Het is nu 18 jan 2021, 08:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 3 [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vriendje mee
BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 12:58 
inactief

Ik zit me hier vreselijk te verbazen.
Mijn zoontje heeft voor het eerst een vriendje mee van zijn nieuwe school. De gesprekken zijn echt verbijsterend. :shock:
"Ken jij het gezicht van Mars?" "Wat is Mars?"
"Houd jij van de ruimte?" "Wat is de ruimte?"
Ze kijken even naar een filmpje over een maanlanding.
"Wat gebeurt er met je als je van de Maan af valt?" "Je kunt er niet van af vallen, de Maan heeft ook zwaartekracht." "Wat is zwaartekracht?"
Is dat normaal voor een kind uit groep 4? :?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vriendje mee
BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:01 
inactief

8 a 9 jaar ?
Kan aan mij liggen maar volgens mij niet normaal toch

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:06 
inactief

Hij is 7. :?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:12 
inactief

7 in groep 4 ( dacht dat dat 8 a 9 was )
ik bedoelde het vriendje trouwens
met die leeftijd vind ik het raar als ze dat nog niet weten
als dat vriendje een "normale" 7 jarige is vind ik het minder vreemd

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:13 
inactief

Het vriendje zou normaal moeten zijn en is 7 jaar. :?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:19 
inactief

Ik zeg maar zo ik zeg maar niets........meissie is 5 en die weet het al, maar ja we hebben hier op dit forum natuurlijk geen beeld of vergelijkingsmateriaal van de "normale" wereld he...
Verbaas me ook vaak over de uitspraken van kids van 5 jaar, wat zeg ik, over de nog onverstaanbare woorden soms, dus eigenlijk kijk ik van jou vraag en uitspraak niet op....

Hoe heeft je zoon het zelf ervaren, werd hij er niet moe van, dat zijn vriendje weinig tot niets snapte van hetgeen hem bezighoudt??? of klikte het verder goed????

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:28 
inactief

Ik heb echt geen idee. Het joch is hier nog maar net en ik word er gillend gek van. Ze gaan maar buiten spelen, dan hoeven ze niet zo veel te praten. :?
Ik kan het eigenlijk niet goed geloven. Zou dat kind de boel belazeren?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:40 
Volwassene

Citaat:
Zou dat kind de boel belazeren?
Nee hoor :lol:. Waarschijnlijk boezemt de ruimte dat jongetje gewoon geen belangstelling in... dat komt voor :mrgreen:. Mss kun je ze een gespreksonderwerp aan de hand doen dat ze allebei interessant vinden, lijkt me voor dat arme jongetje ook wat leuker :wink:.

Overigens wel herkenbaar. Mijn net zes-jarige komt op school altijd meteen zijn nieuwste ontedekkingen spuien. Gisteren kwam ie binnen met: "Juf, weet je dat er op IJsland geisers zijn? Dat zijn een soort warmwatervulkanen en de toeristen gaan daar altijd lekker in badderen!" Juf is intussen gewend aan die plotselinge lesjes in geologie, maar de klasgenootjes (allemaal een stuk ouder) kijken mijn lieverdje dan behoorlijk glazig aan ja.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:41 
Volwassene

Mars is een lekkere reep chocola en ruimte wil je moeder afentoe en dan bedoelt ze dat ze rust wil.
Volgens mij is het doodgewoon, zat kinderen gezien in 2VWO die dachten dat er geen zwaartekracht "buiten de aarde" was dat je dus overal elders altijd zweeft.
Zowel ruimte als zwaartekracht zijn zeer abstracte begrippen, denken de meeste kinderen niet over na tot ze moeten (2e klas VO).

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:46 
inactief

kakelot schreef:
Citaat:
Zou dat kind de boel belazeren?
Nee hoor :lol:. Waarschijnlijk boezemt de ruimte dat jongetje gewoon geen belangstelling in... dat komt voor :mrgreen:. Mss kun je ze een gespreksonderwerp aan de hand doen dat ze allebei interessant vinden, lijkt me voor dat arme jongetje ook wat leuker :wink:.

Overigens wel herkenbaar. Mijn net zes-jarige komt op school altijd meteen zijn nieuwste ontedekkingen spuien. Gisteren kwam ie binnen met: "Juf, weet je dat er op IJsland geisers zijn? Dat zijn een soort warmwatervulkanen en de toeristen gaan daar altijd lekker in badderen!" Juf is intussen gewend aan die plotselinge lesjes in geologie, maar de klasgenootjes (allemaal een stuk ouder) kijken mijn lieverdje dan behoorlijk glazig aan ja.

Mijn zoontje heeft nog Dino's geprobeerd, maar dat liep stuk op de platvoetosaurus. :lol:
Ehm, mijn zoontje vindt dat een platvoet en ruigtand niet bestaan, maar vriendje wel. :P

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:54 
inactief

Kaatje schreef:
Mars is een lekkere reep chocola en ruimte wil je moeder afentoe en dan bedoelt ze dat ze rust wil.
Volgens mij is het doodgewoon, zat kinderen gezien in 2VWO die dachten dat er geen zwaartekracht "buiten de aarde" was dat je dus overal elders altijd zweeft.
Zowel ruimte als zwaartekracht zijn zeer abstracte begrippen, denken de meeste kinderen niet over na tot ze moeten (2e klas VO).

Ik moet het echt even verwerken. Een paar dagen geleden keek ik zelf de juf nog glazig aan. Ze vond het bijzonder dat mijn zoontje weet wat een breuk in de aardkorst is. Dat wist mijn zoontje ook al in groep 1 of 2. Eigenlijk vond ik het wel knap dat mijn zoontje de volgorde van de planeten vanaf de zon weet. Dat het knap is dat hij weet dat de vierde planeet geen lekkere snack is, is dus eigenlijk al genoeg. :shock:
Misschien toch tijd om eens werk te maken van peers. :?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:55 
Volwassene

Tja, en toch lijkt vriendje me volstrekt normaal :P. Wij hebben dat ook wel gehad hoor. Zaten we met dochter (toen net twee of zo) op de camping, en we dachten echt en eerlijk dat al die andere twee (en drie, en vier)jarigen op de camping gevalletjes (Z)MLK waren... tjemig wat praatten al die kinderen beroerd zeg. Nooit in overweging genomen dat dochter misschien wel uitzonderlijk goed praatte voor haar leeftijd, ze was immers onze eerste dus veel vergelijkingsmateriaal hadden we tot dan toe niet voorhanden gehad.

Mss kun je eens denken aan peercontacten (via hier, of Pharos/Hint)? Kan je jochie wellicht ook eens op 'niveau' discussieren en spelen. Voor veel slimmeriken is dat een hele verademing, al is het alleen maar omdat ze merken dat ze niet helemaal maf zijn :wink:.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 13:56 
Volwassene

Ah, crosspost :lol:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 14:20 
Volwassene

Moet je ook mee uitkijken peercontacten. :lol:
Heb een keer in de trein gezeten met zoon (toen 11) + 2 vriendjes van vierkant voor wiskundekamp, ze hadden elkaar een paar maanden niet gezien dus een beetje aftasten/indruk maken. Ze vlogen van zwarte gaten naar politiek en van wereldrampen naar griekse mythologie. De rest van de (volle) trein zat muisstil en met open mond te luisteren, en ze keken meewarig naar mij, terwijl ik toch duidelijk deed dat ik er niet bijhoorde.

Sorry OT maar ik heb ook heel vaak bovenstaande meegemaakt en andersom was ZO raar.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 14:29 
Volwassene

:lol:, ik zie het voor me.

Daar kan ik niet van meepraten. De enige keer dat ik mij met dochter en een stel peertjes in een openbaar vervoermiddel bevond betrof het een haagse tram en ze braken het ding zowat af. Ze klommen in de palen, speelden tarzan aan de lussen... het verbaasde me dat we er niet met zijn allen uit gezet werden :lol:. Overigens was er toch een bijzonderheidje: mijn dochter is altijd nogal erg verlegen en zo, maar daar in die tram was ze ineens haantje de voorste :shock:.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 14:45 
inactief

Dat hebben we hier wel vaker... Onze oudste weet veel van de ruimte, dino's, menselijk lichaam,... en omdat we heel veel boeken daarover in huis hebben pikt de middelste ook aardig wat dingen op. Dus met tweetjes (5.9j en 4.3j) kunnen ze eindeloos kletsen over bacterien en het heelal,... (middelste is voor zover we weten een "normaal" kindje). Terwijl de vriendjes van de oudste amper weten dat er buiten de aarde nog wat is, als ze het al weten.
De oudste weet dan op zijn beurt weer niet zoveel over dieren want dat vindt hij niet zo interessant, hij is niet gek op dieren (er zijn tijden geweest dat hij gillend naar binnen liep als er ergens een vogel in de tuin zat of als er een vlieg te dichtbij kwam). Hoewel hij naturalis dan wel weer superleuk vindt. De middelste verslind boeken over dieren.

Wat me ook opviel, vorig schooljaar eigenlijk al, voorleesboeken vind de oudste helemaal niet leuk. Te kinderachtig, dus we lezen al heel lang 's avonds wat voor over een boek over de ruimte, natuur, menselijk lichaam... De middelste kan je zo nog net boeien maar zijn voorkeur gaat ook uit naar een dierenencyclopedie of een boek over bomen of het menselijk lichaam. Ik was dus ontzettend verbaasd toen ik hoorde dat die nog doodleuk jip en janneke, floddertje zaten voor te lezen 's avonds aan hun 5-6 jarige.
Wat lezen jullie voor 's avonds?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 15:07 
Volwassene

Ook hier een leuke ervaring op dat gebied. Ik loop met jongste (toen groep 1) in de supermarkt en hij vraagt wat we gaan eten. Ik zeg: rijst. Vraagt hij: is dat met een korte of een lange ij? Een juf van de andere kleutergroep van zijn school hoort dat toevallig, kijkt met zeer grote ogen naar mij, denkt even na en vraagt: is hij een broertje van (oudste). Als ik zeg dat dat het geval is zegt ze: oh, dan snap ik het.

Maar wat betreft het starttopic: lang niet alle kinderen van 7 weten dat soort dingen. Dit jochie vraagt het nog... Veel andere kinderen zullen de hele vraag negeren en over wat anders beginnen.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 16:16 
inactief

loekie schreef:
Ook hier een leuke ervaring op dat gebied. Ik loop met jongste (toen groep 1) in de supermarkt en hij vraagt wat we gaan eten. Ik zeg: rijst. Vraagt hij: is dat met een korte of een lange ij? Een juf van de andere kleutergroep van zijn school hoort dat toevallig, kijkt met zeer grote ogen naar mij, denkt even na en vraagt: is hij een broertje van (oudste). Als ik zeg dat dat het geval is zegt ze: oh, dan snap ik het.

Maar wat betreft het starttopic: lang niet alle kinderen van 7 weten dat soort dingen. Dit jochie vraagt het nog... Veel andere kinderen zullen de hele vraag negeren en over wat anders beginnen.

Ik schaam me er een beetje voor, maar in dit geval had ik liever gehad dat het kind de vraag had genegeerd. Nu heeft dat jochie voor mijn gevoel 2 uur dingen gevraagd (en niet begrepen). Ik heb net maar een paracetamol genomen. :oops:
Hij vond niets leuk. Kapla is stom, praten lukt niet, puzzeltje is stom, spelen in de speeltuin was al snel saai. Eigenlijk wou het kind vooral op de Wii en nintendo. Hij was verontwaardigd dat hij al weer naar huis moest, hij wou een snoepje..... :?
Waarom wou ik ook alweer dat mijn kind een vriendje had op school? :P
Ergens snap ik het wel. Op de vorige school zaten ze niet op hun plek, omdat de school niet goed was. Toch zat er bij mijn oudste een hb-er in de klas en mijn jongste zat in de klas met een vriendje, waarvan het zusje hb getest was. Misschien heeft dit mij een verkeerd beeld gegeven. :?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 16:24 
inactief

Leuk al die herkenning.

Mijn jongste was vier (met de lengte van een tweejarige) toen hij bij nieuws uit de natuur (keek hij mee met oudste) had gehoord dat er een Madagascar-stralenschildpadje was geboren in Artis. Toen wij korte tijd later in Artis kwamen en daar bij het betreffende hok kwamen, riep hij dus luid: 'Kijk mam, het Madagascarstralenschildpadje!' Ook daar viel het enigszins stil :oops: (Tja, minder tv kijken dus, gelukkig kijkt hij nu alleen nog naar educatief-onverantwoorde programma's als Pippi Langkous en Tijgetje en Poeh).

Maar weer on-topic: er zijn uiteraard ook niet HB 7 jarigen die geïnteresseerd zijn in het heelal en weten dat Mars niet alleen een chocoladereep is. (Hé, mam, nog een homoniem, zeggen mijn kinderen dan.) Dat van die zwaartekracht is dan alweer een stuk lastiger.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010, 18:26 
Volwassene

Citaat:
Hij vond niets leuk. Kapla is stom, praten lukt niet, puzzeltje is stom, spelen in de speeltuin was al snel saai. Eigenlijk wou het kind vooral op de Wii en nintendo. Hij was verontwaardigd dat hij al weer naar huis moest, hij wou een snoepje.....
Ach, zo'n vriendje heeft mijn jongste ook. En die is toch echt hb hoor :wink:. Het is gewoon niet zo'n leuk jongetje... die komen in alle iq-ranges voor. Ik heb maar een beetje geduld gehad met het desbetreffende vriendje en hem regelmatig uitgenodigd want jongste was zo dol op hem. Maar gelukkig begint jongste hem nu ook zat te worden :P. Ik zie een voordeel: jongste heeft hiervan weer een heleboel geleerd over het aangaan en onderhouden van vriendschappen, en over het stellen van zijn eigen grenzen. En ik zie nu al dat hij die ervaring gebruikt in omgang/vriendschappen met andere kinderen :D.

Pagina 1 van 3 [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]