Het is nu 04 jul 2020, 12:56

Pagina 2 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: kleine man 5,3 jaar groep 2
BerichtGeplaatst: 18 feb 2015, 12:36 
Volwassene

Zoon net opgehaald. Hij vond het leuk en had goed zijn best gedaan.
Tester vond het opvallend dat hij zo moeilijk denkt. Op een vraag om 2 voorbeelden van iets te noemen, komt hij niet met een dichtbij huis antwoord, maar met 2 dingen die de standaard 5 jarige nog niet kent.
Ook in antwoorden viel het om dan hij heel omslachtig antwoordt terwijl het echte antwoord heel simpel is.

Bij het onderdeel blokpatronnen had hij met name bij de simpele fouten gemaakt. Ze is zelfs nog na het afbreek moment doorgegaan en die opgaven had hij wel weer goed. Ook dit was echt opvallend, makkelijke opgave fout maken en de moeilijkere wel goed doen. Ze zou dat zeker wel in het verslag vermelden.

Hoop wel voor hem dat dit niet zijn uiteindelijke score dusdanig drukt, dat hij voor de buitenwereld niet in aanmerking komt om juist te moeilijke dingen te doen. Tester kon nog weinig zeggen over de uiteindelijke score van de eerste onderdelen. Ze zou ze vrijdag wel doorgeven als hij voor deel 2 komt.

Heb op dit moment wel een heel dubbel gevoel. Niet dat het kind verandert door een cijfertje. Maar de mogelijkheden die er voor hem zijn wel.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2015, 13:45 
Volwassene

Zo vandaag deel 2 gedaan.
Kleine man had goed zijn best gedaan. Wel wat lopen clownen af en toe, maar daar prikt ze inmiddels goed door heen en dan krijgt ze hem weer goed aan de praat.
Ze had al 3 deelscores. Een 10 voor blokpatronen (waarbij hij nog opgave goed ging maken na het afbreekmoment) en ik dacht 13 en 14 voor de andere 2.

Ze had wel sterk het gevoel dat hij verbaal veel hoger ging scoren dat performaal. Gezien de scores van zijn zussen had me het eerder verbaasd als dat niet het geval zou zijn.
Woordenschat opdrachten waren ook goed gegaan. Wel frapant dat hij daarbij op de M2 cito het slechtste van zijn klas presteerde. Dat vond de tester wel bijzonder want zij kreeg toch een heel ander beeld. Ook was er een onderdeel wat geloof ik met algemene begripsvormen te maken heeft. Daarbij kwam hij op een leeftijdsschaal van 7 terecht.

Ze heeft ook alle subtesten gedaan om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen.

Over 2 weken hebben we het eindgesprek. Zowel de speltherapie als de test worden dan besproken.
Rare gevoel is alleen dat ondanks de therapie er thuis eigenlijk weinig veranderd is en daar was ook eigenlijk niet echt een probleem. Op school gaat het echter toch weer minder goed.
Krijg meer en meer het gevoel dat hij gewoon geen aansluiting vindt bij zijn leeftijdsgenootjes.
Maarja biedt de test wel voldoende mogelijkheden om die omgeving die hij blijkbaar nodig heeft, te rechtvaardigen.

Ik proefde uit het antwoord van de tester dat hij verbaal het HB niveau wel haalt, maar of dat overal ook zo zal zijn, geen idee.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 23:13 
Volwassene

Kleine man liet me vanavond wel weer schrikken.
Hij heeft het er de laatste tijd wel weer vaker over dat het hem leuk lijkt om dood te gaan.
Vanavond vroeg ik er op door en gaf hij aan dat hij dat wilde om graag de sterretjes van dichtbij te bekijken.
Daarnaast had hij bedacht dat het daar beter was, dat hij vriendjes zou hebben en dat je er niet mocht vechten.

Nou weet ik dat kinderen veel minder beladen met de dood omgaan, maar kreeg toch wel een vervelend gevoel van zijn opmerkingen. Weet eigenlijk niet goed wat ik er mee aan moet.
Misschien morgen toch maar even contact opnemen met zijn speltherapeute.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 23:27 
Volwassene

Ik denk dat je zoon bepaalde verwachting heeft over dood zijn. Helaas zijn die verwachtingen voor hem positief omdat hij niet echt begrijpt wat het betekent om dood te zijn.
De vraag is hoe je zoon minder positief kijkt naar de dood. Alsof het daar beter is.
Ik zou boekjes voor kinderen zoeken over de dood, maar dan wel eerst goed zelf lezen of ze duidelijk maken dat het iets is dat definitief is.
Zijn er voorbeelden in de familie van mensen die hij nu niet meer ziet omdat ze dood zijn?
Realistische voorbeelden zijn handig maar moeilijk als ze voor hem nog niet bekend zijn.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 08:20 
Volwassene

Zo'n voorbeeld is er helaas wel. Mijn moeder is een paar jaar geleden overleden.
Hij heeft al eerder een periode gehad dat hij bij oma op bezoek wilde. Om een kind niet bang te maken, maak je de dood misschien wel mooier dan het is. Gevolg alleen nu is dat hij het blijkbaar is gaan idealiseren.

Wat me met name trof is dat daar dingen denkt aan te treffen die hij hier dus mist.

Ik heb ook in reactie aangegeven dat dood niet leuk is en iedereen dan erg verdrietig zou zijn. Maarja daar gaat hij dan (zoals bij vanalles) lekker tegendraads tegen in.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 10:17 
Volwassene

Je kunt het bij jezelf houden. Hem zeggen dat jij hem heel erg gaat missen als hij dood is. Omdat je hem dan niet meer kan zien, niet meer kan knuffelen en nooit meer iets leuks met hem doen. Dan heb je kans dat het kwartje gaat vallen dat dood zijn ook nadelen heeft als iedereen van wie hij houdt nog leeft.
Hier hebben we het omgekeerde, een jongetje dat bang is voorr de dood, bang om ons dan te missen, bang dat wij doodgaan. Dat komt met vlagen weer opzetten en ik vind het zo moeilijk om hem zo daarmee te zien worstelen. Want dood gaan we inderdaad allemaal.

Even een toevoeging: hij mist zo te lezen hier dingen en hoopt die daar te krijgen. Heeft hij hier geen vriendjes? Is hij hier eenzaam? Dan lijkt me dat hij een duidelijk signaal afgeeft dat hij het anders wil. Kun je zorgen voor (meer) peercontacten o.i.d.?

De dood klinkt ook een beetje als een magische oplossing. Daar is het wel. Dat kun je ook omkeren. Wat kan hij hier doen (samen met jou) om zijn leven hier fijner te krijgen? Hem leren dat hij zelf invloed heeft op de kwaliteit van zijn leven.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 12:06 
Volwassene

Wilg, hij heeft heel veel moeite om in zijn klas te passen. Daarom is vorige week ook de IQ test bij hem afgenomen.
Eerste feedback van de tester is dat het verbaal iig hoog scoort. Ze had het er over dat hij bij 1 onderdeel over algemeen begrip op de leeftijd van een 7 jarige zat.
Tja dan kan ik me voorstellen dat je communicatief wel tegen wat zaken aan loopt.

En echte peercontacten, het is natuurlijk nog maar de vraag of hij deze problemen echt door zijn intelligentie heeft of dat er sociaal toch gewoon problemen zijn.
Bij de oppas speelt hij veel met een jongetje dat 2 groepen hoger zit en thuis trekt hij veel met zijn zusje op die 5,5 jaar ouder is.
Proberen hem meer om te laten gaan met zijn klasgenoten geeft me een wat dubbel gevoel.
Een speelafspraak zal best te maken zijn, maar neem je het probleem van school dan niet mee naar huis. Het gevoel van er niet bij horen blijft.
En wellicht ontstaat er voor hem dan juist weer een teleurstelling als na zo'n leuk verlopen afspraak op school er weinig verandert.
Weet nog goed hoe teleurgesteld hij was na een paar weken groep 1 dat de vriendschappen die hij dacht aan te gaan, zo wisselend waren.

Enige wat ik kan hopen is dat de test dadelijk mogelijkheden voor hem opent.

Ik vind het wel een goed idee om er vanuit mijn invalshoek op in te gaan. Op dit moment hangt hij heel erg aan mij.
Wil zelfs met me trouwen, vindt dat ik maar van papa moet gaan scheiden en hij vindt het onzin dat kindjes niet met hun mama mogen trouwen.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 12:33 
Volwassene

Helaas geen advies hier, maar ik lees wel geïnteresseerd mee. Die van ons is net 4, telt tot "oneindig", rekent tot 10 uit zijn hoofdje en kan meerdere getallen achter elkaar lezen.
Ook geen overmatige interesse voor lezen. Hij kent nu 2 jaar het alfabet, kan sinds een jaartje rijmen en kan hakken en plakken, en zo wat woordjes lezen. Maar dat heeft ook duidelijk zijn interesse niet

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 15:01 
Volwassene

Tijdje geleden contact gehad met de Leo 2 dorpen verderop. Toen was er geen ruimte en moest er nog een besluit genomen worden of ze de groep wilde splitsen.
Vanmorgen belde ze coordinatrice terug. Het idee is toch om een tweede groep te starten en ze is nu ouders aan het terugbellen die eerder interesse hebben getoond om te kijken of ze die groep echt kunnen vullen.

Wel even een heel fijn gesprek met haar gehad. Ze herkent zoveel van het gedrag van kleine man bij hun Leo kinderen. Geeft toch weer een klein beetje het vertrouwen dat zijn problemen met name uit hoek van voorsprong/intelligentie komen.

Ook nog even gevraagd hoe strikt ze met de IQ grens om springen. Ze gaf aan dat dat natuurlijk belangrijk is, maar dat ze ook naar de behoefte van het kind zelf kijken en dat een getal dan niet altijd heilig is. We hebben voor over ruim 2 weken een afspraak gemaakt. Wij hebben dan het eindgesprek bij de ortho gehad en alle informatie compleet. Kleine man mag gewoon meekomen en die mag al een goed uurtje proeven aan de Leo klas.
Tenzij natuurlijk uit de IQ test komt dat hij er echt niet voor in aanmerking komt, maar ja dan is een afspraak ook weer snel genoeg afgezegd.

Susanne, fijn dat je herkenning vindt in ons verhaal. Soms leek dit draadje voor mij wel eens meer op een dagboek, dan op een forum. Fijn om te weten dat het dan toch zijn waarde heeft.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 18:05 
Volwassene

Hoi Chippie,

Ook ik lees met interesse mee (ook al heb ik nog niet iets geschreven hier), we hebben een zoontje dat praktisch even oud is als de jouwe. Ik ben op dit forum vanwege onze dochter van net 7, met wie we een heel traject doorlopen. We hebben altijd gedacht dat ons zoontje wat achter liep qua ontwikkeling, onze enige referentie is onze oudste dochter. Die blijkt juist een enorme voorsprong te hebben. Van de juf horen we nu ook dat ons zoontje een slim ventje is. Maar wat is slim? Ik blijf het, bij al mijn kinderen lastig vinden, omdat je zo weinig vergelijkingsmateriaal hebt. Blijf dus vooral schrijven :) Sterkte met je zoontje!

BerichtGeplaatst: 02 maart 2015, 23:01 
Volwassene

Mikki, fijn om te horen dat voor jou dit topic ook handig is.

Nog een paar dagen en dan krijgen we de uitslag. Inmiddels wel de cijfers van de test van zijn zus binnengekregen.

Van school ook de vragenlijsten voor de therapeute gekregen. Best moeilijk om te zien dat je kind op school dus echt bewust kinderen pest. Niet te corrigeren lijkt en een echte stoorzender is.
Ook de kijkobservatie nog eens goed bekeken. Bijzondere is dat bij de cognitieve onderdelen zijn voorsprong steeds groter wordt. Er zijn 2 metingen gedaan in groep 1 en nu 1 in groep 2.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015, 14:00 
Volwassene

Zo het eind gesprek gehad.
Vanuit de speltherapie is er geen enkele aanleiding om te denken aan een stoornis. Het gedrag op school moet puur gezien worden als een symptoom en niet als een stoornis vanuit het kind zelf. Dat is in de basis natuurlijk mooi, alleen maakt dat het probleem in de klas niet minder groot.

De uitslag van de WPPSI liet zoals verwacht een behoorlijk gat zien tussen verbaal en performaal.
Verbaal komt hij op MB niveau uit, performaal op gemiddeld. Daarbij wel nadrukkelijk vermeld dat zijn beperkte motoriek en zijn insteek om veel te moeilijk te denken zijn score met name op het performale deel heeft gedrukt. Verwerkingssnelheid was ook gemiddeld.
Eerlijk gezegd hadden wij zijn score gezien zijn voorsprong hoger verwacht, aan de andere kant, bij de wppsi zitten ook leeftijdsscores en als hij dan op de verbale onderdelen tussen de 1 en ruim 2 jaar voorloopt t.o.v. gemiddelde kinderen, snap je die voorsprong wel weer.

Conclusie is nu dat enerzijds er door zijn verbale voorsprong een moeizame aansluiting is met zijn klasgenoten en anderzijds doordat zijn performale prestaties achterblijven bij wat hij kan bedenken een onzekerheid bij zoon, de basis is van de problemen die hij heeft.

Advies is om hem in een andere omgeving een nieuwe start te laten maken, waarbij nadrukkelijk het sociale goed begeleidt moet worden. Aangezien onze school geen dubbele klassen kent, is het gevolg daarvan een schoolwissel.

Dit advies sluit mooi aan bij ons gevoel (gebaseerd op onze dochter) dat deze school het niet meer gaat worden voor onze kinderen.

De juf was natuurlijk ook nieuwsgierig hoe het was geweest en haar heb ik gelijk op de hoogte gesteld. Wat ik in haar dan weer enorm waardeer is dat ze zich gelijk afvraagt waar zij als leerkracht voor zoon gefaald heeft. Ook wilde ze graag nog het rapport krijgen om daar voor volgende leerlingen weer van te leren.
Wel een groot verschil met de leerkracht van de middelste die gelijk in de verdediging sprong dat het vooral niet aan school lag dat het leerrendement zo laag is.

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015, 16:38 
Volwassene

Chippie, wat spannend een schoolwissel. Ik kan me voorstellen dat je de resultaten van de test en de gevolgen van deze knoop die is doorgehakt even moet verwerken.

Wat vinden je kinderen ervan?
Heel veel succes

BerichtGeplaatst: 11 maart 2015, 17:55 
Volwassene

Zoon heeft er eigenlijk weinig commentaar op gehad.
Morgen gaan we toch kijken bij de school een paar dorpen verder. En daarna nog maar een keer bij de school hier op het dorp en dan een definitieve keuze maken.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2015, 17:36 
Volwassene

Vandaag op de school geweest met een HB afdeling. Naast deze afdeling werken ze school breed vanuit het principe van meervoudige intelligentie en is er ook nog een verrijkingsklas voor kinderen die dat wel nodig hebben, maar net onder het HB niveau blijven. Bij rekenen mogen de kinderen van de verrijkingsklas bijvoorbeeld beginnen met een bloktoets en hoeven alleen de delen die ze nog niet beheersen oefenen, de tijd die overblijft wordt dan opgevuld met werk wat ze vanuit de verrijkingsklas krijgen.

Leerkracht van de HB en verrijkingsklas heeft uitgelegd hoe ze daar met de kinderen aan de bovenkant omgaan. Ik moet zegen dat het allemaal echt goed klinkt.
Je merkt dat ze echt goed weet waar het over gaat, wat de valkuilen zijn en nog belangrijker hoe ze die opvangen.
Toen wij vertelde over zoon zijn gedrag/frustratie/voorsprong en interesses gaf ze aan dat hij wat dat betreft wel echt in de HB klas thuis lijkt te horen. Haar advies was op termijn toch opnieuw te gaan testen. Omdat er ook veel broertjes/zusjes van HB leerlingen op die school zitten is het deel MB kinderen relatief hoog, dus ook in de reguliere klassen zijn veel slimmere kinderen.

Tijdens het gesprek heeft kleine man eerst een minuut of 20 in de HB klas mee mogen doen met sommen maken en aansluitend heeft hij een uurtje meegedraaid in de reguliere klas 2/3 bij een opdrachtje waar de sterkste kleuters mee bezig waren. Hij vond alles "een makkie" maar wel leuk. Had gelijk aansluiting met een jongetje die zelfs heel lief zijn appeltje met zoon heeft gedeeld.

Wat dan echt weer wonderbaarlijk is, is om te zien hoe mijn zoontje op zijn huidige school sociaal zwak overkomt en nu gewoon open en blij een klas met wildvreemde kinderen instapt en gelijk mee doet.

School heeft 1 nadeel, het ligt 15 km verderop. Als het dichterbij was geweest, hadden we echt geen seconde getwijfeld.
Op ons eigen dorp is nog 1 school die ook wel bezig zijn met HB. Wat je daar echter wel hoort is dat de plusklas toch wel echt voor de HB kinderen is (IQ test noodzakelijk) en dat er natuurlijk wordt gedifferentieerd in de reguliere lessen, maar het lijkt toch lang zo ver niet te gaan dan op de school waar we vanmorgen waren.

Het is echt lastig. Is zoon wel echt zo slim als wij denken, of geeft de IQ test toch het "ware" beeld. Hoe nadelig is het voor een jong kind om niet in zijn eigen dorp op school te zitten. Na schooltijd afspreken wordt lastig, maar ja dat soort afspraakjes heeft hij nu ook amper. En hoe gaan wij het bolwerken met halen en brengen in combinatie met ons eigen werk.

We hebben in ieder geval de mogelijkheid gekregen om hem een aantal woensdagen mee te mogen laten draaien, voordat we een definitief besluit nemen. Dit geeft wel iets meer zekerheid over hoeveel meerwaarde deze school voor zoon gaat hebben t.o.v. het alternatief in ons dorp en of het het dus echt waard is de extra moeite er voor te doen. Uiteindelijk gaat het toch om zoonlief en als hij daar echt substantieel beter zit dan op een andere school moet al het overige wel te regelen zijn.

Zijn hier trouwens ervaringen met het testen met de Rakit2 of Wisc na een Wppsi waar geen HB uit kwam?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2015, 18:34 
Volwassene

Citaat:
School heeft 1 nadeel, het ligt 15 km verderop. Als het dichterbij was geweest, hadden we echt geen seconde getwijfeld.

Ik snap je twijfel. Wij hadden dezelfde keus, zelfde afstand. Belangrijk verschil was dat het voor ons drie jaar zou duren, voor jou zes jaar.
Hoe zijn de OV-mogelijkheden. Vanaf groep 7 is mijn zoon geregeld met het ov gegaan. Dan brachten wij hem weg en kwam hij zelf naar huis.
Speelafspraken waren er wel in de hb-groep. De ouders daar vonden 15 km vrij gewoon. De afspraken werden wel altijd vooraf ingepland. En dan kunnen speelafspraken ook heel praktisch zijn, kun je kind rond 17.00 uur ophalen in plaats van rond 15.00. Carpoolen hebben we ook wel eens gedaan.
Oja, zoon is na een half jaar overgestapt naar een BSO in de buurt van de nieuwe school. Dan is ophalen ook minder lastig qua tijd.

Als het financieel kan, kun je ook een oppas aan huis hebben (met auto) die het ophalen voor haar rekening neemt.

In het kort: waar een wil is, is een weg

Hier was die weg zeer de moeite waard.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2015, 10:06 
Volwassene

Een IQ test meet niet wat schools talent is. Natuurlijk is het VIQ wel een goede indicatie maar het is geen doortoetsen. Plus dat een IQ test ook een momentopname is, en je kind een kleuter. Kleuters zijn nou eenmaal lastiger te testen dan oudere kinderen.
Waar gaat hij bloeien?

BerichtGeplaatst: 13 maart 2015, 10:27 
Volwassene

Ik deel de ervaring van Annet123. Ook hier in het verleden gekozen voor een andere school, 24km verderop. Daar zaten meer kinderen die niet om de hoek woonden. Afspraakjes waren geen probleem, ze moesten alleen gepland worden zodat er niet voor niets heen en weer gereden werd. Andere ouders hadden geen probleem met eens extra rijden want wij deden dat immers ook als we hun kind weer thuis brachten.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2015, 14:36 
Volwassene

Directrice gaat ons in contact brengen met ouders uit de locatie waar ik werk. Enerzijds om te horen hoe d3 school daar bevalt en anderzijds om te proeven of je voor elkaar een vangnet kan zijn.
Toevallig komt er volgende week een kindje uit ons dorp op gesprek op de school. Ook dat biedt weer extra mogelijkheden. School komt ook met een voorstel over hoe ze de wenwoensdagen in kunnen vullen, zodat het ook voor zoon duidelijk wordt wat de meerwaarde voor hem heeft. Eind volgende week hebben we weer contact.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2015, 14:26 
Volwassene

Kleine man gaat de komende 4 woensdagen wennen op de mogelijk nieuwe school.
Eerst 2x in de leo klas om te kijken of hij qua kind kenmerken daar potentieel toch thuis hoort en het dus zinvol kan zijn om hem over een tijdje opnieuw te laten testen en daarna 2x in een reguliere 2/3 klas. Ook in hun reguliere klassen bieden ze veel meer mogelijkheden dan op de meeste basisscholen dus ook dat zou een verbetering voor hem zijn.
Afstand blijft een dingetje en voordat we een definitief besluit nemen, willen we dus eerst dat zoon er echt aan heeft kunnen proeven.

Overigens heeft zijn huidige juf piccolo werkbladen uit groep 3 voor hem gehaald. Hij had alle bladen van 2 af en op deze manier bieden ze hem toch extra uitdaging zonder dat dat al te veel opvalt in de klas. Eerst had hij een werkblad waarin hij getallen reeksen af moest maken, iedere keer versprongen ze met een ander getal.
Die had hij zonder nadenken gelijk goed. Daarna was het een getallen lijn van 0 naar 20. Daar tussen alleen korte en lange streepjes op de tussenstappen aan te geven en hij moest dan bepalen welk getal bij de stip op de lijn hoorde. Daar had hij meer moeite mee. Ook omdat er nog boogje stonden boven de stappen en daar raakte hij door in de war. In ieder geval iets waar hij goed over na moest denken.

Pagina 2 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende