog wel samen opgemaakt, rapport gescand en score bekeken en schrokken ons helemaal wild. In de auto bedacht ik me 'ter geruststelling' dat het 'tenminste geen plafondscore was' (omdat dat plusje ontbrak), totdat ik thuiskwam en het goed ging lezen. Ik vond vooral de zin over dat dit de hoogste score was, omdat 'er niet hoger gemeten kan worden op deze of andere NL IQ-tests, maar dat de werkelijke score mogelijk hoger ligt', behoorlijk heftig. Maar heftiger dan het cijfertje vond ik alle adviezen. Het eerste was mijn man riep : 'nieuwe school gaat zeggen dat we naar hb-onderwijs moeten.' Nou moeten we het allemaal maar even afwachten, maar ik vind de komende tijd iig erg spannend.

Voor diegene die hebben laten testen: met wie hebben jullie uitslag wel/niet gedeeld (wij alleen met onze ouders) en hebben jullie het ook aan de kinderen verteld en zo ja, hoe?

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 13:33 
Volwassene

De uitslag hebben wij gedeeld met ouders en school en nieuwe school. Het cijfer is met hen ook gedeeld. Met T zelf is wel besproken dat hij erg goed kan leren en voor de vorm hebben we de term "hoogbegaafd" ook nog wel genoemd (geen getal overigens), maar in principe willen we hem nog wat beschermen tegen het (toch wel) negatieve van het stempeltje "hoogbegaafdheid". Dus we benaderen hem wel als hb, maar benoemen dat eigenlijk niet. Ook niet in dingen waar we tegenaan lopen vanuit zijn hb-zijn of zo. Voor ons is het stempeltje niet zo belangrijk. Belangrijk is dat hij lekker in zijn velletje zit. Op school gaat het ook eigenlijk heel goed. We hebben nu voornamelijk gekozen voor hb-onderwijs omdat de huidige school aangeeft dat zij hem niet kunnen bieden wat hij nodig heeft (het leren leren). We zien toch wel wat afwijkend gedrag ontstaan als hij eens niet weet hoe iets moet en dat komt hij gewoon te weinig tegen. De nieuwe school zoekt die grens vaker op en leert hem hiermee om te gaan. Dat vinden wij belangrijk. Qua didactische vaardigheden weten we wel dat het goed zal komen. T. gaf ook verder helemaal niet aan dat hij zich verveelt of zo. Wel weet hij altijd alles in de klas, maar hij beschouwt dat als "normaal" want hij weet niet beter.

Onze jongste daarentegen is voor mijn gevoel een typische onderpresteerder: als hij niets hoeft te doen, zal hij ook niets doen. Dat vind ik zelf veel moeilijker. De oudste vraagt thuis heel erg om uitdaging (gaat zelf de atlas lezen en maakt zich dan de topografie van NL eigen bijvoorbeeld). De jongste doet dat soort dingen helemaal niet, maar is wel erg kien voor zijn leeftijd. Hij leest al minstens M3 als ik het zo inschat. Rekent ook al op niveau eind groep 3 als ik zie wat de klasgenoten van T in groep 3 doen, dan kan J dat ook allemaal al. Dus die voorsprong is ook minstens een jaar. Op school heeft hij het naar de zin, maar ik heb thuis wel een kind wat regelmatig "rare" dingen uithaalt:
- tijdens een gesprek tussen mij en een ander staat hij er dan bijvoorbeeld bij en stoort dan continu het gesprek. Gisteren stak hij mijn vingers in zijn mond en beet er zachtjes in. Ik schrok me een hoedje.
- straf glijdt van hem af, doet hem niks. Corrigeren bij fout gedrag is daarom erg moeilijk (kan 'm bijna alleen iets laten doen door te dreigen zijn tablet af te pakken).
- regelmatig teruggang in zindelijkheid

Dat soort dingen. Er zit ook een duidelijke lijn in: in de vakanties is het erger, van september tot herfstvakantie gaat het heel goed, daarna zwakt het steeds meer af tot een hoogtepunt in maart/april. Dan komt het buitenspeelseizoen en wordt het weer minder tot het weer mis gaat in de zomervakantie. Mijn gevoel (en daar leer ik steeds meer op vertrouwen) zegt dat het komt omdat J onvoldoende uitdaging krijgt op school.

Ik heb dit al diverse malen aangekaart, maar deze juffen zijn meer van de insteek dat een kleuter lekker moet kleuteren (ok, gedeeltelijk mee eens) en dat spelen belangrijk is. Als ze hem moeilijke werkjes aanbieden, wil hij ze vaak niet en hoeft hij ze ook niet te doen (ik ben het daar dus niet mee eens, want ik pluk er 's avonds de vruchten van).

Oké, heel verhaal, maar het lucht op het eens uit te schrijven :D

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 15:32 
inactief

Ik volg het kleutertopic mee, maar zal misschien weinig reageren. In Nederland is onze dochter nog een peuter, maar hier al een kleuter. Ze wordt binnenkort 3 en zit momenteel in de 1ste kleuterklas, na de zomervakantie gaat zij naar de 2de kleuterklas (ik vermoed dat dit bij jullie groep 1 is). Ze gaat dolgraag naar school, maar de paasvakantie kwam er net op tijd aan.
Ze laat zichzelf zien als ze er zin in heeft en begint ook te beseffen dat ze bepaalde dingen al kan die haar klasgenoten nog niet kunnen, dus hebben wij al een gesprek achter de rug hierover.
Gelukkig heeft ze ook een superjuf die zowel naar haar als naar ons luistert en haar kan uitdagen

Wij zijn niet van plan haar te laten testen als ze 4 wordt en de school heeft er ook geen behoefte aan. Ze wordt gevolgd en waar nodig maken ze aanpassingen.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2017, 15:40 
Volwassene

Welkom Roxane!

Ik ga hier ff spuien; dochter is weer met een natte broek en met een volle lunchtrommel (ze heeft al ondergewicht) uit school gekomen, grrrrr. Had meester er vrijdag al even op aangesproken en toen ging het 1 dag goed en nu dus weer mis...tijd om te verhuizen...

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 12:46 
Volwassene

Frustrerend is dat!

Was ze te laat met toilet of mocht ze niet?

BerichtGeplaatst: 04 apr 2017, 12:58 
Volwassene

Sinds er 32 kids in de klas zitten, is er minder eet- en plastijd. Kids mogen dan soms (op dat moment) niet plassen. Maar bij dochter is een tijdelijk nee, een permanent nee, met alle gevolgen van dien. Het is 'gelukkig' ook bij andere kids, waarbij sommige kids niet een schone broek uit hun tas mogen pakken. Ik vind die man echt niet goed snik, maar ja. Vannochtend een totaal hysterisch kind datniet naar school wilde, dus we zijn samen thuis (en ik ga vannacht wel werken ofzo). Nog 8 effectieve schooldagen te gaan tot aan meivakantie....

Edit: en met dat eten duurt het nu met 32 kids veel langer voordat ze jassen en schoenen uithebben en in klas zitten met broodtrommel. Dat trekt hij van eettijd af. Dus om 13.00 doet hij alle broodtrommels dicht, ook als je dan nog niet aan drinken bent toegekomen. En hij had laatst ook al met haar rekentoetjes (hij moet schoolverlatingsverslag maken voor nieuwe school) gedaan met haar in lunchpauze. Dus terwijl iedereen zn boterham at, moest zij bewijzen dat ze de getallenlijn tot 20 beheerste :roll:

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 07:09 
Volwassene

Ja, en dan is het balen dat je een langzame eter hebt (ik weet er alles van :roll: ).

Het is bijna mei-vakantie. Heeft je dochter al kennis gemaakt op de nieuwe school?

Hier hebben we gisteren de toezegging gekregen dat alles rond is met de nieuwe school van de oudste. Hij is van de wachtlijst af en geplaatst. Heel fijn om te weten. We moesten nog een (kleine) slag om de arm houden voorheen, maar nu is het allemaal in kannen en kruiken.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 07:12 
Volwassene

Gezellig een kleuterkletstopic! Mijn jongens zijn 4 en 6 en zitten allebei op een Britse school in het buitenland. Testen is tot nu toe niet nodig geweest, maar beide zijn erg vlot (jongste helemaal lijkt het).

Emma, wat een drama. Fijn dat je al van plan bent om van school te wisselen. Eerlijk gesproken kan ik me niet voorstellen dat kinderen van vier jaar niet vrij toegang hebben tot toiletten. Zeker bij Jongste in de klas gaan de leraressen nooit "nee" zeggen tegen naar de WC gaan.

Ga je verhuizen of alleen van school wisselen?

Esk, wat fijn dat je kind van de wachtlijst af is en geplaatst kan zijn! Wanneer mag hij beginnen?

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 07:17 
Volwassene

Welkom Vraagteken! Hij gaat volgend schooljaar starten. Er is geen groep 3 op de nieuwe school, het start pas bij groep 4. Hij heeft er inmiddels zelf ook zin in (hoewel ik denk dat hij de gevolgen nog niet helemaal kan overzien). Gelukkig is T een makkelijk kind dat zich niet zo druk maakt om dit soort dingen. Als wij zeggen dat het zo is, dan vind hij het nogal vaak gewoon prima. Ik denk dat ik het het allerspannendst vind, vermoedelijk omdat ik de enige thuis ben die niet hb is :lol: .

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 08:40 
Volwassene

Klinkt goed, Esk, vooral dat T er zin in heeft! Fijn dat het verandering wordt voor volgend schooljaar ook. Het is zeker spannend, maar in ieder geval heb je al zekerheid over de komend schooljaar.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 08:53 
Volwassene

Welkom Vraagteken! Ben wel benieuwd naar dat Britse onderwijs, ken mensen die werken op internationale school en als ik zie wat ze daar met kleuters doen, dan had dat veel beter bij mijn dochter gepast denk ik, omdat ze al jaar eerder beginnen met lezen en rekenen (toch?)
We gaan verhuizen naar een andere woonplaats en daarom schoolwissel. Overigens, gezien deze meester, houding school ('we doen niets me kleuters') en onderzoeksrapport ('er moet een apart plan komen'), hadden we geen andere keuze gehad dan van school te wisselen. En tja die wc, ik help best vaak mee op school en daardoor heb ik een goed beeld van hoe het eraan toegaat in de klas en dus ook regelmatig kinderen teruggestuurd zien worden die naar het toilet willen...

Wat fijn Esk dat je nu formele bevestiging hebt, dat zal vast een opluchting zijn!
Ze is naar open dag geweest en vond het erg leuk (mede omdat ze een glijbaan op het schoolplein hebben, ze is gelukkig soms nog wel een echte 4-jarige :) ) en ze krijgt ook nog een wendag

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 09:17 
Volwassene

Emma, mooi overstappen naar de nieuwe school dan. Gelukkig ging het opendag goed! Mijne twee zou ook makkelijk tevreden met een mooie speeltuin!

Inderdaad vinden we het Britse onderwijs erg geschikt voor onze kinderen. Ze doen alles heel vroeg (lezen, rekenen, schrijven), wat een probleem is voor kinderen die niet klaar voor zijn, maar onze twee heeft tot nu toe alleen mee geprofiteerd. Ze doen er niet aan versnellingen, maar als een kind goed passend onderwijs krijgt in eigen klas is dat ideaal naar mijn mening, en tot nu toe ben ik onder de indruk van hoe goed ze passend onderwijs kunnen aanbieden. Deels komt het ook door kleine klassen van 20 kinderen met ook ondersteunde assistanten in ieder klas, wat ligt meer aan de internationale school omgeving dan Britse onderwijs.

Maar ja, alles komt ten einde, en na het schooljaar 2017/2018 gaan we verhuizen, hoog waarschijnlijk terug naar Nederland. En een dure internationale school zit niet in de budget.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 09:36 
Volwassene

Wat fijn dat er zo goed passend onderwijs geboden wordt, Vraagteken. En jammer dat je dan terug "moet" naar NL. Ik heb de indruk dat scholen het hier wel proberen maar daar niet altijd goed in slagen :roll: . Denk niet dat het ligt aan de wil, eerder aan de middelen.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2017, 07:53 
Volwassene

Nou, het weekend is weer voorbij. Lekker weertje, heerlijk kunnen fietsen met de kinderen.

J was afgelopen week de "bof kleuter" en mocht daarom de klassenknuffel mee naar huis nemen. Voor ons is het al de 3e keer dat het beest bij ons komt en ik kon merken dat de kinderen er klaar mee waren :lol: . Ze zijn toch al niet van de knuffels en deze bleef dus ook gewoon liggen waar hij lag in plaats dat hij mee ging met alle activiteiten. Dat was gisteravond voor mij niet zo handig, want er moest toch een verhaaltje komen met die 2 foto's die we dan wel hadden (maar die nergens over gingen). Maar goed, ik heb wat opgeschreven en de knuffel is weer terug naar school.

Maar goed, waar ging ik heen? O ja, omdat J. de bofkleuter was, mocht hij naast de juf zitten. De juf zei vrijdag tegen me "dat is niet zo handig, als de bofkleuter al zo goed leest, want als ik dan vanwege de tijd een zinnetje oversla, dan heeft deze bofkleuter dat meteen in de smiezen en meldt dat ook meteen aan de hele klas". Ik moest er wel om lachen. Tja, dat is wat ze zelf gewild hebben (de school) dus dan moet je het er ook maar mee doen tot het einde van het schooljaar.

Dat gezegd hebbende, ik zal toch wel blij zijn als J eindelijk in groep 3 zit. Ik vermoed dat hij nu al een jaar voorloopt en ik hoop dat de juf van groep 3 dat ook snel inziet.

BerichtGeplaatst: 10 apr 2017, 08:10 
Volwassene

Esk, van de derde keer klasknuffel krijgen zou ik ook balen. Een keer is meer dan genoeg. Ouderhuiswerk noem ik dat. Leuk de feedback van de juf over meelezen! Hopelijk inderdaad is groep 3 een beter plek met een goede juf.

Ons weekend was heel druk en vanavond wordt voor mij vroeg naar bed. Onze oudste heeft een losse voortand die best veel pijn doet, maar hopelijk valt het vandaag of morgen uit. Jongste is erg aan het uitproberen geweest, dus er waren ook veel tranen over simpelen dingen. Hoort erbij helaas!

Pagina 1 van 8 [ 157 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende