Het is nu 19 aug 2018, 02:47

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorbereiding gesprek met plan
BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 11:59 
Volwassene

Ik neem de vrijheid om (weer) een topic te openen over Meisje haar peuterspeelzaal perikelen. Meisje gaat 3 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal. Dat begint hier met elke ochtend als eerste de vraag moet ik erheen? Soms is het antwoord, nee vandaag is het zaterdag dan mag je gymmen met papa. Op andere dagen is het antwoord, ja vandaag is het donderdag en dan mag je erheen, lekker spelen met andere kindjes.
Ik zeg bewust dat ze mag. Maar de dagen dat ze gaat is steevast dikke tranen. Huilen tot we daar zijn.

Eenmaal daar vertoont ze sociaal wenselijk gedrag. Ik heb filmpjes gezien om mij te bewijzen dat ze het echt leuk heeft daar.

In de middag thuis heb ik een chagrijnig kind, met driftbuien. Driftbuien die ze inmiddels bewaard voor peuterspeelzaal dagen en dagen van festival, pretpark, of andere drukke dagen. Driftbuien die eigenlijk altijd voortkomen uit overprikkeling of onderprikkeling.

Kortom ik zou als ik al 2 maanden op deze manier naar mijn werk zou gaan. Elke ochtend o lieve help ik moet weer, geen zin! Serieus overwegen te stoppen met werken, of bij de huisarts vragen of ik burnout/boreout/depressief ben en me ziek melden.
Het
Aanstaande dinsdag hebben we een gesprek op de peuterspeelzaal, met de intern begeleider erbij. Ik Wil me graag goed voorbereiden. Ik ben een beetje bang dat ze mij niet los kunnen laten gaan verwijten. Ik wil vooral een blij Meisje wegbrengen en een blij meisje ophalen. Niet meer elke ochtend vanaf 7 uur strijd.
Hoe bereid ik het gesprek voor zodat we voorkomen dat het 'moddergooien' wordt?
Wat kan ik verwachten dat een peuterspeelzaal wel kan, wat zijn redelijke verwachtingen?
Welke voorbereiding kan ik treffen?

O ja, vandaag heb ik Meisje ziek thuis gehouden, vannacht had ze koorts, blaffende hoest. Morgen houd ik haar denk ik ook lekker thuis. Ze heeft de hele ochtend gespeeld met de popjes. Heel zoet, en nu zit ik te lunchen met een blij meisje. Dinsdag wordt dus de dag van het gesprek en weer de eerste volgende peuterspeelzaal ochtend.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Voorbereiding gesprek met plan
BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 12:23 
Volwassene

Even een vraagje: waarom zeg je dat ze erheen màg als ze gewoon van je moet? Want het is wel duidelijk dat het voor haar geen fijne situatie is, met lekker spelen met andere kindjes. Wat wil jij daarmee bereiken voor haar? En voor jezelf?

Verder veel sterkte. Het is voor ons alweer een jaar of 10 geleden allemaal. Maar wat we toen hadden was een totaal gebrek aan deskundigheid als het gaat om kinderen met een voorsprong en hun behoeften. Als ik de laatste berichten uit hb-land volg, is dat niet verbeterd. Wees daar dus op voorbereid, dat de leidsters zich deskundig wanen en het nièt zijn.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 13:36 
Volwassene

Ik zou eerlijk gezegd gewoon echt een gecertificeerde kinderoppas inschakelen, die met je meisje naar de speeltuin gaat, wat eten voor d'r maakt, met d'r speelt enz.
Het mag wat kosten misschien, maar zou zoveel onnodige stress voor beide jou en je meisje kunnen betekenen. En is dat niet het allerbelangrijkste? Totdat ze naar de basisschool gaat, denk ik in ieder geval wel!

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 14:07 
Volwassene

Ik zeg dat ze er heen mag om lekker te spelen omdat ik denk dat het haar nieuwe niet helpt als ik de negatieve kanten blijf benadrukken. Ik hoop de positieve kanten te benadrukken.

Toen mijn dochter 2 werd en naar de peuterspeelzaal kon kwam er na 2 jaar eindelijk tijd om zelf aan de slag te gaan met mijn bekkeninstabiliteit, mijn incontinentie etc. Alle problemen die ik ervaarde sinds ik moeder werd. Dat is misschien egoïsme maar tegelijkertijd heel hard nodig om ook die moeder voor Meisje te zijn die ze verdient.
Een oppas of gastouder is het enige alternatief wat ik nog kan verzinnen als ik er met de peuterspeelzaal niet uit zou komen. Ik wil ze alleen graag een kans geven om het goed te doen. Om mijn meisje blij te helpen worden. Om mijn dochter ook te laten zien dat dingen positief kunnen veranderen.
De basisschool zegt verzekering technisch geen kinderen onder de 4 toe te kunnen laten. Anders kon ik zoiets nog overwegen. Maar nu. Ik vind het zo moeilijk.
De ene mens adviseert stop ermee, anders krijgt ze nooit vertrouwen in een groep en juf, en een levenslange afkeer van alles wat op school lijkt. De volgende adviseert doorzetten, ze moet het ooit toch leren.
Waar is die glazen bol als je hem nodig hebt?

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 15:13 
Volwassene

Je geeft je dochter dubbele signalen door te zeggen dat ze mag, maar eigenlijk moet ze. Ze huilt dikke tranen en wil niet, maar toch wordt ze naar de peuterspeelzaal gebracht om 'gezellig' met kinderen te spelen.

Als ze tegen mij zeggen dat ik vandaag mag werken, ik bedenk dat ik liever thuis rommel, vervolgens ga huilen en tijdens mijn huilbui toch naar mijn werk wordt gebracht, zou ik voor minder een een driftbui krijgen als ik thuis ben.

School moet in verband met leerplicht, maar peuterspeelzaal is geen heilig moeten en al helemaal niet als je kind het daar niet naar haar zin heeft. Mijn advies: kijk naar je kind. Komt ze blij thuis? Vindt ze de juffen lief? Is dit niet het geval, dan zou ik haar laten stoppen daar en een gastouder of een nanny zoeken. Zo heb jij tijd voor jezelf en kan je dochter iets doen wat ze misschien wel leuk vindt.

Daarnaast is mijn ervaring dat de doorsnee peuterjuf meer gericht is op het opsporen van achterstanden dan dat ze kijken naar eventueel voorlopen. Voorlopers zijn eerlijk gezegd ook niet echt interessant voor een peuterspeelzaaljuf; die kinderen gaan maar een paar ochtendjes per week van een uurtje of drie per keer en hoeven niet wat betreft bijvoorbeeld taal te worden bijgespijkerd om een redelijk soepele start in groep 1 te hebben.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 16:12 
Volwassene

En een andere psz? Dat je toch met jezelf aan de slag kunt maar dat je kindje op een plek komt die beter bij haar past.

Er zijn best grote verschillen tussen psz.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 17:10 
Volwassene

Martha, ik heb er nog even over nagedacht. Ik denk dat wat mij dwars zit is dat tegen je gezegd is dat ze door moet zetten, anders leert ze het nooit. Je dochter is nog zo klein en persoonlijk ben ik geen voorstander van tot doorzetten dwingen. De kans dat er een afkeer ontstaat is vele malen groter dan wanneer je haar nu naar een andere opvang brengt of helemaal laat stoppen met de peuterspeelzaal.

Ook weet ik wat mij triggert met het woordje 'mag' in combinatie met naar de peuterspeelzaal gaan. Als je iets mag, dan impliceert dat dat je een keuze hebt. In het geval van de peuterspeelzaal kan je dochter dus kiezen tussen wel of niet gaan. Het is echter de bedoeling dat ze gaat en dat is niet iets mogen, maar iets moeten. Je acties komen in dit geval dus niet overeen met je woorden en dat zou best een reden kunnen zijn waarom je dochter zo boos is als ze thuiskomt.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 18:08 
Volwassene

Ik sluit mij aan bij Spitsmuis. Plus nog een aanvulling. Je zegt dat je mag gebruikt, en gezellig spelen met de andere kindjes om de positieve kanten te bendadrukken. Maar ik vraag me af in hoeverre dat voor je dochter positieve kanten zijn. Heeft ze wel aansluiting met de andere kindjes? Is het voor haar wel gezellig, dat spelen met die anderen?
Je dochter geeft volgens mij volop signalen dat zij die pz heel anders beleeft. En veel kinderen met een voorsprong hebben die ook als het gaat om contacten en hebben daarom nogal eens een gebrek aan aansluiting met leeftijdsgenoten. Hoe jonger het kind, hoe lastiger dat vaak is.
Ik begripj hoe heerlijk het is om die ochtenden voor jezelf te hebben. Maar op deze manier heb je kans dat je je dochter aan het beschadigen bent en dat gaat zich wreken.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 21:00 
Volwassene

@Marthax: wat ontzettend vervelend voor je. Bij ons gaat het precies hetzelfde als bij jou. Inderdaad ook elke dag de vraag of ze erheen moet en zo ja, huilen. Dochter geeft duidelijk aan de kindjes niet leuk te vinden: ze praten niet terug, spelen niet samen en pakken spullen af. Ook hier het aanbod gehad van de leidsters om te filmen hoe leuk ze het daar heeft. Ik vertrouw echter op wat mijn dochter overal consequent zegt. Wat mij betreft bewijst een filmpje dus niks, behalve dat ze over het vermogen beschikt om zich aan te passen. Haar gedrag thuis holt echter sinds het begin van de psz achteruit.

Morgen mag ze weer naar de psz. Hiermee bedoel ik echt dat het een keuze is. Als ze niet wil, blijft ze thuis. Wij hebben over twee weken een gesprek met de ib'er. Tot die tijd blijft de psz een keuze. Voorheen bracht ik het als een gegeven: ja, vandaag is het dinsdag/vrijdag, dus is het psz. Nu is het alleen psz als zij zelf wil.

Mocht het gesprek niet leiden tot een constructieve oplossing, dan meld ik haar weer af bij de psz. Het is geen verplichting en ontneemt dochter een groot gedeelte van haar levenslust, dus het draagt zeker niet in goede zin bij aan haar ontwikkeling. Evenmin als dat het aangrijpen van elk foutje dat zij maakt en van het feit dat ze haar twee keer een spel moesten uitleggen (leeftijd van 4 tot 7 uit de bso kast) om te bewijzen dat ze echt niet zo slim is op positieve wijze gaat bijdragen aan haar ontwikkeling.

Als je echt opvang nodig hebt, kun je misschien andere opties onderzoeken. Betaald of in je familie/kennissenkring.

Sterkte dinsdag!

BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 06:53 
Volwassene

Welke oplossing verwacht je bij dat gesprek?
En op welke oplossing hoop je?

Denk je echt dat een gesprek het probleem kan oplossen?

BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 18:45 
Volwassene

Veel negatief sentiment qua peuterspeelzalen hier. Vervelend dat er zoveel ouders negatieve ervaringen met de peuterspeelzaal hebben en dat er zoveel kinderen mogelijk beschadigd door een peuterspeelzaal zijn geraakt.
We gaan dinsdag kritisch luisteren naar of ze het probleem erkennen en of ze er iets aan willen en kunnen doen. Hoe kunnen we er doorheen prikken dat ze zelf denken expertise te hebben in het omgaan met hb-kind, maar er eigenlijk te weinig vanaf weten?
Mochten we na het gesprek er geen goed gevoel over hebben, dan stopt Meisje bij de peuterspeelzaal. En gaan we daarna op zoek naar alternatieven, zoals een gastouder.
De reacties op 'mag' terwijl het eigenlijk moet en op de dingen waarvan ik wil dat ze het leuk vindt maar die ze niet leuk vindt zetten mij aan het denken. Ik ga dat aanpassen naar of, ja vandaag ga je naar een peuterspeelzaal of haar de werkelijke keuze geven.

Vandaag mijn dochter gevraagd hoe ze het leuk kon gaan vinden. Haar eigen idee was om de hele kleine kindjes te mogen helpen om te leren puzzelen. Misschien dat dat nog een ingang geeft, haar in een oudste peuterrol te helpen.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 06:22 
Volwassene

@Marthax: ik ben bang dat je daar niet doorheen kunt prikken. En als een vervroegde start op de bs niet mogelijk is, wordt het waarschijnlijk een moeilijk verhaal. Een gastouder lijkt me een goed idee!

Hier heeft dochter afgelopen vrijdag de keus gehad. Ze wou niet. Meteen gefilmd dat ze overstuur was en dat ze zei niet te willen vanwege de kindjes. Ik kreeg het idee dat de leidsters niet geloven dat ze niet graag naar de psz gaat. Verder een keer door mijn oude filmpjes heen gekeken. De leidster beweerde dat E. niet zo'n grote voorsprong heeft, omdat zij bepaalde dingen nog niet eens zou weten. Ik heb sommige van deze dingen toevallig gefilmd toen ze anderhalf was. Ik denk echter dat het voor ons ook een moeilijk verhaal wordt als we telkens dingen met filmpjes moeten gaan bewijzen omdat we niet geloofd worden.

In ieder geval is dochter een stuk vrolijker nu ze weet dat ze niet per se hoeft.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018, 19:40 
Volwassene

Hier hebben we de kinderen zelf laten kiezen, uitgebreid de voor en nadelen met ze besproken, en onze middelste wilde duidelijk stoppen. Geen moment spijt van gehad. Oudste zelfde qua kdv.. die heeft het er zo heel af en toe nog steeds over hoe stom hij het daar vond... is nu toch zeker 3,5 jaar geleden.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 21:07 
Volwassene

Vanmorgen mijn dochter vol hoop weggebracht. Ze wist dat we met de juf gingen praten. Zo mooi, de hoop die ze uitstraalde. Ik vroeg haar aan het ontbijt nog wat ze wilde dat ik zou zeggen of vragen, vooral dat ze graag de hele kleine kindjes wil helpen.
Gesprek is inmiddels gevoerd. Peutercito had ze op taal een A score, op rekenen B, kleuren en lichaamsdelen foutloos, werkhouding A sociaal een E en welbevinden een E. Het ongelukkig zijn komt daar dus ook naar voren. En we hebben in elk geval door dat zowel daar als hier hetzelfde probleem zichtbaar is.
En nu. De peuterspeelzaal herkent hetzelfde probleem als wij, we zijn het eens dat er iets gebeuren moet. Ze gaan onderzoeken of er een manier is om omgeving geluid te reduceren. Ze willen een kleine kring starten om Meisje meer uit te dagen, en haar te prikkelen meer te gaan zeggen. Haar eigen verzoek om kinderen dingen te mogen leren gaan ze onderzoeken hoe dat kan. Haar koppelen aan juist een kindje van net 2.
Ze gaan Meisje ook meer uitleg geven bij sociale gebeurtenissen. De IBer schrok toen ik vertelde dat Meisje zegt dat andere kindjes niet met haar willen spelen, ze lopen weg als ze het probeert. En vinden haar niet lief. Ik ondertitel dat als afgewezen voelen. Vooral de conclusie niet lief gevonden worden leek ze bijzonder te vinden. Ook willen ze meer inspelen op haar krachten.

Samengevat, Meisje heeft hoge cognitieve scores, zoals verwacht. De score welbevinden en sociaal zijn dusdanig serieus laag dat we hetzelfde probleem zien. Dat is positief, gedeeld probleem geeft mogelijkheden tot samen oplossingen zoeken en vinden. Er gaat meer cognitieve uitdaging komen in combinatie met het sociale stuk. Meisje wil graag kleinere kindjes helpen en heeft heel veel hoop.
Op dit moment geven wij, in samenwerking met Meisje dit een kans om te verbeteren. Dus een hoopvol klein lichtje bij ons.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 05:47 
Volwassene

Wat fijn, Marthax! Ik hoop dat ze dan met plezier kan gaan!

Hier trekt dochter ook de conclusie dat de andere kindjes haar niet lief vinden. Gisteren was er een uitstapje naar de speeltuin ipv gewoon psz. Dochter koos ervoor mee te gaan, want ik mocht ook blijven. Ik ben erg geschrokken. In de drie uur dat we in de speeltuin waren, met alleen peuters, heeft ze zo goed als geen contact gemaakt met de andere peuters. Er werd, ook door de andere peuters, nauwelijks gepraat en iedereen deed wat voor zichzelf ipv samen. Ik begrijp nu precies wat dochter bedoelt en zou echt niet weten wat hieraan op te lossen valt. Zelfs als de peuterjuf ons wel gelooft, kan zij denk ik niks aan de situatie veranderen.

Pas volgende week een gesprek en dochter mag gewoon tot de zomervakantie blijven kiezen of ze erheen wil of niet. Ik denk dat het in de praktijk zal betekenen dat ze niet meer zal gaan. Eigenlijk is dat op zich al een duidelijk antwoord.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 08:31 
Volwassene

Het is normaal dat kinderen van die leeftijd naast elkaar in plaats van met elkaar spelen. Een kind dat wel toe is aan samenspelen trekt daarom dus ook gemakkelijk de conclusie dat anderen haar niet lief vinden terwijl die anderen gewoon leeftijdsadequaat gedrag laten zien. Maar ja, ga dat maar eens uitleggen. Want ze is nog te jong om dat te snappen.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 11:00 
Volwassene

Wilg schreef:
Het is normaal dat kinderen van die leeftijd naast elkaar in plaats van met elkaar spelen. Een kind dat wel toe is aan samenspelen trekt daarom dus ook gemakkelijk de conclusie dat anderen haar niet lief vinden terwijl die anderen gewoon leeftijdsadequaat gedrag laten zien. Maar ja, ga dat maar eens uitleggen. Want ze is nog te jong om dat te snappen.

Ik sluit me hierbij aan. Het lijkt me goed om peer contacten voor je dochter te zoeken. Daar zijn kindjes die het wél begrijpen en kan je dochter aan een passend zelfbeeld bouwen.

Ik heb een aantal jaren Spellenmiddagen voor hb-ers begeleid en je ziet echt dat kinderen elkaar wel begrijpen. Om een voorbeeld te geven wat aansluit bij jouw dochter: 2 driejarigen zitten naast elkaar te knutselen tijdens de Spellenmiddag. 1 van de twee komt pas voor de tweede keer. Zegt de ander "ik ben zo blij dat ik je weer zie". Als een driejarige zoiets bij de psz zegt krijgt ze waarschijnlijk geen reactie van de ander. Bij Peers wordt er wel gereageerd omdat die ander het snapt.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 15:34 
Volwassene

Beste Sannie,

Ik word getriggerd door jouw verwijzing naar speelmiddagen voor driejarigen. Ik kan zulks namelijk alleen vinden voor de (ruim) basisschool leeftijd. En dat is nog heel lang wachten...
Kun je me wellicht op het goede spoor zetten?

Heel veel dank!
JolandaB

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 16:21 
Volwassene

@Jolanda: ik heb voor dochter een peer gevonden op dit forum en blijf dit ook in de gaten houden, heb Pharos gebeld en daar mogen we ondanks dochters leeftijd na de zomervakantie gaan kijken en ik neem haar vaak mee naar binnenspeeltuinen enz. zodat ze daar met grotere kinderen kan spelen. Verder is het inderdaad moeilijk om contacten voor dochter te vinden.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 20:03 
Volwassene

@Maria. Dank je voor je reactie, ik heb je een PB gestuurd.

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende