Het is nu 20 nov 2018, 08:47

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat is "normaal" op een KDV?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 15:44 
Volwassene

Hi! 'Nieuwe' mama in het forum Creche/PSZ en net een meeloopdag gehad op het KDV.
Ik vond het echt een bende! Voor de verduidelijking de dreumesgroep bestaat uit allemaal kindjes van 2 jaar, en mijn dochter is 1.

's ochtends beginnen de kindjes met buiten spelen over het algemeen. Maar dat houdt eigenlijk gewoon in dat ze over het hele plein lopen als een kip zonder kop. Nu zijn die andere kindjes allemaal dus al rond de 2 jaar en hebben ze dus 1 jaar meer ervaring met lopen, maar mijn dochtertje is dus pas 1, en het is geen platte ondergrond, maar heuvels en zand en bomen, dus heel makkelijk om te vallen...

Daarna naar binnen, krijgen ze wat fruit. En dan gaat de ene juffrouw meestal luiers verschonen. Dus dat betekent dat de andere dreumesen weer als kippen zonder kop door alle kamers van het KDV rondlopen. Geen verhaaltje dat voorgelezen wordt, geen kring waar ze beginnen met een liedje.. dit tot lunchtijd rond 11, waar ze ze gewoon melk laten drinken uit normale bekers, dat kan mijn dochter ook nog niet. En eten laten ze ze ook helemaal zelf.. best sneu, want zo krijgen ze toch nauwelijks wat binnen? Ik heb natuurlijk helemaal geen ervaring met hoe het er normaal eraan toegaat. Ohja en ze hebben een beamer in een kamer, met allemaal filmpjes die afspelen.Wat leggen ze de ouders uit die helemaal niet willen dat hun kindje tv kijkt? Boven dit alles, hebben we ook een mannelijke begeleider, en ook al lijkt hij zich erg te bekommeren, ik vind hem gewoon echt niet in het totaalplaatje passen, met een trainingsbroek (!) aan.

Misschien niet directe link met HB dit topic, maar ergens toch weer wel, want als dit de standaard is van een KDV, dan begin ik toch steeds meer overtuigd te raken dat hier 0 uitdaging in zit voor mijn dochter en dat ik sowieso een oppas zal inschakelen. Ik vind het ook heel sneu voor alle kindjes. Ze krijgen niet echt de aandacht die ze verdienen. Wat ik dus verwachtte te zien is meer structuur in de dag, en meer een dagprogramma. Nu is het dus zo van: oh ik ga even deze kamer in en dan die kamer. Die kindjes weten helemaal niet meer waar ze hun aandacht op moeten richten op deze manier..

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wat is "normaal" op een KDV?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 16:21 
Volwassene

Er moeten altijd 2 mensen op de groep staan/meeluisteren, zodat er nooit, op geen enkel moment, 1 volwassen leider/leidster alleen is met de kinderen. (vierogenprincipe). Als ik je goed lees gaat een iemand luiers verschonen, is die persoon wel in dezelfde ruimte nog?

Verder zou ik dingen waar je tegenaan loopt gewoon eens bespreken. En het is wel handig als je je kind zelf leert te drinken uit gewone beker. Het beste voor het gebit!

BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 16:55 
Volwassene

Op een ongelijke ondergrond leren lopen is heel belangrijk voor de ontwikkeling.
Ik gaf mijn dochter vanaf 4 maanden een open beker water. Ga maar oefenen. Met 9 ook een rietjesbeker nadat ze die van een vriendin pikte en leegdronk.
Als ik jouw verhaal lees lijkt het me niet passen bij jou en je kind. Bespreek je zorgen en ga op meerdere opvangen kijken.

Ik zou trouwens graag een mannelijke pedagogisch medewerker zien op de peuteropvang van mijn dochter. Meer mannen in de kinderopvang en het basisonderwijs.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 19:19 
Volwassene

Hebben jullie al echt voor dit KDV gekozen of gaat ze er al heen of was het nog om te oriënteren? Ik weet niet goed wat een meeloopdag is. Vandaar.
Veel dingen die ik lees vind ik normaal en zou ik blij mee zijn. Maar eigenlijk is dat niet belangrijk. Het is niet wat jij zoekt, wat jij denkt dat goed is voor jullie kind. En dan zou ik gewoon verder zoeken.

Je zou eventueel nog dingen na kunnen vragen die je nu invult. Bijv hoe vaak en hoe lang de televisie aan staat. Hoe het vierogenbeleid is geregeld is ook een belangrijke. En je zou ook het inspectierapport kunnen lezen om te zien welke observaties zij doen en wat hun oordeel is. Zij kunnen ook iets zeggen over aantal kinderen per begeleider.

Alleen ik denk dat een meer gestructureerd kdv beter past. Als het goed is kun je op de site van ieder kinderdagverblijf de pedagogische visie lezen. Daar staat vaak ook in hoe de dagindeling is bijvoorbeeld en wat het wervelwind is. . Dan kun je in ieder geval zien of jullie op papier het zelfde belangrijk vinden. En als je dan gaat kijken kun je gerichter vragen stellen en observeren.

Succes
Anne72

BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 20:01 
Volwassene

In principe kan ze het wel, dat drinken uit een beker, ook al morst ze wel standaard; maar ze is nog niet helemaal goed opgevoed :oops: :P want ze gooit de beker vaak nog op de grond uit protest. Omdat ze weet dat dit ter vervanging van borstvoeding staat. Dus ik zie haar dit al doen op het KDV.. Goed de aanhouder wint..hopelijk!

Ja ergens leuk die bomen, en buiten zijn.. maar als ze van een heuvel aflopen.. tja mijn dochter is echt net begonnen met lopen, misschien paar weken geleden, dus zij ligt dan meteen, maar ik ben blij om te horen dat het kan bijdragen aan een positieve ontwikkeling!

Meeloopdag was om te zien hoe een dag eruit ziet op het KDV, en om kinderen gewend te laten raken aan de omgeving voordat mama opeens dag zegt en de kindjes een trauma meegeeft ;).

Misschien zit me nog wel het meeste dwars hoeveel kindjes ik zag huilen. Ze worden niet echt getroost. Ik zei dan tegen de kindjes: papa mama komen altijd terug! En dan waren ze meteen even stil. Zo van 'oh gelukkig!' En ik had ook wel willen zien dat het personeel een boekje voorleest.. of wat liedjes zingt in een kring.. want dat hele lopen als een kip zonder kop, dat gebeurt toch al vaak genoeg op die leeftijd ;). Bedankt voor jullie input, het geeft mij wat perspectief. Ik zal de vragen voorbereiden.. en in september gaan we naar een nieuw KDV, die gaf onze voorkeur..

BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 20:40 
Volwassene

Wat je beschrijft lijkt me ook niet leuk, met name het gebrek aan werkelijk contact met de kinderen (of het nu troosten is of samen een spelletje spelen of liedje zingen). Ik zou hier ook niet voor kiezen. toen onze meiden klein waren, zijn wij ook bij verschillende opvangen gaan kijken. Het was niet zo extreem als jij het vertelt, maar ik miste ook het echt actief bezig zijn met de kinderen, buiten het 'verzorgen' om. Ik vond het vrij kaal en miste een bepaalde geborgenheid. Mede om die reden hebben wij toen gekozen voor gastouderopvang. Zeker tot ze een jaar of 2,5 /3 zijn, vond ik dit een veel fijnere oplossing. Veel meer een gezinssituatie, meer toegespitst op het kind zelf. Zelfs de kosten vielen mee, het uurtarief is hoger maar je betaalt alleen wat je daadwerkelijk afneemt. Misschien is dat iets om naar te kijken.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2018, 21:50 
Volwassene

Je zegt dat je kind in september naar een andere kinderdagverblijf gaat. Ik zou dan haar nu niet in een 'tijdelijke' kinderdagverblijf zetten. Het kost kinderen moeite om te wennen. In september zou ze (als het goed gaat) pas gewend geraakt zijn, en dan moet ze stoppen en opnieuw beginnen. Ik zou, als het lukt, tot september haar thuis houden, of als het niet lukt, een gastouder proberen.

Op zich vind ik op de heuvels lopen (inclusief soms vallen), en zelfstandig moeten eten en drinken leuk en in mijn optiek zeker uitdagend, maar na vier maanden van kinderdagverblijf wisselen vind ik te stresvol.

Vlot kindje trouwen, ik heb even in jouw introductietopic gekeken. Slimme baby! :-)

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 07:36 
Volwassene

Bij ons kdv was zeker meer structuur (samen aan tafel, liedje, knutselen). Ook zat het speelgoed per soort in bakken, die echt niet allemaal tegelijk open mochten.
Ook gingen ze vaak wandelen, naar kinderboerderij etc. Maar was groep van 0-4 jaar.
Zou vragen stellen, misschien was het momentopname?

2 jarigen willen ook vaak vooral lekker bezig zijn en rond sjouwen. Dus dat snap ik dan weer wel.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 07:47 
Volwassene

Ik ben benieuwd waarom je je afvraagt of 2-jarigen voldoende binnen krijgen als ze zelf eten. Ik denk het wel. Als het eten voor de pak is kunnen kinderen het zelf in hun mond stoppen. Ook drinken uit een gewone beker kunnen kindjes van deze leeftijd meestal wel, als ze de kans hebben gehad om het te leren. Buiten spelen voor deze leeftijdsgroep bestaat uit ontdekken van motorische vaardigheden. Dat ziet er uit als heen en weer lopen. Meestal worden in de peutergroep meer activiteiten aangeboden. Dan kunnen kinderen zich wat langer concentreren.
Wordt er wel met de kinderen gepraat?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 09:43 
Volwassene

Bij ons was er wel wat meer structuur. Het was een klein kinderdagverblijf met maar 1 groep op een boerderij. Ze waren ook maar drie dagen per week open. Altijd dezelfde leidsters. Als de kinderen binnenkwamen werden ze altijd persoonlijk ontvangen door één van de leidsters. Rond 9 uur gingen ze wat eten en drinken en er werden ook spelletjes gedaan aan tafel (zingen en klappen en zo). Vaste liedjes voor vaste activiteiten, maar ook wel thema's.

Verder waren ze wel heel erg veel buiten natuurlijk, dat is het fijne van een boerderij. Ze hadden allemaal een overalletje en laarsjes en konden dus in weer en wind naar buiten. Zelf spelen, maar ook de dieren voeren, eieren verzamelen, etc. Ik ben er nog steeds blij mee dat we een dergelijk kinderdagverblijf hebben kunnen vinden én dat er plek was.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 21:11 
Volwassene

Afgezien van de beamer (dat zou ik een duidelijk minpunt vinden), vind ik de zaken die je noemt niet abnormaal en zeker niet negatief. De meeste 2-jarigen willen het volgens mij het liefst ook gewoon een beetje rondbanjeren (die van mij waren op die leeftijd nog niet echt van liedjes zingen en in de kring zitten).

Maar, wat ik vind, is natuurlijk niet van belang: het gaat erom wat jij als moeder van een kdv vindt. Misschien past een gastouder beter bij jou en je dochter.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2018, 09:35 
Volwassene

Het lijkt me vooral heel duidelijk dat dit niet is wat jij zoekt (ook uit de manier van beschrijven)-ik zou vooral goed oriënteren op verschillende manieren van opvang inclusief bezoeken aantal kdv’s om te zien wat je wél aanspreekt. Ik lees ook dingen die mij zouden aanspreken (veel buiten en ik was blij dat er ook een man bij ons kdv werkte. Kleding van de mensen vind ik minder van belang en als ik daar al gedachten aan zou wijden zou makkelijk zittende kleding als een trainingsbroek niet zijn waar ik aan denk bij niet gepast voor de job). Maar dat lijkt me allemaal niet zo relevant. Het is wél belangrijk dat jij er je kind met een goed gevoel naartoe brengt. Ik zou me dus goed en breed oriënteren voor je een definitieve keuze maakt. Gr Noëlle

BerichtGeplaatst: 15 mei 2018, 07:15 
Volwassene

Het lijkt mij een heel gewoon kinderdagverblijf, met een normale hoeveelheid structuur. Waar ik meer moeite mee heb is je omschrijving van vrij spelende jonge kinderen als 'kippen zonder kop.' Ik krijg daar een heel onaangenaam gevoel van. Juist vrij spel is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen en bij jonge kinderen is dat op die leeftijd naast elkaar spelen.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2018, 13:53 
Volwassene

Hi, bedankt voor alle feedback, erg behulpzaam! Ja er waren nog wel wat andere dingen hoor. Zoals kabels van electronica die gewoon rondhingen en stekkerdozen. Mijn meid had die al meteen uitgevonden - het was gewoon boven alles geen veilige omgeving en zeker geen 4 ogen beleid. Bovendien is mijn meisje dus pas 1 en waren die andere kindjes zeker al 2. Maar de juffrouw wist dat niet eens! Haar excuus was dat ze net was begonnen op deze creche. Daardoor schatte ze mijn dochter ook slecht in qua wat ze kan en niet kan. Omdat mijn dochter én groot is én emotioneel ver vooruit op de andere kindjes, krijgen mensen de indruk dat ze ouder is. En niemand die er op deze creche naar vroeg.. ik vond het gek.

Nu over de opmerking van @Wilg. Ik heb er zeker geen problemen mee dat mijn meid als kip zonder kop rondloopt, ik vind het juist heel fijn en laat haar zo vaak mogelijk buiten spelen en in de natuur... Activiteiten vind ik belangrijk en ook de vrijheid om te ontdekken wat elke peuter zelf interessant vindt. Máar: als ik een boekje voor mijn dochter lees tijdens deze introdag, en er verzamelen zich 3 peuters om mij heen die het ook heel interssant vinden dat ik voorlees, dan merk je dat deze kindjes het juist leuk vinden om begeleiding te krijgen en dat een begeleider hen voorbeelden kan geven hoe je kunt spelen -of iets leert over intonatie/ een woord.. of een steuntje in de rug met een bepaald soort speelgoed / of kleuren benoemen enz enz.
Gewoon een mooie balans zocht ik daarvan. Niet alleen maar rondrennen van 9 tot 4 zonder maar enige uitleg of woorden of zang. hoop dat deze opmerking je juist geruststelt? :)

Ik denk en hoop ook dat een combinatie van gastouder /kdv een goede middenweg gaat worden. Dat mijn dochter op t kdv sociale interactie leert en ze bij de gastouder meer uitgedaagd kan worden door 1 op 1 begeleiding..en ik neem het advies van @Radijs mee en zal na de zomer beginnen bij t KDV waar onze keus naar uitging.. ik hoop op een beter gevoel bij het nieuwe KDV in september !

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]