Het is nu 30 okt 2020, 09:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Teamsport en faalangst/perfectionisme
BerichtGeplaatst: 02 sep 2020, 20:57 
Volwassene

Mijn zoon van 6 is recent begonnen met een teamsport. Iets waar hij al lange tijd hoopte op te kunnen en nu eindelijk oud genoeg is om te mogen starten. Al voor de eerste training kwamen er twijfels bij hem. Eigenlijk wilde hij toch maar niet en ging hij liever op een andere teamsport, of misschien liever eigenlijk niks. We hebben gezellig spullen gekocht (nieuwe schoenen en wat andere felbegeerde attributen). Zoon mocht even oefenen in de winkel, grote lol. Verkoper vroeg hoe lang zoon al aan deze sport deed en mij viel ook op dat zoon best wel handig was. Dat moest goedkomen dacht ik.
Bij de eerste training heeft hij na opwarming (spelletjes) echter aan de kant gezeten. Hij was er van overtuigt dat hij er niks van kan. Zodra het er om gaat, in zijn beleving, durft hij niet. We spelen als gezin ook wel in de tuin of op straat samen voor de gezelligheid en dan is hij ook snel uit het veld geslagen als het even niet lukt maar ook snel weer te motiveren. Tijdens de training, waar ik niet bij was, durfde hij echt niet meer.
Wat kunnen we doen om hem te helpen? Heeft iemand ervaring? Het gaat dus niet om de vaardigheden zelf, maar om dat tijdens een training ook te durven gaan doen. Ik ben zelf coach van het team, maar ik weet niet of dat perse hem helpt (misschien dat vreemde ogen dwingen?). Ik heb geen selectieaspiraties voor hem (lijkt me vreselijk eerlijk gezegd) en maakt me geen bal uit of hij goed in de sport wordt maar wil graag dat hij er plezier aan sporten beleeft. Met andere sporten/ op school met lezen is dit gedrag herkenbaar overigens, maar het zou zo fijn zijn als we hem hierbij kunnen helpen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Teamsport en faalangst/perfectionisme
BerichtGeplaatst: 02 sep 2020, 21:00 
Volwassene

hoi, ik heb hier geen ervaring mee, maar ik zou het heel lastig vinden om zelf zijn team te trainen. Het lijkt me ook voor je kind gemakkelijker om bij een ander mee te doen met wat iedereen doet. Succes!

BerichtGeplaatst: 02 sep 2020, 21:29 
Volwassene

Ik ben een coach van het team. Dat houdt in dat je een kind naar de wc begeleidt, jassen en tassen verzamelt en limonade inschenkt. Ik geef geen training. Ik ben er dus wel soms bij, maar ook niet elke keer.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2020, 23:15 
Volwassene

Ik geef ook training - heb ook training aan mijn eigen kinderen gegeven.

Faalangst is hier wel herkenbaar. Het ligt heel erg aan de sfeer van het team en hoe de trainer het aanpakt of een kind hier makkelijk "overheen" komt of dat het versterkt wordt. Als de nadruk op prestatie/scoren ligt, is het veel lastiger dan als de nadruk op samen plezier, jezelf verbeteren (iedereen heeft tenslotte een leerpunt), complimenten aan iedereen etc ligt.

Ik denk dat je het ook even de tijd moet geven. Voor een 6 jarige gebeurd er heel veel op een training en zeker als er veel kinderen zijn die het al enigszins door hebben/meer ervaring hebben. Hier in deze leeftijdscategorie ook regelmatig afhakers tijdens de training.

Misschien kun je vragen wat hem tegenhoudt en wat hem zou helpen om het wel te proberen. Of laat hem na de training dingen benoemen die geprobeerd en gelukt zijn.

Of een keer een training bekijken en observeren wat er nu gebeurd, hoe loopt de interactie onderling. Misschien kun je vandaar uit suggesties doen, beetje sturen bij hem.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2020, 09:15 
Volwassene

Ik herken het bij dochter. Zij gaat vervolgens de clown uithangen/zich als een klein kind gedragen, maar niet dat doen wat er gevraagd wordt. En ze is de jongste/kleinste, dus ze kan ook inderdaad nog niet alles wat de anderen kunnen, maar de trainer speelt daar op in door haar op haar niveau opdrachten te geven. Echter werkt dat dus nog niet echt... We hebben dochter laten weten dat ze nog 2 keer met de sport mee mag doen, als ze dan niet meer aansluit bij wat er gevraagd wordt, dat ze dan een paar maanden moet wachten. Zo is het niet leuk voor haar, niet voor de andere kinderen én niet voor de trainer.
Bij ons in de buurt zijn ook wekelijks sportmiddagen waar vanalles wordt gedaan. Dat ga ik nu (ook) maar proberen. Dan ziet ze misschien beter hoe verschillend kinderen zijn. En dat wat het ene kind al kan, het andere kind helemaal (nog) niet kan. Deze middagen zijn (verwacht ik) ook iets 'luchtiger'.
Succes met jullie uitdaging!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2020, 11:50 
Volwassene

Als vrijwilliger bij een sportvereniging zie ik heel vaak dat kinderen de eerste keer niet durven. Door samen een les te bekijken, te benadrukken dat alleen wordt verwacht dat een kind het probeert en niet dat het lukt, uit te leggen dat de andere kinderen het geleerd hebben door te oefenen, lukt het vaak een volgende keer wel.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2020, 13:52 
Volwassene

Korte update: het gaat eigenlijk prima. Hij doet gewoon mee (meestal) en begint er steeds meer plezier in te krijgen. Het onderdeel waat hij initieel het meeste moeite mee had vindt hij nu zelfs het allerleukst. Dan is hij volledig gefocust en lekker fanatiek aan het meedoen. Ook zie ik, na een paar keer mee te hebben gekeken, dat mijn kind helemaal niet slechter (of beter) meedoet dan de rest. Het was dus gewoon een kwestie van tijd en (te) hoge verwachtingen van mij. Daarnaast gaat het op school een stuk beter dan voor de zomervakantie en dat brengt voldoende rust voor zoon om ook met sporten lekker mee te kunnen doen vermoed ik.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]