Het is nu 18 jan 2021, 09:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil tussen integratieve kinder- en speltherapie
BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 11:19 
Volwassene

Las bij een eerder topic (welke begeleiding voor 5 jarige) een tip over integratieve kindertherapie en integratieve speltherapie.

Ben zelf nu ook zoekende voor mijn middelste zoon, en kom er eerlijk gezegd niet uit of er verschil tussen beiden is. Daarnaast bestaan er ook nog speltherapeuten (dus niet integratief). Kortom ik ben redelijk lost in aldeze begrippen. Wellicht dat jullie me op weg kunnen helpen?? ( :lol: ). Bestaat er verschil tussen deze drie groepen of maakt het eigenlijk niet uit?

Onze zoon loopt momenteel emotioneel en communicatief soms behoorlijk vast en raakt daar regelmatig goed gefrustreerd van. En als hij dan niet uit zijn woorden/huilbui kan komen, en hij voor de zoveelste keer weer moet zeggen wat hij bedoelt omdat wij hem niet begrijpen (ofwel welke woorden hij zegt ofwel wat hij precies bedoeld) wordt het van kwaad alleen maar erger. Daarnaast zie ik vaak dat rare kinderachtig gedrag (piepstem, clown spelen) als we op `goede` momenten met hem proberen te praten. Dit voelt als vluchtgedrag of gewoon niet weten hoe te reageren. Op de Kindergarten kregen we laatst ook te horen dat hij cognitief al ver is, maar eigenlijk nog steeds zijn plek in de groep niet heeft gevonden. We zouden overigens niet verbaasd zijn als hij ook hb zou zijn, maar eigenlijk vind ik het nog te vroeg om hem te testen (gebrek aan concentratie) en tot nu toe nog niet echte problemen op de Kindergarten. (alhoewel de eerste buikpijnen ook hier verschijnen... (kopiegedrag van broerlief.....))

z 2007 1 tweetalig ath
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Verschil tussen integratieve kinder- en speltherapie
BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 11:33 
Volwassene

Nog even als toevoeging :

Het feit dat hij in de Kindergarten geen aansluiting vind, is voor mij niet het echte probleem. Uiteraard hoop je dat hij (een hoop) vriendjes krijgt, maar ik zie dat bijvoorbeeld hier thuis ook soms gebeuren :

bv. bal waar hij mee aan het spelen is met een vriendinnetje rolt op het dak. Even later komen ze daar in de auto beiden op terug. Het meisje zegt waar stopt eigenlijk het balletje op het dak. Komt zoonlief vervolgens met de vraag : Mama waar is dan het dak van de hemel??? Tja, ik ben er aan gewend, maar zag het meisje toch wel even raar kijken ( :wink: )

Ik ben dan ook eigenlijk op zoek naar iemand die hem kan helpen zijn frustraties te herkennen, te uiten en te beheersen.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 13:15 
­

misschien heb je hier wat aan :

http://www.netwerkchristenkindertherape ... oepen.html

http://www.allekindertherapeuten.nl/Ped ... ertherapie
:
Citaat:
Integratieve kindertherapie
Integratieve kindertherapie is een kortdurende en intensieve vorm van psychotherapie voor kinderen. De therapie gaat uit van de methodiek: ik-relatie-klacht.
Dit houdt het volgende in: het kind is de IK die de klacht ervaart. De klacht wordt door de therapeut begrensd en opgevat als een kant van de persoonlijkheid, waarover het kind te weinig controle heeft. Het doel van de behandeling is het kind te helpen om opnieuw controle te krijgen en keuzemogelijkheden te ontwikkelen ten aanzien van de klacht, zodat het kind op een gezonde wijze verder kan. De therapie gaat uit van het zelfoplossend vermogen van het kind. De therapie richt zich op de binnenwereld van het kind, maar ook op de relaties die het heeft binnen het gezin en op de buitenwereld zoals de school.

Speltherapie
Speltherapie is een vorm van psychotherapie voor kinderen waarbij het spel gebruikt wordt om een kind vooruit te helpen. Deze therapie vindt plats in de spelkamer, waarbij het kind veel vrijheid heeft om met allerlei expressiemateriaal en speelgoed te spelen. De therapeut volgt het kind in zijn spel, brengt onder woorden wat er gebeurt in het spel en/of speelt mee.

Citaat:
In psychotherapie worden problemen vaak vanuit één invalshoek verklaard en behandeld. Ieder kind is echter uniek en heeft dus baat bij een behandeling die aansluit bij zijn/haar situatie en mogelijkheden. Bij integratieve kindertherapie zijn de verschillende invalshoeken en behandelvormen geïntegreerd. Met andere woorden niet de behandelmethode maar het kind is het uitgangspunt.

De integratieve theorie is gebaseerd op:

- psychoanalytische theorie

- cognitieve theorie

- gedragstheorie

- systeemtheorie

- psychosomatisch model

- stressmodel

Mijn ervaring is de integratieve kindercoach gebruik maakt van het spel, gericht is op mogelijkheden/oplossingen gebruik maken van de kracht van het kind.
Inderdaad alles gebruikt om daar te komen waar het kind weer grip heeft op bepaalde emoties etc.
Nu zie ik speltherapie meer als een diagnostisch hulpmiddel en een middel om kinderen dingen te laten verwerken en vertellen. Echt een vorm van psychoanalyse.

Ik ben erg positief over de kindercoach van onze zoon. Maar het blijft natuurlijk ook de persoon zelf die daar een grote rol in speelt, maar het komt ook door de aanpak.

Verder denk ik dat met integratieve kindertherapie en integratieve speltherapie hetzelfde bedoeld wordt???!!!

Ik zou gewoon eens gaan kijken wie er bij je in de buurt zitten en of je na een oudergesprek een klik hebt.
Zo heb ik het ook gedaan....google....bellen...erg goed gesprek...gaan met die banaan.
Je kind geeft daarna vanzelf wel aan of die ook de klik voelt. Want daar gaat het tenslotte om en anders ben je zo weer weg.

gr a3n

BerichtGeplaatst: 20 jul 2010, 13:25 
Volwassene

Wij hebben ook positieve ervaring met integratieve kindertherapie. De therapeute gebruikt behalve het hele arsenaal dat al is opgenoemd, ook vormen van speltherapie om je kind te gebruiken. E.e.a. is ook afhankelijk van de leeftijd en het niveau van het kind. Maar idd, gewoon een afspraak maken en eens gaan praten (voor ons was het van belang dat de peut ook kennis van hb had). Je weet snel genoeg of het klikt en je kunt waarschijnlijk ook wel inschatten of 't met je zoon gaat klikken.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 11:33 
Volwassene

Ik heb na even zoeken hier iemand gevonden die ervaring heeft met hb kinderen en we hebben nu voor volgende week een afspraak. Ze geeft ook lezingen en curssussen bij de DghK (vergelijkbaar met Hint en Pharos). Hopenlijk hebben we een ´klik´ en ik ben benieuwd of ze ons en natuurlijk onze zoon Y op weg kan helpen. Nu nog even uitzoeken in hoeverre onze verzekering dit (al is het maar gedeeltelijk) dekt.
Wel bijzonder dat ze direct opmerkte dat het om de ´middelste´ ging, die hebben vaak ook zo weer hun eigen bijzonderheden.....

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 12:09 
Volwassene

:D Fijn dat je iemand gevonden hebt. In NL zien de meeste verzekeringen dit als 'alternatieve geneeswijzen' en dan wordt slechts een (klein) deel vergoed. Hopelijk krijg jij meer vergoed want 't loopt toch best in de papieren als je kind er een tijdje heen gaat.

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]