Het is nu 10 aug 2020, 20:05

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rakit2 betrouwbaar?
BerichtGeplaatst: 30 jul 2020, 22:21 
Volwassene

Hi allemaal,

Onze zoon gaat na de zomer naar een groep 3 plusklas. We hebben hier voor gekozen, omdat hij moeilijk aansluiting vond bij zijn vorige klasgenootjes. Zijn IQ score afgenomen toen hij 5.8 jaar was was 133 middels de Rakit2. Met name op de onderdelen perceptueel and verbaal redeneren scoorde hij erg hoog.

Ik lees nu echter op veel sites, waaronder dit forum, dat de Rakit2 veel hogere scores geeft dan de Wisc V. Ik twijfel nu of de plusklas zo’n goed idee was, omdat de kans dus groot is dat hij bij de Wisc V misschien wel ver onder de 133 had gezeten. Het laatste wat ik wil is dat hij op zijn tenen moet lopen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is een extra test, en dan dit keer de Wisc V, noodzakelijk? Ik wil dat liever niet voor hem, maar als dat een accurater beeld zou geven is het misschien verstandig. Voor mij is hb/niet hb helemaal niet belangrijk. Het enige wat ik wil is dat hij gewoon lekker in z'n vel zit..

Dank!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Rakit2 betrouwbaar?
BerichtGeplaatst: 30 jul 2020, 23:22 
Volwassene

Ik zou me vooral niet druk maken over de betrouwbaarheid van deze iq-test of welke test dan ook. Feit is dat hij (ver) bovengemiddeld intelligent is en hij weinig aansluiting heeft bij zijn leeftijdsgenootjes. Als blijkt dat de plusklas hem goed doet, dan is dat toch mooi? Mocht hij volgend schooljaar weer niet lekker in zijn vel zitten, dan zou ik kijken naar wat zijn specifieke behoeftes zijn en dat niet laten afhangen van welke iq test hij heeft gedaan en of die nu net wel of niet boven de 130 uitkomt.

“Het laatste wat ik wil, is dat hij op zijn tenen loopt”... waarom is op je tenen lopen erg? Het is misschien wel heel erg fijn voor hem als hij zich op kan trekken aan klasgenootjes, uitdaging krijgt, iets niet meteen snapt, ergens in kan groeien, kortom: leert leren! :D

Hopelijk is die plusklas een fijne plek voor hem!

BerichtGeplaatst: 31 jul 2020, 07:52 
Volwassene

Eens met Boom.
Zelf zou ik ook nog eens kijken of het rapport dat je gekregen hebt adviezen geeft wat je kind nodig heeft om tot leren te komen. En of die plusklas dat kan bieden. Vind de adviezen belangrijker dan het cijfertje.

Anne72

BerichtGeplaatst: 31 jul 2020, 16:47 
­

Als ik lees plusklas, dan denk ik aan een dag of dagdeel in de week, maar ik weet natuurlijk niet of het klopt en of het geen voltijds plusklas is, het wordt overal weer anders genoemd.

Ik kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt hoor. Maar de verhalen over de Rakit zijn ook wel een beetje spookverhalen, volgens mij is er onderzoek naar die test gedaan, en is deze vooral in een bepaalde leeftijdscategorie (ik meen 10-11, maar pin me er niet op vast, in ieder geval oudere kinderen) niet heel betrouwbaar, en vooral ook niet zo geschikt om te differentieren in de hoogste intelligentieregionen. Maar dat wil niet zeggen dat ieder kind er met zijn ogen dicht en achterstevoren op zijn stoeltje 145 op scoort... Alleen maar dat ALS een kind hoog scoort, het nog niet erg duidelijk is, hoe hoog dan.

Dus het is nog steeds gewoon een hoge score, maar wellicht minder nauwkeurig dan een WISC score (die ook alleen bij benadering weergeeft wat de intelligentie is...)

Daarnaast gaat het niet alleen om het getal, maar om het algemene beeld, en ik denk dat je zelf vast wel kan inschatten hoe je kind 'tikt'. Waarschijnlijk heeft de school ook meer factoren dan alleen de test meegenomen bij de keuze voor de plusklas? Veel scholen kijken best goed naar waar het kind staat in algemene ontwikkeling, op lezen, rekenen enz voor ze voor plusklassen kiezen en kijken heel zorgvuldig of het kind in de klas past.

Ik hoop dat je zoontje aansluiting gaat vinden bij zijn nieuwe klasgenootjes!

BerichtGeplaatst: 01 aug 2020, 12:50 
Volwassene

Eens met vorige schrijvers. Hang niet teveel op aan het getalletje. Het feit dat het heel ver boven het gemiddelde uitsteekt, zegt, denk ik, genoeg.

Een test is een momentopname. Mijn jongste zoon heeft diverse iq-testen gemaakt en iedere keer kwam er een ander getalletje uit. Hij presteerde het om op de ene test verbaal heel hoog te scoren en op de andere performaal en vice versa. Heel vreemd dus.

De middelbare school vond hij een “onzinnig gebeuren”; hij deed daar niet erg zijn best. Werd alleen tijdens repetitieweken wakker....

Pas op de universiteit ging hij echt werken. Hij is inmiddels 2e jaars student en scoort heel hoge cijfers (wiskunde vakken). Hij steekt er daar echt bovenuit.

Nu pas is hij echt gemotiveerd. Hij zit ook veel beter in zijn vel. Zei laatst nog dat hij dacht dat hij niet zoveel kon. Hij had zelf ook absoluut niet ingeschat dat de uni hem zo goed zou afgaan.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2020, 19:15 
Volwassene

Ik dacht dat het vooral de 'oorspronkelijke' Rakit was waar twijfels over bestonden. De Rakit II schijnt veel betrouwbaarder te zijn. Maar los daarvan ben ik het eens met de vorige schrijfsters. Het cijfertje is niet zo belangrijk. Wat belangrijk is dat je kind zich prettig voelt in z'n (school)omgeving, dat hij aansluiting vindt en dat hij leert leren. Als de plusklas daar aan kan bijdragen, dan is dat mooi.

BerichtGeplaatst: 02 aug 2020, 17:31 
Volwassene

Bedankt voor jullie bijdrage meiden! Stelt me weer gerust. We gaan er gewoon voor en zien hoe het zich ontwikkelt. Misschien is het precies wat hij nodig heeft en geeft het hem de aansluiting die hij zoekt en wij hem zo gunnen. Dank en fijne zomer nog!

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]