Het is nu 22 maart 2019, 05:22

Pagina 13 van 18 [ 360 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 28 dec 2018, 10:37 
Volwassene

Hier is jongste ook ziek geweest. Weer een oorontsteking en snotverkouden. Verder vermaakt ze zich prima. We genieten inderdaad van de vakantie. De laatste week voor de vakantie was nog chaotischer dan normaal, ik had mijn enkel verstuikt en kon geen kant op.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018, 11:54 
Volwassene

Oei gaat het al beter met je enkel Dee?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018, 15:53 
Volwassene

Jawel hoor. Maar ik kan er nog niet helemaal goed op lopen. Rennen lukt sowieso niet.
Wat ik erger vind, is dat ik fietsen nu eng vind. Ik ben namelijk met de fiets onderuit gegaan toen het glad was. Jongste zat achterop, maar had gelukkig niets behalve een blauwe plek op haar knie.

BerichtGeplaatst: 28 dec 2018, 15:56 
Volwassene

Nannet schreef:
Spannend MrsBucket, is de school ook op de hoogte van de voorsprong?

Ja, die zijn op de hoogte van de voorsprong en van de ‘bijzondere’ prikkelverwerking en gevoeligheid. Zoontje kreeg met kerst een rugzak, lunchtrommeltje en beker en hij heeft ze al klaar gezet voor zijn eerste schooldag. Zo lief!
We hebben hem niet verteld wat hij op school gaat doen, omdat wij het ook niet echt goed weten. De ene juf zei al: “hier ga je tot 10 leren tellen.” Zoontje zei: “maar ik kan al tot 100 tellen!” Hij durft dat dus al mooi te zeggen.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 12:48 
Volwassene

School is weer begonnen :evil: Dag lief vrolijk meisje, hallo gedoe.

Hoe bevalt het bij jullie zo na de vakantie?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 13:11 
Volwassene

Ah wat jammer weer, Nannet. :(

Hier ging het de eerste dag best goed. Wel moe. Ze is deze week het hulpje in de klas. Dat vindt ze interessant. Ze ging gelijk ook weer naast haar bestie zitten in de kring. Maar eind deze maand gaat het meisje van school af. Ik verwacht nog de nodige traantjes. Ik zie er zelf ook een beetje tegenop. Mijn oudste meiden hebben ook niet altijd geluk gehad met vriendschappen (kwam ook door schoolwissels) en aansluiting. Dus ik hoop dat er genoeg andere kindjes zijn met wie ze kan spelen. Dat doet ze nu ook wel, maar het is niet zo hecht als met dit meisje. Aan de andere kant maakt jongste heel makkelijk contact en hoor ik van de juf dat ze erg zorgzaam is voor de nieuwe kindjes, dus waarschijnlijk zal ze zich wel redden.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 09:15 
Volwassene

Hier gaat het tot nu toe wel. Er is een nieuw kindje in de klas gekomen die ze leuk vindt en ze begint ook wel echt vriendinnetjes te krijgen. De opstelling in de klas is aangepast waardoor ze nu met alleen groep 2 kinderen in een groepje zit. Ze zit naast het jongetje waarmee ze naar de plusgroep gaat. Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaat vinden. Maar ik twijfel of het genoeg is. Gister kregen ze puzzels, maar van 40 stukjes ofzo. O, zei ze, dat kan ik allang. Ik twijfel of de juf haar niveau wel goed inschat. Ik vraag me af of we toch nog een keer met school moeten gaan praten of toch extern hulp moeten zoeken, of dat we af moeten wachten wat de plusgroep gaat brengen.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 09:27 
Volwassene

Doen ze dat bij jullie ook vlinder, alles van een kind zelf uit willen vinden? Bij het zoeken van het niveau van mijn dochter vragen ze helemaal niet wat ze thuis allemaal kan, ze gaan zelf zitten.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 09:30 
Volwassene

Wanneer begint de plusgroep, Vlinder? Mijn eigen ervaring is dat ik altijd veel te lang heb afgewacht tot het geschikte moment om iets te bespreken. Het geschikte moment is er gewoon niet - of juist altijd. Ik denk dat het daarom wel oké is om de juf even aan te spreken? Kun je benoemen dat je ziet dat de juf er werk van maakt en dat je dat fijn vindt, maar dat je toch nog twijfelt of je dochter zo voldoende gaat leren.

Jongste had gisteren iets aparts. Ik vraag 's middags altijd wat ze allemaal heeft gedaan en of hoe het was (leuk, stom, makkelijk, grappig, saai, moeilijk, etc). Het was allemaal leuk. En toen kwam papa 's avonds thuis en vroeg hoe het was geweest op school. Ineens met dikke tranen vertellen dat een jongetje haar naam verkeerd had uitgesproken. Ze dacht dat hij aan het plagen was, maar we denken zelf dat het jongetje haar naam gewoon niet zo goed kon uitspreken (heb het jongetje zelf eens horen praten).
Dat ze dus toch nog zo verdrietig kon zijn daarom....

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 10:35 
Volwassene

Dee, de plusgroep begint vandaag geloof ik. Maar ze doen daar geen lezen, rekenen, schrijven, maar projecten over een thema.

Nannet, mijn ervaring is, dat de juffen uit zichzelf niets vragen. Ze zeggen hallo en dag en zolang je zelf geen gesprek aanvraagt gebeurt er niets. Op de huidige school vind ik wel dat toen ik met de juf gesproken heb, ze het wel heeft opgepakt. Ze is met ib gaan praten, ze zijn levelwerk gaan doen, hebben haar een maatje gegeven dat ook voorloopt en ze gaat nu naar de plusgroep. Maar ze zijn volgens mij niet bezig met niveaubepaling en ze vragen niet wat haar niveau thuis is. Ik vind dat wel jammer, maar aan de andere kant moeten zij toch werken met wat mijn dochter op school laat zien. Ik vind zelf nu toch ook wel, dat het wel nodig is dat het eruit komt op school. Als je kunt lezen, dan kun je lezen en niet alleen thuis, maar ook op school. Als het zo makkelijk is, laat maar zien dan.

Ik zie nu bij mijn dochter het verschil met dat slimme jochie. Hij is groot voor zijn leeftijd en is niet bang, vol zelfvertrouwen doet hij alles. En dan zit je een half jaar eerder in de plusgroep omdat de juf het ook ziet. Het is hard, maar talent is gemanifesteerd talent, op school en in het leven.. Bij mijn oudste heb ik gemerkt dat het op school eigenlijk vooral gaat om gehoorzaam zijn, je aan de opdracht houden. Ze snapt alles heel goed, maar telt haar halve rekenboek op terwijl er min staat. Dan kun je zeggen 'Maar ze heeft alles goed opgeteld!', dat is zo, maar het is fout, want er staat min. Zo werkt school :-(. Daarmee omgaan en mijn kinderen leren daarmee om te gaan, vind ik een hele uitdaging.

Dee, was ze niet gewoon moe? Bij mijn dochter is het meestal dat als ze om zoiets tranen met tuiten huilt, dat ze dan heel erg moe is.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 11:28 
Volwassene

Dat herken ik Vlinder, ik merk dat ook bij ons op school. Mijn kinderen hebben over het algemeen een goede werkhouding en goede toetsscores. Dat is makkelijker voor school om te herkennen als begegaafdheid dan bijvoorbeeld een creatief begaafd kind met een enorme fantasie en spetterende ideeen, maar een slechte werkhouding en dito cijfers, even heel zwart/wit. Het schoolsysteem kan wel wat verandering gebruiken.
Overigens kon mijn oudste dochter met 3 jaar al wat lezen, maar dat heeft ze nooit laten blijken. Pas toen er n.a.v. advies uit het intelligentieonderzoek met lezen begonnen werd in groep 2, bleek dat ze M3 al beheerste. Blijkbaar voelde ze heel goed aan dat dit 'niet hoorde' bij de peuters en kleuters.

Denk je dat die thema projecten je dochter wel uitdaging kunnen bieden of vindt ze dat echt in het schoolse leren?

Het frappante was dat die tranen redelijk uit het niets kwamen. We zaten gewoon gezellig te kletsen aan tafel en toen papa vroeg hoe het was geweest, kwam dat verhaal. Meestal is ze dan gelijk uit school al verdrietig of hoor ik van de juf wat er precies was. Ik merk wel vaker dat ze heel erg gevoelig is voor afwijzing. Ze speelde in de vakantie heel veel met haar zus van 8 en als zus dan zei dat ze even alleen wilde spelen op haar eigen kamer, was het ook tranen met tuiten.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 19:29 
Volwassene

Het trucje leren wat er staat en niet meer dan dat wil ik er vanaf het begin heel goed in hebben zitten. Hier loopt het al in de soep als ze er geen zin in heeft, om te doen wat er staat want ze stopt en dan mee en gaat weg. Misschien is dit de leeftijd. Ze komt er in elk geval wel mee weg.

Hier zie je ook dat als je erg mondig bent ze je sneller zien. Toch vind ik het verschil tussen wat de snelle kindjes in de klas laten zien en wat mijn dochter thuis doet als haar petje zo staat een bizar groot verschil hebben. Ik snap het ook van scholen maar niet als ouders alarmsignalen afgeven.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 10:24 
Volwassene

Herkennen jullie dit?

Jongste heeft een boek over vulkanen meegenomen uit de bibliotheek en vindt het heel interessant. Vooral lava. Veel vragen over of dat heet is en hoe heet, wat er kan gebeuren als je in aanraking komt met lava, enz. En 's nachts krijgt ze er een nachtmerrie over. Dus wat het koppie cognitief kan verwerken, kan het emotioneel nog niet goed aan. Die asynchrone ontwikkeling.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 10:31 
Volwassene

Heel herkenbaar. Op een gegeven moment werden we handiger in het voorkomen, namelijk door bij het kiezen van het boek al uit te leggen dat er in Nederland geen vulkanen zijn en dat regelmatig te herhalen. Of door uit te leggen dat er bij vulkanen metingen worden verricht waardoor ingeschat kan worden wanneer hij uitbarst en mensen op tijd kunnen vluchten.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 10:48 
Volwassene

Ik denk niet dat dit te maken heeft met emotioneel niet aan kunnen. Dromen zijn soms gewoon heel bizar.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 11:09 
Volwassene

Inderdaad Loekie, dat hebben wij ook gedaan. Er stond ook een kaartje van de wereld bij met plekken waar je vulkanen vindt en toen hebben we ook duidelijk uitgelegd dat dit in Nederland niet is. En er stond ook een plaatje en uitleg van mensen die metingen verrichten. Toch bleven die vragen steeds weer terugkomen. Ik denk dat we het boek nu even laten voor wat het is. En later nog eens proberen als ze weer een beetje tot rust is gekomen.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2019, 09:31 
Volwassene

Van de week waren er ook veel traantjes.
Papa had gevraagd hoe het op school was geweest en ineens tranen met tuiten omdat een jongetje haar naam verkeerd had uitgesproken. We konden niet ontdekken of het nou expres of per ongeluk was. Kan goed per ongeluk zijn, ik heb het jongetje horen praten. Voor dochter voelde het als plagen.
Gisteren praatten we ook over school en met wie ze dan speelt als haar beste vriendinnetje er niet is. Toen begon ze weer te huilen, omdat ze van een jongetje niet mee mocht doen met de andere jongens en de meisjes ook vaak 'nee' zeiden. Nu weet ik dat de regel op school is dat ieder kindje iemand heeft om mee te spelen buiten tenzij het kindje graag even alleen wil spelen, dus wat ik er mee moet: geen idee. Ik denk dat het maar even laat en haar vooral troost en help met het bedenken van een oplossing voor een vervelende situatie. En volgende maand bij de gesprekken eens vraag hoe het er voor staat sociaal. In principe is het een heel sociaal en open meisje, dus ik maak me nu nog geen zorgen.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2019, 11:03 
Volwassene

Ik zou dit goed in de gaten houden Dee. Het is niet het eerste berichtje dat je geeft over dat ze verdrietig is. Het zou ook zomaar kunnen dat de emoties in dromen daardoor komen en dat de vulkaan alleen een symboliek is voor afwijzingen op school.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2019, 11:31 
Volwassene

Hmm ik weet het niet. Op het eerste gezicht vind ik het ver gezocht maar misschien heb je hartstikke gelijk.
Ik heb weleens het idee dat jongste sociaal heel vaardig is en verder is dan haar oudste klasgenoten. En dat er daarom iets botst en ze niet begrijpt waarom ze zo doen.
Toen ze van de peuterspeelzaal kwam, zat ze m.b.t. de sociale ontwikkeling op een leeftijd van 5 jaar ongeveer.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2019, 19:21 
Volwassene

Mijn zoontje van 3j10m is begonnen met school. Hij heeft nu 3 ochtenden gehad. De eerste ochtend vond hij het prima ne hartstikke leuk. De tweede en derde ochtend waren drama bij het wegbrengen. Hij wil niet naar school. Begon van het weekend ook al te zeggen dat hij echt niet meer terug wilde. Hij kan alleen nog niet uitleggen waarom hij niet wil gaan. Hij wil ook niet terug naar de psz, maar wil alleen thuis zijn met ons.
Het gedrag in de middagen na school is ook echt niet te doen. Ik vraag me af of we te vroeg begonnen zijn, of dat we hier even doorheen moeten. Zoontje gaat 2 ochtenden per week naar school overigens, dus nog lang niet de hele week. Ik twijfel in ieder geval nog even lekker.

Pagina 13 van 18 [ 360 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Volgende