Het is nu 19 aug 2018, 10:43

Pagina 32 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 18:07 
Volwassene

Zelf laten kiezen is een utopie omdat een combi 5/6 voor sommige ouders sjieker staat en er dan geen afgewogen groep ontstaat. Maar daar zit mijn zorg niet, ons boeit die zogenaamde status niet, maar hopen we dat de school een wijs besluit neemt die past bij haar behoefte.

Vandaag kwam ze in ieder geval enthousiast uit school; ze is AVI-uit...en dat weet nu de halve school. Ze is het de kleuterjuf en de directeur gaan vertellen. Ze vond dat ze nu wel klaar was met verplicht lezen en ze wil niet meer een uur naar het slechte lezen van anderen luisteren, dan kon ze die tijd beter besteden aan Acadin zodat ze nog wel keuzetijd had voor smartgames en team talento. Ik zei dat ze dit plan maar eens op papier moet zetten om met de juf te bespreken. Ik ben benieuwd of ze dat gaat doen.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 08:34 
Volwassene

Hier hoor ik vanmiddag meer over het avi-lezen denk ik. Middelste was gister nog net niet aan de beurt geweest. De vorige keer had ze instructie E5. Ze leest ontzettend veel, ik ben benieuwd of dit een effect heeft gehad.
Inderdaad slim om die dingen op papier te zetten....ze weet goed wat ze wil!

Edit: het is instructie E6 geworden. Ze volgt dus nog steeds een mooie lijn omhoog.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 05:19 
Volwassene

Wat weten al veel van jullie dingen over de Cito en volgend schooljaar, fijn!

Ik weet nog niks behalve dat het goed gaat, wat ik ook het belangrijkste vind. Er zou na een bepaalde periode een tussentijdse evaluatie komen, de juf gaf aan dat dit gewoon tijdens de rapportgesprekken kan omdat het allemaal erg goed gaat en zij eigenlijk niks te bespreken heeft. Wij ook niet echt dus dat is prima.
We krijgen inmiddels ons vrolijke meisje ook steeds meer terug. Zo wilde ze de laatste tijd in het bos steeds bij ons op de paden blijven, gister was ze heerlijk door de bossen alle kanten op aan het rennen. Ondanks het vele rijden zijn we dus erg blij met de gemaakte keuze. En natuurlijk is er op elke school wel iets, maar om Q op deze manier terug te hebben maakt dat allemaal ruimschoots goed.
Nu toch maar besloten om te gaan verhuizen naar een dorp wat dichter bij school, lastige zoektocht...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 05:40 
Volwassene

Wij staan op het punt van school te veranderen. We zijn bij 3 scholen geweest. We zijn met 2 verder gegaan. De oudste heeft een dagje meegedraaid op een school, de jongste is bij 2 scholen wezen kijken. Voor de oudste is het wel duidelijk. Ze vond de school leuk, er is plaats, ze vond de kinderen en de juf lief. Het is een combiklas 5/6 montessori en dat lijkt ons fijn voor haar. Ze vond het zo leuk, dat ze meteen met een meisje van die school 's middags ging spelen. Heel ontroerend.

De jongste vindt de andere (traditionele) school leuker en gevoelsmatig vinden mijn man en ik die school ook beter bij haar passen. De eerste school kan onze oudste prima begeleiden denken we, maar over kleuters hadden ze echt schrikbarend dogmatische ideeen. Ze mochten niet lezen en schrijven, ze mochten niet knippen maar moesten scheuren, want anders zouden ze motorisch achter lopen. Alleen, ons kind loopt motorisch niet achter. We mochten thuis ook niks doen aan lezen. Ik zei, Dat doen we ook niet, zij leert die dingen zichzelf. Maar daar leken ze weinig begrip voor te hebben. Ik voelde me heel erg in de rol van pushy ouder gedrukt toen het over de jongste ging. Maar toen ze een ochtend in de klas kwam, begonnen ze wel met Engelse les. Dat dan weer wel. De school die we het best bij haar vinden passen had veel meer begrip voor haar aanpassingsgedrag en heeft veel ervaring met hb. Het is een grote, rustige, ruime school. Ik denk dat die rust haar veel goed zal doen. Maar het is toch wel een gedoe, elke dag 2x per dag 2 scholen af. De kinderen schelen 3 jaar. De oudste heeft nog 4 jaar te gaan, de jongste 7. Wat denken jullie? Zou het de moeite waard zijn? Of zou de jongste zich toch ook wel thuis kunnen voelen op de montessorischool?

Voor de jongste vind ik het sowieso gek genoeg wel moeilijk om haar van school af te halen. Na een moeizame start heeft ze nu aan het einde van het jaar wel vriendinnetjes. Rationeel denk ik dan: de meeste van die vriendinnetjes zitten na de zomervakantie in groep 3. Haar beste vriendinnetje zit in groep 0 en zal dus over een jaar niet met ons kind meegaan naar groep 3. Ik vind het moeilijk om over haar huidige succes heen te kijken. Ze heeft zoveel moeite gehad om haar plekje te vinden en nu heeft ze dat even, halen wij haar weg. Maar ik zie er gewoon geen toekomst in, gezien onze ervaring met de oudste op deze school.

Sowieso vind ik deze schoolwissel moeilijk. Ik sta er wel achter. Ik vind dat we alles gedaan hebben wat we konden en het heeft niet gewerkt. Ik vind ook dat de dingen die we gedaan hebben nodig waren voor onze kinderen en niet overdreven. Toch houd ik een gevoel alsof ik gefaald heb ofzo, alsof ik nog beter mijn best had moeten doen, terwijl duidelijk is dat wij wel ons best hebben gedaan, maar de school niet en ook niet van plan is dat te gaan doen.

En verder.. over de cito horen wij niets. Tja.
En we hebben besloten de jongste te laten testen.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 07:28 
Volwassene

Ik denk dat je je gevoel moet volgen en niet/minder je verstand.
Ook het gevoel van je kinderen. En al zijn ze jong, je kunt het best met ze bespreken. Leg de voor en nadelen uit en kijk goed (lichaamstaal zegt meer dan woorden) wat zij het belangrijkste vinden.

2 scholen is lastig, maar uiteindelijk zul je best een manier vinden die goed werkt.
De basis voor een kind is zo belangrijk, lekker spelen en leren op een manier die bij ze past.

Het is een moeilijke beslissing dus snap al je twijfels :wink:

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 08:21 
Volwassene

Een schoolwissel gaat altijd gepaard met de nodige emoties. De kunst is om boven die emoties uit te stijgen en te kijken wat de beste keuze is. Rationeel, maar ook vooral intuïtief.

Praktisch: heb je al gekeken naar welke opties er zijn om elke dag naar twee scholen te gaan? Kan een van de twee overblijven, kan je met school bespreken dat je wat later op de ene school komt, kan een van de twee mee met een vriendje of vriendinnetje in de loop der tijd of zitten er misschien al kennissen op 1 van de scholen die jullie uit de brand kunnen helpen?

Op basis van je verhaal hier zou ik niet gaan voor de montessorischool voor je kleuter. Klinkt heel rigide allemaal en ik denk dat dat heel schadelijk kan zijn voor een kind met een ontwikkelingsvoorsprong.

Deb, spannend van de verhuizing! Wel fijn ook voor de sociale contacten. Hopelijk woon je straks dichterbij vriendjes en vriendinnetjes.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 11:13 
Volwassene

Hoi hoi,
Heel tijdje niet hier geweest, maar kom me weer een keertje melden.
Lees veel over verhuizingen en schoolwissels. Wat spannend! Hopelijk pakt het voor iedereen goed uit. De eerste berichten zijn in ieder geval veelbelovend, wat fijn!

Ook wij zijn onlangs verhuisd. Wel binnen dezelfde woonplaats, maar aangezien we nu aan de andere kant van de stad zitten, begint het idee van een schoolwissel hier ook te spelen. Niet zo zeer uit onvrede over de huidige school dus, maar meer om praktische redenen. Het is geen must, maar op lange termijn wel fijner. Ik vind het alleen echt vreselijk moeilijk. We weten wat we nu hebben, en ondanks dat er altijd wel wat te klagen valt, zijn we daar toch redelijk tevreden mee. Ik merk dat ik nu zoek naar een school waar het nog beter is, maar dat is zo moeilijk van tevoren in te schatten.

Op zich gaat het oke met onze kindjes. J is na de herfstvakantie al naar een nieuwe klas gegaan. Een groep 4/5 waar veel kinderen zitten die voorlopen en extra werk nodig hebben. Ze heeft het super naar haar zin in die klas en haar juf is echt geweldig, maar langzaamaan gaan we ons toch weer zorgen maken over hoe het verder moet. Cito's M4 had ze al erg goed gemaakt (I en I+), op begrijpend lezen na (een III). Nu heeft ze blijkbaar (wist ze zelf te vertellen, dus ik hou nog even een slag om de arm) bij de E4 cito's ook een I of I+ gehaald voor begrijpend lezen. Ze is ook alweer een jaar avi-uit. De verveling begint weer toe te slaan en ze is steeds vaker boos en gefrustreerd. Na de zomervakantie nieuwe klassen en ik ben heel benieuwd of ze dan in 4/5 blijft of naar 5/6 gaat. Heel eerlijk gezegd denk ik dat 5/6 beter voor haar is, ook sociaal gezien, ze trekt liefst met de oudere kinderen (nu groep 5 en dus na de vakantie groep 6) op. Alleen de juf van 4/5 zou ik dan het liefst meenemen ;-)

Bij F is het een heel ander verhaal. We hebben een steeds sterker vermoeden dat ze dyslexie heeft. Ik twijfel er eigenlijk niet eens meer echt aan. Ze scoort alleen net te goed om onderzoek vergoed te krijgen. Ze hebben haar op school wel meegenomen in de dyslexiescreening, maar ook daar scoorde ze eigenlijk net te hoog. Nu dus even de E4 cito's afwachten, en aan de hand daarvan kijken wat de mogelijkheden zijn. De juffen zouden ook graag zien dat ze onderzocht wordt, maar kunnen dus vooralsnog het standaard pad met haar niet bewandelen. We hebben inmiddels voor onszelf besloten om haar desnoods op eigen kosten te laten testen, als school daarin niets kan betekenen, want F wordt zelf steeds onzekerder en ongelukkiger op school. Ik gun het haar om hier duidelijkheid over te krijgen en dan evt aanpassingen te krijgen zodat ze wel gewoon op niveau kan werken. Ook F komt in een nieuwe klas volgend jaar. Misschien zou voor haar een jaartje 4/5 wel fijn zijn, zeker als ze dan ook de juf krijgt die J nu heeft. Ik denk dat dat haar zelfvertrouwen goed zou doen.

Met M (nu groep 3) gaat het ook niet allemaal zonder slag of stoot. Hij is boos, boos en boos. De hele dag. Heel veel driftbuien. Klaagt steeds dat school zo saai en makkelijk is, maar laat het daar niet echt zien. Kopieert heel erg het gedrag van zijn zogenaamde vriendjes, en presteert niet echt opvallend, werkt slordig, en is enorm druk en vaak brutaal in de klas. Druk is hij thuis ook wel, en hij ontploft om vanalles, maar we zien hier wel zijn enorme leerhonger. Is thuis heel erg bezig met onderzoeken en ontdekken, vooral op gebied van techniek en natuur. En altijd bezig met rekenen, maakt echt ingewikkelde sommen. Ik heb zo het idee dat het op school anders zou moeten voor hem, maar ik weet niet precies wát ik dan zou willen en dat maakt het moeilijk om met school in gesprek te gaan. Ik blijf dan maar hopen dat ze hem daar ook gaan zien en dat zij wel weten wat een oplossing zou kunnen zijn. Hij zit gewoon duidelijk niet lekker in zijn vel nu.

En dan hebben we nog onze grote S, waar het gelukkig heel erg goed mee gaat! Na de zomervakantie gaat ze beginnen op het VO. Havo-VWO brugklas, op een school waar maatwerk geboden wordt. Spannend, maar ze is er enorm aan toe, ze is écht klaar met de basisschool.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 16:22 
Volwassene

Vlinder lastige keuze 1 of 2 scholen. Vooral de jongste zou ik zelf niet mee laten kiezen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Heb je genoeg argumenten waarom juist wel voor 2 verschillende scholen te kiezen?

Dee voor de vriendjes en vriendinnetjes hoeven we niet dichter bij te gaan wonen, er woont maar 1 klasgenootje in het dorp van school... Verder is het wel onze bedoeling dat Q over een paar jaar zelfstandig naar school kan fietsen, dus we hebben gelukkig nog wel even om iets te vinden :).

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 23:29 
Volwassene

De argumenten hebben vooral te maken met de beschikbare opties en de verschillende behoeften van onze kinderen. De montessorischool heeft plaats voor allebei de kinderen, de school met hb-ervaring heeft alleen plaats voor de jongste. Onze jongste is meer hb dan de oudste naar onze inschatting. Het rigide verhaal over kleuters bij de montessori schrok ons wel af.

Bij de school die we het best vinden passen voor de jongste is geen plaats voor de oudste. Blijft over: oudste naar montessori of op de huidige school blijven en op de wachtlijst voor de andere school, maar dat zou best eens lang kunnen duren. Wij vinden verandering voor de oudste echt nodig omdat ze op de huidige school niet goed begeleid wordt en de sfeer in de klas heel slecht is.

En dan kom je dus op 2 scholen. Logistiek kan het wel, maar soms heb ik last van mijn gezondheid en dan is 2 scholen gewoon lastiger om dingen te regelen. Twijfelpunt is voor mij nog wel of die visie op kleuteronderwijs zeg maar gewoon ongelukkig verteld is of dat het echt zo rigide is. Als het tweede het geval is, is die school voor de jongste gewoon geen optie, want dan is het nog erger dan de huidige school. Misschien moet ik dat nog even navragen bij een andere persoon op die school hoe dat zit.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 08:28 
Volwassene

Vlinder, wat zegt je intuitie over de montessori kleuters?

Deb, dat is dan wel weer jammer van de vriendjes/vriendinnetjes, maar dichterbij school wonen is wel zo fijn. Voor ons is het ongeveer 10 minuten fietsen, dus ook prima te doen.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 08:28 
Volwassene

Het zou toch raar zijn als de kleuterklassen een compleet ander regime hebben dan de hogere. Je zou als school toch een lijn willen uitzetten en daar op door borduren. Dus ik vraag mij af of het echt zo apart is. Het thuis niet mogen leren lezen kan ook een algemene uitdrukking zijn. Je hebt vast ook ouders die hun kroost pushed, verkeerde manier van lezen aanleert zodat het kind zo fijn voor loopt. Als dat de achterliggende gedachte is, vraag ik mij af wat voor sfeer er daadwerkelijk is.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 09:22 
Volwassene

Dee, mijn intuitie zegt nee en die van mijn man ook. Maar we moeten het wel praktisch ook voor elkaar kunnen krijgen.

MrsDuck, ik snap wel wat je zegt en dat is mijn twijfel ook. Toch heb ik ook wel gemerkt dat bijv sommige vrije scholen ook heel rigide kunnen zijn. Er zullen best ouders zijn die dat zo doen met hun kind als je beschrijft, maar wij doen dat niet. Er komt wel meer hb in de familie voor, dus daar hebben we wel over nagedacht met onze kinderen. Het feit dat ze op deze school niet vragen naar het kind zelf en hoe wij daarmee omgaan, terwijl er duidelijk tekenen zijn van een voorsprong en dat je dan zo'n standaard verhaal krijgt, vind ik tegenvallen en ook geen positief teken dat we daarover een goed gesprek kunnen voeren met deze school. De dame in kwestie was ook dusdanig dominant dat we nergens tussen kwamen. Alleen zenden dus van haar kant, geen enkele dialoog.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 09:57 
Volwassene

Ik denk dat als jullie beiden zo duidelijk 'nee' voelen, je voor de praktische problemen wel een oplossing gaat vinden.
Daarmee wil ik het niet onderschatten, zo heb ik bijvoorbeeld heel lang getwijfeld over de plusklas voor mijn oudste omdat ik ook zat met de vraag hoe krijg ik haar daar op tijd als de andere twee ook op tijd op school moeten zijn? Nu blijkt het haalbaar te zijn.
Misschien kunnen de scholen ook met jullie meedenken.

Ik ben zelf eens op een school gaan kijken, toevallig ook een montessorischool, waar ik hetzelfde als Vlinder ervaren heb. Dominant persoon die een rondleiding gaf, er was geen speld tussen te krijgen, ik kon mijn vragen niet stellen en ze had een standaard riedeltje voor de groep ouders waarmee ik de rondleiding kreeg. Ik haakte definitief af toen ik vol positieve verwondering vroeg naar het meisje met syndroom van Down in de kleuterklas. Ze zei daar niets op. Ze had er zo'n mooi antwoord op kunnen geven of op z'n minst kunnen zeggen dat zij en/of de ouders het vervelend vinden als er naar gevraagd wordt. Ondanks dat die school een wachtlijst heeft en iedereen de school heel fijn vindt, vond ik wat anders.
Toen ik op gesprek ging op onze huidige school, vertelde degene die ons ontving uit zichzelf al over voorbeelden van kinderen op school die op de een of andere manier extra aandacht nodig hadden, zoals, heel toevallig, ook een meisje met het syndroom van Down. Die manier van omgaan met deze leerlingen was zo anders en voelde veel fijner aan.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 20:40 
Volwassene

Vlinder, heb je wel stilgestaan bij de gedachte dat de rigide benadering uit de kleuterklas montessori ook wel eens onderdeel zou kunnen zijn van de benadering in de hogere jaren, dat die in het dna van de school zit? Waarom zouden de hogere jaren wel goed passen bij jullie oudste? Dat ze de juf en de kinderen lief vindt lijkt me in dit geval van minder belang, dat kan op een andere school ook. Wel lastig dat de hb-ervaring school geen plaats voor haar heeft. Is dat echt werkelijk zo of valt daar nog over te praten op een of andere manier, bv met steun van koepel of schooladviesdienst?

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 06:36 
Volwassene

Ja, daar heb ik wel over nagedacht, maar ik denk dat dat wel meevalt. Het heeft vooral te maken met de visie op de ontwikkeling van het jonge kind en dat je niet te vroeg met schrijven en lezen ed moet beginnen omdat je dan belangrijke fases overslaat. Er wordt dan soms echt een scheidslijn getrokken tussen de kleuter en het basisschoolkind.

Maar de vraag is dan of ze kijken naar het kind waar die in de ontwikkeling is of dat ze kijken naar de kalenderleeftijd. En of ze in ons geval de interesse van ons kind in bijv lezen, rekenen en knippen tegenhouden vanwege haar kalenderleeftijd. Niet stimuleren is nog iets anders dan tegenhouden. Bij de hogere klassen werken de kinderen op hun niveau, dat hebben we uitgebreid nagevraagd.

De hb-ervaring school heeft geen plaats voor de oudste. De klassen zitten vol. Ze zou wel op plaats 1 van de wachtlijst komen, maar hoe lang het dan duurt voor er plaats komt is onduidelijk.

Dat onze oudste zich thuisvoelt op die school vinden wij voor haar wel belangrijk. Het sociale klimaat in de klas op de huidige school is echt om te huilen en de school gaat daar naar onze mening niet echt goed mee om. In theorie kan het op elke school leuk zijn, maar dat is het niet.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 08:54 
Volwassene

Vlinder ken je mensen met kinderen op een of beide scholen? Misschien kun je naar hun ervaringen vragen en dan je definitieve beslissing maken. Lastige keuze!

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 15:06 
Volwassene

Ja, die ken ik en ik heb ook met hen gesproken en een indruk gekregen van beide scholen. Maar hun kinderen hebben geen voorsprong zoals die van ons.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 15:01 
Volwassene

Het rapport is binnen....alle cito's 1+, AVI uit, methodetoetsen 8,5/9 en het enige wat beter zou moeten is, is automatiseren en ik lees wat opmerkingen over inzet/concentratie. Trots op mijn meisje! Volgende week horen we of ze in 4/5 of 5/6 komt en hebben we een gesprek met de juf. Voor mijzelf ben ik er uit. Ze is cognitief beter af in 5/6 en ook qua aansluiting lijkt ze dat daar wel te vinden zoals ik deze week zag bij een excursie. Dus mocht de school toch vinden dat ze naar 4/5 moet, ook al zou ze in een hogere instructiegroep komen te zitten, dan wil ik ze laten doortesten omdat ze dan laten zien haar niet te begrijpen en dan is een dwingender rapport/advies nodig over hoe ze haar gaan uitdagen en daarbij gaan begeleiden.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 17:23 
Volwassene

Wat fijn!
Spannend nog dat gesprek, maar wel fijn dat je zelf al weet welke richting ze op moet.

Hier het oudergesprek gehad.
Gelukkig op 1 lijn met de juffen. Dat voelt echt zo goed!
Zij zien ook dat hij bij zijn vriendjes moet blijven. Bij een bversnelling, verwachten ze dat hij er daarna weer 1 nodig zal hebben en bied dus geen oplossing. Gewoon doorgaan met extra uitdaging geven, wat steeds wat makkelijker zal worden omdat hij zelfstandiger kan werken. Ook samen met klasgenootjes of zelfs de hogere klassen iets maken is iets wat ze van plan zijn.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 21:45 
Volwassene

Vlinder, ik heb zelf geen ervaring met montessori scholen, maar wat ik soms wel hoor is dat ook montessori scholen heel erg kunnen hechten aan de leeftijdsgroep. Dus je zit wel in een 3-4-5 groep, maar je mag geen enkel werkje overslaan ook al begrijp je het allang. En als je dan de leeftijd van groep 5 hebt kun je niet vast beginnen met groep 6 werkjes want dat is de volgende groep. Mede door deze berichten over (onterechte?) striktheid in een systeem wat op papier en misschien ook wel op het eerste gezicht zoveel oog heeft voor het individuele kind, heeft ons doen besluiten hier niet voor te gaan.

Pagina 32 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende