Het is nu 20 okt 2020, 19:58

Pagina 3 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2020/2021
BerichtGeplaatst: 06 okt 2020, 21:37 
Volwassene

Citaat:
Mijn kinderen hebben ook niet leren leren op de basisschool. Toen het later nodig was om (een beetje) te plannen en door te zetten lukte dat wel. Ook op de universiteit zijn ze nooit aangelopen tegen het gemis van deze ervaringen. Mogelijk heeft daarbij wel geholpen dat ze op andere gebieden hebben ervaren dat oefenen leidt tot leren: ze zijn vroeg op muziekles gegaan en hebben ook veel gesport. Ik heb daarbij expliciet aandacht besteed aan doelen stellen en de relatie leggen tussen oefenen en resultaat.

Ik dacht altijd dat ik niet echt had leren leren. Want ik hoefde nooit echt moeite te doen voor toetsen ofzo, en met werkstukken kwam ik nog wel eens in de problemen die ik moest oplossen met de dag ervoor ziekmelden zodat ik het op tijd kon inleveren.

Ik heb laatst een cursus gedaan 'The Science of Learning' waarvan ik vooral geleerd heb hoe andere mensen "leren". Ik heb allerlei strategieën geleerd voor hoe je een tekst moet bestuderen en onthouden. Maar dat waren allemaal dingen die ik eind basisschool al deed, alleen noemde ik dat "lezen" en dacht ik dat iedereen dat deed als ze aan het "lezen" waren. Nou niet dus! En die manier van lezen was de reden dat ik nooit wat hoefde te doen voor een toets.

Dat iemand geen moeite lijkt te hoeven doen betekent niet dat ze later vast gaan lopen.

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 okt 2020, 22:09 
Volwassene

Ik heb vorige week de leerkuil uitgelegd aan mijn zoontje en af en toe wijs ik hem erop dat hij er op dat moment in zit, of dat hij er doorheen is gegaan. Ook laat ik hem zien dat ik er af en toe in zit, zodat hij ziet dat het niet alleen bij hem gebeurt. Geen idee of hij er iets aan heeft, maar ik vind het wel leuk om hem er bewust van te maken.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2020, 20:13 
Volwassene

geekmum schreef:
Dat iemand geen moeite lijkt te hoeven doen betekent niet dat ze later vast gaan lopen.
Helemaal waar! Mijn oudste is daar ook een voorbeeld van.
Helaas ken ik ook aardig wat voorbeelden waarbij dat 'geen moeite hoeven doen' en 'niet leren leren' niet goed uitpakte. Deze kinderen waren niet in staat om de knop om te zetten toen het wel nodig was en liepen dus wel vast. Soms al op het VO, soms pas op de uni, soms zelfs nog later, in hun werkzame leven.

Het lastige is dat wanneer je ziet dat je (nog jonge) kind geen of weinig inspanning levert op school en toch goede resultaten laat zien, je niet kunt voorspellen in welke categorie je kind over 10-15 jaar gaat vallen.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2020, 22:21 
Volwassene

Wij stevenen hier af op een thuiszitter :( We merken het aan het gedrag van zoontje. Hij zit, zoals eerder geschreven, op het so. De juffen doen het goed, die zien hem en dagen hem uit. Maar zijn klasgenootjes... Hij vindt geen aansluiting en is hun gedrag aan het kopiëren. Wij zijn thuis alleen maar bezig met nieuw gedrag afleren, wat hij die dag op school weer heeft opgepikt. Deze week is er meerdere keren met stoelen gegooid en schreeuwt hij echt dat hij een bepaalde klasgenoot nadoet. En dit is mijn zoontje niet... Hij weet gewoon niet wat hij moet doen om aansluiting te vinden bij de klasgenootjes dus doet hij ze na. Maar hun niveau is lager, dus is het logisch dat hij geen aansluiting vindt.

We hebben vandaag besloten dat zoontje na de herfstvakantie niet meer naar school gaat. We zijn al een tijdje op zoek naar een nieuwe school en hebben die hopelijk gevonden. Regulier onderwijs, heel klein schooltje, het klinkt goed. We gaan nu het aanmeldtraject in (observatie, gesprekken etc) en ik hoop toch zo dat hij daar snel kan beginnen.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2020, 23:43 
Volwassene

Succes MrsB! Ik hoop heel erg voor jullie dat het thuiszitten vanaf groep 3 hem bespaard blijft.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2020, 23:43 
Volwassene

MrsBucket schreef:
Wij stevenen hier af op een thuiszitter :( ... We hebben vandaag besloten dat zoontje na de herfstvakantie niet meer naar school gaat. We zijn al een tijdje op zoek naar een nieuwe school en hebben die hopelijk gevonden. Regulier onderwijs, heel klein schooltje, het klinkt goed. We gaan nu het aanmeldtraject in (observatie, gesprekken etc) en ik hoop toch zo dat hij daar snel kan beginnen.

Ik duim met jullie mee dat het schooltje van jullie keuze snel laat weten dat hij welkom is!

Helaas eigen ervaring met 2 thuiszitters (en oudste bijna). Gelukkig kreeg de jongste een kans op de school waar oudste het voltijd hb programma ging volgen. Na wat wikken en wegen durfden ze het aan om hem rustig te laten opbouwen. Nu is het samen genieten hoe hij steeds meer tot zijn recht komt en weer (meestal) tevreden fulltime naar school gaat.
Ik heb wel eens gedroomd dat "op een dag" het bericht kwam dat middelste daar ook heen mocht. Ik werd huilend wakker, want pfoe wat zijn we daar nog ver van verwijderd! Tegelijkertijd doet hij het boven verwachting goed op de thuiszittersgroep en hebben ze met jongste kunnen zien hoe snel ze opkrabbelen als de dingen op hun plaats vallen (en dat het geen opvoedkwestie is, want daar wilde cjg/gemeente steeds op aansturen, zo van zie je wel, alle 3 je kinderen lopen min of meer vast :x ). Sinds 2 van de 3 weer op hun plek zitten, gaat het thuis heel goed! Nu de middelste nog een passende plek...

BerichtGeplaatst: 12 okt 2020, 09:20 
Volwassene

MrsBucket, wat verdrietig om te lezen. :( Ik hoop dat het reguliere schooltje voor jullie de oplossing zal zijn.

Capri, dat moet een verademing voor jullie zijn, twee van de drie die nu zo goed gaan. Echt geweldig. Hopelijk mag je middelste ook gauw aan de slag daar.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2020, 09:37 
Volwassene

Capri, wat sneu dat de gemeente het aan jullie opvoeding wijt, maar (helaas) is het voor mij herkenbaar. De dagbehandeling die samen met so het onderwijs verzorgt, wijt het gedrag van mijn zoontje ook aan onze opvoeding en wil met video-interactie trainingen gaan kijken naar wat we moeten veranderen. Alleen begrijpt school niet waarom dit gedrag is en geloven ze ons niet. Ze zeggen: “er is misschien sprake van een cognitieve voorsprong” (hij loopt 2,5 jaar voor... maar dat willen ze niet zien), maar vinden dat hij sociaal-emotioneel achter loopt. Ik heb ze al heel vaak gevraagd om die dingen eens los van elkaar te zien, want het zijn twee aparte dingen, maar daar willen ze ook niet aan. Het is echt vechten tegen de bierkaai af en toe...

BerichtGeplaatst: 12 okt 2020, 13:17 
Volwassene

MrsBucket schreef:
Capri, wat sneu dat de gemeente het aan jullie opvoeding wijt, maar (helaas) is het voor mij herkenbaar. De dagbehandeling die samen met so het onderwijs verzorgt, wijt het gedrag van mijn zoontje ook aan onze opvoeding en wil met video-interactie trainingen gaan kijken naar wat we moeten veranderen. Alleen begrijpt school niet waarom dit gedrag is en geloven ze ons niet. Ze zeggen: “er is misschien sprake van een cognitieve voorsprong” (hij loopt 2,5 jaar voor... maar dat willen ze niet zien), maar vinden dat hij sociaal-emotioneel achter loopt. Ik heb ze al heel vaak gevraagd om die dingen eens los van elkaar te zien, want het zijn twee aparte dingen, maar daar willen ze ook niet aan. Het is echt vechten tegen de bierkaai af en toe...

Ik krijg ook jeuk van de combinatie soc-emo. Zijn inderdaad 2 losse dingen en veel hb kinderen lopen ook hier (ver) mee voor maar vinden geen aansluiting omdat hun leeftijdsgenootjes nog niet zo ver zijn. Ze moeten niet beginnen met conclusies trekken maar eerst eens goed observeren. Dan zouden ze de redenen achter bepaald gedrag gaan begrijpen!
Jakkes, video interactietraining. Belachelijk. Hier stelden ze mij een oudercursusje, voor iets dat de middelste niet onder de knie heeft maar de oudste en jongste wel. Hoe ze dan kunnen concluderen dat het wel aan mij zal liggen, dat ik hem dat niet aangeleerd krijg, snap ik niet (als ik het de andere 2 wel kon leren, voor zover dit iets is dat je als volwassene een kind überhaupt kunt leren. Ik geloof namelijk dat kinderen vooral leren vanuit intrinsieke motivatie + nadoen/uitproberen, niet omdat ze iets AANgeleerd krijgen) :roll:

BerichtGeplaatst: 14 okt 2020, 14:06 
Volwassene

Phoe, je zou de schuld maar in je schoenen geschoven krijgen. Mensen kunnen zo snel en kortzichtig oordelen :-( Hopen dat de (dreigende) thuiszitters snel een goede plek gaan vinden.

Herfstvakantie is begonnen of gaat bijna beginnen. Even een pauze na al die schrijfletters en dat gelees. Hopen op een goede doorgang van motivatie en plezier bij de jonge kinderen!

BerichtGeplaatst: 14 okt 2020, 20:38 
Volwassene

We kregen goed bericht vandaag, er is een nieuwe school waar zoontje welkom is en we gaan nu voor half november als moment voor overstap. Dan hoeft hij na de vakantie nog maar 3 weken naar de huidige school. Met af en toe een dagje thuis overleven we dat wel, lijkt me. Ik heb staan juichen van geluk!

BerichtGeplaatst: 14 okt 2020, 21:47 
Volwassene

Ik denk niet dat het gaat om de schuldvraag als hulpverleners ook de opvoedsituatie bij de analyse willen betrekken als het niet goed gaat met een kind. Ook als het met andere kinderen in het gezin wel goed gaat kan het zo zijn dat de opvoedsituatie beter afgestemd kan worden op de behoeften van het kind waar het niet goed mee gaat. Het kan in sommige situaties juist onprofessioneel zijn om de opvoedsituatie bij voorbaat buiten beschouwing te laten.
Ik begrijp wel dat het helemaal niet prettig is als de opvoedsituatie onder een vergrootglas ligt en al helemaal als je als ouders het idee hebt dat de oorzaak op school ligt. Een goede hulpverlener zou eerst goed naar ouders moeten luisteren en uitleggen waarom het ook belangrijk is om naar de opvoedsituatie te kijken. Niet om te kijken wie schuldig is, maar om een beeld te krijgen van het geheel en mee te kunnen denken over mogelijke oplossingen.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2020, 11:53 
Volwassene

Capri schreef:
Ik krijg ook jeuk van de combinatie soc-emo. Zijn inderdaad 2 losse dingen en veel hb kinderen lopen ook hier (ver) mee voor maar vinden geen aansluiting omdat hun leeftijdsgenootjes nog niet zo ver zijn.
Ik ben ook allergisch voor de combinatie sociaal-emotioneel. Het zijn inderdaad 2 verschillende aspecten van de ontwikkeling. Vaak zie je bij hb kinderen ook nog eens een asynchrone ontwikkeling: bijvoorbeeld dat een kind cognitief 3 jaar voor loopt, sociaal gezien 2 jaar en emotioneel gewoon leeftijdsadequaat functioneert. Als je dan motorisch bijvoorbeeld nog wat onhandig bent voor je leeftijd, is de verwarring helemaal compleet. Voor buitenstaanders is dat vaak allemaal heel moeilijk te rijmen. En dan wordt 'anders' heel snel uitgelegd als 'niet gemiddeld dus een probleem/achterstand'. Terwijl het veel genuanceerder ligt.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2020, 21:22 
Volwassene

Ik ben het met loekie en Paula eens. Het ligt allemaal heel genuanceerd en daarom moet je ook naar alle aspecten kijken. Maar als je als hulpverlener het gevoel geeft aan de ouder dat in diens opvoeding iets mis gaat ‘want alledrie de kinderen hebben problemen’ dan is elke nuance zoek en faalt de hulpverlening. Je kunt naar mijn mening niet meer spreken van hulpverlening als er een gevoel van schuld en wantrouwen (in capaciteiten van betreffende hulpverlener) bij de ontvanger ontstaat.

En het internet getuigt er in niet te ontkennen grote mate van dat opvoeding heel dichtbij de mens staat en je dit onderwerp met fluwelen handschoentjes moet behandelen. En een beetje kennis van de materie HB is een pre in onze gevallen. Als het niet om de kinderen in kwestie gaat, dan wel dat de ouders meestal ook niet dom zijn en zo door slechte onderbouwing heen prikken. Al hebben alle 12 de kinderen soortgelijke problemen, dan nóg hoeft dat niet aan de opvoeding te liggen. Causaal verband is daarmee niet aangetoond ;-)

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 01:30 
Volwassene

merriedroom schreef:
Al hebben alle 12 de kinderen soortgelijke problemen, dan nóg hoeft dat niet aan de opvoeding te liggen. Causaal verband is daarmee niet aangetoond ;-)
Precies. En als je dat als hulpverlener/zorgverlener toch denkt, dan hou je wat mij betreft in eerste instantie je mond richting de ouders en onderzoek je eerst de situatie met een 'open mind'. Want de situatie zou zomaar eens anders kunnen zijn als jij bedacht had.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 11:20 
Volwassene

Citaat:
Al hebben alle 12 de kinderen soortgelijke problemen, dan nóg hoeft dat niet aan de opvoeding te liggen. Causaal verband is daarmee niet aangetoond ;-)
Klopt. Als de oorzaak ergens anders ligt, bijvoorbeeld op school, kan het aanpassen van de opvoeding wel een bijdrage leveren aan het oplossen van de problemen. Natuurlijk verdient het de voorkeur om de werkelijke oorzaak aan te pakken, maar dat lukt niet altijd. In onze situatie was de oorzaak van (lichte) problemen overduidelijk op school te vinden, maar door thuis anders om te gaan met het probleemgedrag hebben we m.i. wel grotere problemen kunnen voorkomen.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 19:09 
Volwassene

loekie schreef:
In onze situatie was de oorzaak van (lichte) problemen overduidelijk op school te vinden, maar door thuis anders om te gaan met het probleemgedrag hebben we m.i. wel grotere problemen kunnen voorkomen.
Dat hebben wij inderdaad ook zo ervaren. Dat 'anders omgaan met thuis' hebben we overigens wel zelf moeten 'ontdekken', de deskundigen die we destijds consulteerden hadden niet zoveel bruikbare adviezen.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 21:13 
Volwassene

Citaat:
Dat 'anders omgaan met thuis' hebben we overigens wel zelf moeten 'ontdekken', de deskundigen die we destijds consulteerden hadden niet zoveel bruikbare adviezen.
Wij ook. Ik had geluk dat ik door mijn studie en werk al best veel wist over hoogbegaafdheid en over 'uitdagen'; verder heb ik ook veel gehad aan het boek Geef me de vijf, dat eigenlijk bedoeld is voor ouders van kinderen met een stoornis binnen het autistisch spectrum. Op één of andere manier werkten verschillende tips daaruit goed voor mijn oudste. Hij had als jong kind best wat kenmerken die passen bij ASS, maar die kenmerken zijn bijna allemaal verdwenen.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 22:44 
Volwassene

Grappig, een aantal tips uit dat boek heb ik destijds ook gebruikt. Wij hadden verder geluk met de therapeute bij wie we terecht kwamen met de kinderen toen het niet zo goed ging met ze. Zij had veel ervaring met hb kinderen (naast professional was ze ook ervaringsdeskundige) en ze voelde vooral jongste haarfijn aan. Aan haar adviezen hebben we veel gehad.

Pagina 3 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3