Het is nu 18 nov 2018, 06:58

Pagina 2 van 2 [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Depressief? Op zoek naar passende hulp
BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 21:21 
Volwassene

Even kort, maar ik herken veel van onze zoon op die leeftijd. Nergens zin meer in, op school een aangepast engeltje, thuis ellende, boos en depri. Na veel vijven en zessen werd hij (deels) versneld naar groep 4, en lag er een heel plan aan verrijking klaar, ook voor thuis. De overstap naar groep 4 bleek echter voldoende, hij begon weer te spelen, sprak weer met vriendjes af etc. Het bleek dus allemaal door eindeloze verveling in de klas te komen, maar dat kon hij ons met zijn net 6 jaar niet aangeven.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 21:22 
Volwassene

Ik snap er weinig van geloof ik.

Je hebt een duidelijke hulpvraag: het gaat niet goed met je dochter en je vermoedt dat ze depressief is. Je dochter heeft onlangs twee grote veranderingen in haar leven meegemaakt:
- Verhuizing
- Schoolwissel

Zo te lezen zijn jullie in dezelfde stad of hetzelfde dorp gebleven, want de sporten en muziek zijn hetzelfde gebleven. Waarom zijn jullie dan van school gewisseld? Je schrijft dat je dochter moet wennen aan een nieuw schoolsysteem. Waren jullie ontevreden met de oude school? Had ze daar aansluiting?

Ik heb je posts nog een paar keer doorgelezen en snap het niet zo. Je schrijft dat het niet goed gaat en vervolgens focus je op AVI. Dat lijkt mij eerder een druppel in een overvolle emmer te zijn en ik denk dat je die hele AVI moet laten voor wat het is. In het nieuwe schooljaar zie je wel hoe dat verder gaat.

Ik zou het eerder zoeken in een overvol schema voor een meisje van zes. Hoe slim ze ook is, ze is ook nog maar zes jaar. Naast een schoolwissel en een verhuizing doet ze nog aan twee sporten en muziek. Die sporten geven blijkbaar weinig voldoening en zijn een extra stressfactor bovenop een verhuizing en een schoolwissel.

Heb je wel eens met je dochter aan tafel/op de bank gezeten en aan haar gevraagd hoe zij haar leven het liefst zou zien? Mijn kinderen geven op die vraag wat lacherige antwoorden als 'prinses' en 'een geldpakhuis vol met biljetten en gouden munten', maar je kan vaak een hoop nuttige informatie uit dit soort vage antwoorden halen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 21:22 
Volwassene

Ik herken wel wat van mijn dochter, die ik ook nu nog steeds beter ga begrijpen.

Zij liep vast in groep 3 vanwege HB en niet passend onderwijs. Hoe slechter zij in haar vel zit, des te moeizamer alles gaat, dus ook niet-schoolse activiteiten. Ze heeft zich een poos aangepast op school, tot ze echt helemaal kapot en depressief was. En ondertussen voelde ik altijd wel dat er eigenlijk meer nodig was op school, dat er andere dingen nodig waren voor haar. Eigenlijk staat of valt alles bij mijn dochter met echt passend onderwijs én een leerkracht die haar accepteert zoals ze is. En ik vraag me af of dat bij jouw dochter ook niet zo is. Want een IQ van 145+ en een enkel extra taakje in de klas, dat is in vele gevallen denk ik een recept voor een ongelukkig kind.

Ik vind het zelf altijd best lastig naar een leerkracht te stappen, maar ik denk dat het tijd is dat je volgend schooljaar direct bij de start om een gesprek met leerkracht(en) en ib-er gaat vragen omdat er een goed plan voor je dochter moet komen. Met eerst doortoetsen, dan compacten en verrijken zodat haar onderwijsbehoeften goed in beeld komen en aan bod komen. En als dat zo is, dan om de x maanden evalueren met de leerkacht en ib-er. Vertrouw je dochter, vertrouw je eigen moeder(of vader)-gevoel, vertrouw erop dat de adviezen uit het rapport geen vrijblijvende adviezen zijn, maar nodig voor het welbevinden van je kind.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 21:23 
Volwassene

Als het pas sinds twee weken zo is, dan zou ik eerst even afwachten hoe het in en na de vakantie gaat. Aan het einde van het schooljaar zijn veel kinderen moe en een verhuizing en nieuwe school hakt er sowieso wel in. Wat Spitsmuis ook zegt zijn twee sporten en muziekles misschien een beetje teveel op dit moment. Begin volgend jaar kun je dan in gesprek met school.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 22:11 
Volwassene

Ik merk dat door de antwoorden die ik probeer te geven op alle vragen de focus wat verschuift. Het zit hem inderdaad niet in een AVI niveau meer of minder, daar zit mijn zorg ook niet zo. Die sporten is ze al een tijdje terug mee gestopt omdat ze gewoon echt niet meer wilde. Gezien de verhuizing hebben we onze “je maakt het jaar af” regel laten varen. Dus voor nu is het enkel de muziekles en dat vind ze ook wel echt leuk. Ik vraag me dan alleen af, speelt er al langer iets wat ik over het hoofd heb gezien of staan dat niet meer willen sporten er los van? Maar dat is denk ik vooral mijn eigen twijfel.

We zijn gewisseld van school omdat we op de vorige school het gevoel hadden niet veel verder te komen en we er bovendien al met al toch behoorlijk wat voor moesten regelen om haar daar te laten. Omdat de aansluiting ook niet echt fantastisch was leek het ons beter om naar de school in de buurt te gaan. We hadden daar een goed gevoel bij, plus dat vriendjes en vriendinnetjes in de buurt ook gewoon fijn zijn. Het leek ook allemaal goed te gaan, alleen lijkt daar nu dus een omslag in te komen en we hebben het gevoel dat onze dochter wel wat extra hulp kan gebruiken. Ik heb al een paar goede tips gekregen, dus dat moet zeker gaan lukken.

En daarnaast gaan we er inderdaad toch maar wat strakker in zitten weer. Ik denk dat er genoeg mogelijk is op school, maar blijkbaar komt het niet helemaal als vanzelfsprekend van de grond bij kinderen zoals de onze die niet per definitie uitblinkt in prestaties. Dus na de vakantie behalve het startgesprek ook maar een afspraak met de IB’er dus...

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 22:17 
Volwassene

Moederjan, versnellen zie ik niet echt als optie. Ik verwacht dat dit niet gelijk maakt dat ze meer aansluiting zal vinden, bovendien denk ik dat het didactisch gezien niet haalbaar is momenteel. En als laatste is ze al van begin december en dus een vroege leerling. Dan gaat ze wel erg jong naar het VO.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 11:55 
Volwassene

De leeftijd waarop ze naar het VO gaat is van veel later zorg. Een kind met grote voeten ontzeg je ook geen passende schoenen omdat ze anders op latere leeftijd zevenmijlslaarzen zou moeten dragen. Het moet nú passen. Alles wat nu niet past is beschadigend.

Kinderen van wie te weinig verwacht wordt kunnen daar depressief van worden omdat ze zich niet gezien voelen en beperkt worden in hun leren.
Op het moment dat ze dan wel op hun eigen niveau uitgedaagd worden komen ze over het algemeen weer tot leven en gaan weer in de 'aan-stand'.
Ook achterstanden of hiaten blijken dan vaak verbazingwekkend snel ingelopen te worden.
Is ze al eens doorgetoetst met de lesmethodes om zo te kijken waar ze didactisch staat?

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 12:01 
Volwassene

Mijn zoon werd heel lusteloos van te weinig uitdaging. Hij hing thuis maar een beetje op de bank, had geen zin meer in zijn buitenschoolse activiteiten, was niet vooruit te branden. Op een gegeven ogenblik wilde hij ook echt niet meer naar school; dan moest ik hem echt de klas in 'trekken'.

Hij is volledig opgefleurd na een schoolwissel (naar voltijds hb-onderwijs). Hij heeft nu aansluiting in zijn klas, is populair, heeft energie voor 10, en heeft weer plezier in buitenschoolse activiteiten. Het kan dus zeer zeker onderwijs-gerelateerd zijn.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 21:15 
Volwassene

Ik pleit ook niet persé voor een versnelling, wel voor een passend aanbod, zoals MvanArk en Marthe hierboven ook schrijven. Ik was een beetje te kort door de bocht (want op vakantie), vandaar. Kinderen kunnen idd ontzettend lusteloos en depri worden van langdurig te makkelijk werk. Doortoetsen zou heel goed zijn om dat in kaart te brengen. Pas als daaruit een zo grote voorsprong blijkt (en nee, dat is niet altijd zichtbaar in de gewone lessen) dat je dat niet meer met verrijking en verdieping in de eigen klas kunt opvangen, ga je naar een eventuele versnelling kijken.

Overigens is onze zoon ook van oktober en dacht ik precies als jij : hij ís al zo jong. Inmiddels gaat hij met zijn twaalf jaar straks naar 3 gymnasium en het gaat (gelukkig!) heel goed met hem.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben. Onderschat de invloed van te makkelijk schoolwerk op haar algemene welbevinden niet, dat is eigenlijk mijn boodschap.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 08:25 
Volwassene

Gelukkig is onze dochter op dit moment niet continu neerslachtig, maar die momenten waarop ze het helemaal niet meer ziet zitten geeft ons wel een signaal en ik wil inderdaad erger voorkomen.

Jullie vragen, tips en ervaringen hebben me zeker geholpen! Ik denk dat we twee sporen in gaan zetten. Enerzijds iets van creatieve/spel therapie en anderzijds begin van het nieuwe schooljaar om tafel met de IB'er om te bespreken wat nu het plan is. Als school zelf niet de capaciteit of mankracht heeft om volledig door te toetsen dan kunnen we dat eventueel ook door een externe partij laten doen, maar eerst maar eens kijken wat school zelf kan.

Pagina 2 van 2 [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2