Het is nu 21 aug 2018, 08:56

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gaan clownen als het moeilijk wordt - wat doen jullie?
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 14:22 
Volwassene

Onze jongste dochter vindt het lastig als iets niet meteen wil lukken. Ze zit bijvoorbeeld sinds een paar weekjes op gitaarles, en komt er nu achter dat dat heus niet zomaar gaat. Daar moet voor geoefend worden, en daar worden fouten bij gemaakt. Zodra ze merkt dat het lastiger wordt dan gedacht, gaat ze over op standje 'clown'. Gek doen, babyachtig doen, rare dansjes doen, etc. Ook bij de gitaarjuf. Ik zie dat ze het niet gewend is dat ergens voor geoefend moet worden, dat niet alles haar zomaar komt aanwaaien.

Ik zou zo graag adequaat reageren om haar hier door heen te helpen, en haar zonder dat ze zich ongemakkelijk voelt te laten doorbijten en dooroefenen tot ze wel het resultaat heeft wat ze voor zich zag. Hoe gaan jullie hier mee om? Wat is een goede reactie? Want ik kom eerlijk gezegd nog niet heel veel verder dan 'doe eens een beetje normaal', of 'ik zie dat je het moeilijk vindt, dat het lastig is om ergens voor te moeten oefenen', en dat is overduidelijk niet de reactie waar ze wat aan heeft.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Gaan clownen als het moeilijk wordt - wat doen jullie?
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 14:42 
Volwassene

Iets wat de viooljuf met Baloe weleens doet wat helpt, bijv als hij even gromt of zucht: ze gaat er juist heel enthusiast op reageren van "pff ECHT vervelend om dit stukje steeds te moeten herhalen he, kom we grommen even samen". Dan grommen ze even heel overdreven en daarna gaat ie zonder tegenstribbelen verder. Wellicht werkt datzelfde wel met clown gedrag. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit denk ik alleen werkt als je het af en toe doet, te veel en de magie ervan raakt verloren.

Verder is veel herhalen en oefenen natuurlijk ook gewoon niet leuk, vooral op die leeftijd als je het doel nog niet zo voor ogen hebt, maar ik merk bij baloe dat zelfs met heel consequent 5-10 minuten per dag je echt heel ver komt. Ik neem regelmatig filmpjes als hij speelt, ook in het begin als het nog nergens naar klinkt. Ik heb dat hele proces eens achter elkaar geplakt en hem laten zien, dat gaf ook een enorme boost in hoeveel hij wel niet geleerd had in korte tijd.

Mijn laatste gedachte, maar dit is risicovol en werkt alleen als ze echt goede motivatie heeft om te leren is dat ik tegen Baloe zeg als ie niet "normaal kan doen" (bij hem is het niet clownen maar niet willen doen wat we moeten oefenen of steeds andere dingen gaan doen) ik geen zin heb om met hem te oefenen want dan is het voor mij niet meer leuk dus dan stoppen we ermee. Gelukkig vindt ie het veel te leuk dus komt ie meestal met hangende pootjes terug en zo niet, dan die dag maar niet.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 15:32 
Volwassene

Wat hier heeft geholpen is het gedrag negeren. Wel heel rustig benoemen dat je ziet ziet dat het lastig is, maar het rare clowngedrag compleet skippen. Gewoon niets van zeggen, doen alsof het er niet is.
En aangeven dat de les stopt wanneer ze niet meedoet.

Dit werkte hier perfect, want in je eentje raar doen terwijl de rest gewoon doorgaat levert niets op. En steeds opnieuw beginnen met een les houden ze ook geen maanden vol meestal.

Maar hangt wel af van het kind natuurlijk. Wanneer je een kind hebt dat ook zonder publiek en reactie gewoon doorgaat ligt het anders.
Daarnaast heeft het gedrag natuurlijk een onderliggende oorzaak. En daar moet je natuurlijk ook zeker iets mee.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 17:35 
Volwassene

De jongste doet dit heel erg bij zwemles en sport.
Dus heel herkenbaar. De hele les is 1 grote show.

Ik ben niet meer gaan kijken, maar dat hielp niet.
Negeren door de docent helpt ook niet echt en er zijn helaas altijd wel kinderen die er om moeten lachen.
Misschien zou ik moeten overleggen dat hij dan niet meer mee mag doen tot hij weer gewoon mee doet, maar de meeste docenten/juffen zijn niet heel erg streng.

Dus van mij geen tips, helaas.
Maar ik ben ook wel benieuwd of iemand tips heeft voor thuis.
Op de vraag waarom hij zo doet geeft hij geen antwoord.
Ik denk zelf i.d.d. een soort faalangst. Het lukt niet in 1 keer, dus dan maar gek doen.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 19:03 
Volwassene

Ik herken dit heel erg van mijn zoon...
Wij hebben nu de tip gekregen om sowieso met alles veel meer op het proces te gaan focussen en niet op het resultaat. Dus niet alleen tijdens dit gedrag, maar met alles waar we mee bezig zijn. Dat is best even om denken en wennen moet ik zeggen...
Het is inderdaad een vorm van faalangst... en als je de "show" niet kan stelen door ergens (in 1 keer...) goed in te zijn, dan maar door gek te doen...
Tijdens het gek doen nemen we mijn zoon vaak even apart, niet voor "straf", maar voor een uitleg momentje... We benoemen wat we zien (en dan vooral: Ik zie dat je het lastig vind, dat het niet in keer lukt etc., dus niet met de nadruk op het clowntjesgedrag...). daarna benoemen we wat kan helpen.
Vaak is tussendoor even rustig worden ook noodzakelijk bij onze zoon... en in een groep is hij er ook erg lastig uit te halen... bij terugkomst begint het helaas vaak weer...
Dat constant focussen op processen in plaats van resultaat zou het moeten doen afnemen, maar dat doen we pas sinds een week...

hopelijk heb je hier wat aan.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 20:26 
Volwassene

@Mv2, succes! Hou ons op de hoogte als het begint te werken!
Ik probeer dat ook wel eens, maar het valt niet mee inderdaad. Blijkbaar zitten je eigen reacties toch zo ingebakken....

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 10:10 
Volwassene

Oei, heel herkenbaar. Bij onze ortho was dit voor haar het grootste aandachtpunt. Ze heeft met de raarste dingen nog heel veel moeite. Aankleden gebeurt alleen met meerdere keren aansporen. En piano oefenen is helaas net zoals jullie beschrijven.

Ik had dit laddertje van internet geplukt en besprak met haar dat ze elk muziekstukje weer deze trap op gaat. Zij zelf vond toen dat die trap niet laag genoeg ging, dus hebben we het poppetje linksonder in de foetushouding toegevoegd (in het echt kan dat 'poppetje' ook aan het clownen zijn, bij elk woord van mij gaan schreeuwen, of jankend op de grond liggen):

Afbeelding

Ik probeer vooral heel rustig te blijven en haar te wijzen op de voortgang die ze wèl maakt. En ik zie muziekles dus ook voor beide kinderen als een mooi compact dagelijks lesje doorzetten. Het gaat met pieken en dalen en nu weer even wat minder (iiiik kaaaan heeeet nieieieieiet!!!!!!!!!!! al 3 avonden achter elkaar) dus ik lees graag mee met andere tips.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 11:51 
Volwassene

Lotje, ik herken dat heel erg van mijn oudste dochter. Ik merkte dat het bij haar beter ging als ik er niet bij was. Ik stuurde haar dus naar haar kamer en daar oefende ze alleen. Soms liep ik dan binnen en zei goh, dat nieuwe liedje speel je al aardig op tempo of zoiets dergelijks. En als het nodig was, gaf ik ook een tip - denk aan je vingerzetting, het klonk nu een beetje vals of houd je stok goed vast zodat je een mooie klank krijgt.
Ik besprak het gedrag ook met de muziekjuf die daar in de les ook aandacht aan besteedde.
Ze moest toen ook even over een dood punt heen. Ineens kwamen er een heleboel nieuwe vaardigheden bij en toen straalde ze echt. Het was de succeservaring die ze nodig had. De muziekjuf straalde ook veel vertrouwen naar haar uit en haalde toen bijvoorbeeld de stickertjes van haar strijkstok en viool af. Oudste was zeer trots op zichzelf; dat zij dit al allemaal kon zonder hulpmiddelen.
Daarnaast heeft het spelen in een orkest haar erg goed gedaan (ze vindt het erg leuk en oefent liever voor orkest dan voor les) en ze wordt snel beter.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]