Het is nu 26 sep 2018, 16:09

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Moeite met typen/ lettervolgorde
BerichtGeplaatst: 27 apr 2018, 20:38 
Volwassene

Mijn zoon van bijna 7 doet een typecursus. De lessen heeft hij allemaal afgerond, maar het gaat toch nog niet helemaal goed. Zo typt hij soms de verkeerde lettervolgorde. Het viel me tijdens het lezen ook wel eens op, dat hij woorden als geheel leest. Hij ziet alle letters en maakt er dan een kloppend woord van. Soms leest hij dus een woord met dezelfde letters, maar in de verkeerde volgorde. Dat doet hij nu soms met typen ook. Daarnaast verwisselt hij vooral de D en de K, dus links/ en rechts verwisselen. Ik vraag me af waar dit mee te maken heeft. Hij heeft nooit lateralisatieproblemen gehad. Hij kon al lezen voordat hij naar school ging en heeft altijd met rechts geschreven/ getekend. Heeft iemand van jullie een idee?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Moeite met typen/ lettervolgorde
BerichtGeplaatst: 27 apr 2018, 21:52 
Volwassene

Leren typen is oefenen, oefenen, oefenen. De koppeling tussen vinger en letter wordt langzaam in de hersens geprogrammeerd.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 02:20 
Volwassene

Niet gehinderd door het ontbreken van kennis denk ik aan dyslexie.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 08:08 
Volwassene

Meest voor de hand liggend lijkt mij de leeftijd: de meeste kinderen doen pas vanaf een jaar of 10 jaar typecursussen, op een paar scholen na die veel met ipads in de klas werken dan.
Dus lijkt me dat het tempoprobleem heel logisch daardoor te verklaren is als je zoon nog 7 moet worden. Ook het links/rechts probleempje. Wil niet zeggen dat het handig is als vaardigheid om te leren op jongere leeftijd, vooral als je verwacht dat een kind veel zal schrijven op een computer.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 11:46 
Volwassene

Je zoon moet veel moeilijkere woorden typen dan hij waarschijnlijk op school al heeft leren spellen. Het klank voor klank opschrijven van langere woorden kan de ontwikkeling van het in de goede volgorde schrijven en typen stimuleren. Ik vermoed dat dat op school nog geoefend gaat worden. Of zit hij al in groep 5?

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 16:20 
Volwassene

Typen is zoals hierboven aangegeven een kwestie van ontzettend veel oefenen om te automatiseren. Ik denk dat er verschillen kunnen zijn in typecursussen. Ik heb dit nooit uitgezocht hoor! Maar als hij tijdens het doorwerken van de cursus niet onmiddelijk feedback krijgt als hij niet teken voor teken invoert, dan kan hij het zich verkeerd aanleren.

MIjn zoon heeft de cursus op Ticken.nl gevolgd en daarbij kom je niet verder in de tekst als je een teken verkeerd aanslaat. Je wordt stelselmatig getraind in het op volgorde van de tekens typen, en niet een heel woord in je op te nemen en dat vervolgens als geheel 'na te typen. Het klinkt een beetje alsof hij dat nu wel doet.

Verder is het heel belangrijk dat je het typen eerst goed en foutloos leert, en daarna pas werkt aan tempoverhoging (automatisering).

Ik zou dus bekijken of er misschien nog een cursus gewenst is als hij de vaardigheden nu verkeerd heeft aangeleerd.

En het is echt een kwestie van dagelijks (veel) oefenen, ook na het doorwerken van de lessen!

BerichtGeplaatst: 28 apr 2018, 21:21 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn twee oudere zoons hebben ook hun typediploma gehaald, met dezelfde typecursus, op dezelfde leeftijd. Het omdraaien deden zij niet zo (of in ieder geval niet vaak). Omdat dit eigenlijk de snelste is van de drie (hij zit in groep 4, maar heeft het niveau van groep 5), zag ik niet aankomen dat dit lastig ging worden. We oefenen gewoon nog even door en als het niet lukt, proberen we het over een jaar of 2 opnieuw.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 22:21 
Volwassene

Nannet schreef:

Man en zoon zijn dyslectisch en typen prima. De typcursussen die ik ken gebruiken onzinwoorden als: fffjf jjfjf fffjj jjjjf jffjjfdjhj jddhf. Zoon mag typen op een schoollaptop tijdens toetsen.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 22:40 
Volwassene

moppetoet schreef:
Nannet schreef:

Man en zoon zijn dyslectisch en typen prima. De typcursussen die ik ken gebruiken onzinwoorden als: fffjf jjfjf fffjj jjjjf jffjjfdjhj jddhf. Zoon mag typen op een schoollaptop tijdens toetsen.

Het gaat niet enkel om typen, het gebeurt ook met lezen. Dus ik denk niet aan een automatiseringsprobleem of bijvoorbeeld te snel typen.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 17:42 
Volwassene

Hoi Nannet,

Ik heb mogelijk een vergelijkbare problemen met je zoon. Waar het mee te maken heeft kan ik niet 100% zeggen maar misschien kan ik wel een tipje van sluier oplichten. Het blijkt dat de meeste mensen letters/woorden in hun hoofd zien als ze moeten, schrijven of spellen. Sommige mensen zijn echter beelden. Dus in de plaats van b oo m zien zij een echte boom. Ik zie zowel geen letters maar ook geen beelden in mijn hoofd, elke keer als ik schrijf lijken de letters opnieuw opgehaald te moeten. Soms heb ik een "handvol" letters en die probeer ik dan maar op de juiste volgorde te zetten. Soms draai ik dan letters om want ik heb geen woordbeeld. Andere woorden blijf ik hardnekkig fout schrijven en het kost mij veel moeite om dit te corrigeren. Tot op zekere hoogte maakt het mij helemaal niet zo veel uit in welke volgorde de letters staan, ik kan het toch wel lezen. Soms betekent het inderdaad dat ik een woord verkeerd lees, het betekent ook dat ik meer moeite dan gemiddeld heb om te spellen. Toch denk ik dat het probleem beheersbaar wordt gemaakt door te automatiseren, ik heb gewoon meer oefening nodig. Destijds lukte het mij niet om te leren typen (op de typemachine) omdat ik het tempo niet kon bij houden, ik kon de letters die ik zag op het grote scherm denk ik niet onthouden. Toch denk ik zeker met de huidige methoden haalbaar is. Ik denk wel dat de methode die je gebruikt kan uitmaken. Wat bij mij meespeelt is, is dat ik behoorlijk druk in mijn hoofd ben, ik denk nogal veel. Ik merk dat met lezen en schrijven ook. Ik kan zinnen schrijven waarin ik woorden ben vergeten. Zelf "lees" ik die woorden wel om er dan pas later er achter te komen dat die woorden er niet staan. Ik zelf had wel moeite met leren lezen. De leerkracht knipte (letterlijk) de woorden voor mij in nog kleinere stukjes dan de lettergrepen toen ging het wel. Na die interventie kon ik ook prima lezen. Wat ik "heb" valt ook niet onder dyslexie. Naar aanleiding van bepaalde verhalen hier op het forum besef ik dat ik niet zo makkelijk automatiseer.

Samengevat, denk ik dat het te maken heeft met al dan niet beelddenken, druk hoofd en/of automatiseren.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2018, 00:35 
Volwassene

Hier staan mogelijk antwoorden in:

http://www.hiq.nl/hb-hben-beelddenken.php

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]