Het is nu 14 dec 2017, 03:13

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geen toetsen meer voor kleuters.
BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 12:49 
Volwassene

Voortaan zullen er geen toetsen meer afgenomen worden in groep 1 en 2. ( bron: http://www.wsk-kleuteronderwijs.nl/nieu ... erakkoord/)

Hoe kijken jullie er tegenaan?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Geen toetsen meer voor kleuters.
BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 13:09 
Volwassene

An sich vind ik het een goed idee om die kleintjes niet te vangen in een toets. Ze ontwikkelen zich nog zo grillig en een goede kleuterjuf weet wat een kind kan en waar het toe in staat is. Als een juf dat niet ziet, dan kan een kleutertoets misschien uitsluitsel geven, maar misschien ook niet.

Maar goed, ik ben sowieso geen voorstander van al het getoets op basisscholen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 14:19 
Volwassene

Eens. Mijn ervaring met kleutertoetsen is bovendien dat ze niet bepaald representatief waren voor de capaciteiten van mijn kind. Als je kind dan ook noet wordt gezien door de juf (zoals in ons geval) dan werken die toetsen redelijk averechts...

Volgens mij zouden observaties en 'werkjes' waarin de doelen waar kleuters aan moeten voldoen een voldoende beeld moeten geven...

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 14:49 
Volwassene

Wij hadden de kleutertoetsen al afgeschaft.
Mijn onderbouwcollega's werken met observatielijsten waar ze erg enthousiast over zijn.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 15:00 
Volwassene

Ik ben op zich tegen toetsen bij kleuters, maar bij dochter heeft het wel alarmbelletjes gegeven op school en ook bij ons, omdat ze de kleutercito (E1) op beide onderdelen foutloos maakte.

Overigens hebben ze het jaar erop de groep 1 cito's afgeschaft op die school.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 16:09 
Volwassene

Eekhoorntje, grappig dat bij jullie de bellen afgingen bij de kleutercito. Mijn dochtertje heeft eind vorig jaar de E1 op een foutje na foutloos gemaakt en bij ons zijn de bellen stil gebleven. Het is er heel kort over gegaan of ze door naar groep 3 zou gaan, maar zowel wij als de juf waren er snel over uit: het griete zit heerlijk in de klas en vindt kleuteren ontzettend leuk, dus ze bleef. Ik moet wel toegeven dat ze een ontzettend fijne juf heeft. Er is heel veel vrijheid binnen de grenzen die ze stelt en is vooral heel erg van het "out of the box denken". Ze heeft aan mijn onconventionele dochter een goede en het is zo fijn om te zien hoeveel ze opsteekt en hoe dol zij en de juf op elkaar zijn.

Had ze een andere juf gehad, dan had ik er misschien anders over gedacht. Ik weet het niet.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 18:25 
Volwassene

Volgens mij zeggen die kleuter toetsen niet zoveel. Alle 3 mijn kinderen maakten de kleutercito's erg goed. Allemaal I en soms zelfs foutloos. 2 van mijn 3 kinderen haalden in groep 3 meteen al slechte cijfers op de toetsen. Alleen mijn middelste is constant gebleven.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 20:02 
Volwassene

Blij dat die kleutertoetsen worden opgeheven. Mijn motto hoorde ik eens van een schooldirecteur. Na de hertest heb ik het iets aangepast, maar het was oorspronkelijk:

"Een varken wordt niet vetter door het vaker te wegen."

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 20:49 
Volwassene

Het was al niet meer verplicht om kleuters te toetsen en scholen die het willen kunnen het volgens mij gewoon blijven doen. Ik ben niet tegen het toetsen van kleuters zolang de informatie verstandig wordt gebruikt. Als de gegevens naast andere gegevens worden gelegd heeft het regelmatig een meerwaarde. Slimme stille kinderen komen soms naar voren door een Cito-toets en het komt ook voor dat een kleuter wordt overschat omdat hij zich zelfstandig gedraagt en lekker kletst en handig genoeg is om anderen na te praten. Een zwakke CITO-score is dan aanleiding om beter te gaan observeren.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2017, 21:17 
Volwassene

Onze school toetst al alleen groep 2, voor de overgang naar groep 3. En soms als ze twijfelen al eerder. Zoon is van na herfstvakantie. In schoolsysteem in principe 2,5 jaar kleuteren.
Blij en heel speels kind, zou qua spelen prima nog een jaar kunnen kleuteren.
Wij twijfelden daar aan, leerkrachten stonden daarvoor open dus hij heeft met groep 2 meegedaan met toets. En is daarna inderdaad naar groep 3 gegaan (gelukkig maar).

Toetsen zeggen niet alles, maar leerkracht ziet ook niet altijd alles. Kortom, denk dat er geen "beste" oplossing is.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 06:08 
Volwassene

Hier ook een herfstkleuter school is overtuigd dat hij volgend schooljaar aan groep 3 toe is ik ben overtuigd dat hij het qua leren wellicht wel kan maar qua gedrag nog niet. Hoewel ik vermoed dat hij in groep 3 misschien juist zal vastlopen op het gebied van concentreren. Een toets zou bij ons welkom zijn.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 07:11 
Volwassene

Brenda, mijn oudste twee gaan al een aantal jaar naar school en ik heb in die jaren geleerd dat de Cito niet erg representatief is om te kijken of een kind naar het volgende leerjaar kan of niet. De vraagstelling van de Cito vind ik op zijn minst dubieus te noemen en die hele Cito zegt niets meer en niets minder dan het goede antwoord kunnen kiezen. Er wordt niet gekeken naar de manier waarop je tot een antwoord komt, er wordt niet gekeken naar je intelligentie en potentie. Er wordt alleen getoetst of je de stof beheerst die tot dan toe aan bod is gekomen en dan nog heb ik er mijn twijfels bij.

Een voorbeeld van de kleuter Cito van een van mijn zoons destijds:

Wat hoort er niet bij:
- Rivier
-Zee
- Oceaan
- Meer

Mijn zoontje van vier of vijf jaar oud redeneerde dat het antwoord "meer" moest zijn, want een rivier ontpringt in de bergen en stroomt naar zeeeen en oceanen. (bedankt Klokhuis!). Het antwoord was goed bedacht, maar hartstikke dikke vette fout! Het antwoord was "rivier", want zeeen, oceanen en meren zijn groter. Gut. Ja. Nou je het zegt. Ik kan wel een paar lange rivieren opnoemen, maar blijbaar haddden ze het over wat kleine stromende beekjes ofzo.

Een voorbeeld uit de Cito woordenschat groep 5:

Wat betekent trimmen?
- Joggen
- Knippen
- Rennen
- Hardlopen.

Mijn zoon had net in de Donald Duck gelezen dat Loebas naar de hondentrimsalon moest, want zijn vacht was aan een knipbeurt toe. Trimmen betekent dus knippen! Woehoe! Niet dus. Trimmen gebruikten we in de jaren 80 voor joggen, dus antwoord A.

De Cito kijkt mijns inziens niet naar hoe je tot een antwoord komt. De Cito meet maar een ding: hoe goed een kind de Cito kan maken. Niets meer en niets minder.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 07:56 
Volwassene

Ik vind die eerste vraag wel heel apart voor kleuters, want ik ken nogal wat kleuters die wijzen naar de sloot en dat een rivier of zee noemen.

De vraag van groep 5 slaat echt van kant nog wal, ik had knippen er sowieso niet in gezet als optie.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 08:22 
Volwassene

Brenda, dat is mijn punt: die hele Cito slaat kant nog wal! :D

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 08:34 
­

loekie schreef:
Het was al niet meer verplicht om kleuters te toetsen en scholen die het willen kunnen het volgens mij gewoon blijven doen. Ik ben niet tegen het toetsen van kleuters zolang de informatie verstandig wordt gebruikt. Als de gegevens naast andere gegevens worden gelegd heeft het regelmatig een meerwaarde. Slimme stille kinderen komen soms naar voren door een Cito-toets en het komt ook voor dat een kleuter wordt overschat omdat hij zich zelfstandig gedraagt en lekker kletst en handig genoeg is om anderen na te praten. Een zwakke CITO-score is dan aanleiding om beter te gaan observeren.

Hier ben ik het wel mee eens.

Toetsen zijn altijd momentopnames en bij kleuters nog veel meer, maar toetsen kan waardevolle, net iets meer objectieve informatie opleveren.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 12:14 
Volwassene

Eens met Loekie. Toetsen is echt wel zinvol, ook bij kleuters. MaR het moet geen doel op zich worden. Het was al niet verplicht, dus feitelijk blijft alles zoals het is denk ik.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 13:46 
Volwassene

Deze zin snap ik:
Citaat:
De afspraken uit de sectorakkoorden worden gehandhaafd, met uitzondering van de landelijke norm om
zittenblijven bij kleuters terug te dringen.

Oftewel, er zijn afspraken om kleuterzittenblijven terug te dringen, die afspraken worden ingetrokken, dus scholen hebben meer vrijheid. Scholen kunnen beslissen of meer kleuters te laten verlengen of niet, hoewel er voor ouders best wat handvaten over blijven om daar tegen in te gaan (school moet een doorgaande leerlijn bieden, je kunt handelingsplannen en andere rompslomp van ze "eisen" dat maakt dat zittenblijven opeens toch wel erg veel werk wordt voor de school, etc.). Vrijheid voor scholen vind ik niet zoveel mis mee, hoewel ik er tegelijkertijd voorstander ben om de positie van ouders en het recht op vrije schoolkeuze te versterken. Denk aan kartels van scholen die afspreken dat leerlingen niet gedurende het schooljaar van school mogen wisselen en lotingssystemen waarmee de zwakke/ongewenste scholen automatisch "vol" komen, daar moet van alles tegen gebeuren. En de regering hoeft het niet eens te verbieden. Als ze financiering per leerling per maand ipv per jaar geven en als ze groeinde scholen "recht" geven op voldoende huisvesting binnen een bepaalde termijn, dan is er al heel wat gewonnen.

Deze zin daarentegen slaat helemaal nergens op:
Citaat:
Binnen het leerlingvolgsysteem zullen er gedurende de kleuterperiode geen toetsen worden afgenomen.

Wat bedoelen ze? Ze laten het klinken alsof ze het willen verbieden om kleuters te toetsen, maar dat lijkt me onmogelijk (of in elk geval van een vergelijkbare orde als het idee om scholen te dwingen om leerlingen te dwingen om met de hand op de borst het Wilhelmus te zingen).

Is er nu een verplichting vanuit de rijksoverheid om kleuters te toetsen met LOVS toetsen? Waar staat die verplichting dan? Bedoelen ze het inspectiekader? De inspectie vindt dat het voldoende is om kleuters eens in de twee jaar te toetsen (naast de eigen observaties) http://www.kleuteronderwijs.com/pages/publicaties4.html. De meeste scholen toetsen kleuters 4 keer zo vaak als de inspectie nodig acht, daar moeten ze redenen voor hebben. Dus het lijkt me niet dat het aanpassen van het inspectiekader ook maar iets verandert aan de praktijk.

Dit is dus gewoon een holle belofte van politici die vinden dat een one-size-fits-all simplistisch model van de werkelijkheid hebben gemaakt op basis van hun eigen persoonlijke ervaring, en die dat belangrijker achter dan de consensus van de professionals.

De gemeente geeft mijn kinderdagverblijf extra subsidie (voorschool) en verbindt daaraan de voorwaarde dat het kinderdagverblijf de CITO peutertoets afneemt. Mag dat straks niet meer? Mag het kinderdagverblijf die toets niet meer afnemen of mag de gemeente die voorwaarde niet meer stellen? Wie denken ze wel dat ze zijn bij de rijksoverheid?

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 20:19 
Volwassene

Op wij leren.nl staat ook een heel kritisch stuk over de inhoud van de cito toets. Door
Ewald Verveat. Kan mezelf altijd wel vinden in zijn denkwijzen.

Persoonlijk ben ik voor het toetsen kleuters. Gewoon Omdat leerkrachten ook maar mensen zijn, en hun voorkeuren en lievelingelingetjes hebben. Natuurlijk mogen ze daar niet naar handelen, maar in praktijk gebeurt het toch veel.
Zelf ben ik blij dat D. destijds een toets mocht maken, en een goede leerkracht vraagt naar de motivatie achter de antwoorden. Zo had D. Op toets toen 1 fout, bij na vragen van juf, had ze meest logische antwoord gegeven.
Er zijn vast betere toetsen dan de cito.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 21:49 
Volwassene

Vervaet? Hoe kan zo'n onkritische Piaget aanhanger zo veel invloed hebben op een land? Als 'ie nu eens nieuw onderzoek zou doen en zou publiceren in een peer reviewed tijdschrift ofzo... maar nee, hij blijft oud onderzoek op een heel klein groepje kinderen waarvan de conclusies staan of vallen met hele subjectieve niet-controleerbare observaties... hij blijft dat onderzoek recyclen in heel erg veel opiniestukken en interviews en "populair" (=niet) wetenschappelijke boeken. De grote bron achter al die kleuterjuffen die het steeds maar hebben over "rijping".

En ach, natuurlijk kun je alles wat 'ie schrijft net zo lang afzwakken tot er niets meer tegen in te brengen valt maar dan heeft het ook nul komma nul voorspellende waarde.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 13 okt 2017, 23:29 
Volwassene

Brenda1978 schreef:
Hier ook een herfstkleuter school is overtuigd dat hij volgend schooljaar aan groep 3 toe is ik ben overtuigd dat hij het qua leren wellicht wel kan maar qua gedrag nog niet. Hoewel ik vermoed dat hij in groep 3 misschien juist zal vastlopen op het gebied van concentreren. Een toets zou bij ons welkom zijn.

Hoe kun je dit nu al weten? Juist kleuters ontwikkelen snel en in sprongen.

Ik snap je wel hoor. Ik was altijd blij dat Zoon van eind maart was en dus ‘gewoon’ ruim twee jaar zou kleuteren. Tot ik ik halverwege groep 2 een gesprek met de juf en de ib-er had waarbij de juf haar zorgen uitte over groep 3 vanwege het gebrek aan concentratie en focus en impulsief gedrag. Bij mij gingen toen alarmbellen af. Hij deed werkjes die hij al deed toen hij 2 jaar was. School is vol in gaan zetten op uitdaging, Zoon maakte gigantische sprongen op alle gebieden. Uiteindelijk heeft hij groep 3 en 4 in één jaar gedaan omdat hij niet meer in groep 3 thuis hoorde. Dus alsnog een jaar versneld. Nu is hij wel jong, maar zit beter op zijn plek. Concentratie en focus zijn niet altijd geweldig, maar dat is vaak een teken van verveling.

Qua kleuter cito’s gemengde gevoelens. Mijn kinderen scoorden altijd heel hoog, maar daar werd alsnog weinig mee gedaan. Dan werd ook juist gezegd dat die cito’s niet zoveel zeggen. Tja.

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende