Het is nu 19 okt 2018, 15:03

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Alvast gesprek met school?
BerichtGeplaatst: 18 mei 2017, 07:28 
Volwassene

Bij de peuterspeelzaal werd ik vandaag aangesproken door de leidster dat onze kleine kruimel wel erg slim is. Ze hadden blijkbaar iets met cijfers gedaan en ze was stomverbaasd dat ons dametje al zo goed kon tellen, cijfers herkennen etc. Ze zei 'Eerst dacht ik dat ze het had onthouden, maar ze begreep het ook echt helemaal!' Ze zouden meer uitdaging voor haar gaan regelen. Het is fijn dat ze dit zien en er iets mee willen doen. Maar ik vraag me af of ik er ook richting de school iets mee moet doen. Ze gaat na de zomervakantie naar groep 1. Onze oudste liep ook voor en heeft 2 jaar gekleuterd, maar achteraf was dat minimaal een half jaar teveel (druk en vervelend thuis en aan de werkjes was heel duidelijk te zien dat ze er niks aan vond). Ikzelf denk dat de jongste nog meer voorloopt omdat ze zich al van heel jong af aan heel goed kan concentreren en heel leergierig en toegankelijk is, dingen waar onze oudste meer moeite mee heeft. Qua cijfers/ rekenen heeft de jongste in ieder geval denk ik al wel het niveau van groep 2...

Berichttitel: Re: Alvast gesprek met school?
BerichtGeplaatst: 18 mei 2017, 07:50 
Volwassene

Ik zou het wel aankaarten. Bij de school waar mijn dochter heen gaat waren daar ook vragen over bij de inschrijving om de ontwikkeling in te kunnen schatten en er komt sowieso een gesprek met de leerkracht voor de start. Ik neem aan dat dit bij elke school gaat? En dat de school dit ook wil weten.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2017, 09:50 
Volwassene

Eens met Nannet!

Volgens mij moet je bij alle scholen wel een intake-formulier invullen waar je iets moet zeggen over de ontwikkeling van je kind en krijg je vervolgens een gesprek met leerkracht of directie waarin je dat verder kunt toelichten en zelf ook vragen kunt stellen. De grondigheid verschilt per school, maar dat zegt niet per definitie iets over de kwaliteit van de school.

- Bij oude school moesten we een zeer uitgebreid formulier invullen, waarin er ook actief werd gevraagd naar letter en cijferkennis. Deze lijst was gebaseerd op een boek over hoogdbegaafdheid. Ik was daar toen erg van onder de indruk. Net als van het gesprek wat we hadden met directrice die enthousiast riep: die (dochter) gaat hier helemaal passen! We hebben (daarom) niet besproken hoe ze dan ging passen en hoe school op het juiste niveau ging insteken. Dat zou wel goedkomen, verondstelde ik. Het blijkt nu bij het schoolverlatingsverslag dat er in 6 maanden helemaal niets meer haar is gedaan. Er is niet (door)getoetst (ja of ze haar kleuren kende, die kende ze al met 18 maanden) en er is op geen enkele manier geprobeerd bij dochter op het juiste niveau in te steken.

- Nieuwe school. Simpele vragenlijst, waarbij er alleen staat 'vermoed u bij uw kind een ontwikkelingsvoorsprong'. Daar heb ik netjes 'ja' aangekruist en bij de intake met de juf een uitgebreide toelichting gegeven. Nou moet ik wel eerlijk bekennen dat we daarom de uitslag van de iq-test bij hadden gevoegd met behoorlijk wat pagina's over 'handelingsadviezen'. Juf bleek bij intake al zelf na te hebben gedacht hoe ze die voor onze dochter in haar klas in de praktijk zou gaan brengen en doet dat ook netjes.

Kortom, ga straks op intake-gesprek. Schrijf voor jezelf (en evt. voor school) uitgebreid op wat je dochter nu thuis allemaal doet en neem evt. filmpjes en werkjes mee om het te laten zien. Voordeel is dat jij als het goed is ook een verslag krijgt van de peuterspeelzaal krijgt, waar dat ook allemaal instaat. Vraag in de intake wat deze school/juf gaat doen om voor je dochter op het juiste niveau in te steken. Wat voor werkjes hebben ze voor haar in gedachte?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2017, 16:17 
Volwassene

ik zou het ook al op voorhand eens aankaarten. Kleuters passen zich razendsnel aan aan de klasgroep, zeker als ze niet willen opvallen tussen de andere kleuters.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 07:08 
Volwassene

Morgen hebben wij een orientatiegesprek bij een mogelijke school voor onze jongste dochter, die na de vakantie naar groep 1 gaat. Hebben jullie tips wat ik zou kunnen vragen om te weten of ze goed omgaan met mb/hb kinderen?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 07:22 
Volwassene

Vragen wat hun beleid,ideeen en mogelijkheden zijn als het kind voorloopt.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 07:26 
Volwassene

Misschien heb je iets aan dit draadje: viewtopic.php?f=28&t=12871

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 08:44 
Volwassene

Draadje van Nannet is heel handig, daar staan goede adviezen in.
Een ding wil ik nog onderstrepen: staar je niet blind op handelingsprotocollen en mooie teksten in de schoolgids/directeur. Vraag vooral door naar praktijk:
- hoeveel mb/hb kinderen hebben ze op school?
- vanaf welke leeftijd persoonlijk plan?
- vanaf welke leeftijd plusklas, welke criteria?
- welke materialen hebben ze in huis voor kleuters met ontwikkelinsvoorsprong?
- hoe denken ze over versnellen?
- hoe wordt er gewerkt aan veilig klimaat in de klas (Vreedzame school of iets anders?)

Onze oude school had daarin prachtig verhaal over hoe zij de enige school zijn in de gemeente die in de klas meer- en hoogdbegaafdheid ondersteuningsprofiel kan aanbieden vanuit Passend Onderwijs.
Maar met mijn dochter die vanaf intake (voor neus van directrice alle letters uitschrijven) en in klas duidelijke ontwikkelingsvoorsprong (en hb is zo weten we nu) liet zien, was dit de reactie van de ib'er: wij toetsen pas halverwege groep 3 met cito en pas als ze er dan uitspringt, zou dochter een persoonlijk handelingsplan krijgen.

Onze nieuwe school heeft over bovenstaande vragen niets op papier, maar directeur en leerkracht hadden er goed verhaal bij met veel praktijkvoorbeelden hoe ze dat aanpakken.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 09:24 
Volwassene

Oh ja, en verder ben ik persoonlijk wat allergisch geworden voor iedere onderwijsfilosofie die doordrenkt is met dogma´s. De ontwikkeling van het kind moet gevolgd worden, niet de onderwijsfilosofie die voorschrijft hoe kinderen zich wel of niet zouden moeten ontwikkelen.

Concreet hebben wij te maken gehad met de Vrije School en Montessori. Over Montessori heb ik net al wat verteld. Pas vanaf groep 3 passend onderwijs aanbieden, wat o.a. voortkomt uit het idee dat hun kleuter montessori materialen superieur zijn en alle kleuters, ook hb, daarmee uit de voeten kunnen. Als je als 4-jarige zinnetjes kan schrijven dan is het aanbieden van schuur papieren letters niet echt meer een uitdaging. Vrije School hebben wij alleen ervaring met peuterspeelzaal die gekoppeld was aan hun basisschool. Als ik dochter dan ging ophalen kreeg ik te horen: ze heeft zo vaak om een puzzel gevraagd dat we uiteindelijk nog in een la een puzzel hebben gevonden, maar puzzels bieden wij eigenlijk pas vanaf de basisschool aan. Idem dito met de schaar: knippen mag pas op de basisschool. Zelf lezen mag daar pas als je je tanden hebt gewisseld.... Toen een ingehuurde 'expert' alle boekjes met letters de ban deed (op die speelzaal las je zelf de eerste 10 minuten voor aan je kind) en de boekjes van Dick Bruna ook, omdat 'hij varkens met een neus als een stopcontact afbeeldt', was voor mij de maat vol.

Maar dit is slechts onze N=1 ervaring, ik weet dat er andere ouders op dit forum juist superenthousiast zijn over Montessori en dat is meteen ook de moraal van het verhaal. Er is geen type school die het beste is, het is allemaal school-, leerkracht-, klas- en kindafhankelijk. Ga dus vooral kijken, praten, vragen stellen, maar ga vooral ook af op je gevoel.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 09:37 
Volwassene

Om eerlijk te zijn, ik heb toen getwijfeld of ik school zou gaan bellen voor een afspraak en besloot het niet te doen. Uiteindelijk kregen we een kennismakingsgesprek met de kleine man erbij. Hij was super enthousiast en was gelijk druk aan het spelen. De juf op school vulde een lijstje in met vragen die wij beantwoorden moesten maar vulde bij een aantal dingen zelf al wat in omdat ze dat ter plekke observeerde. Ze noemde hem direct al een slimme jongen.....dat had ze dus al snel gezien. De overdracht van de opvang hebben we overigens aan de juf verstrekt.

Ik merk dat hij nu al wel wordt uitgedaagd, zag een keer werkjes klaarliggen, een kaartje bij een ander kindje en een kaartje bij kleine man, kleine man had een nabouwwerkje voor blokjes wat duidelijk geen groep 1 opdracht was, dat had het andere kindje wel. Daarnaast hoorde ik hem vertellen over het moederdagcadeautje, hij was begonnen met prikken (zag ik al) maar de juf had tegen hem gezegd "ik denk dat jij wel kunt knippen" en dat had hij dus ook gedaan. m.a.w. ik ben blij dat ik zelf niet direct naar de juf toe stapte want juf ziet het zelf ook wel. Het zegt volgens mij ook wel een beetje over je vertrouwen in de school als je van te voren al gelijk "aan de bel" trekt.

Bij zwemles heb ik overigens zelf spijt dat ik niet na les 3 al aan de bel had getrokken want die juf zag het niet, en volgens mij had ze afgelopen week niet eens door dat ze een kindjes miste wat in haar afwezigheid uit de groep is gehaald.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 10:32 
Volwassene

Ik heb overigens relatief makkelijk praten. Ik hoorde van alle mensen op mij heen dat de school van mijn zoon een prestatiegerichte school, daar staat hij dus bekend om. Dat uit zich niet op de hoge druk die op kinderen worden gelegd, want hoorde van een vriendin wiens dochter elders op school zat en die moet wekelijks een werkje doen en in groep 2 2 werkjes wekelijks, ik heb niet het idee dat het zo wordt bijgehouden op de school van mijn kleine man. Ze hebben wel een plusklas geven snel moeilijkere werkjes aan kinderen en doen mee aan kangoeroewedstrijden en de kinderen kunnen vakken volgen als extra dans en chinese les, overigens is dat wel buiten schooltijd.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2017, 10:38 
Volwassene

emma30 schreef:
Oh ja, en verder ben ik persoonlijk wat allergisch geworden voor iedere onderwijsfilosofie die doordrenkt is met dogma´s. De ontwikkeling van het kind moet gevolgd worden, niet de onderwijsfilosofie die voorschrijft hoe kinderen zich wel of niet zouden moeten ontwikkelen.

Concreet hebben wij te maken gehad met de Vrije School en Montessori. Over Montessori heb ik net al wat verteld. Pas vanaf groep 3 passend onderwijs aanbieden, wat o.a. voortkomt uit het idee dat hun kleuter montessori materialen superieur zijn en alle kleuters, ook hb, daarmee uit de voeten kunnen. Als je als 4-jarige zinnetjes kan schrijven dan is het aanbieden van schuur papieren letters niet echt meer een uitdaging. Vrije School hebben wij alleen ervaring met peuterspeelzaal die gekoppeld was aan hun basisschool. Als ik dochter dan ging ophalen kreeg ik te horen: ze heeft zo vaak om een puzzel gevraagd dat we uiteindelijk nog in een la een puzzel hebben gevonden, maar puzzels bieden wij eigenlijk pas vanaf de basisschool aan. Idem dito met de schaar: knippen mag pas op de basisschool. Zelf lezen mag daar pas als je je tanden hebt gewisseld.... Toen een ingehuurde 'expert' alle boekjes met letters de ban deed (op die speelzaal las je zelf de eerste 10 minuten voor aan je kind) en de boekjes van Dick Bruna ook, omdat 'hij varkens met een neus als een stopcontact afbeeldt', was voor mij de maat vol.

Hihi, ik voel helemaal met je mee over die dogma's. Voor geen goud had ik mijn oudste naar de Vrije school gebracht vanaf t moment dat ik zag dat ze voor begon te lopen. (wel overigens naar de vrije psz, die juist héél fijn was voor onze oudste en haar enorme fantasie :), maar deze psz zat ook niet in de buurt van de 'deskundigen' van de vrije basisschool ).

Bij ons op de montessori (waar dochters nu zitten) waren ze wel wat vrijer en volgden ze wel de ontwikkeling van de kinderen. Idd ook geen plusklas voor kleuters, maar wel de bereidheid en enthousiasme om er iets mee te doen. (waarbij het wel nog steeds veel gesprekken en aankaarten van mij nodig had om echt goed aan te sluiten).
Dus t blijft idd gewoon echt de sfeer proeven op school. en proberen in contact te komen met ouders van hb kinderen op school. Dat kun je vgs mij gewoon vragen als je het gesprek aangaat. met als onderbouwing de vervelende ervaring met vorige school...

BerichtGeplaatst: 29 mei 2017, 20:10 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties. We zijn bij deze school geweest en het klinkt allemaal leuk en goed. Het is sowieso een school met een hele grote groep kinderen met minimaal vwo-niveau. Ze hadden vroeger een hb-klas, maar dat vonden ze nogal elitair en omdat ze ook veel mb-kinderen hebben, hebben ze voor alle kinderen die dat nodig hebben een compact/verdiepings/verrijkingsprogramma en een speciale ib'er. Dat vind ik zelf wel sympatiek, dat het niet zo apart van de rest is allemaal. Ik denk voor onze jongste heel leuk. Voor de oudste zou het ook fantastisch zijn, maar helaas zijn die groepen vol.

Toch blijf ik een beetje onzeker, want we dachten dat we voor de oudste ook een goede school hadden uitgekozen, maar inderdaad zijn de dingen uit de schoolgids niet altijd wat ze lijken en daar lopen we nu met haar heel hard tegenaan. Maar goed, dat kun je misschien niet altijd voor zijn.. We orienteren ons nog even verder.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 21:45 
Volwassene

emma30 schreef:
Zelf lezen mag daar pas als je je tanden hebt gewisseld....

:bonk: ---> ziezo... tanden eruit. Mag ik nu lezen?

Nee even serieus, wat een idiote voorwaarde om te mogen gaan lezen? Mijn middelste is 6,5 jaar en heeft nog niet 1 tand die aan het wiebelen is. Hij heeft wel in januari in 3 weken tijd leren lezen tot avi-start niveau (met beetje hulp van mij, hij is thuiszitter dus die mag gelukkig gewoon alles leren wat hij wil). En mijn jongste ging toen hij nét 3 was klagen bij Sinterklaas dat hij de verkeerde chocoladeletter aan hem en zijn broer had gegeven :lol: Misschien helpt dat bij sneller wisselen... veel chocoladeletters eten.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]