Het is nu 21 nov 2018, 02:52

Pagina 30 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 35  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 4 2017/2018
BerichtGeplaatst: 15 mei 2018, 23:01 
Volwassene

Wat ontzettend fijn Deb!

BerichtGeplaatst: 16 mei 2018, 09:26 
Volwassene

Wat Gigi zegt. Echt super!

BerichtGeplaatst: 16 mei 2018, 11:58 
Volwassene

Ja, wat fijn zo'n goed begin!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 mei 2018, 12:51 
Volwassene

Bij mij is gister ook het kwartje gevallen.
Gister een spreker over mindset gehoord.
Op school blijkt onze zoon toch minder uitdaging te zoeken, dan thuis.
(op school zien ze hem wel echt, dus top juffen :inlove: . Daar geen probleem dus)
Maar het verschil zit hem waarschijnlijk in het "voetstuk" waar hij in de ogen van de andere kinderen op is gezet en thuis staat hij niet op een voetstuk. :oha:

Probleem is nu enkel nog dat hij het zich regelmatig zo moeilijk maakt, de lat zo hoog legt. Dat hij gefrustreerd is wanneer iets niet lukt (maar houd wel vol)
Niet snel tevreden is....
Maar we blijven praten. Vanmorgen gaf hij zomaar toe dat hij hulp kon gebruiken bij "kien" (rekenen) en heb dat vanmorgen dan ook gedaan op school. Hij vond de opdrachten nu wel leuk gelukkig. Trotse moeder!

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 09:00 
Volwassene

Dat klinkt goed, lantaarn.

Fijn dat Q het leuk vindt, deb! Is dat nog steeds zo?

Wij zijn druk met het zoeken van een andere school. We zijn er nu bij 2 geweest. De ene heeft plaats voor beide kinderen, maar is een beetje wankel (interim directeur, kleine school die genomineerd stond om gesloten te worden). De andere school hadden we een goed gevoel over, maar die heeft alleen plaats voor de jongste. De oudste komt bovenaan de wachtlijst te staan. Ik neig naar de laatste school, maar ik heb er wel moeite mee dat er voor de oudste geen plaats is. Op de eerste school hadden ze wel veel hb-materialen en zeggen ze ook heel flexibel te zijn om te zorgen dat het kind krijgt wat het nodig heeft. Dat kan daar denk ik ook makkelijk, want de klassen zijn niet zo groot. Maar we vonden het toch wat wankel allemaal, we vragen ons af of die school nog wel 7 jaar open blijft. En we vonden het gek genoeg ook erg kaal en ongezellig, net of ze nooit knutselen op die school. De 2e school staat bekend om goed om te kunnen gaan met hb en is een robuuste, grote school.

Ik ben ook achter 'passend onderwijs' aan gegaan, maar daar krijg ik te horen dat we wel een gesprek kunnen krijgen met de school met een functionaris erbij. Maar dat willen we eigenlijk niet meer. We zijn een beetje murw en hebben er gewoon geen vertrouwen meer in. Het vervelendste vind ik, nog afgezien van de steken die de school heeft laten vallen, dat de oudste het ook sociaal gezien helemaal niet leuk vindt op school. Ze zei van de week dat ze het liefst al haar schoolboeken mee naar huis zou nemen en al haar schoolwerk met mij zou doen. We hebben vanmiddag een gesprek daarover met de juf. Ik vraag me af of het een optie is om, als ze nog tijdelijk op deze school moet blijven, te vragen of ze in een andere klas mag.

Heel lastig allemaal. Alle opties zijn eigenlijk niet optimaal. Misschien nog maar even op broeden en evt. nog elders gaan kijken. Eerst maar even horen wat de juf vanmiddag zegt.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 10:02 
Volwassene

Ai, lastig inderdaad, Vlinder. Ik heb een vriendin die eenzelfde probleem had. Alleen was dat een school met een hb afdeling waar de oudste geplaatst kon worden en de middelste kon alleen op de reguliere afdeling in een grote klas met nogal wat probleemgedrag. Terwijl juist de middelste het zo hard nodig had.
Heb je een beetje een idee van de termijn waarop je oudste geplaatst kan worden?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 16:40 
Volwassene

Vlinder, je zoekt een andere school omdat jullie niet tevreden zijn?
Ik raad je vooral aan om je gevoel en dat van je kinderen te volgen.
Misschien zijn er nog mee scholen in de omgeving?
Wij gaan ook wat verder weg, gewoon omdat die goed voelde en gelukkig nog steeds erg tevreden.
(Het is toch nergens perfect, dat kan gewoon niet)

BerichtGeplaatst: 25 mei 2018, 22:44 
Volwassene

Hier is een kijkmoment en een wendag afgesproken op de nieuwe school.

Jongste is er op een gezonde manier mee bezig, met het naar een andere school gaan.
Het eerste verdriet over niet meer in de klas zitten met haar vriendinnen lijkt over en ze stelt allemaal vragen over hoe het op de nieuwe school zal zijn. Van meedoen aan schoolsporttoernooien tot aan of ze evenveel vakantie cq studiedagen hebben....

BerichtGeplaatst: 28 mei 2018, 21:47 
Volwassene

Vlinder, dat stukje over passend onderwijs, met wat voor een functionaris zou je moeten spreken dan? Als het gaat om hb onderwijs moet je volgens mij toch altijd met iemand van een toelatingscommissie spreken? Of bedoel je iets anders?
En het niet naar school willen van je dochter, heb je al over haar eigen idee nagedacht? Volgens mij is het wel mogelijk om haar thuis te houden wanneer het echt niet meer gaat op school. Ik heb daar toen het met Q zo slecht ging het eea over uitgezocht en er us best veel mogelijk. En anders kun je altijd nog contact opnemen met de leerplichtambtenaar en het verhaal uitleggen. Hij zou ook mee moeten werken.

Mamv2 wat leuk dat de jongste zo enthousiast is!

Q is nog steeds super enthousiast over school. Over de normale vakken als taal en rekenen hoor ik haar nog steeds niet. Maar over alle andere vakken hoor ik haar des te meer. Hele verhalen over Vincent van Gogh, debatteren, Engels, techniek, etc, etc. Ze komt zelfs rennen uit school om te vertellen wat ze allemaal heeft gedaan. We zijn dus echt heel erg blij met de keuze die we gemaakt hebben. Op de BSO vindt ze het alleen nog niet leuk, we hebben afgesproken dat ze sowieso tot de zomervakantie daar blijft, daarna kunnen we eventueel kijken of er andere oplossingen mogelijk zijn.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 05:59 
Volwassene

Fijn dat goede nieuws deb!
Nu de BSO nog en dan 8)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 09:00 
Volwassene

Deb, wat cool! Het lijkt wel alsof ze daar op school uit de slaapstand komt. :) Echt heel fijn voor jullie.

Volgens mij redelijk wat mensen in ons topic die van school wisselen of dat graag willen. Zou dat aan groep 4 liggen? Een soort collectief punt waarop ouders van hb kinderen vaak zeggen: en nu is het genoeg? Wij zijn zelf ook gewisseld na groep 4. Oudste startte dus in groep 5 op de nieuwe school.

Alles gaat hier zijn gangetje. Middelste is veel aan het lezen. Ze heeft nu Warrior Cats uit de bieb meegenomen en het verbaasde me wel een beetje. Het is een vrij dik boek zonder illustraties, maar aan de andere kant: ze is wel gek op katten. Ze had al een paar bladzijden gelezen en ik ben benieuwd of ze de concentratie kan opbrengen om verder te lezen.

Ik geloof ook dat kindermigraine heeft. Ze heeft nu al een paar keer rondom spannende momenten gehad dat er ineens heftige hoofdpijn komt opzetten en 9 van de 10 keer moet ze dan spugen en wil ze direct naar bed. Ik ga het goed bijhouden. Het was een keer na het afzwemmen en aansluitend een feestje, bij een logeerpartij bij opa en oma en van het weekend toen er een vriendinnetje kwam logeren. Gek genoeg dus allemaal wel leuke dingen.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 09:27 
Volwassene

Dee wat toevallig, dat boek had Q ook uitgezocht in de bibliotheek. Maar ze vond het toch te eng. Wat ik op zich best raar vind, ze heeft de eerste 3 delen van Harry Potter ook gelezen.. ze vindt de vampierzusjes wel erg leuk. Nu dus weer op zoek naar andere leuke boeken. Als iemand tips heeft hoor ik het heel graag. Ze heeft behoorlijk wat eisen, Paul van Loon is haar favoriete schrijver, maar daar heeft ze volgens mij bijna alle boeken al van gelezen. De griezelbus vindt ze alleen ook nog te eng. Er mogen niet te veel plaatjes in de boeken staan, het mag spannend zijn maar niet eng. Niet te veel meisje meisjes boeken (zoals paardenverhalen, verliefdheid op school etc).

En wat je zegt Dee over dat groep 4 echt zo’n omslagpunt is klopt volgens mij echt. In de klas van Q zitten nu 3 kindjes uit groep 3, 4 uit groep 4 (waaronder Q en een ander kindje die tegelijk is gestart) en 7 in groep 5. De bovenbouw klas heeft nu een wachtlijst...
Ook hoorde ik van vrienden dat ze voor hun dochter, die pas getest heeft en een hb IQ heeft, het komende jaar nog af willen wachten en anders iets moeten bedenken. Dat kindje zit nu in groep 3. (Op zich wel typisch dat Q en dat andere kindje altijd leuk samen spelen wanneer we iets met hun afspreken.)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 09:47 
Volwassene

Denk idd dat groep 4 een punt is om te zeggen dat de kans groot is dat de kans op verbetering bij dezelfde school vrij klein is.
Bij ons in de klas ook 2 uit groep 4. Bij 1 snap ik het, bij de ander niet. Maar in beide gevallen is het wel verstandig om te gaan omdat het gevoel niet goed meer is. Ik ben wel benieuwd hoe het dan volgend jaar gaat bij die kinderen.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 10:07 
Volwassene

Wel interessant om eens te onderzoeken eigenlijk.

Hier geen boekentips helaas. Middelste is juist heel erg van de meisjesverhalen en illustraties. ;) Vandaar dat Warrior Cats een verrassende keuze is.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 10:16 
Volwassene

In groep 4 worden, denk ik, de echte verschillen en problemen duidelijk. De ontwikkelingsgolven die je bij kleuters ziet, die zijn er uit. Kinderen vanaf 6/7 jaar zijn pas echt schoolrijp en beter testbaar op bijvoorbeeld het autistisch spectrum en intelligentie. Eerder kan wel, maar echt een diagnose stellen is bij kleuters vaak nog lastig en hooguit een denkrichting. Je ziet bijvoorbeeld in groep 4 ook dat de eerste vraagtekens over dyslexie zich aandienen, RT niet helpt en de diagnose eind groep 4 of in groep 5 gesteld wordt. Ook de didactische voorsprong is geen ontwikkelingsvoorsprong meer die nog wat kon afvlakken maar een gegeven waar je wat mee moet en naar gaat handelen. En als de begeleiding op de huidige school niet lekker loopt en er is een diagnose dan kan veranderen van school een noodzakelijke en logische stap zijn. Dus in die zin is groep 4 een best wel bepalend jaar.

Qua boeken zit DochterDuck de Boomhutten, Donald Duck en de Stiltons te lezen. Ze is meer van de Nintendo (Layton Mysteries, echte leuke en uitdagende puzzelgame!) en spellen (Gubs, Ticket to Ride, Loco boekje Engels etc.) op het moment.

Ik vind de begeleiding en vooral de communicatie op school slecht. Ze hebben Dochterduck op haar februari rapport gezet dat ze haar uitdaging gaan geven. Kind blij! Wij hebben daar druk opgezet vanwege gedrag en signalen thuis, waarna ze is gescreend. Het officiële rapport daarvan moet ik nog krijgen. Nu is ze een keer met een groepje plussers uit 4/5 aan een Lego-project wezen werken en daar was ze enthousiast over. Maar dat was blijkbaar eenmalig. De juf zei voor de meivakantie al dat ze met dat groepje met Acadin willen gaan werken. De juffen hebben in de meivakantie de training gedaan. En toen viel het stil. Ik ben het gisteren wezen vragen, ze hadden de inlogcodes voor de kinderen nog niet van de externe plusklas-IB'r gekregen. Ondertussen wijst ze extra opdrachtjes van de juf af omdat ze die niet herkent als taak, want staat niet op de taakbrief als keuze nadat ze de moetjes af heeft (waar ze alle tijd voor neemt). Dus juf heeft zoiets van dan niet, het hoeft niet.... Terwijl DochterDuck thuis weer begint te mopperen dat het saai is. De persoonlijke taakbrief waar wij als ouders van denken dat ze daar baat bij heeft, is er nog steeds niet. Toevallig was ik vorige week bij de huisarts voor mezelf en ze vroeg terloops hoe het met DochterDuck ging. De huisarts was niet echt verbaasd dat ze gescreend was en als ik verdere hulp nodig had dan zou ze wel een verwijzing schrijven. Misschien moet ik daar toch gebruik van maken om in groep 5 de juiste begeleiding te krijgen.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 11:34 
Volwassene

Idd Mrs Duck,bij groep 4 krijg je meer duidelijkheid.

Die verwijzing lijkt me ook handig om te doen. Hopelijk geeft dat een versnelling van al dat bureaucratische gedoe.

Bij ons Cito nu. Hij zit niet goed in zijn vel, dus verwacht er dit x niet veel van. (Is lichamelijk en slaat door op concentratie etc)
Maak me niet druk, juffen zien hem.

Hier ook Stilton trouwens.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 13:47 
Volwassene

Ja, dat klinkt wel logisch mbt groep 4. Ik zat er zelf ook wel aan te denken. Alleen bij onze oude school is er nooit echt concreet iets gedaan met haar voorsprong. Ik weet niet waarom ik niet al na groep 2 weg ben gegaan toen we de uitslag van de test kregen en pas echt doorhadden wat ons te wachten stond.

Mijn dochters zijn wel als dochterDuck. Die proberen ook waar ze kunnen de plustaken te ontlopen. Bij henis dat faalangst of gewoon niet weten hoe ze aan iets moeten beginnen dat ze niet in 1 keer doorzien. M.n. dit punt pakt onze school ook niet helemaal op. Het blijft lastig dit uit te leggen.

Is die puzzelgame er toevallig ook voor Nintendo Wii? Klinkt wel als iets voor middelste.

Bij ons beginnen de cito’s volgende week.

Middelste leest verder veel Waanzinnige boomhut, Niek de Groot, Tom Groot en Duckies. Soms ook Dagboek van een muts en nog een hele zooi boekjes over paarden en katten.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2018, 15:36 
Volwassene

Zover ik weet zijn de Layton-games er alleen voor de DS of 2DS/3DS. DochterDuck heeft de laatste titel uit de serie en is enthousiast. Mario is verbannen naar het doosje. :lol: Dat niet weten/durven te beginnen aan iets nieuws: zo herkenbaar. Daar moet je haar echt even door heen trekken en dan gaat ze los als ze merkt dat ze het wel kan en weet wat het is. Het eerste puzzeltje uit die game hebben we ook samen gedaan bijvoorbeeld. De Cito is hier ook begonnen en waar een deel van de klas daar een hekel aan heeft, vindt ze dat wel weer leuk en uitdagend.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2018, 14:31 
Volwassene

Hier heeft de overstap en te maken met de historie die we al hebben met deze school via de gesprekken enz over oudste en met dat in groep 4 duidelijk wordt of hoe school een en ander aanpakt qua het "echte" werken en leren in de klas.

Voor ons is duidelijk dat dit meer klassikale onderwijsconcept waar veel volgens de methodes gewerkt wordt en allemaal hetzelfde op het zelfde moment niet werkt bij jongste.

Jongste gaat nu naar een jenaplanschool waarbij ze hopelijk met meer zelfvertrouwen tot leren zal komen op een manier die bij haar past.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2018, 17:02 
Volwassene

MrsDuck, jammer dat het spel niet voor de Wii is!

Mamv2, duidelijk verhaal zo. Ik hoop dat het beter zal aansluiten bij de behoeften van je jongste. Weet ze het zelf al?

Pagina 30 van 35 [ 695 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 35  Volgende