Het is nu 21 sep 2020, 20:27

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 3 2020/2021
BerichtGeplaatst: 18 aug 2020, 21:44 
Volwassene

Hier alles over onze kinderen in groep 3!

Over mijn zoontje: Hij is in maart 5 jaar geworden en gaat vanaf volgende week naar groep 3. Hij zit in een combinatieklas groep 1/2/3 op SBO en kan dus nog lekker veel spelen. Qua leerstof heeft hij in groep 3 eigenlijk ook niet veel meer te zoeken, maar de juf gaat op zoek naar hiaten en kijken waar ze hem nog bij kan spijkeren.
Ergens tussen september en januari moet hij stoppen op het SBO (want de indicatie verloopt, lang verhaal en het is niet anders hoogstwaarschijnlijk) en moeten we op zoek naar een andere school voor hem. We hopen hem in de komende weken te kunnen laten testen, daar is de indicatie ook al voor binnen en het is nu wachten tot de vakantie voorbij is.

Berichttitel: Re: Groep 3 2020/2021
BerichtGeplaatst: 24 aug 2020, 19:56 
Volwassene

De kop is eraf! Zoontje wilde helemaal niet naar school en ik hoorde vanmiddag van de juf dat het echt even huilen was. Hij mocht op schoot en even knuffelen, en dat hielp. Na school voelde hij zich wel weer ok geloof ik. Morgen hebben we even een gesprekje met de juf, na school. Zoontje mag dan zijn werkjes laten zien en zij kan ons even bijpraten over wat ze gaat doen.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2020, 10:21 
Volwassene

Fijn die vakantiespreiding. Hier blijft het nog een paar dagen geduldig wachten. Ze heeft er zin in.

Ik ben zelf heel benieuwd hoe groep 3 haar vergaat. Ze is vooral bars van herhalingen en die zijn er volgens mij heel erg veel in dit schooljaar. Ze heeft voldoende om te leren (lezen, aan elkaar schrijven en automatiseren in het rekenen), maar ze haakt in de klas al halverwege de week af als de herhaling van de eerste dagen aan bod komt. Juf zit al klaar met de zonlijn en plusboekjes rekenen en ik hoop dat het bijzondere van dit andere werk (het is anders dan de meeste anderen in de klas krijgen) haar al motiveert, want zoiets triggert haar meestal wel. We zijn benieuwd!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2020, 12:24 
Volwassene

Leuk, nog iemand die hier mee gaat schrijven! Anders wordt het wel heel erg #liefdagboek.

#liefdagboek:
Zoontje was donderdag na school op. Huilen, huilen en huilen. Hij was boos en verdrietig op alles en iedereen en het duurde een hele tijd voor hij weer een beetje aanspreekbaar was. Vrijdag was een rustige dag gelukkig en vandaag doen we het ook rustig aan, dat kunnen we allemaal gebruiken. Leuk, zo’n eerste schoolweek!

BerichtGeplaatst: 29 aug 2020, 13:51 
Volwassene

MrsBucket schreef:
Leuk, nog iemand die hier mee gaat schrijven! Anders wordt het wel heel erg #liefdagboek.!

:lol:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2020, 23:29 
Volwassene

Hallo, ik schrijf ook graag mee!

Morgen is het zover: mijn jongste, voormalige thuiszitter (eerst 10 maanden volledig thuis en daarna in opbouw naar school, steeds een uurtje erbij), gaat dan weer fulltime naar school! Op zijn nieuwe school wordt hij zo ontzettend goed gezien, krijgt de ruimte om zichzelf te zijn en heeft tijdens de corona-sluiting en in de vakantie een enorme groei doorgemaakt. We zijn met hem aan de slag geweest met durven (fouten maken, nieuwe dingen doen, durven voelen dat je iets eng vindt maar het toch in kleine stapjes doorzetten). Hij heeft sinds april leren schaken, zeeslag spelen, begonnen met lezen, sudoku's maken, de spelregels van snooker leren (want tja als hij een keer met papa mee mag, wil hij natuurlijk wel winnen hahaha), fietsen zonder zijwieltjes, weer terug naar de wc gaan (hij was door faalangst en enorme druk op de vorige school compleet geblokkeerd op dit punt, voelde geen signalen meer). En afgelopen week ook nog voor het eerst schoolzwemmen gedaan Hij vond het extra spannend omdat hij nog geen zwemles had gehad, maar hij vond het heel leuk (balen dat het maar 1x per 2 weken is).

Hij is super trots dat hij nu in groep 3 zit (maar het gaat hem wel te langzaam). Nou daar wist de juf meteen op te vertellen: hij gaat deelnemen aan de plusgroep binnen de klas. Hij zit in een klas met nog een aantal 5 (en 6) jarigen met voorsprong en ze kijken bij de hb-afdeling (die start vanaf groep 4) alvast heel veel zaken af voor deze kinderen. Ik :D ben :banan: zo 8) blij!

BerichtGeplaatst: 04 sep 2020, 08:14 
Volwassene

Dat is een hele mooie start van het nieuwe schooljaar, Capri. Het vertrouwen in de school is ook erg belangrijk. Ik wilde je er spontaan mee feliciteren.

De eerste week zit hier er bijna op. Gemengder en tegenstrijdiger kunnen de emoties, signalen en het gedrag haast niet zijn. In elk geval ongelofelijk intens! Je zou zeggen dat dat ook vermoeit, maar voor 21.30 uur slapen komt meestal niet voor, omdat alles nog spookt en zoveel uit de omgeving (geluid, beeld) en gedachtes nog binnen komt. Ik ga er vanuit dat eenmaal gewend ze meer rust en evenwicht gaat vinden. Geen slecht idee om pas in de derde week haar te bestoken met pluslijnen en zo.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2020, 10:16 
Volwassene

Vertrouwen is zeker belangrijk, alle kanten op. Deze school denkt super goed met ons mee en daar zijn we heel blij mee. Een wereld van verschil zoals hij nu naar school gaat (vorig jaar heel angstig en teruggetrokken, nu rent blij de school in. Wel nog erg onder de indruk van alle materialen in groep 3 waardoor hij de juf vergeet goedemorgen te zeggen). Ik zie dat hij nu op zijn plek is en zich daar goed bij voelt, ook al geeft hij aan dat het nog te saai is. In de ochtend wordt gewerkt aan de basis (taal, rekenen) en in de middag is er wat meer afwisseling en keuze. Ik hoop dat hij vanmiddag vertelt dat het al een stuk leuker is zo, de hele dag gaan. Vanmorgen keek hij vooral op tegen de tijdsduur, maar hoe dat ingevuld wordt maakt natuurlijk heel veel uit!

Ook leuk om te zien hoe hij steun heeft aan zijn grote zus en dat ze soms samen kunnen spelen op het schoolplein.

Heel herkenbaar trouwens, dat er 's avonds nog heel veel door die hoofdjes spookt en ze juist druk worden ipv gaan slapen. Toch merken we er de volgende dag weinig van, ook als ze pas na 21.30u in slaap zijn gevallen. We proberen wel vanaf 20u rust in huis te hebben, maar gisteravond waren ze zo druk dat ze toen nog heel even buiten zijn gaan hockeyen/rennen. Ze sliepen toen wel eerder, moeten we misschien es wat mee experimenteren.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 08:37 
Volwassene

He Capri, wat goed om te lezen! Echt superfijn!

BerichtGeplaatst: 06 sep 2020, 21:17 
Volwassene

Dankjewel Dee! Hoe gaat het met jullie?

BerichtGeplaatst: 06 sep 2020, 21:48 
Volwassene

Goed hoor. Stuk beter dan vorig schooljaar. :)

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 11:04 
Volwassene

Capri, wat een goed begin van het schooljaar voor jullie!

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 11:37 
Volwassene

Zeker Mrs Bucket! Vorige week startgesprek, ze zien hetzelfde wat wij zien. Jongste heeft een ontzettende leerhonger en wil snel leren lezen. Hij kent nog niet alle letters, dus ze konden nog geen zon-lijn aanbieden. Maar ze houden het in de gaten en elk moment kan er overgestapt worden. Zoon vindt het ook wel lastig als hij een bepaalde letter al kent, maar nog niet op school heeft geleerd. Dan is het niet officieel ofzo, wordt hij onzeker van.

Nu hopen dat de coronamaatregelen niet te vaak roet in het eten gooien. Mijn kinderen waren afgelopen week wat snotterig. Dochter had echt zoveel keelpijn dat ze 2 dagen was thuis gebleven, maar woensdag ging het wel weer, dus naar school. Krijgen we woensdag einde van de dag een beslisboom (van Boink) toegestuurd van school, waaruit bleek dat alles vanaf groep 3 gerekend wordt tot 7 jaar en ouder, en dus niet naar school mag met verkoudheidsklachten. Zoontje was net voor de 4e hele dag geweest en zat toen weer 2 dagen thuis. Ik had juf al voorgesteld dat ik met hem de letters/woordjes van deze week zou oefenen en qua rekenen trek ik mijn plan wel. Dat is nog niet op niveau op school, maar als ik kan laten zien wat hij thuis heeft gedaan, krijgen ze snel een beter beeld denk ik. Ik had wat gevonden op pinterest met sommen (over het tiental tot 20) waar 3 cijfers bij elkaar opgeteld moesten worden, uitkomst stond er maar 1 getal ontbrak. Hij heeft 3 kwartier zelfstandig en geconcentreerd zitten werken, ondanks dat ik met broer en zus ook aan tafel zat te werken, elk eigen vak en niveau, waardoor er toch heel wat afleiding was. Wel boos dat hij niet net zo'n moeilijke sommen kreeg als zijn broer (rekenslang, waarbij met uitkomst steeds verder gerekend moest worden, +, -, x, : en dan tot over de 100). Jongste kent nu ook stukjes van de tafel van 7. Want je helpt hem 1x met uitrekenen en dan onthoudt hij dat "gewoon". :lol: Werkt bij middelste ook zo trouwens, geen herhaling nodig.

Ik begrijp trouwens wel dat men iets doet tegen Coronaverspreiding, maar vind de maatregelen zo inconsistent. Wij hebben begin maart al corona gehad met het hele gezin, besmettingshaard op school. Dan kan de regering wel blijven zeggen dat die er niet zijn geweest of dat kinderen er bijna niet ziek van worden, maar wij weten uit ervaring anders (heftig, kinderen gelukkig sneller herstel dan wij). Toen werd er voor ons gevoel totaal niet serieus op gereageerd (toen 3 mensen ziek waren in het gezin mochten mijn man en de jongste gewoon nog naar werk en school volgens de GGD) en nu al die maatregelen voor simpele verkoudheidsklachten.

Maar goed, hopelijk morgen weer naar school. Dochter hoest nog maar dat kan van astma komen. En dan mag je wel naar school. :roll:

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 12:23 
Volwassene

We hebben er nu 3 weken op zitten en het gaat hier ook goed. Juf ziet zoontje en geeft werk op wat zij denkt dat zijn niveau is. Ondertussen wordt hij langzaam getest en hebben we duidelijk dat hij met rekenen 3 jaar voorloopt. De overige gebieden worden de komende weken meer duidelijk.
Na de herfstvakantie gaat zoontje ook beginnen met zwemlessen, ik ben benieuwd hoe dat gaat.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 17:05 
Volwassene

Capri, ellende he? Ze zaten hier alle drie verkouden thuis. Middelste deed een test en die was negatief. Inmiddels ook niet meer verkouden.

Dochter is enthousiast op school, meer kan ik er eigenlijk niet van zeggen. Ze heeft wat aansporing nodig om te beginnen met werken, zit vaak te dromen. Met een zandloper op haar tafeltje, is ze zo klaar. Fijn dat de juf dat gelijk aanpakt.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2020, 19:53 
Volwassene

Volgens mij is het een best herkenbaar probleem op dit forum, maar dochter weet haar aandacht er niet goed bij te houden. Ik bedoel dan vooral dat ze spullen vergeet van huis mee te nemen, van school, van de bso... ze concentreert zich niet op het aan- en omkleden en ook eten gaat heel erg langzaam. Ze is met zoveel tegelijk bezig, aan zoveel aan het denken... Een nieuwe groep, nieuwe juf, nieuwe materialen, nieuwe regels; het is allemaal ook erg indrukwekkend, maar zijn er tips die hier kunnen werken?

BerichtGeplaatst: 15 sep 2020, 20:08 
Volwassene

Een zandloper. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 17 sep 2020, 19:31 
Volwassene

Wat ik mij verder nog bedacht: dochter vergeet geregeld iets. Ik vraag als zij uit school komt direct of ze aan datgene heeft gedacht. Zo niet, dan stuur ik haar terug de school in. Haar beker vergeet ze hierdoor nu niet meer. Het nieuwe project: gymspullen.

Verder herken ik het trage eten, maar dat deed ze ook bij de kleuters en dat doet ze ook thuis. Ze wil van het eten genieten, zegt ze. Ik krijg geregeld halfvolle trommels mee terug naar huis. Ik kijk het even aan. Juf weet ervan. En thuis eet ze alsnog die ene boterham op als ze trek heeft.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2020, 10:30 
Volwassene

Goedendag,

Ik haak nu pas weer in.
Onze dochter van 6 zit inmiddels 3 weken in groep 3, na vanaf de peuterspeelzaal gesprek op gesprek gevoerd dat ze onderontwikkeld is volgens de juffen en volgens de ouders niet (iq test gehad, kwam ze deels zwakbegaafd uit). Dochter bleef in groep 2 volhouden dat ze letters niet kent terwijl ze al woordjes las met 3/4 jaar.
Kennismakingsgesprek groep 3 vorige week gehad en we hebben besloten niets meer te zeggen en ze het eens uit te laten zoeken (de juf zei vaak ze valt niet op in de groep).
Vandaag start voor haar de 4e week en de juf hield ons aan vanochtend aan ze hebben haar vorige week schijnbaar getest met lezen en ze kwam uit op E4/M5 en ze krijgt nu haar eigen boekjes.

Wij vinden het bijzonder dat ze vorige week maandag nog niet opviel en dat ze woensdags/donderdags getest is.

Heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren de komende weken.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2020, 19:57 
Volwassene

Hier nu ook aantal weken bezig. Het is met ups en downs. En hoe het er nu echt voorstaat weten we nog niet goed. Hij geeft weinig aan, behalve in begin dat er niets gedaan werd met rekenen. Heb het idee dat ze dat nu goed oppakken. Dus dat is fijn. En hij heeft veel plezier met leren schrijven. Maar hoe het echt op school gaat, weten we nog niet en horen we hopelijk in een gesprek binnenkort.

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ]