Het is nu 10 dec 2018, 09:43

Pagina 10 van 12 [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 17:39 
Volwassene

We hebben weinig betere opties, misschien een montessori school maar het probleem is ook haar karakter, als ze merkt dat ze niet alles kan laten zien en dat kan maar iets kleins zijn dat de juf afgeleid is dan ziet ze dat als afwijzing en dat ze het niet mag laten zien en dan doen ze het verder niet meer. Zo houdt ze nu bij een medewerkster van het consultatiebureau vol dat ze geen blokjes in de stoof kan doen omdat ze het niet mocht doen toen ze 9 maanden was. Bij een ander medewerkster doet ze het wel, dit vreemde eigenschap krijg ik niet afgeleerd.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 17:51 
Volwassene

Vervelend zeg.. Maar wellicht dat een wat meer ervaren leerkracht hier eerder doorheen prikt.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 18:19 
Volwassene

De juffen hebben allen veel ervaring en ik heb voor ze geplaatst is ze op de hoogte gesteld. Ik heb wellicht ze ook teveel krediet gegeven.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 18:47 
Volwassene

Lastig zeg, je staat nu eigenlijk met je rug tegen de muur. Hoe reageerden ze verder in het gesprek? Het lijkt me toch dat ze moeten merken dat het je erg hoog zit aangezien je eraan denkt om haar thuis te houden tot ze leerplichtig is. Dan zou er toch op zijn minst een lampje moeten gaan branden en moeten worden bekeken hoe ze je dochter het best kunnnen ondersteunen in haar ontwikkeling. Anders is misschien een gesprek met een HB deskundige fijn, zij kan ook (na een kennismakingsgesprek) in gesprek gaan met jou en school om zo gezamenlijk tot een plan van aanpak te komen. Misschien opent dat wat meer deuren? Ons gaf het zoveel bevestiging van wat we eigenlijk wel wisten, het is fijn om het eens van een proffesional te horen. Hier gaf de deskundige ook meteen aan dat niet versnellen eigenlijk geen optie is met deze forse voorsprong. Versnellen was volgens haar een must in dit geval en daarbij extra uitdagende werkjes.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 20:09 
Volwassene

Onze school gelooft niet in klassen overslaan, ze geloven er heilig in dat ze genoeg kunnen bieden door extra taakjes maar dat is bijv vragen omcirkel de blaadjes die niet groen zijn ipv omcirkel de rode. Maar het hoogst haalbare in de klas is met letters een woord kopiëren. Mijn dochter heeft dit nooit gewild maar begon uit haar hoofd woordjes te schrijven. Deze school is in de omgeving de beste keus dus veel kan een HB deskundige niet toevoegen.

Laatst bijgewerkt door Nannet op 15 nov 2018, 20:58, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 20:54 
Volwassene

Citaat:
Deze school is in de omgeving de beste keus dus veel kan een HB deskundige niet toevoegen.
Hoe weet je zo zeker dat deze school de beste keuze is? Op papier hebben ze het wellicht voor elkaar. Maar een school die het op papier minder goed voor elkaar heeft, maar wel bereid is om echt mee te denken is in de praktijk misschien wel beter. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een school die voor geen enkel kind gelooft in klassen overslaan de beste keuze in een regio is. Ik kom veel op scholen, maar bijna alle scholen hebben wel enkele versnelde leerlingen.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 21:02 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Deze school is in de omgeving de beste keus dus veel kan een HB deskundige niet toevoegen.
Hoe weet je zo zeker dat deze school de beste keuze is? Op papier hebben ze het wellicht voor elkaar. Maar een school die het op papier minder goed voor elkaar heeft, maar wel bereid is om echt mee te denken is in de praktijk misschien wel beter. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een school die voor geen enkel kind gelooft in klassen overslaan de beste keuze in een regio is. Ik kom veel op scholen, maar bijna alle scholen hebben wel enkele versnelde leerlingen.

Hier geloven ze vooral in dat kinderen sociaal emotioneel een niet zover zijn als ze slim zijn, daarom willen ze niet versnellen. Al hebben ze door te zeggen dat ze opnieuw in groep 1 moet beginnen als ze over een paar maanden weer terugkomt die theorie helemaal er onderuit gehaald.

Deze school biedt vastgelopen hb kinderen een speciaal programma, dit is in samenwerking met iets vanuit de gemeente, dus ik denk dat er geen beter passende scholen zijn.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 09:19 
Volwassene

Wat naar en herkenbaar Nannet.
Wij hebben na vele gesprekken op school ook bijna de handdoek in de ring gegooid. Pas toen bleek dat overstappen geen optie is wegens geen plek (en wellicht wat zorg van de andere school om een kind aan te nemen dat binnen 6 maanden vastloopt...) hebben we besloten alles op alles te zetten om op huidige school het zo prettig mogelijk te maken. We hebben een gesprek aangevraagd en het gedrag van zoon thuis besproken. Dat dit voor oms echt een groot probleem werd en dat het verschil met de vakantieperiode als dag en nacht was.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 09:23 
Volwassene

Even in twee delen.

Met leerkracht en IBer gesproken. Zij herkenden ons kind helemaal niet in onze beschrijving maar zij zaten wel met ouders die voor de 8e keer binnen 6 maanden een gesprek wilden én met een kind dat qua ontwikkeling achter lijkt te lopen tov leeftijdsgenoten maar sociaal juist erg opvalt (alleen oudste kleuters als vriendjes en daar is hij de "leider" in het spel).
Nu is zoon over gegaan naar groep 2. Zoon is zo mogelijk thuis nog bozer dan voor de overgang, maar hij doet de werkjes foutloos en wil weer naar school.
Thuis uit hij frustratie over de werkjes, maar we zien dat hij zich beter gehoord voelt. Hij ervaart nu denk ik enige druk om te presenteren, maar hij doet het dus heel.goed. ik verwacht dat hij binnenkort thuis ook rustiger wordt. Zoon vindt sinterklaas ook ontzettend spannend (qua activiteiten/ cadeaus, ik heb niet het idee dat hij gelooft in sinterklaas) Hij is zo opgewonden er over.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 09:36 
Volwassene

Nannet schreef:
Hier geloven ze vooral in dat kinderen sociaal emotioneel een niet zover zijn als ze slim zijn, daarom willen ze niet versnellen. Al hebben ze door te zeggen dat ze opnieuw in groep 1 moet beginnen als ze over een paar maanden weer terugkomt die theorie helemaal er onderuit gehaald.

Het is totaal achterhaald dat slimme of hoogbegaafde kinderen sociaal of emotioneel (2 verschillende dingen) een achterstand zouden hebben. Zet ze bij ontwikkelingsgelijken en dan zie je het verschil. Eventuele problemen in de sociale contacten komen met name voort uit het gebrek aan gelijkgestemden. Je ziet dan ook dat veel van deze kinderen zich richten tot oudere kinderen of volwassenen (betere aansluiting) of juist jongere (zorgen voor...). Dat ze zich anders gedragen dan hun leeftijdsgenoten, wil niet zeggen dat ze sociaal achter lopen.
Emotioneel gezien hebben deze kinderen vaak een heel intensieve belevingswereld, die wel eens te veel kan zijn. Dat heeft met gebrek aan ervaring en referentiekader te maken. Ook hier lopen ze niet achter, maar juist voor. Alleen reageren ze op veel meer dingen dan hun leeftijdsgenootjes, omdat ze simpelweg meer oppikken. En dat kan wel eens teveel zijn, met "afwijkend" gedrag tot gevolg. (Meer huilen/ boos/ opstandig/ in zichzelf gekeerd, allemaal manieren om te ontladen).

Nannet schreef:
Deze school biedt vastgelopen hb kinderen een speciaal programma, dit is in samenwerking met iets vanuit de gemeente, dus ik denk dat er geen beter passende scholen zijn.
Zolang je dochter niet gezien wordt als HB, mogen ze nog zo'n mooie programma's aanbieden op deze school, maar profiteert je dochter dan ook van?

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 09:45 
Volwassene

Capri schreef:

Zolang je dochter niet gezien wordt als HB, mogen ze nog zo'n mooie programma's aanbieden op deze school, maar profiteert je dochter dan ook van?[/quote]

Dat maakt niet uit, deze school heeft de expertise in huis wat een andere school in de omgeving niet hebben en daar loop ik nu tegenaan bij het zoeken naar een andere school. Dat programma mogen jullie nu sowieso als een informatieve gegeven zien want daar is ze nog veel te jong voor om aan mee te mogen doen.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 11:15 
Volwassene

Dat een school een programma heeft voor vastgelopen oudere hb-kinderen wil niet zeggen dat de leerkrachten in de onderbouw ook expertise op hb-gebied hebben. Het is goed mogelijk dat de expertise vooral bij de persoon is die dit programma uitvoert.
En het is ook mogelijk dat ze hun kennis vooral baseren op vastgelopen hb-ers met emotionele problemen, waardoor ze denken dat hb-ers altijd emotioneel achterlopen.....

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 12:00 
Volwassene

Dat klopt maar veranderd weinig aan de vooruitzichten. Als ze overstapt naar een andere school en meer uitdaging nodig heeft dat ze kunnen bieden en ik vind het een reëel kans want ze vraagt nu al naar een aantal van die vakken, dan moet ze toch weer terug naar deze school. Dus links of rechtsom, op deze school moet de oplossing komen maar die lijkt erg ver weg.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 12:45 
Volwassene

Toch snap ik het niet goed. Hoezo zou school niets hebben aan een HB deskundige, ook al hebben zij als school de meeste kennis van de regio. (En ik vraag me oprecht af hoeveel werkelijke kennis ze hebben als ze van mening zijn dat er niet versneld wordt vanwege sociale en emotionele problemen en hun speciale programma pas voor voor oudere kinderen is).

Mijn dochter heeft op een reguliere school gezeten, ook bestempeld als de school met de meeste ervaring & kennis van HB. Dochter zat toen in de kleuterklas en daar gingen ze heel ver (ze deed gewoon groep 3 en kreeg 2/3 van de tijd verrijking), alsnog bleek het niet genoeg en had ze 0,0 aansluiting met de andere kleuters. Daarna gekozen voor fulltime HB onderwijs. Ook daar liep ze snel vast. Deze HB school deed niet aan versnellen omdat ze ontzettend veel mogelijkheden hebben om te verrijken en te verdiepen en kinderen in principe hun eigen leerlijn hebben. Alsnog is mijn dochter daar versneld, als eerste en enige kind, twee jaar later hebben ze nog 1 ander kind versneld. Toen het effect van versnellen snel was uitgewerkt zaten ze met hun handen in hun haar (wij ook). En vroegen ons meer expertise in te schakelen, die hulp is er gekomen.

Is voltijds HB onderwijs een optie voor jullie?

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 17:14 
Volwassene

Ik heb, ook als ik hier lees, ook t gevoel dat het maar de vraag is of versnellen echt oplost. Ook dat ‘werkt toch idd uit’ en als je n kind hebt dat niet makkelijk meegaat in de reguliere stroom blijft dat probleem toch en blijft het maatwerkoplossingen proberen te zoeken vrees en lees ik vaak. Weet je wel ecbt zeker dat t niet toch nog opstartproblemen zijn? Hoorde je toch best snel met twijfels. Er zijn van wat ik hoor ook heel veel kids die ver voor lopen die heel wel gedijen - dat zijn meestal geen actieve forum schrijvers. Maar is ook echt niet ongewoon. Volgens mij zit je dochter inmiddels al wel een tijdje op school dus waarschijnlijk is de opstartfase voorbij maar probeer ook niet te negatief te zijn over school. Als je heel snel geen goed gevoel hebt is t zo moelijk meet ombuigen. Maar misschien is t inderdaad helemaal geen passende school maar dan misschien goed meer open te staan voor andere scholen.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 19:28 
Volwassene

Ik denk dat versnellen wel degelijk noodzakelijk kan zijn (was t bij mijn dochter ook), maar ik denk dat je als ouder ook niet te snel er van uit kan gaan omdat school expertise heeft dan ook precies weet hoe ze jouw kind het beste kunnen begeleiden. Daarvoor zijn juist goede HB deskundige heel handig en fijn, zij kijken naar wat je kind nodig heeft en niet alleen vanuit school wat zij aan expertise te bieden hebben. Samen met elkaar in gesprek blijven, en als school echt alleen maar blijft hameren op hun visie op HB, dan vraag ik me af of het de juiste plek is.

Ik gaf het voorbeeld van mijn dochter's school omdat ze als HB school (met dus jaren ervaring en kennis) steeds bleven zoeken om mijn dochter zo goed mogelijk te begeleiden, buiten hun gebaande paden, en toen het alsnog niet lukte, vroegen ze juist om externe hulp.

We hebben afscheid genomen van de reguliere school met HB kennis omdat naast dat ze zeker veel extra's boden, zij niet aandurfde om de vergaande adviezen van onze HB deskundige op te volgen en onze dochter nog steeds doodongelukkig werd van school. Dus ook al hebben ze kennis en doen ze van alles maar als ze niet kunnen bieden wat je kind nodig heeft, dan zou ik verder kijken, vandaar mijn vraag of voltijds HB onderwijs misschien tot de mogelijkheden behoort.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 20:11 
Volwassene

Er is in onze omgeving geen voltijd hb school. Het enige wat er mogelijk is, is dat programma maar daar mag je pas aan meedoen als je ouder bent dan 8 jaar en je aan nog meer voorwaarden voldoet. Er vervalt dus al het een en ander aan mogelijkheden.

Het is ook niet zo dat ze niet goed meegaat in de reguliere stroom want dat doet ze gewoon, dit is ook geen wennen. Versnellen is wat mij betreft vanaf het begin noodzakelijk geweest maar de school begint daar niet aan en ik dacht als ze in een omgeving zit waarvan ze weten dat ze voorloopt en hoe haar persoontje is dan komt het goed maar het komt niet goed, het wordt steeds erger. Ik zie ook geen toevoeging in het verbredenen compacten als je al ruim 2 jaar voor bent voor je al op school terecht bent gekomen.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 20:36 
Volwassene

ik zou inderdaad toch een hb deskundige overwegen. Juist als je 2 jaar voorloopt voor je naar school gaat vraag ik me af wat versnellen zou oplossen en was dat iig bij mijn kinderen daarom juist niet iets wat me handig leek. Maar dat verschilt zo per kind. Heb je al aan een externe plusklas gedacht?

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 21:38 
Volwassene

Ja maar die hebben we hier niet, was het maar zo dan zat ze er allang op. Wat versnellen betreft, mijn dochter past zich aan aan wat andere leerlingen doen en waar de verwachting van de leerkracht ligt dus voor haar zou het juist goed zijn omdat ze wil leren lezen en schrijven ( kan ze allang maar ze heeft het idee dat ze dan toch iets bijleert) voorlopig moet ze het dus doen met 1 letter "leren" in de zoveel weken.

BerichtGeplaatst: 17 nov 2018, 14:10 
Volwassene

Ik vind het wel moeilijk om te lezen, Nannet. Het is me ook eigenlijk niet duidelijk wat je wilt, is het frustratie delen of ook iets anders? Je schrijft dat verbreden en compacten geen zin zin heeft, maar het is nog niet geprobeerd bij jouw dochter, dus dat weet je niet. Als je geen andere optie hebt dan deze school, ze niet willen versnellen, dan denk ik dat je de school en je kind de kans moet geven om dit te proberen. Misschien word je wel verrast.

Ik heb bij mijn eigen kind gezien dat dit wel uitmaakt. Het feit dat ze 1x per week levelwerk kreeg (meer zat er niet in, dat was al heel bijzonder), maakte dat ze veel meer zelfvertrouwen kreeg en de rest van de tijd beter te verteren. Ideaal was het misschien niet, maar in elk geval beter dan het was. Op haar nieuwe school doen ze dit niet en het is meteen weer bal. Gelukkig heeft de juf met IB gesproken en gaan ze ook hier op vrijdag met haar werken in een groepje met een aantal kinderen met een voorsprong. Bij mijn eigen kind merk ik dat veel frustraties ook sociale frustraties zijn. Vervelende jongetjes in de klas, vriendinnetjes die roepen dat ze je vriendin niet meer zijn bij het minste of geringste..

Als je je kind thuis houdt denk ik dat je haar op een achterstand zet sociaal gezien. Je kunt haar wel thuis dingen aanbieden, maar niet het functioneren in een groep. De andere kinderen gaan wel naar school en leren elkaar kennen, gaan naar elkaars partijtjes etc. Jouw kind is daar dan niet bij. Mijn dochter is van school veranderd en is nieuw in groep 2. Dat is helemaal niet zo makkelijk, want zelfs op die jonge leeftijd maken ze al vriendinnetjes waar je dan tussen moet zien te komen. De andere nieuwe kindjes zijn net 4.

Pagina 10 van 12 [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende