Het is nu 19 feb 2020, 04:18

Pagina 6 van 7 [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 07 jan 2020, 16:41 
Volwassene

Wat verdrietig Nannet. :(
Ik hoop dat je iets kunt vinden. Je kunt ook een oproepje op het forum plaatsen.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2020, 21:14 
Volwassene

Ach jee Nannet dat is wel erg sneu, hopelijk kan je een school vinden, die beter past bij je dochter.
Hier wel weer prima om naar school te gaan gelukkig. Wel in vakantie weer een vogelvlucht met rekenen, dat doet ie dus allemaal in zijn eigen hoofd uitrekenen / automatiseren, en als ie zich zeker genoeg voelt dan komt het er uit. We vragen er niet naar, hij doet geen opdrachten en dan in een keer komt het eruit heel bijzonder om mee te maken. Tafel van twee begrijpt ie ondertussen ook prima, uit het niets :)... iets om toch maar weer eens te melden op school. Rekenen groep 3 is nu wel zeker klaar, al voordat hij er aan gaat beginnen. Gelukkig geen leestalent dus daar heeft hij genoeg te halen nog volgend jaar. Nu zien we alleen zijn broertje van 4 hem daar al in inhalen, en die kan al prima tellen / getallen lezen etc dus ik denk dat we nog iemand in de gaten moeten houden. Gelukkig houdt die erg van spelen en is nog helemaal gelukkig in zijn klas. Zo lang dat blijft zijn wij blij!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 18:28 
Volwassene

Ach Nannet, zo sneu om je dochter zo verdrietig te zien he? Kon je er achter komen of ze het zelf ook zo erg niet naar haar zin heeft op school? Mijn dochter kan zich ook erg verdrietig maken als ze diep beseft dat iets voorbij is of dat iets zó fijn is dat ze heel verdrietig kan worden bij het idee dat ze dat ook kwijt kan raken. Met een vakantie heeft ze aan het eind ook gehuild omdat ze er ‘afscheid’ van moest nemen, dat de vrije dagen voorbij waren. Dit stond los van wat zij van school vond op dat moment. Een moment van diep besef hoeveel ze van mij houdt gaat ook wel eens over in diep verdriet mij te kunnen verliezen. Het breekt een moederhart!

Nannet, ik hoop dat je een school kunt vinden waar jij en je dochter zich gehoord en gesteund voelen. Heel veel succes!

BerichtGeplaatst: 27 jan 2020, 00:41 
Volwassene

Het huilen kwam echt omdat ze tegen de werkjes op school opzag. Inmiddels is ze erg stoer geweest en heeft ze aan haar juf durven aangeven dat ze werkjes echt te makkelijk vond en moeilijker wilde. Dat heeft ze gekregen en komt ze een stuk blijer uit school.

Qua andere scholen zit er niet iets dat beter pas bij het profiel van mijn dochter, dan zou ik echt moeten verhuizen, aangezien mijn wens ook is om te verhuizen is het een optie maar ik vind het nogal een taak om uit te zoeken naar welke plek we dan heen zouden moeten. Daarnaast zit mijn dochter in een faalangst traject voor hoogbegaafden, misschien dat er nu het nodige uit voort komt rollen.Aankomende maanden worden cruciaal.

Hoe is het met de andere kindjes? Om me heen hoor ik van andere ouders vooral dat hun kinderen blijven kleuteren. Is dat bij jullie op het schoolplein ook al een onderwerp?

BerichtGeplaatst: 27 jan 2020, 17:36 
Volwassene

Ik spreek maar weinig ouders en de ouders die ik spreek, hebben allemaal wel redelijk vlotte kinderen van wat ik zo zie. Dus die zullen naar mijn verwachting niet nog een jaar kleuteren.
Wellicht komt dit ook pas ter sprake als we het eerste rapport van dit schooljaar hebben gekregen, dat duurt nog eventjes.
Begrijpelijk dat je het faalangsttraject wilt afronden. Halverwege er mee stoppen is ook zoiets en ook een overstap is ingrijpend.

Met mijn dochter gaat het in principe goed. Ze is nu erg bezig met het sociale leven na schooltijd. Vorige week had ze maar 1 dag geen speelafspraak.
Thuis is ze bezig met van alles en nog wat. Spoken/monsters/geesten vindt ze op het moment erg interessant. En ze is al de hele middag zoet met een ukelele die ik voor de kinderen heb gekocht.
Onlangs had ik een gesprek met de mentor van mijn oudste dochter waarbij de jongste ook aanwezig was. Ze heeft toen 2 uur lang zo zoet aan tafel zitten tekenen. Ze kan zich onwijs goed concentreren voor langere tijd.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2020, 20:23 
Volwassene

Bij ons wordt daar niet over gepraat op school, vorig jaar ook eigenlijk niet meegemaakt.

Hier is verder alles rustig. Hij begint kleine beetjes te lezen en is hier trots op dus dat is erg leuk om te zien. Verder vliegt ontwikkeling in rekenen maar door, maak me daar vooral voor groep 3 straks zorgen loopt helemaal uit de pas ondertussen tot 100 uit zijn hoofd rekenen. Voor nu is het vooral groep 2 zo goed mogelijk uitzingen en dat gaat met uitdaging die ze hem geven best redelijk. Hij verveelt zich vooral thuis en vind niks leuk, denk dat met het leren lezen in groep 3 hem dat ook gaat helpen hij kan dan weer nieuwe dingen zonder hulp.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020, 08:18 
Volwassene

Op school gaat het hier wel goed geloof ik. Vooral een door school georganiseerde naschoolse cultuurklas valt verschrikkelijk goed in de smaak bij haar. Deze zes keer is het knutselen met allerlei materialen. Ze vertelt aan iedereen (thuis, BSO) er honderduit over. Met rekenen vliegt ze vooruit, terwijl ze alles wat lezen is, vermijdt. Toch kreeg ze een blaadje van school mee met hoe je de letters goed schrijft; voor als ze zou willen oefenen, kunnen we dat op de juiste manier doen. Uiteraard hoeven we niets te oefenen of zo, maar dit is natuurlijk wel veel beter dan dat ze ‘uit principe’ niets gaan vertellen en ze het dan maar fout blijft schrijven totdat het ‘eindelijk mag’ in groep 3.

Iets anders en helemaal schoolgerelateerd: onze school gaat overstappen van gewone rapporten met cijfers (bij kleuters een samenvatting van het observatiesysteem) naar een portfolio waarbij kinderen (hoe ouder, hoe meer zelf) werkjes, projecten, foto’s van resultaten in hun portfolio kunnen hangen en uiteindelijk in de hogere groepen ook zelf een beoordeling mogen invullen en die dan in gesprek met de leerkracht met diens beoordeling erbij wordt besproken. Cijfers veranderen in waar het kind staat in de ontwikkeling (welke methodetoetsen zijn nog niet of juist heel goed gemaakt). Zo kun je ook de ontwikkeling zien als het kind bijv. nog een jaar achter loopt met rekenen i.p.v. elke keer weer een onvoldoende op het rapport. En andersom natuurlijk ook. Volgende week zijn de ‘rapporten/allereerste portfolio’s er en ik ben heel benieuwd, net als alle andere ouders op de school, naar hoe dit er voor onze kinderen eruit gaat zien.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020, 11:27 
Volwassene

Dat is wel een goede tussenoplossing, zo'n blaadje meegeven voor als ze eventueel wil gaan schrijven.
Mijn middelste dochter wilde bij de kleuters ook niets weten van lezen, maar van rekenen wel. In groep 6 doet ze het nu op alle vlakken goed, maar rekenen is nog steeds haar lievelingsvak. ;)

Bij ons op school werken ze niet met een portfolio, maar wel met twee aparte rapporten. Eentje voor het kind, waar ze vooral beoordelen op inzet en je persoonlijke vooruitgang (je wordt vergeleken met jezelf). En eentje voor de ouders met beoordelingen van onvoldoende t/m zeer goed per vak en de Cito scores (je wordt vergeleken met andere kinderen). Het is dan aan de ouders of ze dat laatste rapport met hun kind willen delen. Hij gaat altijd met de ouder mee in een gesloten envelop. Er zijn dan ouders die net buiten het klaslokaal of op het schoolplein deze envelop gaan openen en gaan staan blerren wat er op staat. Ik vind dat altijd heel ergerlijk.

Ik vind het persoonlijk wel fijn dat er een stukje persoonlijke ontwikkeling in het rapport staat, maar ook dat je een stukje hebt waarin je goed kunt zien hoe je kind het doet t.o.v. het gemiddelde.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 13:19 
Volwassene

Een kleine teleurstelling over het portfolio.. ze hebben niet meer de verhaaltjes per onderdeel van de kleuterobservatie, maar de afstreeplijst daarvoor in de plaats toegevoegd. Maar aangezien ze na 3 maanden op school alles al op ja had staan, geeft dit ons nul informatie. Als ik hem puur zou bekijken, blijkt er een heel groot probleem te zijn: ze staat nu al een jaar volledig stil in haar complete ontwikkeling :shock: Maar dat is natuurlijk niet zo. Wat een gemiste kans! Ik heb werkelijk geen enkel idee van hoe school haar nu ziet, terwijl ik uit die verhaaltjes juist een heel goed beeld kreeg van hoe ze het deed en mooie aanleidingen had voor het oudergesprek.

Zijn bij jullie de rapporten al uitgedeeld en geeft dat een beeld van wat de kleuter heeft geleerd en hoe die zich ontwikkelt? Staat er ook iets over voorspelling naar groep 3?

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 22:58 
Volwassene

Bij ons is er maar 1 ouderavond geweest en de volgende is eind van het schooljaar. Bij ons is het geen rapport maar houden ze bij op welke leeftijdsperiode ze presteren. Sommige dingen komen in de loop van de tijd erbij, in dit geval is het met letterherkenning vanwege dyslexiesignalering een heel vragenlijst. En de leerkracht schrijft dingen los erbij die opvallen over de afgelopen periode. Best wel uitgebreid.

Wat bedoel je met voorspelling voor groep 3? Of ze overgaan of wat ze daar gaan doen?

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 21:10 
Volwassene

Die stukjes van de leerkracht vond ik ook zo waardevol, maar nu is het alleen een afvinklijst. Synchroontellen tot 17: ja. Maar dat zegt mij dus niets, want dat kon ze 2 à 3 jaar geleden ook al.

Met die voorspelling bedoel ik de verwachting of de kleuter naar groep 3 kan. Volgens het observatiesysteem zou die eerste vaststelling in februari plaatsvinden, daarom dat ik er iets over in het rapport had verwacht. Maar misschien is het niet gebruikelijk dat school daar al iets over aan de ouders laat weten, vandaar mijn vraag naar jullie ervaring.

Aankomende dinsdag de ouderavond (10-minutengesprek) en dan zit de IB’er er ook bij want dochter heeft veel boze buien de laatste tijd. Even samen met school kijken waar het mogelijk vandaan komt en hopelijk een oplossing vinden.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 21:15 
Volwassene

Van wat ik begrepen heb hebben de ouders van langer kleuteren leerlingen dit een paar maanden terug bij de ouderavond al voorzichtig gehoord dat ze waarschijnlijk langer in groep 2 blijven. Dochter gaat sowieso over en bij ons is het ook niet ter sprake gekomen.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2020, 13:16 
Volwassene

op onze school is zowel langer kleuteren als versnellen geen onderwerp van gesprek op een vast moment. Natuurlijk is het richting zomervakantie meer actueel dan op andere momenten maar de vraag of het kind op z’n plek zit kan ook op andere momenten logisch zijn: gaat het goed in de huidige groep (waarbij sociaal, emotioneel en aansluiting volgens mij meer rol spelen dan cognitief). Het was bij ons officieel niet langer kleuteren want kind is van februari maar wij hebben in groep 1/2 op ieder gesprek besproken wat beter zou zijn: in groep 2 blijven of naar groep 3. Groep 2 zou wel beteken dat ze zo ongeveer oudste kleuter zou worden omdat de okt-dec groep wel naar groep 3 ging. Leerkracht gaf daarbij ook aan wat er mogelijk was bij nog een jaar kleuteren. Dat sprak ons erg aan. Ons kind houdt van spelen en is creatief en ruime aandacht daarvoor leek en was prettig. Ons kind las al boeken als dolfje weerwolfje ed en bij langer kleuteren was er meer op maat lezen mogelijk omdat er minder kinderen leesonderwijs hadden. Het was weliswaar niet de vraag maar wij zijn nog altijd blij dat we voor lang kleuteren hebben gekozen. Het vertrouwen in de leerkracht in groep 1/2 speelde daarbij overigens ook een rol. We hebben kort voor de zomervakantie samen met de leerkracht de knoop doorgehakt.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2020, 13:43 
Volwassene

Bij ons op school is het net als bij Nannet. Als een leerling langer in groep 2 blijft, hoor je dat al eerder.

Bij ons zijn de rapporten ook zo ingedeeld dat je gewoon een balkje ziet staan van KIJK! en daar zie je dan op hoe ver je kind is. En daaronder hooguit 5 regels met 'kan het kind dit? ja/nee'. En daaronder een regeltje met wat het kind nog lastig vindt. Aan het einde van het schooljaar had de juf wel een persoonlijk stukje tekst geschreven en dat was erg leuk om te lezen.

Wij krijgen de rapporten aankomende week, dus ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2020, 16:16 
Volwassene

Hoeveel rapport en oudergesprekken hebben jullie in het jaar? Bij ons maar 2 tenzij je in een traject met je kind zit.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2020, 18:05 
Volwassene

Hier ook 2.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 14:33 
Volwassene

Hier dan eindelijk het rapport.
Met die KIJK! balkjes is alles precies op leeftijd en drie dingen onder de kalenderleeftijd, zonder tekst en uitleg. Verder staat er alleen dat ze beter kan tellen en beter getalbegrip heeft.

De voorsprong is dus echt verdwenen of niet meer zichtbaar.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2020, 21:09 
Volwassene

Dee, is de voorsprong niet zichtbaar op school of ook thuis niet (meer)? Kan er sprake van onderduiken zijn? Kleuters ontwikkelen in sprongen, misschien vielen de observatiemomenten net verkeerd?

Bij ons zijn er 2 rapportmomenten. De contactmomenten zijn aan het begin van het schooljaar, bij het eerste rapport en er is een gelegenheid als ouders het nog willen/nodig vinden aan het eind bij het laatste rapport een contactmoment. Uiteraard allemaal los van speciaal aangevraagde contactmomenten door school of ouder.

Ik had wat te hoge verwachtingen van de nieuwe vorm van rapporten. Voor kleuters doen ze het niet zo uitgebreid, want de observatie is minder uitgebreid dan (methode)toetsen vanaf groep 3. Maar tijdens het oudergesprek deelden ze een heleboel meer van waar dochter staat, waar ze extra uitdaging krijgt maar ook waar ze extra ondersteuning in kan hebben en hoe ze dat willen gaan vormgeven. De IB’er zat erbij en komende week zit ik wat langer met haar om die ideeën verder te kunnen toelichten dan in die 10 minuten kon.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2020, 11:47 
Volwassene

Ik heb meer het idee dat de juf gewoon invult tot de kalenderleeftijd en dat ze bij niemand echt verder invult.
Dochter is meer een clown die bij onzekerheid gewoon lollig gaat doen of niet werkt.
Zo zou ze in zelfstandigheid en taakgerichtheid nog een kleine achterstand hebben, maar ik vraag me af of dat te maken heeft met hoe boeiend ze de werkjes vindt. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ze met tekenen altijd een opdracht van de juf moet uitvoeren en dat vindt ze vaak niet leuk. Als ze vrij tekent, dan kan ze daar in op gaan en veel verschillende dingen tekenen. 'De pest' is alleen dat zij mensen nog steeds als koppoters tekent. Maar ze probeert ook hier en daar al in perspectief te tekenen (kamers) en ze kan Playmobil poppetjes en voertuigen wel behoorlijk gedetailleerd natekenen. En opvallende dingen: een straatlantaarn is niet een stok met een rondje of ovaal erop, nee, ze tekent er ook een gele lichtstraal onder.
Thuis zie ik een grote spanningsboog en diepe concentratie bij onderwerpen die haar interesseren. Ook is ze heel zelfstandig. Ik heb laatst een gesprek van 2 uur gehad met de mentor van mijn oudste dochter en zij zat twee uur lang non stop heel zoet te tekenen aan tafel.

Dus ja, ik denk zeker wel dat er sprake van onderduiken kan zijn. Maar dat kan ik gewoon niet kwijt aan deze juf. Al eens geprobeerd, maar dan begint ze al gauw over 'ja, maar dochter kan dit en dat nog niet goed dus dat gaan we oefenen.' Het enige dat opvalt, zijn haar grote woordenschat (maar dus geen voorsprong zichtbaar op het rapport, waardoor ik me afvraag of de juf uberhaupt weleens verder 'scoort' dan de kalenderleeftijd) en haar bijzondere interesses (weer, dino's, vleermuizen, haaien, skeletten/menselijk lichaam).

BerichtGeplaatst: 16 feb 2020, 14:24 
Volwassene

Dat kun je aan andere ouders vragen he, of er verder is ingevuld dan kalender leeftijd.

Pagina 6 van 7 [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende