Het is nu 20 sep 2018, 21:27

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ontwikkelingsvoorsprong zoontje
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 08:16 
Volwassene

Mijn oudste zoon is 4 jaar (2de kk) en toont op sommige vlakken een ontwikkelingsvoorsprong. Ik heb hem altijd een pienter ventje gevonden maar de laatste maanden neemt hij grote sprongen. Ik lijst even de punten op die ik bijzonder vind:
- enorme concentratiespanne, hij kan een hele dag aan iets bezig zitten
- zeer intens/ gevoelig
- perfectionistisch, een spelletje verliezen is rampzalig voor hem
-'heel goed geheugen
- maakte puzzels van 130 stukken op 3-jarige leeftij
- brede interesse maar vooral gek van vulkanen, piramides en de ruimte
- heel benieuwd naar hoe dingen in elkaar zitten (vragen als 'hoe werd een piramide gebouwd? Wat komt er na de ruimte?)
- hij is ontzettend gepassioneerd door bouwspelletjes en bouwt nu in leeftijdscategorie 9-14 jaar, zowel met een plannetje als uit zijn hoofd.

Ik weet het niet zeker aangezien hij mijn oudste is maar ik vind dit toch wat vroeg voor een 4-jarige. Langs de andere kant is zijn articulatie niet te best en ook qua woordenschat loopt hij niet voor. Hij sprak ook erg laat (rond de 3 jaar pas in zinnetjes). Op school heeft hij 2 vriendjes waar hij altijd mee speelt en hij gaat over het algemeen graag. Wat me nu aan de alarmbel doet trekken is dat hij de laatste weken telkens zegt dat hij "weer niets leuk heeft gedaan op school", voor de rest zwijgt hij in alle talen over school. Ik ben hierdoor wat gealarmeerd maar ik durf de juf hier niet goed over aanspreken.. wat denken jullie? Bedankt alvast!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Ontwikkelingsvoorsprong zoontje
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 09:57 
Volwassene

Dag Bess!

Onze oudste zoon zei in de 1ste- 2de kleuterklas vaak dat hij 'niks' gedaan had op school, waarop ik lachend vroeg of hij dan de hele dag op het bankje gezeten had. Na een tijd begon hij dat effectief te doen... Hij vond het speelgoed op school zo 'stom en saai' dat hij weigerde er nog mee te spelen. Thuis speelde hij met lego en hij was enorm geïnteresseerd in dinosaurussen. Op school was er ook lego, maar er waren maar weinig blokjes en je kon er bv. geen scharnierende dingen mee maken - in zijn ogen een groot gebrek! Doordat hij helemaal vastliep, werden we uitgenodigd voor een gesprek. Men dacht op school dat hij niet meekon. Gelukkig begrepen ze heel snel dat het probleem niet was dat hij achterstand had, maar wel dat hij een voorsprong had.
Onze jongste zoon heeft nooit graag naar school gegaan. Bij hem heb ik heel snel gezegd dat hij volgens mij een voorsprong heeft. Hij wordt al sinds hij 3 is opgevolgd door de zorgleerkracht en gaat nu 1 keer per week naar de kangoeroeklas.

Ik denk dat het goed is als je een voorsprong vermoedt, dat je dat bespreekt op school. Als je zoon aangeeft dat hij 'weer niets leuk gedaan heeft', moet je dat niet zomaar laten aanslepen.

Berichttitel: Re: Ontwikkelingsvoorsprong zoontje
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 14:58 
Volwassene

Ik zou dit inderdaad zo snel mogelijk gaan bespreken met de leerkracht, en dan liefst ook concrete voorbeelden meenemen van wat hij thuis doet. Je kunt dan vragen aan de juf/meester of dit ook aansluit bij wat ze op school doen (waarschijnlijk niet).

Profiel Stuur privébericht  

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ]