Het is nu 21 apr 2019, 08:41

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gedragsproblemen kind (5) door school of iets anders?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 09:47 
Volwassene

Of hij vorig jaar een c-score gehaald zou hebben is niet meer te achterhalen.
Feit is dat school ermee bezig is en, heel belangrijk, zorgt dat de hiaten weggewerkt worden. Dat is nl. een punt waar het best nog weleens fout gaat met alle gevolgen van dien.
Als school hem na het wegwerken van de gevonden hiaten weer verder test is dat een prima methode.
Juist het flexibele dat deze school laat zien zou ik zelf als ouder heel fijn vinden. Het betekent dat ze best snel bij kunnen sturen op het moment dat het weer minder lekker gaat op school. Met een hb-kind dat zich zo snel ontwikkelt is het moeilijk om lange termijnplannen te maken. Ze ontwikkelen nl. vaak op verschillende gebieden op verschillende tempo's. Als school de vinger aan de pols houdt en dus inspringt op wat er op dat moment duidelijk is dan is de kans het grootst dat je kind stof aangeboden krijgt in de zone van naaste ontwikkeling.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 10:04 
Volwassene

boysmum schreef:
We zeggen natuurlijk al een jaar dat het handig is om te weten wat zijn niveau is. De cito wordt gebruikt als 0-meting, omdat hij voor de cito nog amper met rekenen op school is bezig geweest. Kun je dan stellen dat hij met rekenen een jaar voorloopt? En is het inderdaad beter om een cito E3 te gaan doen nadat de hiaten van m3 zijn uitgelegd aan hem?

Ik merk dat ik het lastig vind, dat ze hem nu wel compleet meenemen met stof wat boven groep 2 uitstijgt, maar niet een plan hebben voor als hij dat heel snel oppikt. Terwijl dat verwachting is dat hij het snel oppikt (met name het rekenen). Ook de C score die hij haalt, zonder ooit uitleg te hebben gehad over die stof. Of valt dat wel mee?

De school ziet het allemaal anders, vaak. Dat een kind met enig uitleg van groep 3 stof dan ook meteen hoger kunnen scoren op de groep 3 cito is niet echt meegerekend. Jongste was versneld naar groep 3 en in het najaar als vijf-jarig was doorgetoetst. In rekenen scoorde hij 1,5 tot 2 jaar voor na de versnelling. Met uitleg op niveau zou het voorsprong inderdaad groeien, en daarom was de school al onder de indruk van zijn scores. Qua lezen was doortoetsen veel moeilijker omdat we net naar Nederland waren verhuisd. Toch is hij met twee andere groep 3'ers in een leesgroepje die op groep 4 niveau werkt. Wel heeft hij aardig wat basismateriaal moeten doorwerken om dat te laten zien.

De vraag is wat wil je bereiken. Wil je je kind versnellen? Heeft de school andere vlotte kinderen waarmee je kind in een groep meer uitdaging kan krijgen? Hoe goed is de hb beleid bij je school?

We gingen trouwens kijken bij twee hb scholen, en zo vielen allebei tegen. Onze huidige school bevalt heel goed -- niet perfect maar wel genoeg. Het zou kunnen dat je huidige school niet optimaal is, maar de vraag is wat zijn de andere opties. Het is niet ongewoon dat een gezin veel moeite heeft gedaan voor schoolwissel die uiteindelijk tegenviel. Bij ons is een normale basisschool met een goede hb beleid, in combinatie met een versnelling voor jongste, een mooie compromis.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 10:27 
Volwassene

Marthe schreef:
Of hij vorig jaar een c-score gehaald zou hebben is niet meer te achterhalen.
Feit is dat school ermee bezig is en, heel belangrijk, zorgt dat de hiaten weggewerkt worden. Dat is nl. een punt waar het best nog weleens fout gaat met alle gevolgen van dien.
Als school hem na het wegwerken van de gevonden hiaten weer verder test is dat een prima methode.
Juist het flexibele dat deze school laat zien zou ik zelf als ouder heel fijn vinden. Het betekent dat ze best snel bij kunnen sturen op het moment dat het weer minder lekker gaat op school. Met een hb-kind dat zich zo snel ontwikkelt is het moeilijk om lange termijnplannen te maken. Ze ontwikkelen nl. vaak op verschillende gebieden op verschillende tempo's. Als school de vinger aan de pols houdt en dus inspringt op wat er op dat moment duidelijk is dan is de kans het grootst dat je kind stof aangeboden krijgt in de zone van naaste ontwikkeling.

Bedankt hiervoor! Ik weet soms gewoon niet waar ik goed aan doe en hoe ik mijn zoon het beste kan helpen om weer beter in zijn vel te zitten. Dit geeft weer een nieuw inzicht, waar ik zelf niet bij stil sta.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 10:36 
Volwassene

Vraagteken schreef:
De school ziet het allemaal anders, vaak. Dat een kind met enig uitleg van groep 3 stof dan ook meteen hoger kunnen scoren op de groep 3 cito is niet echt meegerekend. Jongste was versneld naar groep 3 en in het najaar als vijf-jarig was doorgetoetst. In rekenen scoorde hij 1,5 tot 2 jaar voor na de versnelling. Met uitleg op niveau zou het voorsprong inderdaad groeien, en daarom was de school al onder de indruk van zijn scores. Qua lezen was doortoetsen veel moeilijker omdat we net naar Nederland waren verhuisd. Toch is hij met twee andere groep 3'ers in een leesgroepje die op groep 4 niveau werkt. Wel heeft hij aardig wat basismateriaal moeten doorwerken om dat te laten zien.

De vraag is wat wil je bereiken. Wil je je kind versnellen? Heeft de school andere vlotte kinderen waarmee je kind in een groep meer uitdaging kan krijgen? Hoe goed is de hb beleid bij je school?

Ja, dat is een goeie vraag. Nee, ik wil mijn kind niet perse versnellen. Ik zie alleen dat hij vanaf begin groep 1 al redelijk snel niet meer naar school wou en dat heel lang is gegooid op nog moeten wennen en uiteindelijk pas einde schooljaar vorig jaar de voorsprong is gezien door school. En het nu een heel groot deel van groep 2 heeft geduurd eer ze echt stappen ondernemen. En ik in die tijd bijna dagelijks te maken heb met een agressief en enorm verdrietig kind. Hij zit in de klas met 2 andere vlotte kindjes. Ik zie nu dat beseffen hoe vlot hij door de rekenstof gaat, maar ik heb geen idee op welke manier hij het beste geholpen is. Hij is nu een stuk rustiger thuis, maar nog steeds geregeld boos/agressief. Dus betekent dat dan dat we er nog niet zijn? Of dat het tijd nodig heeft. Of de een versnelling noodzakelijk is? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Hij kan de letters van het alfabet en klankzuivere woorden lezen, ook dat heeft niemand hem uitgelegd. De nadruk ligt in groep 3 op rekenen en leren lezen toch? Ik zou het sneu vinden als hij uiteindelijk een hele hoop van de tijd zijn eigen stof zit te doen. Weet ook niet of hij daar blij van wordt. Kortom ik zit vooral zelf met een hoop onzekerheid over hoe we hem nou het beste moeten helpen, en misschien verwacht ik teveel van school dat zij het wel weten..

Vraagteken schreef:
We gingen trouwens kijken bij twee hb scholen, en zo vielen allebei tegen. Onze huidige school bevalt heel goed -- niet perfect maar wel genoeg. Het zou kunnen dat je huidige school niet optimaal is, maar de vraag is wat zijn de andere opties. Het is niet ongewoon dat een gezin veel moeite heeft gedaan voor schoolwissel die uiteindelijk tegenviel. Bij ons is een normale basisschool met een goede hb beleid, in combinatie met een versnelling voor jongste, een mooie compromis.

Ja klopt, we overwegen een andere school. Dit ligt overigens niet alleen aan de (in onze ogen) trage reactie van school op de problemen van onze zoon. We hebben een voorkeur voor een reguliere basisschool hier in de buurt, waar we al uitgebreid mee hebben gesproken en die veel mogelijkheden hebben om hem zoveel mogelijk te kunnen bijstaan. Die school heeft meer opties (want groter, en niet zo nieuw als de huidige school), maar ja ook daar weten we niet wat we hebben tot hij daar zit.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 11:22 
Volwassene

boysmum schreef:
En ik in die tijd bijna dagelijks te maken heb met een agressief en enorm verdrietig kind. Hij zit in de klas met 2 andere vlotte kindjes. Ik zie nu dat beseffen hoe vlot hij door de rekenstof gaat, maar ik heb geen idee op welke manier hij het beste geholpen is. Hij is nu een stuk rustiger thuis, maar nog steeds geregeld boos/agressief. Dus betekent dat dan dat we er nog niet zijn? Of dat het tijd nodig heeft. Of de een versnelling noodzakelijk is? Ik weet het eerlijk gezegd niet.

Moeilijk te zeggen. Jongste is ook sneller agressief thuis als alles op school niet lekker loopt, maar volgens mij gaat het bij hem minder ver dan bij je zoon. Maar je hebt ook agressieve/boze jongens die wel voldoende uitdaging krijgen, dus het hoeft daaraan niet te liggen. Wel is het altijd mogelijk dat frustratie met makkelijke werk een jongen boos kan maken. Met jongste heb ik hem beloofde dat als hij iets op school vervelend vindt, speek ik het met zijn juf. Hij gaaf aan meteen schrijven, maar dat niet leuk vinden is een beetje pech. Hij klaagde over boeken die te makkelijk waren (hoeft die niet meer te lezen) en woordlijstjes lezen die saai waren (blijkt onderdeel van een toets). Dus is onze kind igg rustiger geworden deels omdat hij kan vertrouwen dat wij achter hem staan en willen passend werk voor hem regelen.

Een versnelling brengt andere problemen met zich mee. Oudste hadden we geen plezier gedaan met een versnelling; jongste is meer schools en heeft meer geduld voor tafelwerkjes. Eigenlijk zou ik niet versnellen nu in groep 2 naar groep 3. Liever in het najaar van groep 3 als de voorsprong blijkt te veel (heeft een kind in jongstes klas gedaan dit jaar, jongste was van groep 1 naar groep 3 gegaan op basis van zijn groep 1 resultaten).

boysmum schreef:
Hij kan de letters van het alfabet en klankzuivere woorden lezen, ook dat heeft niemand hem uitgelegd. De nadruk ligt in groep 3 op rekenen en leren lezen toch? Ik zou het sneu vinden als hij uiteindelijk een hele hoop van de tijd zijn eigen stof zit te doen. Weet ook niet of hij daar blij van wordt. Kortom ik zit vooral zelf met een hoop onzekerheid over hoe we hem nou het beste moeten helpen, en misschien verwacht ik teveel van school dat zij het wel weten.

In groep 3 ligt de nadruk op lezen en schrijven, dus een kind die voorloopt qua lezen kan nog niet versneld worden als hij ook niet kan schrijven. Van rekenen was ik niet onder de indruk van de standaard aanbod. Belangrijk om te weten is dat in het algemeen, werkhouding bepaalt veel qua wie mag pluswerk en moeilijkere werk doen. Een kind die niet zelfstandig kan werken doet veel moeilijker mee met de betere lezers en rekenaars. Zelf goed kunnen schrijven is ook erg belangrijk.

We hebben niet de kleuterklassen gedaan in Nederland, maar jongste in groep 3 moest zich echt bewijzen, los van het feit dat hij vloeiend kon lezen, dat hij zelfstandig kon werken voordat hij eigenlijk passend werk kon hebben. Dat zal voor de meeste scholen ook gelden, verwacht ik, want de juf is te druk om een voortlopende kind alles te moeten uitleggen en steeds bezig zijn met aan zijn taak houden. Jongste krijgt maar een keer in de week lees- en rekenles, en de rest van de week voert hij de taken uit zelfstandig (en hoeft gelukkig niet mee te doen met de normale uitleg).

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 13:06 
Volwassene

Hier ook een 5-jarige in groep 2, die grotendeels een eigen programma volgt. Ze zijn nu aan het doortoetsen op groep 4-niveau rekenen (ik verwacht dat dat qua niveau geen probleem is voor hem). In de klas volgt hij al grotendeels een eigen programma (school met veel kinderen met achterstanden, dus gewend aan maatwerk).

Vooralsnog blijft hij nu in groep 2 en gaat hij volgend jaar naar groep 3, waar hij vooral nog schrijfonderwijs moet krijgen, want daar heeft hij nog niet op geoefend. Ook dingen als netjes in schrift werken, organisatie e.d. Qua lezen en rekenen zal hij dan wel werk uit hogere groepen gaan doen, denk ik.

Zoon had nooit enige interesse in lezen en om hem wat uit te dagen bieden ze hem sinds een paar weken leesonderwijs aan. Nu wat weerstand (het kwartje met hakken en plakken moest even vallen) gaat het nu qua lezen ook ineens hard (ik vermoed dat hij wel op het niveau van eind groep 3 zit)

Ik weet niet of school in jouw geval te laat met signaleren was. Vooral bij kleuters kan het soms lastig zijn om te zien/herkennen wat ze al kunnen. Ik denk dat je bij kinderen vooral niet te veel vooruit moeten gaan kijken en denken in "wat als" scenario's. Kinderen zijn grilig en laten zich niet voorspellen.

Voor nu gaat onze zoon niet versnellen, maar als het ooit nodig blijkt, dan gaan we de opties gewoon weer bekijken.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 21:19 
Volwassene

Vraagteken schreef:
In groep 3 ligt de nadruk op lezen en schrijven, dus een kind die voorloopt qua lezen kan nog niet versneld worden als hij ook niet kan schrijven.

Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Een kind wat snel leert kan dat als de motoriek er aan toe is ook vlot oppikken.
Mijn zoon is in mei groep 3 binnen gekomen. Lezen en rekenen kon hij prima op niveau, maar hij had nog nooit schrijfletters geleerd en kende de methodeboekjes niet.
In die 6 weken die hij nog groep 3 gedaan heeft heeft hij dat aardig opgepikt. Leren schrijven kan een kind prima met moeilijkere woorden en in de boekjes leren werken kan ook prima met moeilijker werk. Zolang de ontvangende leerkracht begrijpt dat het kind dit gewoon nog zal moeten leren en dat niet betekent dat de lesstof te moeilijk is is het juist ook wel goed als een kind na een versnelling iets in te halen heeft. In geval van mijn zoon betekende het dat hij die weken in groep 3 en ook het begin van groep 4 echt wel flink zijn best moest doen om alles bij te trekken waar hij nog niet dezelfde vaardigheden als zijn klasgenoten had. Hij moest er dus voor werken om iets te leren en dat is nou net de bedoeling. :wink:

Mijn zoon had een kleuterklas overgeslagen en heeft daarna door omstandigheden t/m mei groep 3 geen onderwijs gehad, dus al met al was het een flinke versnelling eigenlijk (in totaal bijna 2 jaar onderwijs overgeslagen), hij heeft daardoor ruim een jaar lang wel voldoende op niveau gewerkt. Sinds vorig jaar in groep 5 was er weer nood aan extra uitdaging en nu in groep 6 moet er toch wel weer veel uit de kast getrokken worden om hem voldoende uit te dagen en te laten leren.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen; als je voldoende zeker bent van de begaafdheid en snelheid van leren van je zoon kan het ook wel een voordeel zijn om te versnellen, ook al beheerst hij nog niet alles van een klas hoger. Het geeft hem de kans om een poos echt nieuwe dingen te leren op school, net als de meeste andere kinderen.

Maar, ik wil ook benadrukken dat versnellen echt niet altijd de beste oplossing is. Er wordt hier op het forum al snel over versnellen gesproken. Maar als je zoon sociaal op zijn plek zit en school kan hem voldoende uitdagen en leerervaringen aanbieden in zijn eigen groep dan kan dat ook passend onderwijs voor hem zijn. Ook na een versnelling is vaak na een of een paar jaar (of soms al direct) het leerstofaanbod van die nieuwe jaargroep ook niet meer voldoende en moet school alsnog zorgen dat je kind in die groep voldoende uitgedaagd wordt en leerervaringen op kan doen. Dus als school die mogelijkheden heeft èn de huidige groep is sociaal de best passende groep, dan zou ik niet per sé voor een versnelling gaan.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 19:19 
Volwassene

Jamathi mv 3 schreef:
Vraagteken schreef:
In groep 3 ligt de nadruk op lezen en schrijven, dus een kind die voorloopt qua lezen kan nog niet versneld worden als hij ook niet kan schrijven.

Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Een kind wat snel leert kan dat als de motoriek er aan toe is ook vlot oppikken.
Mijn zoon is in mei groep 3 binnen gekomen. Lezen en rekenen kon hij prima op niveau, maar hij had nog nooit schrijfletters geleerd en kende de methodeboekjes niet. In die 6 weken die hij nog groep 3 gedaan heeft heeft hij dat aardig opgepikt.

Hier hetzelfde. Fijne motoriek is sterk genoeg en ze schrijft al behoorlijk mee. En ja; het helpt als de juf begrijpt dat je kind dat nog moet leren.

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2