Het is nu 18 dec 2018, 12:06

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mamma hoe stop ik met denken
BerichtGeplaatst: 09 aug 2018, 14:53 
Volwassene

Hoewel ik nog steeds twijfel over hoogbegaafdheid twijfel ik niet over dat hij een zeer slim mannetje is wat wellicht in een ander spectrum problematiek zou kunnen hebben.

Sociaal is hij niet sterk maar kinderen willen wel altijd met hem spelen.

Hij klaagt echter al lange tijd over het niet kunnen stoppen met denken. Ik merk het ook aan hem, soms komt hij dagen later terug op een opmerking die je hebt gemaakt maar soms hoor je hem ook dingen fluisteren alsof terwijl jij in zijn eigen wereldje zit. Zijn hoofd loopt soms letterlijk over.

Maar wat doe je eraan?

Berichttitel: Re: Mamma hoe stop ik met denken
BerichtGeplaatst: 09 aug 2018, 18:06 
Volwassene

Herkenbaar van beide kinderen. Mijn oudste (adhd) zoekt de ontspanning heel erg in lichamelijke beweging (ik zelf ook trouwens) en dingen doen met vrienden en mijn jongste (diagnostisch onderzoek start binnenkort) in gamen en buiten spelen met vrienden. Ik heb hem wel eens gevraagd hoe het kan dat hij moe is in zijn hoofd en dan juist opknapt van gamen. Dat gaat namelijk heel druk, er wordt met iedereen gecommuniceerd in allerlei talen, hij moet van alles tegelijk doen. Nou, juist daarom. Hij heeft dan geen ruimte meer om aan iets anders te denken. Ik ben daar dus wat makkelijk in geworden. Ik merk ook dat nu, in de vakantie, zijn behoefte aan gamen sterk afneemt, terwijl hij het in schoolweken echt nodig lijkt te hebben.

Ik zou het dus in eerste instantie zoeken in lichamelijke activiteiten, maar als dat niet werkt zijn interesses in de gaten houden. Kinderen doen vaak wat goed voor hen is, al vinden wij als ouders sommige dingen soms niet zo geweldig (zoals gamen bijvoorbeeld).

Veel praten ook, over hoe je met dingen omgaat. Ontspanningsoefeningetjes. Hoe kun je in slaap vallen (ademhalingsoefeningen). Zorgen dat hij gedachten bespreekbaar maakt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 aug 2018, 19:39 
Volwassene

Bij mijn drie dochters (en eigenlijk ook bij mezelf en man) werkt afleiding zoeken in fysiek bezig zijn het beste. Iets anders om over na te denken kan ook, maar veelal leidt fysieke inspanning tot meer rust. Te veel werkt averechts en niet alles voor iedereen, maar het is voor ons allevijf wel de beste manier.

Onze oudste gaat graag zwemmen of skaten, de middelste buitenspelen of een sudoku doen, ik luister al lopende graag naar een boek, etc.

BerichtGeplaatst: 13 aug 2018, 21:04 
Volwassene

Wij proberen nu kinderyoga.
Zoon vindt het erg leuk. Hij komt er over het algemeen rustig vandaan. De oefeningen ook thuis inzetten is hier nog een stap te ver, maar wie weet in de toekomst.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 aug 2018, 20:30 
Volwassene

Merk dat de kleine man inderdaad veel beweegt maar zodra hij even stil zit vast hij weer. Merk wel dat hij meer uitgedaagd wil worden hij wil naar schoon leren rekenen en schrijven ....maar lezen kan hij al.

BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 13:34 
Volwassene

Dat is hier bij alledrie sowieso erg tegengevallen, ze wilden zo graag van alles leren, maar veel hadden ze zichzelf al eigen gemaakt.. Wij hebben thuis dan ook echt uitdaging gezocht in spellen voor bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, creatief bezig zijn, eerst ontwerpen en dan iets bouwen, knikkerbanen constructies e.d. Daar kwamen dan ook kleine dingen in naar voren die met rekenen of schrijven te maken hadden, maar het ging vooral om zoveel mogelijk andere vaardigheden. Muziek maken was hier trouwens ook een goede bezigheid om 'afleiding' te zoeken van het denken.

Voor de middelste en oudste hebben we ondertussen een boekje, denk-boekje, kunnen ze dingen in opschrijven etc. Helpt niet altijd, maar soms konden ze iets tijdelijk wel even loslaten..

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]