Het is nu 05 dec 2020, 16:24

Pagina 5 van 5 [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2020/2021
BerichtGeplaatst: 12 nov 2020, 21:32 
Volwassene

Onderpresteerders en nette A+-halers kunnen het ook (lijkend) naar hun zin hebben op school. Ik vind, zoals Dee85 zegt, dat school ook een plek moet zijn waar je leert. Ik hoop dat een eventueel onderzoek vooral ook handvatten gaat geven hoe je dochter het best ondersteund kan worden.

M’n dochter is heel wisselend in haar gedrag. Thuis, bso, school... we merken heel duidelijk dagen dat ze heel meegaand is, vrolijk, goed luisterend, snel in haar opdrachten en taken zoals omkleden. En dagen dat ze niet luistert, niet vooruit te branden is, minder bereikbaar is, traag in alles en minder vrolijk. Iedereen merkt het op, maar enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik probeer verbanden te leggen, maar meestal weet ik niet wat er precies die dag op school en/of bso is gebeurd en ze staat er ook vaak al mee op (dan wordt ze in de betreffende bui wakker). Als ze een top heeft, is er met regelmaat een reden voor te vinden, zoals een leuke activiteit op school, een feestje etc. maar zeker niet altijd. Als ze down of traag is, dan vermoed ik een schooldag vol herhaling, maar zeker weet ik het niet. Misschien zie ik iets over het hoofd of hoeft er helemaal geen aanleiding voor te zijn? Wie herkent dit?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2020, 09:07 
Volwassene

Merriedroom, ik herken het een beetje. Als ouders van klasgenoten begonnen te klagen dat hun kinderen moe werden omdat er zoveel werd georganiseerd op school bloeide onze oudste juist op.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2020, 11:42 
Volwassene

Nee, ik herken het eigenlijk niet. Die van ons is gewoon altijd traag en aan het dromen.
Zou best een verband kunnen zijn tussen de hoeveelheid leuke activiteiten en het energieniveau.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2020, 09:56 
Volwassene

Gesprek met de juf gehad over hoe alles ging. Was een goed gesprek waarin ze open stond voor mijn signalen over dat het aangebodenen niet goed aansluit bij waar dochter zit. Ze hoeft niet te oefenen met lezen, want ze doet dat op maanniveau uitstekend, maar ze leest net te langzaam voor zon. Ik stelde voor dan maar wel te oefenen met lezen, want uitdaging op maan is voor haar wel ver te zoeken. Voor rekenen kreeg ze wel meteen de volgende dag het plusboek. Voor het eerst kwam ze thuis en vond ze rekenen het waard om iets over te willen vertellen: “Ik kreeg vandaag voor het eerst een plusboek! Het was wel erg makkelijk...”

Ik ga een gesprekje met de IB’er aanvragen. Niet omdat de juf niet zou willen meewerken, maar omdat er toch wat breder gekeken moet worden, denk ik. Ik wil vooral van dat bi-polaire gedrag af, want dat is niet fijn voor dochter én iedereen in haar omgeving.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2020, 12:19 
Volwassene

Nee, dat kan ik begrijpen. Dat is inderdaad niet fijn.
Volgens mij bestaat er ook nog zoiets als de Raket-serie. Dat is voor kinderen die een versnelde leesontwikkeling doormaken als ik me niet vergis, maar net nog niet goed genoeg lezen voor de zon-serie. Ik heb alleen het idee dat die in de praktijk niet vaak gebruikt wordt. Althans, ik heb bij ons op school nog nooit iemand erover gehoord. Maar misschien is het voor je dochter een mooie oplossing.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2020, 12:40 
Volwassene

Dee85 schreef:
Nee, dat kan ik begrijpen. Dat is inderdaad niet fijn.
Volgens mij bestaat er ook nog zoiets als de Raket-serie. Dat is voor kinderen die een versnelde leesontwikkeling doormaken als ik me niet vergis, maar net nog niet goed genoeg lezen voor de zon-serie. Ik heb alleen het idee dat die in de praktijk niet vaak gebruikt wordt. Althans, ik heb bij ons op school nog nooit iemand erover gehoord. Maar misschien is het voor je dochter een mooie oplossing.

Raket zat in de editie die tot 2014 gebruikt werd. Dat was maan met wat extra letters. Die extra letters kwamen uit de zogenaamde "structureerwoorden", een set woorden die top-down uit het hoofd geleerd moest worden zonder instructie over alle individuele letters. Dat was een slechte leesdidactiek, en daarom is dat verdwenen.

Er is in de editie van 2014 wel meer differentiatie aangebracht binnen maan. Als je ingelogd bent kun je onderaan mijn voorsteltopic (http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=100&t=11798) een link vinden naar het artikel "Betere maan-lezers".

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 15 nov 2020, 12:44 
Volwassene

In de nieuwste versie van Veilig Leren Lezen zijn volgens mij geen raket-materialen meer. Het kan wel een optie zijn om alles wat gericht is op vlot leren lezen op maanniveau te doen en als uitdaging wat zonmaterialen te gebruiken.
En verder lijkt het me belangrijk dat je dochter op de hoogte is van het oefendoel: sneller leren lezen, zodat je interessante boeken beter kunt begrijpen. Wellicht heeft het oefenen meer effect als ze weet wat ze moet oefenen en als voor haar zichtbaar is hoe snel ze nu leest (zoveel woordjes per minuut) en wat haar oefendoel is (zoveel woordjes meer).

BerichtGeplaatst: 15 nov 2020, 15:43 
Volwassene

Oh goed dat jullie het corrigeren, dan heb ik zwaar verouderde informatie op internet zitten lezen (en me deels gebaseerd op groep 3 ervaring oudste uit inderdaad 2014).

BerichtGeplaatst: 15 nov 2020, 22:32 
Volwassene

Dank jullie voor het meedenken. Ze leest thuis M3 en E3-boekjes en wat ik merk is dat ze begrijpend wil lezen. Soms heeft ze een zin technisch gelezen en hoor ik aan haar intonatie dat ze de betekenis niet direct heeft. Ze leest de zin dan nog een keer met intonatie en dan hoor je ook dat ze hem begrijpt. Dat gebeurt eens in de 6 zinnen ongeveer. De rest begrijpt ze meteen en ik kan dan ook vragen stellen over wat ze net had gelezen. Ze houdt niet zo van lezen en daarom snap ik wel dat ze wil begrijpen wat ze leest, want dat geeft dan nog enig plezier.

Ik zei ook tegen de juf dat we dan toch gaan oefenen thuis om haar leestempo omhoog te brengen ondanks dat ze geen oefenblaadjes met leeswoorden naar huis meekrijgt. Dat vond juf geen probleem. De juf zelf wil bij de volgende test dochter wel vertellen dat ze de woordjes ook snel mag lezen, zelfs met een zandlopertje erbij. Ik denk dat dat wel gaat werken. Als het doel haar duidelijk is, raakt ze meestal ook gemotiveerd. Ik zal, als ik de ib’er toch spreek, de ib’er vragen wat er aangeboden kan worden bij een ‘snelle maanlezer’ aangezien Raket blijkbaar niet meer bestaat en zon nog net te hoog gegrepen op dit moment.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 10:14 
Volwassene

Dat klinkt als een goede oplossing voor nu, Merriedroom. Ik ben benieuwd of ze in de leeslijnen dan nog iets kunnen betekenen voor je dochter.

Ik heb contact gehad met de juf en verteld dat we de observatie een goed idee vinden. Die wordt nu geregeld en ik hoor het als ze meer weten. Heel fijn.
Dochter zelf vindt het nog steeds leuk op school, maar ze vertelt niet veel over wat ze heeft gedaan. Alleen als ze een nieuwe letter heeft geleerd. Lezen doet ze nog steeds met veel plezier. Gisteren heeft ze het woordje 'leesboek' op haar gekopieerde boekje van school geschreven. En zelf een verlanglijstje voor de Sint geschreven. Het is heel positief dat ze dit allemaal laat zien en zich dus iets minder lijkt te verstoppen thuis dan voorgaande jaren.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 23:47 
Volwassene

Ik ben benieuwd wat er uit de observaties zal komen, Dee85. Fijn toch om je dochter langzaam uit haar schulp te zien kruipen. Het is ook wat dat ze zo gaan lezen en schrijven.

Ook hier een meedenkende school. Er is een soort gedragsobservator op school die de klassen observeert en tips geeft aan de leerkracht over de klassendynamiek. Deze zal gevraagd worden om eens wat meer in te zoomen op dochter. Ze heeft intense emoties (zeer enthousiast en dan weer zeer ontevreden). Kijken of er mogelijk ook verbanden, aanleidingen of anderszins dingen zijn die deze emoties versterken of door te beïnvloeden zijn. Zou mooi zijn als ze voldoende dingen heeft door de week heen om enthousiast over te worden. Het leven gaat dan zoveel makkelijker :-)

Herhalingen vindt ze doodsaai, het plusboek rekenen nog steeds erg makkelijk. Ib’er stelde voor om vooraf rekenen te toetsen en zo beter aan te sluiten bij wat ze nog te leren heeft. Dat zou al een verbetering kunnen zijn. Thuis lezen we E3-boekjes en per bladzijde merk ik dat ze vloeiender en sneller gaat lezen. Toen ik zei dat we gaan oefenen op snelheid om straks leukere verhaaltjes te kunnen lezen op zon i.p.v. de woordjes die ze nu leest op maan, begonnen haar ogen al te twinkelen. Daar kan ik toch wel erg van genieten.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 11:10 
Volwassene

Dat is zeker genieten. En bovendien fijn dat je zo duidelijk aan haar merkt wat goed werkt en wat niet.

Ben inderdaad blij dat dochter wat meer uit haar schulp komt thuis. Gisteren achterop de fiets zagen we de maan en twee sterren. Ik legde uit dat die sterren waarschijnlijk planeten zijn. En dat als je sterren ziet, je in het verleden kijkt. Dat uitgelegd. En vervolgens wilde ze weten hoe dan het leven op aarde is ontstaan. Er staat een leuke serie op Netflix, 'Er was eens....het leven.' Het is een oude serie, misschien kennen jullie het ook van vroeger. Ik heb er wel naar gekeken. Maar ze vindt dat erg interessant. Snapt niet alles, maar het prikkelt haar weer en ze stelt veel vragen. 's Avonds moeten we dan ook weer voorlezen uit een boek over het menselijk lichaam. Het doet me zo aan oudste denken. Op die leeftijd lazen we ook uit die boeken voor.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 12:05 
Volwassene

@Dee85: je benoemt een aantal keren dat je dochter eerdere jaren minder van zichzelf liet zien, mag ik vragen hoe je dat merkte?
Mijn jongste zit nu in groep 2 en zit helemaal niet lekker in haar vel, wat vooral thuis tot uiting komt. We puzzelen erg met hoe het nu gaat op school... We hebben binnenkort een afspraak met de leerkrachten, maar was even benieuwd naar jouw (en anderen?) ervaring.

Met wat we J nu zien doen, vragen wij ons ook wel eens af wat ze straks in groep 3 gaat doen... Bij M begon in groep 3 de 'buikpijn' en zijn er daardoor/toen pas langzaamaan dingen duidelijk geworden.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 12:57 
Volwassene

Ik merkte dat omdat ik haar een paar keer 'betrapte'. Observeerde ik haar in haar spel zonder dat ze het doorhad. En in gesprekjes, dat ze gedachtesprongen maakt die best groot zijn en verbanden trekt die niet heel voor de hand liggend zijn. Ik merk ook verschillen met sommige vriendinnetjes die hier over de vloer komen. De ene kan haar wel volgen, de andere niet.
Een paar weken terug vroeg ze of het klopte dat 2x2 4 is. En zo nog een paar sommen van de tafel van twee. Tegelijkertijd vindt ze rekenen lastig in de klas. Nou zijn tafels maar een los onderwerp en ik wil niet zeggen dat ze dan dus een sterke rekenaar is, maar ik merk daaraan wel dat ze dingen begrijpt die complexer zijn dan wat ze nu in de klas aanbieden. En zo krijg ik telkens een los puzzelstukje te zien als het ware, die zou kunnen passen bij het hebben van een voorsprong. Ik probeer niet alleen te kijken naar wat ze al kan, maar vooral ook naar de snelheid waarmee ze leert/hoeveel herhaling ze nodig heeft.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 13:10 
Volwassene

Aha, dank je wel.
Ik lees daar wel wat herkenning in... Ik probeer daarmee ook op één lijn te blijven met de leerkrachten, zodat zij weten wat J in de klas laat zien (of niet), maar ook wat zij thuis of 'ongemerkt' laat zien. Niet om op te scheppen, maar om bij te dragen aan inzicht over haar ontwikkeling.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 19:34 
Volwassene

Dee85 schreef:
Er staat een leuke serie op Netflix, 'Er was eens....het leven.' Het is een oude serie, misschien kennen jullie het ook van vroeger. Ik heb er wel naar gekeken.
Geweldig ... Maestro! Ik keek er vroeger met mijn jongere broertje naar en mijn kinderen hebben ook alle afleveringen gezien. Ze begrepen niet alles maar het was boeiend genoeg om te blijven kijken.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2020, 10:03 
Volwassene

Leuk hè, dat zo'n oude tekenfilm nog steeds zo kan boeien? Dochter begreep ook lang niet alles, maar ik moest die avond gelijk weer voorlezen uit een boek over het menselijk lichaam.

De geplande observatie wordt over de kerstvakantie heen getild. Daar had ik al zo'n vermoeden van, mede daarom nu al aangegeven dat we dit graag willen laten uitvoeren. Ben een volleerd basisschoolmoeder. ;) Inmiddels kon de juf ook melden dat dochter haar werktempo iets omhoog is gegaan, dus dat is ook fijn.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2020, 13:46 
Volwassene

Ja, vechten als een leeuwin voor je welpjes. We snappen allemaal dat niet alles meteen en direct kan, maar als ze verder in de toekomst pas iets kunnen doen, dan wil je ook dat het dan ook gebeurt. Vinger aan de pols houden dus.

Dan ben ik ook blij dat ib’er en juf hier meteen een paar aanpassingen hebben gedaan. Dochter hoeft sommige rekenuitleg niet meer te volgen, maar mag dan in haar plusboekje werken. Ze vindt het nog steeds erg makkelijk. Daarom gaan ze ook de toets vooraf afnemen in volgende blokken. Kind is zichtbaar vrolijker thuis.

Zijn er naast de observaties al dingen die ze kunnen aanpassen voor je dochter, Dee85? Of is daar toch echt die observatie voor nodig?

Pagina 5 van 5 [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5