Het is nu 19 sep 2018, 05:06

Pagina 8 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2017-2018
BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 16:31 
Volwassene

Vlindertje, ik heb het idee dat het vaker zo is dat de voorsprong bij de oudste veel duidelijker is dan bij de tweede. Geen idee of daar ook echt een verband tussen zit, maar ik hoor het in ieder geval regelmatig. Hier heeft oudste ook een veel duidelijkere schoolse voorsprong dan jongste. Jongste heeft geen of amper schoolse interesse, maar op bepaalde manier merk ik bij hem juist ook een slim (of nog slimmer) kind. Hij heeft een enorme interesse om alles te weten en te begrijpen, hij wordt thuis dus (onbewust) uitgedaagd door in zijn interesses mee te gaan. Dit gaat momenteel vooral door biebboeken, hij is helemaal niet geinteresseerd in voorleesboeken (verhaaltjes) voor het slapen gaan, alleen informatieboeken. Dus we gaan nu regelmatig naar de bieb en hij komt zelf met een stapel boeken aan (momenteel zitten we in de dinosaurus, satellieten en zonnestelsel fase, ik leer zelf ook een hoop!).

Vraagteken, fijn dat jullie al een fijne school gevonden hebben en fijn dat je jongste in groep 3 gezet kan worden, in welke maand is hij jarig dan eigenlijk? Ik ben wel benieuwd wat je tegenviel aan de hb scholen. Fijn dat de kinderen er zoveel zin in hebben, dan ben je er al voor de helft.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 17:53 
Volwassene

Gigi, jongste is in januari jarig, dus niet heel jong in groep 3 straks. In de hb scholen die wij hebben gekeken is er weinig interactie tussen de hb stroom en de rest van de basisschool. Zelfs op een school zat de hb groep 3/4 in een andere gebouw dan de andere groep 3 en 4 kinderen. Wij vinden dat erg jammer, want de sociale ontwikkeling van de kinderen vinden we ook erg belangrijk. We gaan toch de iq test laten doen, want dan hebben we toch opties als het op de normale basisschool toch niet goed loopt.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 02:25 
Volwassene

Ik lees even mee. Wij staan aan de voet van dit avontuur en weten sinds afgelopen week dat onze dochter meerbegaafd is. Het fijne eraan is dat er heel veel stukjes nu op zn plek vallen.
Ze is de jongste dus we hadden vaak zoiets van ze is sneller omdat ze het van haar zus ziet. Maar wel altijd het gevoel gehad dat er iets was maar ja wat...dit is zich pas echt gaan uitten in groep 1.

Nu is ze 5,5 en willen we voor de zomer vakantie alles rond hebben. Plan van aanpak evt kijken naar een andere school mocht dat nodig zijn. Psycholoog raadde dat wel aan maar we beginnen gewoon even bij het begin en dat is zoveel mogelijk info inwinnen over alles.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 apr 2018, 01:16 
Volwassene

Welkom, onzeker! Heb je al de informatie aan de school gegeven? Hoe kijken zij ernaar?

Vorige week is jongste met de WPPSI getest, en de tester was erg onder de indruk van zijn concentratievermogen. Hij vond het erg leuk ("Nog drie spelletjes, Mamma!") en na afloop vroeg wanneer hij dat nog een keer zouden kunnen doen. Hij zei zelf dat hij heel goed deed, maar op de uitslag moeten wij nog even wachten.

In middels zijn we helemaal uit met school voor volgend jaar, dus dat is een heerlijk gevoel. Nu het laatste paar weken voordat alles ingepakt worden en we weer op het vliegtuig naar Nederland zitten!

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 22:45 
Volwassene

Dank je wel. De test uitslagen hebben we meegenomen en de psycholoog heeft gebeld met school. Ze waren nogal onder de indruk van haar score.

Ik herken dat idd wel van jou zoon. Onze dochter wist ook precies dat ze 1 vraag niet goed had en de rest wel. En wanneer ze weer mocht. Grappig. Wanneer krijgen jullie de uitslag?

Wat fijn dat school gekozen ks.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 16:46 
Volwassene

Onzeker, welkom hier. Ik zag je topic al over het zoeken naar scholen, veel succes ermee!

Vraagteken, wanneer vertrekken jullie richting nederland? Meteen na het einde van het huidige schooljaar?

Hier zitten we inmiddels lekker in een ritme, het normale leven is weer opgepakt. Baloe doet het verbazingwekkend goed op school. Wat ik merk met het amerikaanse systeem/cultuur is dat uitblinken hier veel meer wordt gewaardeerd of verwacht (op welk vlak dan ook, academisch, sport, creatief etc) en ik merk aan allebei de kids dat ze dus ook langzaam meer uit hun schulp durven te kruipen. Mup vindt het ineens leuk om de beste te zijn met rekenen en Baloe doet ineens echt zn best om te lezen. Tsja, nu gaat ie ineens als een speer (omdat ie het stiekem allang kon). In zijn klas hebben ze een systeem dat ze per keer 10 sightwords moeten leren lezen. Dit zijn woordjes die je niet mag uitspellen maar gewoon moet herkennen en meteen zeggen (zoals the, when, we, this etc). Als je de eerste 10 kan ga je naar de volgende 'club'. In de klas hangt een groot bord met wie in welke club zit. Baloe begon natuurlijk helemaal onderaan terwijl de meeste al stuk verder waren, want schooljaar was al 3/4 bezig, maar hij is ineens heel erg gemotiveerd om zn inhaalslag te maken. De eerste paar weken kon ie het (zogenaamd?) niet, maar ineens heeft ie het nu te pakken en haalt iedere week zn volgende 'diploma' terwijl meeste er gemiddeld paar weken over doen. En dan blijkt, krijgt ie afgelopen vrijdag zn nieuwe set woordjes mee naar huis en voor ie ze uberhaupt kon oefenen wist ie ze allemaal al. Oftewel, meneer kan/kon echt al lezen, maar fijn dat ie er nu echt voor open staat en trots op is!

Eigenlijk hou ik niet zo van die competitieve cultuur, met name voor de kindjes die niet goed meekomen is zo'n groot bord in de klas erg confronterend, maar voor degene die zn hoofd eigenlijk niet boven het maaiveld durft uit te steken werkt die verwachting van excellentie wel heel goed.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 22:14 
Volwassene

Onzeker welkom!

Gigi, ik ben er ook totaal niet van ( wellicht ook opvoeding vanuit huis?) Maar zo te lezen heeft het op je jongste dus juist een goede invloed.
Het motiveert natuurlijk ook om een " club" verder te mogen.

Hier wat werkjes gezien van zl2 en schrok eerlijk gezegd wel een beetje hoe hij die gedaan had.
Tot nu toe Dacht en begreep ik dat hij wel gewoon laat zien wat hij kan en daarnaast ook.serieus werkt
Maar hij heeft alles maar half en vooral slordig gedaan.

Zijn sowieso simpele werkjes wat voor hem op zich prima is nog denk ik maar hoe hij het doet lijkt het of hij het niet kan. Of niet doet doet omdat hij het niet leuk vind?

Werkje om streepje onder de letters r te zetten. Dat kan hij makkelijk en kent die letter ook gewoon. Maar alle woorden op het vel hebben een R en hij heeft dus gewoon met grove slordige cirkels elk woord omcirkeld.
Was denk ik binnen 1 minuut klaar haha

Het is natuurlijk een kleuter maar toch. Oudste vond dit heel stom om te doen en deed precies zo terwijl hij toen bijna 2 jaar voor liep. ( dus wel te verklaren, was veel te makkelijk) maar jongste nu dus ook terwijl die niet zo voorsprong heeft
In gr 3 gaan ze dit herhalen toch??
Dan gaat hij vast helemaal kont tegen de krib gooien....

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 01:39 
Volwassene

Gigi, lekker dat je kinderen snel wennen aan het nieuwe systeem. Inderdaad is Amerika competitief, en voor sommige kinderen is dat juist erg motiverend. Tja, ook niet hoe ik zelf een schoolsysteem in elkaar zou zetten, maar als het goed werkt voor jouw kinderen, heel fijn. De Britse systeem hier, met leren lezen en schrijven in groep 1, vind ik ook geen goed systeem, maar het is eigenlijk geweldig voor mijn eigen kinderen geweest. Fijn voor jullie dat de school goed bij de kinderen past!

Vlindertje, slordige werkjes met veel fouten komt erg bekend voor bij oudste. Oudste is echt geen knutselaar en vond als kleuter werkjes in het algemeen vreselijk. Niveau was niet het (enige) probleem. Hij vond het gewoon niet leuk om te doen, dus als hij alles snel afmaakte kon hij iets anders doen. Wat vindt jouw jongste van tekenen/kleuren/werkjes? Eerlijk gesproken zelfs als een werkje op niveau is, en je kind nu letters aan het leren is, zou hij misschien veel liever een activiteit doen met letters dan een werkje met letter r omcirkelen. Bij oudste is het van zelf beter geworden en besteed hij nu veel tijd aan zijn opdrachten, en hij tekent in middels ook wel voor plezier.

We wachten hier nog een week af aan de iq test resultaten, maar eind van de week verwacht ik wel de rapporten te hebben. We hebben geen haast, en de tester zei zelf dat het wat extra werk was, vanwege de twee talen.

Qua verhuizing richten we ons nu op augustus. Het ziet eruit dat de kinderen de schooljaar kunnen afmaken, en daar zijn we erg bij mee.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2018, 01:00 
Volwassene

Vandaag de iq resultaten van jongste gekregen. Hij heeft de WPPSI genomen en had er erg veel zin in. Zijn score is ook erg hoog, hoger dan zijn oudere broer. Wel is zijn taalindex is het Nederlands ondergemiddeld, terwijl zijn taalindex in het Engels bovengemiddeld is. Het zou wel een overgang zijn voor hem de eerste paar maandjes om de achterstand in te halen, maar ik verwacht eerder geen problemen.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2018, 17:01 
Volwassene

Vraagteken, grappig hoe jouw twee en die van mij best op elkaar lijken. Hier geen test gehad, maar het zou me ook niet verbazen als jongste hoger zou scoren dan oudste. Oudste ook erg perfectionistisch. En hier had jongste ook een achterstand in de nieuwe taal en oudste niet. Dat inhalen gaat trouwens echt mega snel, ik merk alleen dat spelling echt lastiger dan gemiddeld is voor ze. Ze zijn viertalig en gebruiken de fonetische uitspraken willekeurig uit iedere taal dus de meeste dingen zijn voor anderen niet te lezen. Bijv Baloe gisteren: "Pleillgaunt" voor playground: Ple (NL) - ill (Spaans) - ga (engels) unt (spaans). Snap je m nog? :lol: Krijg zo maar eens een hele zin als juf :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 02:35 
Volwassene

Gigi, fijn om te lezen dat het inhalen van de taalachterstand snel is gegaan. Spelling is inderdaad ingewikkeld voor meertalige kinderen. Dat zien we met onze twee die maar twee talen spreekt. Grappig is dat leren lezen geen enkele probleem was met twee talen, ook gewoon door elkaar.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 12:24 
Volwassene

Buddy's rekengroepje loopt inmiddels. Bijna elke dag een half uurtje rekenen met vijf kleuters en een onderwijsassistente. Elk blok wordt vooraf getoetst zodat er gecompact kan worden. Volgens mij vindt 'ie het leuk. Hij praat in elk geval thuis weer veel over rekenen, maar wel vooral over andere onderwerpen (grote getallen, vermenigvuldigen) dan wat hij op school krijgt.

In de klas zit hij nog steeds in het 'plus'tafelgroepje. Niet officieel maar ze krijgen bij de inloop duidelijk andere werkjes dan de andere tafels. Ik vind het een beetje jammer voor de andere kinderen dat het zo in groepjes gaat in niet individueel, maar voor Buddy is het wel heel goed dat er van het hele groepje bepaalde verwachtingen gesteld worden.

Laatst bijgewerkt door geekmum op 20 apr 2018, 09:47, in totaal 1 keer bewerkt

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 16:28 
Volwassene

geekmom: je hebt de naam van je zoontje in je berichtje genoemt. Ik denk dat groepjes juist wel heel erg fijn zijn, zo voelen ze zich niet de uitzondering, maar uiteindelijk valt of staat iedere manier met hoe de juf het brengt denk ik.

Vraagteken, inderdaad, lezen is wel makkelijker. Maar eigenlijk ook logisch, ik heb dat ook in een nieuwe taal. Een tekst lezen en begrijpen is stuk makkelijker dan zelf een tekst (correct) schrijven.

Baloe heeft gisteren zn eerste rapport hier gehad. Vol lof! Geen idee waarom op school wel en thuis niet, maar hij luistert goed, doet goed mee, is leergierig etc. Fijn zo'n start.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2018, 12:56 
Volwassene

Gisteren hadden we op school een gesprek met iemand van de "preventieve sociale vaardigheidstraining" die Buddy op school doet met een groepje. De juf en de IB'er schoven ook aan. Was heel prettig om eens over Buddy te praten zonder concrete aanleiding / zonder probleem. Gewoon een open gesprek waarin we verschillen tussen school en thuis konden benoemen zonder de schuld bij elkaar te leggen. Nou helpt het dat Buddy op school dagelijks uit de klas wordt gehaald voor rekenen, en dat ik zelf tot de conclusie gekomen ben dat afreageergedrag thuis meer te maken heeft met sociale frustraties dan met cognitieve frustraties.

Hij schijnt in blok 3 van de 8 te zijn met rekenen. Ik had voor de vakantie gevraagd of ze zijn Rekentuin-omgeving wilden aanpassen, omdat ik een aantal dingen miste waar hij wel aan toe was (splitsen, klokkijken en bloemencode verschenen niet maar zou hij volgens de standaardinstelling opengespeeld moeten hebben). Nu hebben ze bijna alles voor 'm opengezet, ook dingen die te moeilijk zijn. En hij leest de namen van de spellen niet, hij probeert te onthouden welke bloem welk spel is, dus dat is nog best lastig... Anyway, met tellen had hij zijn score in twintig opgaven tijd verdubbeld naar > 400, dat moet door de rekenlessen op school komen. Ik zie nog weinig van de optelstrategieën die hij nu zou moeten leren. Splitsen kende hij nog niet maar is hij wel aan toe. In elk geval fijn dat hij het eerste deel van de groep 3 stof in zo'n klein groepje kan doen met individueel compacten, en dat ze straks goed weten waar ze moeten indelen in groep 3.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 23 mei 2018, 20:48 
Volwassene

Tijdje weg geweest hier alles liep goed dacht ik. Vorige week een gesprek met de juf ze weet niet hoe ze hem moet uitdagen en wil groep 3 afwachten. Ondertussen zit ik thuis met een onhandelbaar kind.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 13:14 
Volwassene

Gisteren heb ik het rapport van Buddy gehad. Motoriek, taakaanpak, motivatie voor werkbladen etc is nu allemaal ruim voldoende waar dat eerst een zorgenpunt was. Hoeveel daarvan echt Buddy is en hoeveel daarvan is dat de juf zichzelf aan het eind van het jaar op de borst klopt weet ik niet. Ik hou er in elk geval rekening mee dat we volgend jaar vast wel weer met kleine zorgenpuntjes beginnen. Op papier is hij in elk geval een hoge presteerder.

Buddy heeft geen kleutercito's meer gedaan, bijna de hele groep heeft geen kleutercito's meer gedaan aan het eind van het jaar. Hij heeft de rekentoets van midden groep 3 nu gemaakt zonder hulp (met links want rechterarm zat in het gips) en heeft nu officieel een III. Dat vond de juf van het kleuterrekengroepje heel hoog. De groepsleerkracht heeft hem aangemeld bij de IB'er voor de DMT "om zijn letterkennis in kaart te brengen". Ik neem aan dat dit een onofficiële afname zonder stopwatch en met een beetje hulp wordt. Een beetje hulp is wel nodig. Naast een paar ontbrekende letters heeft hij ook nog het probleem dat hij - als hij moet hakken/plakken (voor de meeste woorden heeft 'ie dat niet nodig) - meestal vergeet om het plakken "ook nog" hardop te doen. Dus hij hakt het woord en gaat meteen verder met het volgende woord.

voorsteltopic

Pagina 8 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8