Het is nu 04 jul 2020, 13:06

Pagina 3 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: kleine man 5,3 jaar groep 2
BerichtGeplaatst: 22 mei 2015, 10:13 
Volwassene

Gister evaluatie gehad op de nieuwe school en het besluit genomen hem daar in groep 3 te laten starten met een maatwerkpakket.

Maatwerk houdt in dat hij direct wordt geplaatst in de verrijkingsklas (1 ochtend in de week) die verzorgd wordt door een van de Leo leerkrachten.
Voor taal/lezen draait hij gewoon met de klas mee, met wel de mogelijkheid sneller door de stof heen te gaan. Hij leest al wel wat en snapt het hakken en plakken, maar is zeker nog niet aan Avi 1 niveau toe. Voor rekenen gaat hij de Leonardo lijn volgen. Wordt dan waarschijnlijk een combinatie van rekentuin via een ipad en werken met bloktoetsen. Vooraf wordt het kind getoetst en alleen dat geen wat nog niet wordt beheerst wordt geoefend.
Hij is, weliswaar gefragmenteerd, maar op sommige stukken al zo ver met rekenen, dat hem dit binnen het reguliere aanbieden gewoon niet te doen is.

Mocht blijken dat hij toch nog weer sneller gaat en de verrijkingsklas juf (tevens orthopedagoge en IB voor de leo kinderen) denkt dat hij in de Leo klas nog meer tot zijn recht komt, kan zij hem opnieuw toetsen en is een overgang altijd mogelijk (mits dan dus wel het IQ cijfer aansluit).

Voor ons is het belangrijkste altijd geweest dat kleine man het onderwijs krijgt waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Binnen het reguliere onderwijs, biedt deze school het meest maximale programma en de kennis van kinderen met een voorsprong. De tijd zal leren of hij nou toevallig alleen op het gebied van rekenen bijzonder begaafd is, of toch op een breder gebied en in allebei de gevallen biedt deze school alle mogelijkheden.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2015, 19:14 
Volwassene

Dat klinkt goed, Chippie!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 mei 2015, 19:30 
Volwassene

Fijn!

BerichtGeplaatst: 31 aug 2015, 11:50 
Volwassene

Inmiddels is kleine man 6 geworden en zit hij in groep 3 van een HB afdeling.

Sinds de laatste post in dit draadje is er dus best e.e.a. gebeurd.

Een paar weken voor de zomervakantie heeft zoon nog een ochtend meegedraaid bij de HB klas om in een werkomgeving te kunnen beoordelen hoever hij is, zodat in groep 3 op het juiste niveau ingestoken kon worden.
Echter de docente van de HB klas had toch zoiets van als ik hem zo bezig zie hoort hij gewoon bij mij in de klas thuis.

De wppsi was niet hoog genoeg, eind augustus is hij pas 6 geworden en eigenlijk zag ik het niet zo zitten om hem weer te testen omdat hij nou niet optimaal presteert als hij het gevoel heeft dat hij getest wordt.
School kwam toen met het voorstel om hem te laten observeren door hun externe orthopedagoge en afhankelijk van haar advies een definitief besluit te nemen.

Vlak voor onze vakantie is hij daar geweest. Voor de observatie had ze besloten om de SonR te gebruiken. Enerzijds schrok ik daar wel van omdat juist opnieuw een IQ test niet onze keuze was, maar als dit voor haar de beste wijze was om een goed beeld van hem te krijgen, dan prima.

Een goed beeld heeft ze iig gekregen. Hij heeft die paar uur al zijn niet sociaal wenselijk gedrag laten zien. Ze heeft hem flink aan moeten pakken om tot resultaat te komen. Uiteindelijk kwam er een IQ uit van 125 (toch flink hoger dan op de wppsi), met de opmerking dat hij heel onrustig is in zijn hoofd, behoorlijk faalangstig en recalcitrant en dat hij veel beter zou moeten kunnen. Haar advies was zeker in de HB klas plaatsen omdat juist daar aan die onderdelen gewerkt kan worden. En daarnaast wel therapie/begeleiding in te zetten op zijn mentale gesteldheid. Gelukkig heeft school dit advies dus overgenomen.

Eerst opmerking op de achterbank van zoon na afloop van de sessie was, Mamma ik hoef daar toch niet nog een keer naar toe. We kennen de ortho al veel langer omdat de meiden daar ook zijn geweest en die hebben het daar altijd prima naar hun zin gehad.

Wat me nog wel bezig houdt is dat het dus heel eenvoudig is om een kind nog voor dat het 6 jaar is, mentaal behoorlijk stuk te laten gaan in ons basisonderwijs.
Qua cognitieve ontwikkeling hebben ze hem echt wel de nodige uitdaging gegeven, daar lag het niet aan. Maar hij had daar sociaal gewoon zo geen aansluiting, dat hij daardoor redelijk ontspoort is geraakt. Nu zijn wij inmiddels wat meer thuis in de HB wereld en hebben een school getroffen nu die echt naar het kind kijkt en minder naar de cijfertjes op een test en gelukkig heel flexibel mee wilde denken. Maar je moet er toch niet aandenken wat er met kinderen gebeurt die dat niet hebben.
Die krijgen zo'n valse start dat het nog maar de vraag is of het ooit goed met ze komt. En alleen maar omdat ze wat anders in elkaar zitten.
Ik las toevallig gisteravond een stukje op een HB site over het HB kind wat zich weigert te conformeren aan zijn omgeving. Het was alsof ik de omschrijving van mijn zoon las.

Maar ja vandaag is hij dus begonnen in zijn nieuwe klas, tussen kinderen die zijn interesses delen en met een vorm van onderwijs die veel passender zou moeten zijn. 1 vriendje heeft hij al gemaakt. Toevallig is nog een jongetje van ons dorp naar die klas gegaan en de ventjes kunnen best goed met elkaar overweg.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 00:35 
Volwassene

Wauw, sinds eeuwen weer eens terug op dit forum.
Bijzonder om mijn eigen teksten terug te lezen.
Na de proefdagen waar ik hier over schreef, gaf de docente van de plusklas aan dat hij er qua type kind echt tussen hoorde. In de zomervakantie nog een keer getest bij Marie-Therese. Die heeft hem echt gefileerd. Wat was hij boos na afloop. Haar conclusie een behoorlijk onderpresterend en faalangstig HB jongetje, wat helaas op de test de 130 grens net niet haalde. Ze gaf wel aan dat in onderwijs noodzakelijk voor hem was. Gelukkig naam school haar advies over.

Vanaf dat moment is het gaan kantelen, zeker ook dankzij zijn leerkracht. Die heeft hem echt uit een hele negatieve spiraal gehaald. Wat kan een kind toch met de beste bedoelingen in groep 1 en 2 al kapot gemaakt worden in ons onderwijs.

Inmiddels zijn we jaren verder. Hebben we een blij en niet meer zo klein mannetje in huis. In verband met onze verhuizing mag hij een jaar eerder uitstromen naar de middelbare. Hij gaat naar het gymnasium. Anders had hij nog leerlijn groep 9/10 kunnen volgen volgend jaar.
Spannende nieuwe fase dus.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 10:00 
Volwassene

Hallo Chippie. Wat bijzonder om jullie verhaal te lezen. Zo onwijs herkenbaar! Het lijkt wel of dit verhaal over onze zoon gaat. Begon inderdaad met forse rekenvoorsprong, school wilde alleen echt verrijken in de kleuterklas als hij qua lezen een voorsprong had, leerde zichzelf lezen in 1,5 week na deze uitleg van ons te hebben gehad. Kreeg vervolgend vooral verrijking op leesgebied, maar niet zijn primaire interesse. IQ test op 5 jarige leeftijd wees iets bovengemiddeld IQ uit, wel met zeer hoge taalindex overigens. Omdat het op school moeizaam bleef gaan qua gedrag en werkhouding en zijn voorsprong steeds verder toenam uiteindelijk 1,5 jaar geleden nogmaals getest. Nu wel HB IQ. Nu inmiddels een behoorlijk beschadigd mannetje van net 9. Hij zit nog steeds op regulier onderwijs, want t helaas is Leonardo niet mogelijk. Er zijn 3 scholen op nog haalbare afstand (alleen tussen de 20 en 30 kilometer enkele reis), alleen 2 daarvan hebben een wachtlijst van meerde jaren en de ander wil geen kinderen die lastig zijn. Op de huidige school doen ze inmiddels heel erg hun best, maar de aansluiting mist compleet en hij past simpelweg niet in het systeem.

Vanmorgen las ik iets dat een ouder schreef 'ik wil mijn kind een gelukkige jeugd geven', die kwam binnen. Dat wil ik ook, maar ik vraag mij oprecht af of we hem dit geven. Hier thuis vast, maar op school, ondanks alle aanpassi gen niet ben ik bang. Ik hoop zo dat we het voldoende in e enwicht hebben zodat hij later kan terugkijken en kan benoemen dat misschien niet alles even leuk was, maar dat zijn jeugd in het algemeen gelukkig was.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 13:02 
Volwassene

Ja inderdaad je kind gelukkig zien, is waar je als ouder naar streeft. Al kan dat ook zijn in hem om leren gaan met situaties die niet ideaal zijn. Het blijft ingewikkeld om zo anders te zijn dan het gros van je omgeving.

Ik weet nog goed toen zoon halverwege groep 3 voor het eerst een uitnodiging kreeg voor een kinderfeestje. Echt tranen in mijn ogen. Zoon kon ook amper bevatten dat iemand hem aardig genoeg vond om hem uit te nodigen.

Buiten het cognitieve is vooral het gevoel er te mogen zijn en er bij te horen zo belangrijk.

BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 14:34 
Volwassene

Leren dat situaties niet ideaal zijn doen we hem zeker natuurlijk. En om leren gaan met teleurstellingen ook.

Het gevoel erbij te horen en er mogen zijn: daar zit wel de kern denk ik. Iedereen om hem heen, inclusief school, doet daar zo enorm zijn of haar best voor. Maar in de kern weet hij natuurlijk heel erg goed dat hij anders is en dat kinderen en hun ouders, maar ook leerkrachten, hem vaak niet begrijpen. Zolang mensen snappen dat ze hem niet snappen en dit durfen toe te geven is het prima denk ik. Dat is de realiteit waar hij mee opgroeit. Als mensen dat zelf niet doorhebben of niet toe durfen geven gaat het vaak echt mis.

Pagina 3 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3