Het is nu 25 jun 2017, 20:05

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Op school niet veel laat zien/anders 4 jaar
BerichtGeplaatst: 17 jun 2017, 15:23 
Volwassene

Inmiddels mijn dochter al bijna 3 maanden op school.
Ze zit in groep 0 met toen ze startte met 4 kids en nu met 19. Vanaf september gaat ze in groep 1/2 met 30 kids (is overblijvertjes van groep 1/2 vorig jaar + uit haar 0groep een paar).

We hebben een tussentijdse gesprek op school gehad en wat juf dan ook zei dat had ik ook wel verwacht: ze is vaak niet 'bewust' bij de kringgesprekken, antwoord niet op vragen, kan van slag raken als ze niet mag kiezen zelf dingen (bijvoorbeels wat spelen of bij wie staan/zitten als er van te voren geen regels opgesteld zijn bijv. In de vorm van kaarten leggen met namen of kaarten met opdrachten), kan echt husterisch huilen en afsluiten als ze bij persoon komt die ze denk niet aardig is of ze lijkt bang voor te zijn (dat was bij overblijf dat ze als ze gewoon in eigen omgeving in klas blijft en daar komt overblijfjuf is prima maar als ze wordt gestuurd samen met de andere klaasgenoten naar de andere lokaal met de andere jurf dan ze is helemaal weg met huilen etc). Maar dus als er wordt haar iets opgelegd of gevraagd dan sluit ze gelijk af maar als je haar laat zelf kiezen of met een idee komen of alsof dat zo lijkt dan is helemaal andere kind.
Als voorbeeld juf zei dat ze hadden in kring het over het boek : de mooiste vis van de zee. Maar mijn dochter was niet bij ze was vaker bezig met: kijk ik heb een mooie jurk aan en als juf vroeg wat is de mooiste vis van de zee antwoorden ze niets (terwijl juf dat 1sec ervoor had gezegd). Toen zei ik gelijk tegen juf: nou dat is de regenboogvis want dochter na de school had mij dat verteld. Juf vond het vrij bijzonder omdat volgens haar bevindingen ontving ze niets van het gesprek maar thuis dus vertelde ze mij allerlei verhalen over die boek wat ze hadden in de kring besproken.
Verder ze is wel gewoon normale kleuter ze speelt ze rent etc geen dingen op een te merken. Ze heeft vrindinnen en maakt afspraakjes etc..

Nou dus kwam ze paar x uit school met dat ze van juf met poppenhuis moet spelen maar dat ze dus werkjes wil doen. Dat ze wil schrijven en lezen leren etc. Ik heb dat juf verteld of ze misschien meer uitdaging nodig heeft dan zei ze dat ze dat liever niet doet omdat ze juist haar bij de groep wil betrekken en niet apart dingen doen. Logisch ook denk ik.
Ook juf zegt dat ze dus praat als een peuter dat ze dus niet volledige zinnen praat of lange woorden zoals (kinderopvang) maar dat is dus niet zo. Ze praat net als wij volwassene en foutloos kan woorden gebruiken zoals verrukkelijk, fietsenstalling, communicatie. Wel ze spreekt R niet (zegt L). Maar als je haar vraagt waar iemand bij staat: zeg eens communicatie. Doet ze niet. Elke x als ik vraag waarom zegt ze niet, praat ze niet etc zegt ze dat ze bang is (ik gok dat ze bang is verkeerd iets zeggen of doen).

Maar dus zoals ik haar ken ze is helemaal niet zo ze neemt vaker initiatief, ze vertelt echt bizarste dingen zoals: hoe werkt het riol of lichaam, waar is nu donker/koud op welk kant van de wereld, dat aarde rond, water verdampt in de nacht als je die laat staan etc.

Herkent iemand dat bij hun kids?

Even ter info: ze is vrij temperamentvol en echt van planning maar van uitleg waarom mag/niet/moet etc. Ze in geintereseerd in alles en vraagt veel (maar op school dus niet). Ze kan letters en namen schrijven en lezen (niet alle letters). Ze schrijft letters foutloos zoals we dat zouden doen qua schrift in handschrift (dus geen typeletters als kan ook maar is dan qua grotte minder mooi en niet op een lijn). Ze schrijft alles van rechts naar links (geen spiegenbeeld) terwijl ze zeker rechtshandig is. Verder telt ze tot 100 etc dat kon lang al en kleuren, tegenovergesteld, rechts links, zomer winter etc kende ze al va 2 jaar. Ze kan tellen gewoon dingen wat ze ziet: boom auto appels etc en/of gelijk zeggen hoeveel is het. Ze is ook kindje die echt fijn vind km continu dingen doen en leren: ze heeft naast school nog tennis, gym, ballet en zwemles. Ze heeft echt duidelijke voorkeuren voor een of andere maar blijft wel op alles nog gaan zegt zei. Kortom ze is wel slim maar ze laat het totaal niet zien op school.
Maar wat ook is dat ze in grote groepen ook 'niets kan' of dat ze opeens bang is. Misschien hoort het bij de leeftijd maar is wel vervelend dat ze dan anders op school wordt ingeschat.

Zouden we misschien met het volgende tusmentijdsegesprek iets anders moeten zeggen, bespreken of kijken? Thuis gaat ze altijd zelf dingen doen wat ze wil. Wat ze niet kan of wil leren vraagt ze ons. Maar op school vraagt ze dat de juf niet. Als er komt iemand en vraagt haar hoe pud ben je en hoe heet je zegt ze niet ze laat zien op vingers 4. Maar als ik loop dus van school naar buiten en ze ziet meneer de directeur ze gaat wel naar hem toen en gaat met hem praten en begint het gesprek etc.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Op school niet veel laat zien/anders 4 jaar
BerichtGeplaatst: 17 jun 2017, 16:54 
Volwassene

Aanpassing, onderduiken en onderpresteren. Ze leert niets, de andere kinderen zijn niet zoals haar en dus laat ze niets zien om niet op te vallen. Ze vertrouwt alleen jullie en de rest van de wereld benaderd haar als een gewone 4-jarige dus doet ze dan ook zo. Dat kan vervelende gevolgen hebben.

Op het niveau aanspreken dat ze heeft is vermoedelijk een stap voorwaarts. Ik zou proberen hem zo vroeg mogelijk te zetten.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2017, 17:27 
Volwassene

Mijn dochter doet dit ook. Wel heeft ze een ander karakter als jouw dochter, ik koppel het daarom niet aan haar temperament.

Wat ik bij mijn dochter merk is dat ze weigert dingen te doen of te zeggen als ze een paar keer wil laten zien wat ze kan, daarin onderbroken wordt en er van haar verwacht wordt dat ze iets laat zien wat ze al een hele tijd kan. Daarna werkt ze niet meer mee. Heb je dit misschien ook opgemerkt bij jouw dochter?

BerichtGeplaatst: 17 jun 2017, 20:31 
Volwassene

Als de juf me 1 seconde daarvoor zelf nog verteld had wat de mooiste vis van de zee was, zou ik die vraag ook niet willen beantwoorden. :wink:

Toen onze dochter na drie weken kleuterklas 's nachts huilend aan ons bed stond om te vragen of we alsjeblieft school wilden bellen dat ze nooit meer ging komen, omdat ze wilde leren en werkjes doen en niet altijd maar weer wilde moeten spelen, hebben we direct een gesprek aangevraagd. Ze is toen vrij snel mee gaan doen met groep 2. Daardoor valt ze niet buiten de klas, ze doet dezelfde werkjes als de rest. En daar waar differentiatie in de stof bestaat, mag ze de moeilijkste werkjes meedoen.

Pas toen ze daarin meer op niveau mocht werken, durfde ze zich ook op andere vlakken te laten zien en werd de aansluiting met de andere kinderen beter. Ze kan op school nog steeds soms erg jong overkomen, maar we hebben de indruk dat dit vooral spiegelgedrag is. Thuis zien we het namelijk veel minder.

Ik zou het dus zeker op school bespreken en aansturen op werk dat meer op haar niveau is. Onze ervaring is dat er anders problemen gaan ontstaan door het continue moeten aanpassen. En een kind dat thuis ander gedrag vertoont dan op school moet altijd een alarmbelletje doen rinkelen. Het zou fijn zijn als school een beetje wilde experimenteren door haar eens een moeilijker werkje voor te leggen en te kijken hoe ze daarop reageert. En misschien is voor haar volgend jaar aansluiten bij groep 2 ook een optie.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2017, 08:04 
Volwassene

Bedankt voor de antwoorden!
de school is wel met hb ondersteuning en signalering vanaf 4 jaar. Alleen hebben we een nieuwe 'ding' gehad dat ze dus in groep 0 kwam met een nieuwe juf die zorg was alle kinderen goed voorbereiden voor de klas komen van 30 kindjes vanaf september. Haar taak was meedraaien met de 1/2 groep qua thema's etc dus ze deden hetzelfde. Ze is echth nieuw en denk ik niet dat ze iets wist van die kleurer signalering van de school

Bij intake vooraf mijn dochter begon op school hebben we met interne begeleider gezeten en ze heeft alles op papier gezet en zei dus dat we beter zsm kunnen starten en ging dochter dus volle dagen en week twee weken voor haarverjaardag gelijk zonder wennen.

Haar school heeft dus groep 0 (kindjes geboren maart-juni)-groep 1/2 van 30 kids en twee juffen en groep 2/3 en groep 3 etc.
Dochter heeft echt onwijs altijd zin naar school te gaan dat wel.

We gaan dan inderdaad het nog meer aandrukken dat ze daar beter moeten opletten. Nu komt ze in september in klas waar ze maar 2 kindjes kent van groep 0 en dus kan dat wel zijn dat het anders kan gaan lopen.

Ik wist niet zo goed of dat normaal bij kinderen is of niet zoals ze is thuis/ op school.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2017, 08:28 
Volwassene

Volkomen normaal in mijn huis... maar iedereen hier zit boven de 140 met hun IQ-scores. Wij hebben een school waarmee we een 'we zijn teleurgesteld'-gesprekje gaan voeren.

Goed dat ze het oppakken. Blijf het in de gaten houden!

BerichtGeplaatst: 18 jun 2017, 12:30 
Volwassene

ze is inderdaad slimmer dan de rest maar ze was altijd zo van de geboorte dus ik denk vaker dat de andere kinderen net zo zijnzoals ze. eigenlijk ben ikzelf gewoon gewent zoals ze is en ik denk dat bijna elke 4 jarige kan schrijven wat woordjes en weet veel dingen etc.

Op psz zat ze toen ze 2.5-4 jaar was En daar pratte ze totaal niet. Als de juf vroeg iets kon ze geen ja of nee zeggen (terwijl ze is met 1.5 jaar zei zoiets als 'mama, mag ik die? Ik wil die hebben!". Als potlood viel wijste ze erop als en baby en ging een jankend geluid maken. Na een jaar toen ze 3 jaar was vroeg de psz juf of ze tenminste een wordt praat -mama of papa?... omdat ik weet dat ze niet paat, heb ik toen vaker filmpjes gemaakt dat ze telt tot 20 in beide talen (ze is tweetalig), liedjes zingt etc. Op psz had dochter twee vriendinnetjes en met hun pratte ze wel ook dus met wild vreemde kindjes in speeltuin ook kan ze gelijk bevriend raken. Het is alsof ze al op afstand voelt of ze wwl met die peraoon moet contact maken of nietmaar ik denk dat het veel kindjes doen zo.
Maar dus psz dat zei dat ze is misschien gewoon verlegen. Terwijl ze is dat helemaal niet is. Ze is heel eeg bijdehand thuis.

Op psz en op school viel mij ook op dat ze niet doet wat ze thuis doet bijvoorbeeld creativiteit: ze kan erg goed al mensen tekeken, huizen etc. Thuis dus pakt ze papier en zegt: ik ga dit en dat tekenen. Van school komt ze met enkele krasjes thuis. Ook knutselwerk gisteten zei ze dat ze gaat een mooie knutseleerk voor vaderdag maken: ze heeft helemaal zelf gedacht en uitgevoerd: handje overgetekent, uitgesneden met schaar (vrij goed volgens de lijntjes), andere kleuren papier gepaakt en geplakt en steeltjes gemaakt en blaadjes etc. Alles knippen plakken werk en zei: is een 'handbloem'! Haar naam erop geschereven.
Ik vroeg waarom ze op school niet zo maaktof tekent of doet of praat etc ze antwoord altijd: weet ik niet/ben ik bang.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2017, 20:09 
Volwassene

Naast supersnel en superslim zijn veel van ons ook supergoed in zichzelf camoufleren om maar niet op te vallen. Want wanneer je opvalt... dan ben je een doelwit. Meisjes zijn daarin nog beter dan jongens. Ze maken zich onzichtbaar en laten helemaal niet meer zien wat erin zit. Het probleem is dat ze na een tijdje erin beginnen te geloven, of nog erger, amper nog weten dat ze het ook anders kunnen.

Wij waren laatst bij een paar vrienden op bezoek die o.a. een kind van 8-9 maanden hebben. Een droppie, ze probeerde een beetje rechtop te zitten en wapperde wat met de handen. Toen de oudste van ons die leeftijd had begon ze met praten.. en ze heeft haar mond gewoon nooit meer gehouden. Die was zo veel actiever, zag letterlijk alles om zich heen, was zeer bewust... toen ze 5 maanden was ging ons vogeltje dood. Wij waren diep verdrietig, en ons dochtertje stond tegen de rug van de bank tussen ons in, zag dat we ongelukkig waren, en knuffelde ons beurtelings om ons op te vrolijken. Bij een paar andere vrienden zagen we een 2-jarige die zinnetjes maakte van 2-3 woordjes. Heel snoezig.. en weer hadden we geen vergelijkingsmateriaal want onze jongste, die we altijd "wat trager" vonden vergelen met zijn zus, was toen bezig met zinnetjes van 5-6 woorden. De oudste kwebbelede er toen af en toe al 10 woorden in een zin uit.

Je kind is geen standaard kind, wat je beschrijft is niet wat de meeste andere kinderen (99%) doen :-) .

BerichtGeplaatst: 18 jun 2017, 20:53 
Volwassene

Moloch Haha snap hem!
we zullen er op scherp staan! Ik maak zoiezo veel films van haar en fotos van de tekeningen etc dus bij volgende gesprek gaan we gewoon even dat ook laten zien en bespreken hoe en wat. Ze verteld mij dingen van school en wat ze deed en wie ze speelde etc dus dat is fijn kan ik het ook even bijhouden.
Bedankt

BerichtGeplaatst: 19 jun 2017, 20:57 
Volwassene

Ik herken dit wel.
En mijn kind is wel verlegen. Die zei amper een woord in de kring. Thuis de prachtigste dingen maken en op school krassen. Dat soort dingen.
Die liet/laat ook op school dus ook niet zien wat hij kon/kan. Zit wel in een plusklas. Dus ergens viel hij wel op.
Maar wat je eraan kunt doen? Geen flauw idee. Hij wil niet opvallen en als ouder heb je daar niet zo heel veel invloed op.

Overigens kan een kind thuis heel goed bijdehand zijn en in andere sociale situaties verlegen.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 09:54 
Volwassene

Hier ook heel herkenbaar. Thuis kletst die van ons de oren van ons hoofd af, maar in de kring wat zeggen, ho maar.
Dankzij iq-onderzoek en uitgebreid rapport met handelingsadviezen, is ze versneld naar groep 2, krijgt ze dagelijkse verplichte verrijking in de vorm van een weektaak en heeft ze eens per week plusklas. Daardoor laat ze zich wel zien richting juf, maar nog steeds niet binnen de context van een grotere groep. Sinds twee weken klaagt ze dat haar weektaak te makkelijk is, maar geen haar op haar hoofd die eraan denkt dat zelf eens aan de juf te vertellen.

Onderschat ook eventueel de rol van tweetaligheid niet. Die van mij praat wel in het Nederlands - als ze je kent en vertrouwt. Haar Engels is echter minder dan haar Nederlands en daar is ze zich kennelijk ongelofelijk van bewust. Met opa en oma in Engeland skypen valt ze terug op gebarentaal en het Nederlands in mijn oor fluisteren en dat ik het dan moet zeggen, terwijl ze met mij (maar zonder anderen in de buurt) prima kan praten in het Engels.
Als die van jou het Engels (iets) beter beheerst dan het Nederlands, zo het zomaar kunnen zijn dat ze zich daar heel bewust van is en dat voor haar (naast evt. karakter) een drempel is om vrijuit op school met andere kinderen te praten....

BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 11:13 
Volwassene

Haar tweede taal is Russisch maa ze praat voornamelijk nederlands omdat ze weet gewoon dat ik dat begrijp. Russisch taal begrijpt ze foutloos maar is iets lastiger met uitspreken voor haar daarom denk ik. Met kindjes waarvan ze weet dat ze ook rus-nl zijn praat ze ook nederlands.

Ik weet niet zo goed of we iets moeten doen of niet. We kunnen dus de gesprek met huidige juf hebben maar dat is enkel als we dat ook aanvragen dan mag het tot vakantie nog. In september is er andere groep en andere juf al.
Omdat op dit moment ook verder niet echt een punten zijn dat haar gedrag ernstig is of iets snel moet veranderen ben ik bang dat de juf zal denken: daar heb je weer die moeder die denk dat haar kind de slimste is haha. Ze is geen kindje die opvalt, die gelijk hand uitsteekt als er iets wordt gevraagd etc maar ze blijft gewoon doen wat de groep doet.
Maar thuis baarst ze van de creativiteit: ze probeert een fiets met mes en lepel uit elkaar te halen om 'te repareren' (ze zet die ook op zijn kop dan), ze trekt oude papier en dozen uitelkaar, knipt en plakt en maakt een boot of auto of dergelijke. Ze maakt creaties van lego en zegt wat dat is.
Ze kan ook dan echt concerterend spelen en met 1 ding uur bezig zijn. Op school doet ze dat niet of omdat ze dus niet doen dat (is geen montessori dus is vrij structureel wat ze doen op een dag) of omdat ze dus meer wil met andere kindjes meedraaien en onderpresteerd..
lastig

BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 19:26 
Volwassene

Ik lees nu ook pas dat ze dus twee juffen in klas hebben van maandag tot woensdag een en dan andere dagen de andere juf. Beetje raar toch? of is dat normaal?

BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 19:33 
Volwassene

Citaat:
Ik lees nu ook pas dat ze dus twee juffen in klas hebben van maandag tot woensdag een en dan andere dagen de andere juf. Beetje raar toch? of is dat normaal?
Ja, in Nederland werken zeer veel leerkrachten parttime en de meeste groepen hebben 2 leerkrachten.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 19:52 
Volwassene

Lieverding schreef:

Komt wel vaker voor.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 19:56 
Volwassene

Is erg normaal. Bij mijn oudste in de klas (groep 7-8) zijn het er 4: maandag, dinsdag en vrijdagochtend juf A, donderdag juf B, woensdagochtend juf A (gym) en juf C (gewone werk) en vrijdagmiddag juf D.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2017, 20:49 
Volwassene

O haha gelukkig want ik vond het zelf erg raar. Maar misschien is ook beter zo.
We zullen zien

BerichtGeplaatst: 21 jun 2017, 08:08 
Volwassene

Heel normaal ja, hier 2 vaste leerkrachten. 1 vakleerkracht kleuterdans en een vakleerkracht Engels.

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ]