Het is nu 18 jan 2021, 08:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 3 [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vriendje mee
BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 19:02 
inactief

kakelot schreef:
Citaat:
Hij vond niets leuk. Kapla is stom, praten lukt niet, puzzeltje is stom, spelen in de speeltuin was al snel saai. Eigenlijk wou het kind vooral op de Wii en nintendo. Hij was verontwaardigd dat hij al weer naar huis moest, hij wou een snoepje.....
Ach, zo'n vriendje heeft mijn jongste ook. En die is toch echt hb hoor :wink:. Het is gewoon niet zo'n leuk jongetje... die komen in alle iq-ranges voor. Ik heb maar een beetje geduld gehad met het desbetreffende vriendje en hem regelmatig uitgenodigd want jongste was zo dol op hem. Maar gelukkig begint jongste hem nu ook zat te worden :P. Ik zie een voordeel: jongste heeft hiervan weer een heleboel geleerd over het aangaan en onderhouden van vriendschappen, en over het stellen van zijn eigen grenzen. En ik zie nu al dat hij die ervaring gebruikt in omgang/vriendschappen met andere kinderen :D.

Dit vriendje is niet hb. Hij vroeg wel bij alles aan mijn zoontje wat, hoe en waarom. Hij wist alleen steeds zeker dat de uitleg van mijn zoontje niet klopte. :?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 19:47 
Volwassene

Ik denk dat je mijn zoon van net 8 ook niet leuk of slim had gevonden. Hij is wel hb en doet het prima in een Leoklas.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 19:53 
­

lijkt me dat je in dit geval niet echt kan spreken van vriendje. moet toch ergens common ground zijn voor vriendschap toch?
nouja, wii / nintendo, tis wel iets, maar smalle basis.
enig idee wat je zoon er van vond?

qua voorlezen: zoon was 5.4 toen hij bij een vriendje logeerde en ze uit J&J werden voorgelezen. zoon kon het haast niet geloven. Vriendje is maandje ouder.

ik lees voornamlijk jeugdklassiekers voor, engelse in engeland, franse in frankrijk ed (wel in t nederlands) Deze zomer reis om de wereld in 80 dagen en Kleine Prins, int voorjaar Alice in Wonderland.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 20:21 
inactief

Annet123 schreef:
Ik denk dat je mijn zoon van net 8 ook niet leuk of slim had gevonden. Hij is wel hb en doet het prima in een Leoklas.

Zelf heb ik wel het idee dat ik zoiets een beetje kan peilen. Niet ieder hb kind hoef ik leuk te vinden, maar ik denk wel dat ik kan zien of een kind een beetje slim is. :?
Mijn zoontje vond het erg tegenvallen.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 21:10 
Volwassene

Even gevraagd aan zoon van net 8:

Ken jij het gezicht van Mars?" Geen idee

"Houd jij van de ruimte?" Een beetje

"Wat gebeurt er met je als je van de Maan af valt?" Dan ga je dood want daar is geen zuurstof. Je longen gaan kapot en na ongeveer 2 minuten ga je dood

Wat is zwaartekracht Ingewikkeld verhaal over luchtdruk.

Mijn zoon had waarschijnlijk prima met jouw zoon kunnen spelen want hij heeft interesses genoeg en vindt veel leuk. Maar het staat me wel tegen om kinderen te beoordelen op hun kennis.
Mijn zoon heeft twee vriendjes (absoluut niet hb, integendeel zelfs) waarmee hij geweldige rollenspelen kan doen, vaak in de vorm van Pokemonspellen maar dan live.
Hij speelt heel graag met ze en zoekt voor andere dingen weer andere vriendjes uit.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 21:29 
Volwassene

Mijn dochter heeft in de buurt alleen maar vriendinnetjes die minder Slim zijn dan zij... als ze ze daar op zou moeten selecteren zou ze vrij snel uitgekakt zijn geloof ik :mrgreen:. Haar vriendinnetjes zijn haar vriendinnetjes omdat ze dingen met hen deelt: een gevoel voor humor, een hobby, bepaalde spelletjes graag doen... of het gewoon gezellig vinden om bij elkaar te zitten niksen. Een Klik dus.

Met dit jongetje had je zoon gewoon geen Klik. Niks mis mee, dat komt in de beste families voor. Met dat jongetje is ook niks mis. Ik zou er ook geen hoofdpijn van krijgen :wink:. Wellicht heeft je zoon er iets van geleerd: hoe je een gedwongen samenzijn met iemand met wie je geen Klik hebt toch een beetje draaglijk kunt houden :wink:.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 21:55 
inactief

Hm, het klinkt nu net alsof ik kinderen beoordeel op hun kennis. :?
Ik was verbaasd dat dit kind woorden als Mars, de ruimte en zwaartekracht niet kende. Dit is verder helemaal geen reden om het kind niet leuk te vinden, maar ik vond het wel vreemd. Dat is dus mijn referentiekader.
Woorden niet kennen is helemaal geen reden om iemand niet leuk te vinden. Eindeloos drammen, niet luisteren, geen belangstelling hebben voor wat een ander wil wel. Het jochie bleef mijn zoontje maar duwen, trekken en schoppen in het kader van gezellig stoeien, terwijl ik het stoeien verboden had. Hij bleef maar zeuren om met de nintendo te spelen enzovoort. Hij gooide met een flesje drinken dat hij van me had gekregen en wist mijn zoontje nat te sproeien. Hij gooide met speelgoed.
Mijn zoontje had op school een ander beeld van hem gekregen en vond het hier ook niet zo gezellig.
Misschien vergis ik me en is het een hoogbegaafd kind, maar dan heel anders dan mijn eigen kind. Toch bleef het een vervelende middag en had ik hoofdpijn.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 21:58 
Volwassene

barbamama schreef:
Wat me ook opviel, vorig schooljaar eigenlijk al, voorleesboeken vind de oudste helemaal niet leuk. Te kinderachtig, dus we lezen al heel lang 's avonds wat voor over een boek over de ruimte, natuur, menselijk lichaam... De middelste kan je zo nog net boeien maar zijn voorkeur gaat ook uit naar een dierenencyclopedie of een boek over bomen of het menselijk lichaam. Ik was dus ontzettend verbaasd toen ik hoorde dat die nog doodleuk jip en janneke, floddertje zaten voor te lezen 's avonds aan hun 5-6 jarige.
Wat lezen jullie voor 's avonds?

Boeken van Roald Dahl en de Kameleon vallen erg goed, en momenteel het échte verhaal van Junglebook, de oorspronkelijke versie van Rudyard Kipling.
Moppekind vliegt binnenkort over van de bevers naar de welpen, en dan is het leuk om te weten waar namen als de Raadsrots vandaan komen.

Jip & Janneke zijn hier al heel lang uit de gratie, sinds hij drie is, denk ik. Floddertje ken ik niet, dus kan ik niets van zeggen, maar Pluk van de Petteflet was wel héél spannend, de film nóg spannender.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 22:08 
Volwassene

Hangt de kennis die een kind heeft niet ook af van wat de ouders aandragen ? Op de kermis zie ik bijvoorbeeld genoeg ouders van school met hun kinderen, maar tijdens de open dagen (Oktober Kennismaand) zie ik ze echt niet op de universiteit.

Vorig jaar heeft Moppekind bijvoorbeeld een elektromotortje geknutseld, en eerder heeft hij proefjes gedaan met infrarood licht en door een professionele telescoop gekeken.

http://www.rug.nl/sterrenkunde/sterrenwacht/index

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 23:22 
Volwassene

Ik ben af en toe ook verbaasd als ik andere kinderen hoor naast mijn zoon. Hij is zowel verbaal en performaal HB, maar heeft ook niet altijd zin in intelectuele onderwerpen....hij speelt ook graag.Op dit moment vindt hij spelen met andere kinderen belanrijker omdat hij heel moeilijk echte vrienden maakt, hij is te rechtvaardig. Soms kiest hij vriendjes die qua denk nivo ook wat hoger liggen en soms speelt hij met kinderen die qua denk nivo bij lange na niet in zijn buurt komen.
De een is goed in voetbal de ander is goed in leren.....verschil moet er zijn. Ik heb even getwijfeld of ik wel moest reageren
maar ik vind het best zielig/oneerlijk zo over een ander kind wat minder slim is te oordelen. Andersom zou het ook niet leuk zijn als andere ouders zeggen "Nou volgens mij speelt een HB kind nooit maar moet het altijd met zijn neus tussen de boeken zitten van zijn ouders" , natuurlijk weten wij dat het niet zo is maar het is niet leuk als mensen zo denken.
Vraag aan een HB kind een moeilijke wiskunde som en ze weten het antwoordt, maar vertel ze een simpele mop....en ze snappen het niet. Mijn zoon gaat anders ook heel graag naar de kermis/attractie park waar hij in alle spectaculaire achtbanen gaat. Musea en alle andere leerplekken vind hij wel leuk, maar vaak druk qua bezoekers en qua geluid en daar wordt hij zelf ook druk van. Dus hoe graag ik ook wil....het gaat niet altijd. Ik heb hiermee alleen even mijn mening gegeven en wil niemand op zijn tenen trappen. Wil alleen zeggen...heb respect voor elkaar!!!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 23:52 
Volwassene

Over de film van puk en de petteflet : ook hier vinden ze die doodeng (X. en Y.) dus die is nooit uitgekeken. Juf van X. leest dit boek nu voor aan haar dochter (groep 3).

Oudste vond boeken van Roahld Dahl erg leuk. De laatste tijd de boeken lang geleden en overal en ergens gelezen. Nu ben ik bezig met Kruistocht in Spijkerbroek.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 23:59 
Volwassene

hierbij nog een tip voor boeken.

http://www.bollebozen.be/charlottemason.html

De vrouw op bovenstaande website geeft haar vijf hb kinderen thuisonderwijs. Boekenlijst heb ik erg graag overgenomen. EN heb tevens een groot respect gekregen voor het werk wat zij verzet!!!

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 09:04 
inactief

soesoe schreef:
Ik ben af en toe ook verbaasd als ik andere kinderen hoor naast mijn zoon. Hij is zowel verbaal en performaal HB, maar heeft ook niet altijd zin in intelectuele onderwerpen....hij speelt ook graag.Op dit moment vindt hij spelen met andere kinderen belanrijker omdat hij heel moeilijk echte vrienden maakt, hij is te rechtvaardig. Soms kiest hij vriendjes die qua denk nivo ook wat hoger liggen en soms speelt hij met kinderen die qua denk nivo bij lange na niet in zijn buurt komen.
De een is goed in voetbal de ander is goed in leren.....verschil moet er zijn. Ik heb even getwijfeld of ik wel moest reageren
maar ik vind het best zielig/oneerlijk zo over een ander kind wat minder slim is te oordelen. Andersom zou het ook niet leuk zijn als andere ouders zeggen "Nou volgens mij speelt een HB kind nooit maar moet het altijd met zijn neus tussen de boeken zitten van zijn ouders" , natuurlijk weten wij dat het niet zo is maar het is niet leuk als mensen zo denken.
Vraag aan een HB kind een moeilijke wiskunde som en ze weten het antwoordt, maar vertel ze een simpele mop....en ze snappen het niet. Mijn zoon gaat anders ook heel graag naar de kermis/attractie park waar hij in alle spectaculaire achtbanen gaat. Musea en alle andere leerplekken vind hij wel leuk, maar vaak druk qua bezoekers en qua geluid en daar wordt hij zelf ook druk van. Dus hoe graag ik ook wil....het gaat niet altijd. Ik heb hiermee alleen even mijn mening gegeven en wil niemand op zijn tenen trappen. Wil alleen zeggen...heb respect voor elkaar!!!

Vind je dat ik elk kind leuk moet vinden? :?
Ik heb echt respect voor iedereen en vind het best jammer dat ik hier nu neergezet wordt als een heel onsympathiek mens. Daar heb ik dermate last van, dat ik afvraag of ik nog wel durf te posten. :oops:
Ik snap niet waarom ik opeens gezien word als iemand die alleen intelligente kinderen goed vindt. Mijn oudste heeft wel eens een vriendje gehad, dat qua intelligentie echt onder de middelmaat zat. Dat was een schat van een kind en daar heeft hij regelmatig mee gespeeld.
Wat mij betreft spelen bij dit kind twee dingen. Aan de ene kant heb ik nu voor het eerst ontdekt hoe het niveau van een normaal begaafd kind is. Aan de andere kant, is dit een kind dat ik absoluut niet aardig of sympathiek vind.
Mijn oudste vindt een attractiepark ook leuk, daar is toch niets mis mee.
Ik weet werkelijk even niet meer hoe ik hier op moet reageren.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 10:02 
Volwassene

Zonder nou te willen verzanden in een metadiscussie, maar ik vond je ook niet erg duidelijk Robin :wink:. Eerst schreef je over je verbazing dat dat jochie zo weinig wist en je ging ietwat geruisloos over in het feit dat je het een vervelend kind vond. En dat kan verwarring wekken.
Persoonlijk geloof ik niet dat jij iemand bent die alleen hb kinderen leuk vindt, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand anders het zo gelezen heeft. Misverstandje denk ik dus :). En geen enkele reden om maar niet meer te posten!

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 10:30 
inactief

Tja dat is het nadeel van een forum he...........een geschreven woord kan anders overkomen, dan de intentie die er achter zit....
wat je dus met praten wel hebt......maar ja dan zijn het ook niet alleen de woorden die overkomen, maar de hele uitdrukking van iemand die veel verteld, hoe hij/zij dit bedoelt..........

Ik ben het gewoon met allebei eens..........ja ik verbaas me ook wel eens over het "niet/tot weinig" weten van een leeftijdsgenootje......
het "moeten" aanpassen van mijn woordkeuze omdat dat kindje mij anders niet zo goed begrijpt....
maar....
ik denk niet dat het hier alleen om gaat, dit gaat ondertussen ook over het feit dat dit jongetje slim of niet slim, maakt niet uit, gewoon geen klik heeft met jouw zoon en ja dat kan nog wel eens tot hoofdpijn van de moeder lijden (ja met lange ij)

deze hele topic is ondertussen uit zijn verband getrokken, maar ik begrijp het nog wel..........

enne Robin gewoon blijven posten hoor, misverstand komt overal voor, vooral bij forums en als iets niet duidelijk is, gewoon even vragen, niets mis mee toch......van vragen wordt je wijs :wink:

Heeeeeeeeeeeeee maar dit is mijn mening he [propeller]

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 11:03 
inactief

Eerlijk is eerlijk, ik begrijp de verwarring. :oops:
Bij mij ging de verbazing, na een tijdje over in ergernis over het gedrag van dit kind. Dat hebben jullie "live" mogen volgen. :lol:
Niet duidelijk inderdaad, dat snap ik nu ook wel. :wink:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 19:08 
Volwassene

barbamama schreef:
Dus met tweetjes (5.9j en 4.3j) kunnen ze eindeloos kletsen over bacterien en het heelal,... (middelste is voor zover we weten een "normaal" kindje).

De middelste kan je zo nog net boeien maar zijn voorkeur gaat ook uit naar een dierenencyclopedie of een boek over bomen of het menselijk lichaam. Ik was dus ontzettend verbaasd toen ik hoorde dat die nog doodleuk jip en janneke, floddertje zaten voor te lezen 's avonds aan hun 5-6 jarige.
Wat lezen jullie voor 's avonds?

:roflmao: :roflmao: Túúrlijk, jouw middelste is heel gewoon. Waarom geloof ik je nou niet helemaal? Dat doen toch alle kinderen op die leeftijd? :roflmao: :roflmao:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 19:55 
inactief

herkenbaar... die verwarring over de gesprekjes tussen je hbertje en de meegenomen kindjes :mrgreen:
zo moet hier in huis bij binnenkomst eerst de schoenen uit en handen gewassen voordat er gespeeld mag worden...
uiteraard krijgt ieder kind hier dan een hele preek over school, toiletten, bacterieen, ziek worden (straatvuil, tetanusspuit (wel 4 dktp's! hoor :lol: ), ontsmetten enz. te horen :lol:
de meeste zijn al afgehaakt voordat de veters los zijn en mompelen iets over "toch helemaal niet vies" :wink:

jouw "proces" is erg herkenbaar... en niet alleen thuis 8)

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 21:13 
Volwassene

Ik heb ook mijn dames 'de' vragen voorgelegd. Ik werd namelijk benieuwd wat zij zouden zeggen...

Ken je het gezicht van mars:
J. Ja, van Marcel (haar oom), of hoe bedoel je?? Van Marcel of de planeet.
L: Ja, vulkanen, rood en je kan er niet naar toe in een ruimtepak, want het is er heel heet geloof ik.

Houd je van de ruimte:
J. Ja hoor.
L. Ja, want ik vind het altijd heel mooi en zo.

Wat gebeurt er als je van de maan afvalt:
J. Hele nadenkerij of je nou zou gaan zweven of niet met/zonder ruimtepak.
L. dan gan je zweven.

J. heb je nog meer van zulke vragen???

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 04 sep 2010, 21:45 
inactief

Ik moest een beetje lachen om dit topic. Allereerst om de herkenbaarheid. Mijn oudste was net vier en had voor het eerst een vriendje uitgenodigd thuis. Na een half uur zat het jongetje met een sip gezicht in een hoekje van de kamer.Iik vroeg wat er was. Hij antwoordde: "Ik snap echt helemaal niet wat X. zegt. Hij praat veel te moeilijk". Hmm, nooit bij stilgestaan. Nu wel. Nummer twee en drie bleken ook zulke wijsneuzen. Mijn jongste (3,10) is gek op klokhuis en het jeugdjournaal (wat ze uiteraard ziet doordat de oudste het kijkt). Dan vraagt ze aan een andere 3-jarige of ze gisteren op het jeugdjournaal ook dit of dat gezien hebben en begint er een uitgebreid gesprek over. Over ze vertelt over haar laatste bezoek aan NEMO (volgens haar is "Nemo nog leuker dan de dierentuin!") Tja, je begrijpt al, dat wordt dus niets.
Maar mijn oudste heeft vriendjes per bezigheid. Hij heeft hb-vriendjes, waarmee je lekker kunt kletsen, voetbalvriendjes om te voetballen en fantasie/rollenspelvriendjes om je op regenachtige dagen in huis te vermaken. Mijn middelste (5,11) is heel teruggetrokken. Haar enige vriendinnetje is een drie jaar ouder meisje met een syndroom van down. Een bijzondere combinatie, niet gebaseerd op hun IQ, maar op het feit dat ze beiden gewoon anders zijn en niet in een "hokje" passen. Ik geloof dat het een gevoel van veilig zijn bij elkaar is dat ze bindt.
Kortom, hier komt van alles over de vloer. Ze weten inmiddels ook wel, dat je met het ene kindje kunt schaken en over binaire getallen kunt spreken en met het andere kindje gewoon vadertje en moedertje moet spelen of met de lego moet gaan bouwen (wat ze ook gewoon leuk vinden). De jongste realiseert zich dat nog niet en kan heel lief kijken als een andere drie-jarige haar met een meewarige blik aankijkt. Dan zegt ze: "Oh, hij is nog een baby. Dat was ik vergeten."

Pagina 2 van 3 [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]