Het is nu 28 maart 2020, 13:46




 Pagina 9 van 9 [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 21 maart 2020, 23:31 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1692
Dat is op zich een goed idee, ware het niet dat ze met een dergelijke voorsprong op deze of omliggende scholen niets doen. Hier heerst vooral het idee dat leerlingen op leeftijd gekoppeld dienen te worden. Wel willen ze bij elke leerjaar verdieping of verbreding aanbieden. Heb ik dan wel iets aan doortoetsen? Want ik weet waar haar niveau ligt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 13:58 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3376
Op de school van mijn kinderen deden ze ook weinig met kinderen met een voorsprong. Er was de laatste 10 jaar niemand versneld. Toen oudste bij de start in groep 3 bij een rekentest met kale sommen het niveau bleek te hebben dat gemiddeld presterende leerlingen in november groep 5 hebben en jongste ook twee keer liet zien erg ver voor te lopen (eind groep 2 maakte hij de laatste methodegebonden rekentoets van groep 3 foutloos en in groep 3 maakte hij de spellingtoets van M4 foutloos) begrepen ze toch wel dat ze er met een extra werkje niet kwamen. Ze zijn beide in groep 3 versneld en een groep hoger werkten de extra werkjes al veel beter.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 16:13 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20202
Woonplaats: Gelderland
Op de eerste basisschool van mijn kinderen hadden ze in 40 jaar nog nooit een hoogbegaafde leerling gehad (lees: opgemerkt) en was nog nooit een leerling versneld. Tot onze kinderen. Jongste deed groep 1 en 2 in één jaar. Volgens de kleuterjuf een verschrikkelijke keuze die alleen tot ellende kon leiden. Dochter deed groep 3 en 4 in één jaar.

Beide versnellingen zijn door ons aangevraagd. We hadden de kinderen extern laten doortoetsen en de voorsprong was dermate groot - net zoals bij de kinderen van Loekie - dat school besefte dat dit niet opgelost werd met wat extra werkjes en een smartgame.

Ging het vanzelf? Nee. Wij hebben eindeloos veel gesprekken gevoerd met leerkrachten, IB'ers en directeur, ons ingelezen, een deskundige uit de kast getrokken (die bleek te werken bij het samenwerkingsverband, school wist dat niet) en uiteindelijk beide kinderen op eigen kosten laten testen.

Maar door de communicatie open te houden, steeds te benadrukken dat we sámen een probleem hadden (namelijk een kind dat niet naar school wilde en, in geval van jongste, een kind dat op school weigerde mee te doen aan klassikale dingen) en kleine stapjes voor te stellen (zodat ze niet schrokken of riepen 'kan niet') ging het toch een hele tijd vrij goed.

Wel zijn we uiteindelijk toch van school gewisseld. Dat had minder te maken met de mogelijkheden die school bood, want ze deden echt hun best, en meer met het feit de kinderen ontwikkelingsgelijken misten.

De school in kwestie heeft inmiddels een begaafdenbeleid!



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 24 maart 2020, 20:35 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 95
Van school krijgen we elke week een tasje met knutselspullen, opdrachtjes en ideeën om te doen. Voor m’n dochter kwam er van de juf een link achteraan gestuurd naar https://slimmekleuters.nl/thuis-aan-de- ... -kleuters/ voor uitdagendere opdrachten.

Ik was nog een beetje aan het puzzelen op welk niveau ik de opdrachtjes kan aanbieden om uitdagend genoeg te laten zijn. Dat lukt wel aardig goed, want ze vindt het heel leuk om de opdrachtjes te doen die we haar aanbieden. Ze vindt het nu nog steeds leuker dan naar school gaan. Wat ik me kan voorstellen, omdat alles op haar niveau en tempo gaat. Dat wordt tegen die tijd afkicken :oops:



_________________
meisje, herfst 2014
peuter, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 23:46 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 13:58
Berichten: 1692
Paula en Loekie: Wat was jullie plan b als school deze veranderingen toch niet hadden gedaan?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 11:48 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:49
Berichten: 3376
Citaat:
Paula en Loekie: Wat was jullie plan b als school deze veranderingen toch niet hadden gedaan?
Bij beide jongens is er ook een onderzoek geweest. In beide gevallen was toen al sprake van een mogelijke versnelling. Zowel de orthopedagoog van het ziekenhuis (bij oudste) als de onderzoeker van een begeleidingsdienst (bij jongste) bevestigden de noodzaak om te versnellen. Voor oudste hebben we verschillende keren gedacht aan het veranderen van school. Uiteindelijk is het vanwege verschillende redenen nooit doorgegaan. Wat we wel altijd hebben gedaan is heel veel buitenschoolse activiteiten aanbieden. Beide jongens hebben veel gesport en muziek gemaakt; ze hadden bijna elke dag een training of les.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 20:09 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20202
Woonplaats: Gelderland
Citaat:
Paula en Loekie: Wat was jullie plan b als school deze veranderingen toch niet hadden gedaan?
Plan B was een schoolwissel als het ondanks de aanpassingen na een heel schooljaar nog niet significant beter zou gaan met de kinderen. Daar hebben we uiteindelijk inderdaad voor gekozen. School deed echt z'n best maar de ontwikkelingen op school liepen altijd achter op de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast hadden onze kinderen veel behoefte aan ontwikkelingsgelijken en die waren er gewoonweg niet. Ze moesten dus óf helemaal alleen werken, óf met de klas meedoen terwijl ze dat niveau al ruim ontstegen waren. Beide kinderen ontwikkelden een enorme weerstand tegen school en zaten slecht in hun vel.

Op de 2e school waren overigens nog steeds veel gesprekken en voortdurende aanpassingen nodig. Het grote voordeel van die school was vooral dat er vrij veel andere hb leerlingen waren. En dat ze flexibel waren in de zin van groepsoverstijgend werken en op niveau werken. Ideaal was het ook daar niet maar er was wel meer mogelijk.

Bij beide kinderen hebben we ná hun eerste versnelling onderzoek laten doen: iq-test, onderzoek naar sociale en emotionele ontwikkeling, doorgetoetst tot ze uitvielen. Op de 2e school zijn ze nogmaals versneld (oudste is uiteindelijk 2x versneld, jongste 3x).
Naast school sportten beide kinderen heel veel, zorgden wij voor peer-contacten (uitjes via het toenmalige hb-forum, speelmiddagen en excursies via Pharos), bezochten we musea, gingen we het bos in, etc. Wat Loekie ook schrijft dus, veel buitenschoolse activiteiten. Daarnaast had jongste fysiotherapie en integratieve kindertherapie onder schooltijd. En ging hij op woensdagmorgen naar een externe verrijkingsklas. Zodat hij per saldo de laatste 2 schooljaren maar 3 dagen per week naar school hoefde.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 9 van 9 [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: