Het is nu 20 feb 2020, 11:21

Pagina 4 van 7 [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2019/2020
BerichtGeplaatst: 30 sep 2019, 22:14 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Erg sneu voor je zoontje, Smht. Misschien kun je toch nog eens met hem proberen te praten. Ik moest denken aan deze tip, misschien heb je daar iets aan:

loekie schreef:
Veel kinderen van deze leeftijd vinden het lastig om te benoemen wat er aan de hand is. Soms gaat het beter door het gesprek op een andere manier te voeren. Zelf heb ik bij mijn toen 6-jarige allerlei activiteiten op een kaartje geschreven en die laten neerleggen op twee lijnen van 0 tot 10, namelijk van heel stom naar heel leuk en van veel te makkelijk naar veel te moeilijk. Op die kaartjes stonden dingen als: buitenspelen, in de kring, de bouwhoek, een werkblad maken, voorlezen, etc. Dat gaf veel informatie.

Wat een goede tip! Dat ga ik dit weekend eens uitproberen, hopelijk maakt dat het voor hem wat makkelijker om aan te geven wat er niet goed gaat.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 16:22 
Volwassene

Dochter maakt nog steeds een hele ontwikkeling door. Ze telt nu sowieso tot 25. Zonder twijfelen, fratsen of huilen. Tot 25 tellen is misschien niet iets wat direct doet denken aan een ontwikkelingsvoorsprong als je 5 jaar bent, maar het feit dat er dus meer interesse komt in cijfers en dat ze zekerder is in het laten zien, zijn twee hele grote winstpunten. Ook schrijft ze nu haar naam. Aan de manier waarop ze dat aanpakt, kan ik goed zien hoe precies ze graag werkt en hoe graag ze het goed wil doen.

Ze lijkt zich erg goed te voelen in de rol van oudste kleuter. Ze voelt zich er zekerder door. De oudste kleuters van vorig jaar waren ook echt lange kinderen en dochter is vrij klein, misschien voelde ze zich een beetje geïntimideerd daardoor.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2019, 20:39 
Volwassene

Fijn Dee! Het mooiste is toch als je ziet dat ze lekker in haar vel zit en zo de veiligheid ervaart te leren en dat ook te laten zien.

Ik zou me zeker niet blindstaren op wat een kind cognitief kan. Met genoeg aandacht en beloning krijg je veel kinderen al snel aan het tellen terwijl dat niet zo veel zegt over hun algemene ‘zijn’. Andersom lees je hier ook vaak genoeg dat pas in groep 4 of later zelfs ontdekt wordt dat een kind hb blijkt te zijn. Die zullen vast niet de tafels hebben opgedreund in groep 2. De tijd zal het leren en het belangrijkste is dat het kind gezien wordt en aan diens behoeftes wordt voldaan.

Wat overigens een hele uitdaging kan zijn, kan ik je vertellen. :mrgreen: Het lijkt wel alsof hier de puberteit al is aangebroken. Zo bijdehand, zo koppig, zo zelfstandig willen zijn, zo haar eigen plan trekken en van niemand onder de indruk zijn. Het leven van juffen en bso-leidsters is op momenten ineens een stuk zwaarder geworden. En niet het minst voor de ouders...

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 09:32 
Volwassene

Daar heb je zeker gelijk in, gezien worden en krijgen wat je nodig hebt, is het belangrijkst. Dat is bij ons op school voor de hele slimme kinderen best een uitdaging. Met de kinderen die in groep 2 al de tafels opdreunen, kunnen ze meer omdat dat duidelijker is. Met mijn dochter, die dus onzekerder is en tot voor kort geen interesse had in het schoolse leren, kunnen ze minder. En dat is zo jammer!
Kijkend naar mijn andere twee meiden, zie ik ook echt verschillen in hoe hun begaafdheid zich uit. Ik zie veel overeenkomsten met de jongste dame over wie ik hier schrijf, maar ook wel wat verschillen. Mijn middelste had bijvoorbeeld echt een lange aanloop nodig in groep 3 met het leren lezen. Maar in groep 4 schoot ze van E3 zo naar E5 door. Met rekenen was ze altijd een kei. De oudste kwam lezend de kleuterklas binnen. En toch zijn ze alle drie leergierig, creatief, gemotiveerd, gevoelig, perfectionistisch, hebben ze een groot rechtvaardigheidsgevoel en zijn ze in meerdere of mindere mate autonoom. Dat is vooral nummer 3.

Jouw dame klinkt ook behoorlijk autonoom, merriedroom. ;) Het is een kunst voor leerkrachten en leidsters om daarmee om te gaan. De leidsters stonden wat dat betreft niet zo open voor jouw input, toch?

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 11:20 
Volwassene

Het verschilt heel erg per persoon. Ik kan er een boek over schrijven, zo interessant! Maar in het kort kan ik zeggen dat er gelukkig overal mensen zijn die er wel oog voor hebben. De ene kleuterjuf (invaller zolang nodig) die ziet me al van verre aankomen en blijft stoïcijns de autoriteit afdwingen (ach wat zij wil..) en de ander heeft hb-kennis en -inzicht en herkent mijn kind én is ook realistisch dat dochter ook gewoon moet meedoen met de klas en de ‘gewone’ vaardigheden moet leren naast extra aandacht van de klassenassistent. Op de BSO is juist degene die het meest open staat voor mijn meedenken degene die het meest uitgedaagd wordt. Gelukkig kan ze haar verhaal goed bij me kwijt (neem ik de tijd ook voor). En op zwemles na de tweede woede-uitbarsting mag ik naast de badrand zitten om duiding te geven waar nodig opdat de zwemjuf beter begrijpt wat er twee keer mis ging.

Conclusie is dat het met vallen en opstaan gebeurt, met pieken en dalen. Misschien helpt het dat ze zo kunnen botsen met haar dat ze mijn hulp (in bijna wanhoop) vragen en geef ik het vertrouwen terug dat ze het beste voor hebben met mijn kind. Misschien wel een geluk bij een ongeluk, want bij jouw dochter Dee, zal dit niet snel de aanleiding zijn...

BerichtGeplaatst: 17 okt 2019, 09:50 
Volwassene

Inderdaad wel fascinerend om te zien dat het zo kan verschillen per persoon en per situatie. En dan vooral degene op de BSO, die toch uitstraalt dat ze je kind graag wil begrijpen. Bij de autoritaire kleuterjuf verwacht je juist veel meer dat die problemen gaat ondervinden.

Nee, denk ook niet dat het de aanleiding bij mijn dochter zal zijn.
Ze is nog steeds bezig met een opwaartse lijn. En ik heb echt geen idee waardoor het komt. Ze heeft bijvoorbeeld een hele tijd niet getekend. Waarom? Geen idee. Misschien een combinatie van gewoon geen interesse en het idee hebben dat ze niet goed kan tekenen. Inmiddels tekent ze volop thuis en op school. Ze is op het moment erg met Halloween bezig en daar maakt ze hele platen van. Ze houdt sowieso al van vleermuizen, dus dat komt goed uit. :)
Haar naam schrijven gaat nu heel goed en ze wil ineens ook graag andere woordjes schrijven. Die moet ik dan voor schrijven. En dan zit er een moeilijke letter in, waar ze dan van baalt, maar uiteindelijk gaat ze hem dan toch schrijven. En dan lukt het. Ik merk dat ze ook de klanken probeert om te zetten in een teken, een letter. Ze probeerde de naam van een klasgenootje te schrijven. Een korte naam van 3 letters. Ze had inderdaad de klank die je hoort fonetisch opgeschreven.
Ze had een tijdje last van een meisje met claimgedrag in de klas. Ik heb de indruk dat de juf ze heel bewust uit elkaar heeft gehouden. En ik merk aan dochter dat ze meer ontspannen is. Ze ziet er ook niet meer zo moe uit, maar dat kan natuurlijk ook door andere dingen komen.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 18:33 
Volwassene

Hallo allemaal,

Ik kom een beetje laat meedoen (en moet dus ook nog bij lezen) maar mijn jongste heeft sinds februari thuis gezeten. Hij zou nu in groep 2 moeten zitten (of op zijn oude school zou dat vanaf zijn 5e verjaardag zijn, officieel hoort het volgens mij na de zomervakantie). De oude school heeft hem zonder pardon uitgeschreven en hij is niet meer welkom. Dat was ie al niet meer vanaf februari, en dat heeft zoontje behoorlijk verdriet gedaan: "de grote mensen op school willen mij niet meer, nu raak ik mijn vriendjes kwijt".

Sinds zijn oudere zus gestart is op een nieuwe school in HB-klas, heeft hij de deur op een kier gezet om toch weer naar school te willen, waar hij eerst resoluut zei ik ga nooit meer naar school. Inmiddels is hij een paar keer gaan wennen op een nieuwe school en hij is enthousiast er over. Morgen hopen we te horen dat deze school hem wil inschrijven en dat hij kan gaan opbouwen. Na al dat thuiszitten, de afwijzing, de leugens vanuit de oude school aan de nieuwe ( :( ) en de problemen die zij hebben veroorzaakt door hun enorme druk op hem (ernstige terugval zindelijkheid, nu blokkade door angst) is dat allemaal niet zo voor de hand liggend. Het zal voorlopig maatwerk en tussen de regels door kijken worden, willen we wat bereiken.

Ook hebben we hem inmiddels laten onderzoeken is gebleken dat alle hb-zijnskenmerken aanwezig zijn en hij een IQ score heeft van 125. Er zijn wel nog flink wat belemmerende factoren (faalangst, perfectionisme, situatie rondom thuiszitten van hem en zijn broer) die mogelijk de score hebben gedrukt, vooral verbaal kwam lager uit dan wij verwacht hadden. Hij is wel heel creatief en sterk in logisch redeneren, en dat klopt dan weer helemaal :-)

Thuis is hij ineens aan het tekenen gegaan (hij durft eindelijk) en dat is leuk om te zien! Verder verveelt hij zich steeds meer, dus ik hoop dat er eindelijk eens (positieve) verandering komt in de hele situatie! Vooral voor de ontwikkeling van mijn kind, maar ook omdat leerplicht inmiddels zich ermee bemoeit. Binnenkort dus een zeer dubbel gevoel bij zijn 5e verjaardag...

Ik zal mijn best doen binnenkort jullie verhalen bij te lezen. Groetjes!

Laatst bijgewerkt door Capri op 01 nov 2019, 12:56, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 11:23 
Volwassene

Wat erg dat ze hem niet op school willen hebben! Zagen jullie het helemaal niet aankomen?

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 11:30 
Volwassene

Capri, wat erg! Was dat vanwege de zindelijkheidsproblemen?
Dat hij nu lekker aan het tekenen is, is fijn. Zo mooi als ze zich meer durven te laten zien. Ik hoop voor hem dat de nieuwe school een plek wordt waar hij zichzelf mag zijn en zich mag ontwikkelen op zijn eigen tempo.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 13:02 
Volwassene

Nannet schreef:
Wat erg dat ze hem niet op school willen hebben! Zagen jullie het helemaal niet aankomen?
Ergens wel, want ze hebben vanaf het begin moeilijk gedaan. We hadden alleen niet verwacht dat ze gericht zouden gaan aansturen om problemen te vergroten/ te bewijzen over de rug van een kind. Die druk op hem, en de onwil om hem extra uitdaging te bieden heeft nu een enorm probleem veroorzaakt wat zich zomaar niet laat oplossen. En die school schrijft hem uit en schuift daarmee alle verantwoordelijkheid af. Nu dus hopen dat een andere school het met ons samen wil oplossen.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 20:59 
Volwassene

Wat heeft hij al veel meegemaakt en dan vooral hoe verkeerd grote mensen kunnen doen. Hopen dat hij langzaam weer vertrouwen krijgt in school.

Bij m’n meisje zit ook een jongetje met een flinke traumatische geschiedenis. Nog voor hij vijf werd, was hij bij ons al aan zijn derde school toe. De eerste school maakte hem spontaan onzindelijk en voor straf lieten ze hem er de rest van de dag in zitten. De tweede school vergat hem gewoon en stond hij een tijdlang alleen buiten met een dichte deur. Driemaal is scheepsrecht en hij voelt zich vertrouwd in deze groep. Ik wens jouw zoon ook zo’n plekje toe, Capri!

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 22:45 
Volwassene

merriedroom schreef:
Wat heeft hij al veel meegemaakt en dan vooral hoe verkeerd grote mensen kunnen doen. Hopen dat hij langzaam weer vertrouwen krijgt in school.

Bij m’n meisje zit ook een jongetje met een flinke traumatische geschiedenis. Nog voor hij vijf werd, was hij bij ons al aan zijn derde school toe. De eerste school maakte hem spontaan onzindelijk en voor straf lieten ze hem er de rest van de dag in zitten.

Wat erg! Dat zou bij mij echt next level tokkie moeder in me losmaken denk ik.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 18:31 
Volwassene

merriedroom schreef:

Bij m’n meisje zit ook een jongetje met een flinke traumatische geschiedenis. Nog voor hij vijf werd, was hij bij ons al aan zijn derde school toe. De eerste school maakte hem spontaan onzindelijk en voor straf lieten ze hem er de rest van de dag in zitten. De tweede school vergat hem gewoon en stond hij een tijdlang alleen buiten met een dichte deur. Driemaal is scheepsrecht en hij voelt zich vertrouwd in deze groep. Ik wens jouw zoon ook zo’n plekje toe, Capri!

Ja inderdaad, en het doet ook veel met een kind. Wat een triest verhaal van dat jongetje :(
Mijn zoontje lieten ze er niet in zitten hoor, ze belden mij om te komen verschonen. Dat zou ik met alle liefde doen, maar mijn mogelijkheden waren beperkt omdat ik hier nog een thuiszitter heb, die regelmatig intensieve emotionele begeleiding nodig heeft.
Ik heb dat op school uitgelegd (ook al wisten ze dat al, hij heeft ook een jaar op die school gezeten voor het mis ging). Ik laat geen stapeltje papier of volle mailbox achter, maar een kwetsbaar kind alleen thuis. Dat gaat niet. Ik had al backup geregeld voor verschonen maar die kon toen vanwege andere mantelzorgtaken ook niet meer. Toen zeiden ze, dan is jongste niet meer welkom.

Ik hoop dat hij op de nieuwe school een echte kans krijgt, dat hij weer vertrouwen mag krijgen in school, in volwassenen om hem heen en vooral in zichzelf (zijn eigen lichaam). Het is geen probleemkind (integendeel!). Hij heeft wat problemen en die moeten verholpen worden.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 10:15 
Volwassene

Gisteren een goed gesprek gehad met de leerkracht van dochter. We lijken op school en thuis hetzelfde te zien. Dochter is uit haar dwarse/onzekere modus aan het kruipen en laat nu al veel meer zien dan vorig jaar. Ze valt op door haar grote woordenschat en taalgebruik en door haar bijzondere interesses. En de puinhoop die ze maakt van de speelhoeken. :mrgreen: Maar de juf ziet nu eindelijk ook dat rijke fantasiespel wat we ook thuis zien.
Samenwerken vindt dochter lastig. Ze moesten iets in tweetallen doen met een blaadje. Dochter had daar niet zo'n trek in dus ze had het blaadje doormidden geknipt en de ene helft aan het andere kind gegeven. En zo werkten ze individueel verder aan de opdracht. Goed oplossend vermogen dus, maar niet helemaal de bedoeling van de opdracht. ;) Bekend probleem wel bij slimme kinderen, dus voor mij ook weer een signaal in de richting van een voorsprong.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 10:36 
­

Kleuters laten samenwerken is sowieso best veel gevraagd.
Niet te verwarren met naast elkaar werken, overigens.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 10:54 
Volwassene

Volwassenen laten samenwerken is soms nog teveel gevraagd. :lol:

BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 00:50 
Volwassene

De herfstdip lijkt aardig aan ons voorbij te gaan geloof ik? Dat moment na 6 weken school dat de teleurstelling in de kleuters toeslaat.

Bij ons hadden we vooral een moeilijke start direct na de zomervakantie. Gestimuleerd door stickers verdienen bij goed gedrag, gaat het lekker en blijven de stoute acties binnen de perken. Ook geen enkel protest meer om naar school te gaan en aankleden gaat in een aanvaardbaar (traag) tempo. Wat mogelijk helpt is dat ze met kleine groepjes samen met de klassenassistent werken. Dan kan ze beter laten zien wat ze allemaal kan en weet. Gister was ze apetrots dat ze plus en min-sommen hadden gedaan. Échte sommen! Ze was ook zalig en voorbeeldig op de BSO en thuis. Lekker genieten van die momenten! :D

BerichtGeplaatst: 06 nov 2019, 11:00 
Volwassene

Ja, genieten is dat. Met die sommen of die letters/woordjes voelen ze zich zo groot en trots. :)
Hier geen herfstdip te bekennen bij dochter. Ze is de enige van de drie die echt 100% probleemloos naar school gaat op het moment. Middelste loopt in groep 6 nu wel tegen het trage tempo en de herhaling aan, aanzienlijk meer dan de jaren ervoor. En oudste zit in de 1e klas VO, dus dat is sowieso een hele overgang. Ik hoop echt dat jongste zo door blijft gaan. Dat ze zich veilig genoeg voelt om zichzelf te zijn en te laten zien wat ze kan. Ik denk dat ze dit bij een bepaalde leerkracht in groep 3 kan en ik heb dan ook een voorkeur voor die leerkracht. Ik weet alleen niet of ik die voorkeur ook op mag geven. Toen ze de basisschool binnen kwam, mocht dat wel. Maar ja, toen maakte het mij niets uit, omdat ik die leerkrachten allemaal niet kende.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 23:42 
Volwassene

*blaast om het dunne laagje stof van dit topic weg te blazen*

Vandaag hebben we (weer) een klein werkboekje met op school gemaakte werkbladen mee naar huis gekregen. Dat zijn zo’n 5 A4’tjes met kleuteropdrachtjes in het betreffende thema: ‘omcirkel het woord waar de letters in de juiste volgorde staan’, ‘tel hoeveel er van elk plaatje in de tekening staan’, ‘maak het doolhof’ en ‘kleur zoveel bolletjes in als het woord lang is (lettergrepen)’. Op zich niets mis mee en meestal vinden de kleuters het nog leuk ook, want het voelt wel een beetje groot aan: écht schoolwerk.

Het viel me deze keer meer op dan anders dat dochter de opdrachtjes slordig heeft gemaakt en deze keer was ook niet alles af. De werkjes worden tijdens de inloop ‘s ochtends gemaakt en ik weet niet of er later op de dag tijd voor gemaakt wordt. Ik weet ook dat het met name deze weken extra druk was in de klas vanwege Sinterklaas en dat de concentratie van mijn dromerige meid niet altijd top is. Ze vindt alles om haar heen vele malen interessanter. Maar daarmee is de drukte van de inloop met ouders en aanschuivende kinderen aan de tafel ook geen omgeving dat concentratie ondersteunt, lijkt me. Wordt de inloop bij jullie ook gebruikt voor schoolwerkjes?

Vorig jaar werd ons geadviseerd om ruim op tijd te komen om dochter meer tijd te geven het extra uitdagingswerk te kunnen maken tijdens de inloop. Nu ik dit zo opschrijf realiseer ik mij dat dit zo niet optimaal verloopt. Me lijkt het niet de bedoeling om de schooldag stiekem te verlengen door werkjes al tijdens de inloop uit te laten voeren door de kinderen. En qua werkomgeving is het al zeker niet handig. Toch de vraag: wat wordt er bij jullie aan de kinderen aangeboden tijdens de inloop?

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 07:48 
Volwassene

Bij ons is inloop zonder ouders, dus al stuk rustiger. Hier spelen normaal kinderen tijdens inloop met diverse dingen (puzzels, spelletjes, lego etc). Bij ons zoontje wordt inloop gebruikt voor verdiepingswerk, met ook zulke dingen als jij aangeeft maar ook smartgames, spelletje die wat moeilijker is, kralen / blokken met moeilijke opdracht etc. Ook omdat op ander moment er niet echt ruimte voor is. Soms vindt hij dit vervelend want wil ook mee spelen, maar hij vindt het ook fijn om werkjes te doen. Zijn blij dat school er op deze manier extra energie insteekt om hem ook uit te dagen.

Verder loopt het redelijk op school, of hij echt wordt uitgedaagd dat vragen we ons af. Wel op taal want daar is hij gewoon op niveau zoals bijna elke kleuter. Maar op rekenwerk krijgt hij nog kleuterwerkjes of misschien begin groep 3. Terwijl hij uit zijn hoofd sommen maakt als 30+15 en 31+35. Daar moeten we nog maar keer mee aan de slag, maar voor nu een redelijk gelukkig kind die naar school gaat, dus we kijken het ook maar even aan. Ons baart voor sociaal contact zorgen, je merkt dat het gewoon eigenlijk amper klikt met de kindjes uit zijn klas. Hopelijk volgend jaar met nieuwe kindjes in groep 3 dat dit beter wordt.

Pagina 4 van 7 [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende